דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

טויוטה מציגה: העתיד

Getting your Trinity Audio player ready...



הסיפור של קודאק עוד ילמד במשך שנים רבות בפקולטות למנהל עסקים. יצרנית המצלמות והפילמים היתה מובילת שוק במשך עשרות שנים ורשמה רווחים אדירים, אך היא סירבה להתאים את עצמה לשינויים ולמעשה התעלמה במשך תקופה ארוכה מהמעבר של העולם לצילום דיגיטלי. במהלך העשורים האחרונים הפכו רווחי העתק שלה להפסדים כואבים, עד שב-2012 הגישה החברה בקשה לפשיטת רגל.

סיטואציה דומה קרתה גם לנוקיה, ששלטה בתחום הסלולר אך לא הצליחה להתמודד עם המעבר לסמארטפונים, וסיפורים דומים ניתן למצוא גם אצל יצרנית מחשבי כף היד פאלם, יצרנית הסלולאר בלאקברי, וענקית סרטי הוידאו בלוקבסטר.

עולם הרכב נמצא כיום בפני סיטואציה דומה. מנועי הבעירה הפנימית הולכים ומפנים את מקומם להנעות חשמליות, מותגי הרכב הסיניים נמצאים בתנופה אדירה והמכונית האוטונומית תגיע גם היא בשלב כזה או אחר. כבר עכשיו ברור כי יהיו יצרני רכב שלא ישרדו את המעבר לעולם החדש, ויצטרפו לרשימה המפוקפקת שבה חברות קודאק, נוקיה ואחרות. כבר עכשיו ברור שטויוטה לא תהיה אחת מהן.

צפייה בתוכן טויוטה מציגה: העתיד



***

טויוטה, כדרכה, נוהגת בשמרנות. בעוד מרבית יצרניות הרכב הציגו תכניות חשמול גרנדיוזיות כבר לפני שלוש וארבע שנים, וחלקן גם התחילו למכור רכבים חשמליים כבר בתחילת העשור הקודם, אצל טויוטה עדיין לא עלתה מכונית חשמלית אחת על הכביש. מכונית פלאג-אין היתה שם לצרכי ניסויים ובדיקות לפני 7-8 שנים, אבל רק השנה - בתחילת העשור השלישי של המאה ה-21 - תתחיל טויוטה למכור באופן משמעותי דגמים חשמלים והיברידיים-נטענים.

התכנית של תאגיד טויוטה למחצית הראשונה של העשור הנוכחי, כפי שהוצגה לנו במסגרת "פורום קנשיקי 2020" שערכה היצרנית באמסטרדם, כוללת הרבה יותר מרשימה של דגמים חשמליים. זה מתחיל בדגמים הקיימים, ממשיך לדגמי ספורט יעודיים, עובר דרך קונספטים עתידיים ומגיע עד למותג חדש לחלוטין שירכז את עולמות התחבורה והניידות בעתיד, גם כאשר רכישת מכוניות כבר לא תהיה בראש מעייניהם של הלקוחות.

טויוטה פורום קנשיקי

טויוטה: עוד דגמים, עוד הנעות

"בשלוש השנים האחרונות ראינו שינוי דרמטי בתעשיית הרכב", אומר לנו ד"ר יוהאן ואן-ז'יל, נשיא טויוטה אירופה. "תקנות הזיהום החדשות הן מהקשוחות בעולם, והן תוצאה ישירה של משבר הדיזל (הכוונה לפרשיית הדיזלגייט - נ.ר). בנוסף ישנה מגמה ברורה של מעבר מרכישת רכב לעסקאות ליסינג, ובכלל השנים הבאות צפויות להיות תקופת מעבר עבורנו ועבור התעשיה כולה".
מכל האתגרים שצפויים לטויוטה, דווקא העמידה בתקני הזיהום היא משימה יחסית פשוטה. כבר כיום, 52% מהרכבים שמוכרת טויוטה באירופה הם היברידיים. במערב ובמרכז אירופה מגיע שיעור ההיברידיות ל-63% ואילו אצל לקסוס עומד שיעור ההיברידיות על 96% - כך שממוצע הפליטות של היצרנית קרוב מאוד ליעדים החדשים שהוגדרו.

למרות זאת, מתכננת טויוטה לתגבר את האגף ההיברידי-חשמלי באופן משמעותי. "עד שנת 2025 נשיק 40 כלי רכב חדשים או מחודשים שיכללו הנעות היברידיות או חשמליות", אומר ואן-ז'יל, "ומתוכם 10 דגמים לפחות יהיו ללא פליטות כלל (כלומר, מונעי חשמל או מימן - נ.ר). עד שנת 2030 טויוטה תמכור מיליון כלי רכב שיפלטו אפס מזהמים".

יוהאן ואן זיל

כסיפתח לעידן החדש, הציגה טויוטה לבאי הפורום 3 דגמים חדשים - ועוד כמה רמיזות עבות לדגם אחד נוסף. הראשון ברשימה הוא הדור החדש של היאריס, שכבר הוצג לפני מספר חודשים אך עכשיו זכינו להתרשם ממנו באופן בלתי אמצעי.

היאריס החדשה תהיה קטנה מקודמתה, ולמעשה תהיה המכונית הקצרה בקטגוריה. למרות שיפור מסוים בבסיס הגלגלים, התחושה עדיין צפופה יחסית - אך בטויוטה מבטיחים כי הפעם שמו דגש משמעותי על איכויות הניהוג, כך שהמכונית צפויה להיות דינאמית ומהנה מתמיד. מערכת היברידית חדשה כוללת מנוע 3 צילינדרים ומנוע חשמלי נוסף, שמסוגל להניע את הרכב ללא צורך בבנזין עד למהירות של 130 קמ"ש - לעומת 50-60 קמ"ש בדגם היוצא. גם תיבת ההילוכים הרציפה שופרה, כך על פי היצרנית, כך שתגובות המערכת טובות מאי פעם. מישיבה ראשונה ברכב נוכל לדווח גם על שיפור בולט באיכות החומרים.

טויוטה יאריס 2020

לצידה של היאריס הוצגה גרסת הפלאג-אין הייבריד של הראב 4. עד כה רושם הדור החדש של הראב 4 הצלחה לא מבוטלת, עם 870,000 מסירות ברחבי העולם בשנה החולפת ומתוכם 130,000 באירופה בלבד. מדובר בגרסת פלאג-אין שתתמקם בקצה העליון של ההיצע ושל הקטגוריה כולה, עם טווח נסיעה חשמלי יוצא דופן של 65 קילומטרים, הספק מירבי של 306 כ"ס ותאוצה של 6.2 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש. גם לאחר תום הסוללה, מבטיחים בטויוטה, הראב 4 הנטען צפוי להיות חסכוני בכ-30% ביחס לדגמי פלאג-אין מקבילים. גם הראב 4 הנטען וגם היאריס צפויים להגיע לישראל לקראת סוף השנה הנוכחית.

טויוטה ראב 4 פלאג אין

לצידם של שני הדגמים היחסית-שגרתיים האלו, עמדה טויוטה מיראי - דור שני וחדש לחלוטין של מכונית המימן העתידנית. בשלב זה המיראי החדשה עדיין מוגדרת כקונספט, אך מדובר במכונית כמעט מוכנה לייצור.

המיראי החדשה מבוססת על פלטפורמה גדולה יותר, ה-GA-L שמשרתת את לקסוס LS ו-LC. מדובר במכונית גדולת מימדים עם תא נוסעים מאובזר ויוקרתי, שאמורה להצדיק את תג המחיר הגבוה. תכנון מיכלי המימן שונה מבדור הקודם ומאפשר התקנה של 5 מושבים, ההנעה היא אחורית וטווח הנסיעה גדל ב-30% ויעמוד על 650 קילומטרים. היתרון הגדול של המימן על פני החשמל הוא ביכולת לתדלק מיכל מלא בתוך 3-5 דקות, זאת בהינתן זמינות של תחנת תדלוק.

טויוטה מיראי

בנוסף חשפה טויוטה את התכניות להשקת רכב פנאי קטן, שיתבסס על היאריס ויגיע מאותו פס הייצור בצרפת. הדגם החדש, בשונה מה-C-HR, יציג מאפייני עיצוב קשוחים עם קריצה ברורה לעולמות השטח, מרווח גחון יחסית גבוה וגם הנעה כפולה - שכמו בראב 4, תתבסס על מנוע חשמלי נפרד לציר האחורי. רכב הפנאי החדש צפוי להיות מוצג רשמית בתוך חודשים ספורים, ולישראל הוא יגיע כנראה במהלך 2021.

לקסוס: חשמלי עכשיו, אוטונומי אחר כך

מותג היוקרה של קבוצת טויוטה הציג בסך הכל שני דגמים בפורום קנשיקי, אבל מדובר בדגמים חשובים במיוחד. הדגם הראשון, לקסוס UX300e, נראה מוכר - אך מתחת למעטה של ה-UX מסתתר כאן הרכב החשמלי הראשון אי פעם של קבוצת טויוטה. בשונה מאודי, מרצדס ויגואר, שבחרו לפתוח את העידן החשמלי עם דגמים יעודיים, בלקסוס בחרו לחשמל דגם מוכר ומצליח.

לקסוס אירופה

"לקסוס היא המותג הטבעי להתחיל ממנו עם דגמים חשמליים", אומר לנו פסקל רוז', מנהל לקסוס אירופה. "הנהיגה השקטה שמציע הרכב החשמלי היא ב-DNA של לקסוס. גם חוויית הבעלות הייחודית היא משהו שרוכשי לקסוס ישמחו לקבל, ובתחום הדינאמי הסוללה תורמת להנמכת מרכז הכובד ומשפרת את היכולות של הרכב. טווח נסיעה של 300 קילומטרים, כפי שמציגה ה-UX החשמלית, הוא מספר אידיאלי לשימושים של הרכב הזה".

לצידה של ה-UX החשמלית הוצג דגם קונספט מרהיב בשם LF-30. "לקסוס הוא מותג נהדר לפריצות דרך עיצוביות", אומרים המעצבים של הדגם, "מכיוון שאין לנו מסורת של עשרות שנים שאנחנו מחויבים אליה".

לקסוס LF-30

הדגם העתידי כולל 4 מנועים חשמליים שמוטמעים בתוך הגלגלים ומאפשרים ליצור חלל פנימי גדול במיוחד לנוסעים. הרכב יאפשר נהיגה אוטונומית מלאה, אך גם יעניק לנהג את האפשרות לנהוג בעצמו ואף לבחור בין הנעה קדמית, אחורית או כפולה - זאת מתוך הבנה של לקסוס שגם בעידן האוטונומי נהגים ירצו מדי פעם להפעיל את הרכב בכוחות עצמם.

גופי התאורה, המוטמעים בגוף הרכב עצמו, יאירו בצבעים שונים כאשר הרכב במצב אוטונומי - זאת במטרה ליידע את הסביבה על המתרחש ברכב. מצלמת מראה זעירה מותקנת בכנף ומשדרת למרכז המידע של הנהג, ובלקסוס התגאו כי ברכב לא תוכלו למצוא חומרים מן החי כמו ריפודי עור.

GR: שיעור ספורט

לצד צמד המותגים הגדולים והחזקים של תאגיד טויוטה, הציגה היצרנית היפנית גם את חטיבת הספורט המתחדשת בשם Gazoo Racing. על פי התפיסה של טויוטה, מוצרי ה-GR יחולקו ל-3 רמות: בבסיס הפירמידה נמצאים דגמי ה-GR ספורט, שמהווים למעשה גרסאות עיצוב ספורטיביות של דגמי טויוטה המוכרים. את הקורולה האצ'בק GR כבר ניתן לרכוש בישראל, ואילו גרסת הסטיישן מוצעת אף היא באירופה עם פריטי העיצוב הספורטיביים. "אלו גרסאות שמיועדות למעריצים של קבוצות המירוצים שלנו", מסבירים אנשי המותג, "כאלה שאוהבים את הרעיון - אך לא מעוניינים במכונית ספורטיבית".

טויוטה GR

מעל דגמי ה-GR ספורט נמצאים דגמי ה-GR עצמם, כלומר - דגמי ספורט יעודיים. בשלב זה הקבוצה הזו כוללת את טויוטה סופרה, שמבוססת על ב.מ.וו Z4 וזכתה לאחרונה למנוע 2.0 ליטרים חדש (258 כ"ס) בנוסף למנוע 6 הצילינדרים של ב.מ.וו. הגרסה החדשה מצוידת בתיבת 8 הילוכים אוטומטית, ובזכות משקל נמוך ב-100 ק"ג מגרסת 6 הצילינדרים היא מאיצה ל-100 קמ"ש בתוך 5.2 שניות בלבד.

טויוטה GR

לצידה של הסופרה הוצגה מכונית מרשימה אפילו יותר - שעונה לשם GR יאריס. מדובר בגרסה מוקצנת, כמעט מוטרפת, של היאריס החדשה. העיצוב השתנה לחלוטין, כך שאין הרבה חלקים שמשותפים לשתי המכוניות; ה-GR יאריס נמוכה ב-9.5 ס"מ מהיאריס הרגילה ורחבה ממנה ב-5.5 ס"מ. מלפנים היא מבוססת על הפלטפורמה של היאריס, אך החלק האחורי פותח מחדש בשל הדרישה להנעה כפולה.

מנוע 3 צילינדרים נועד לאפשר שמירה על מימדים קטנים ומשקל נמוך, אך מבלי לוותר על הביצועים: ההספק עומד על 261 כ"ס, המומנט עומד על 36.7 קג"מ והמשקל העצמי הנמוך, רק 1,280 ק"ג (קל ב-12% מהיאריס הנוכחית) - מאפשר יחס נהדר של 4.9 ק"ג לכל כוח סוס. עם תיבת 6 הילוכים ידנית משיגה ה-GR יאריס תאוצה של 5.2 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש.

GR יאריס

בטויוטה מתגאים ומספרים כי הדגם פותח יחד עם נהג הראלי טומי מאקינן, ובהליך הפיתוח שולבו עוד מספר נהגי מירוץ מקצועיים. הדגם צפוי להיות מיוצר במפעל יעודי שייפתח לדגמי ה-GR ביפן, ואילו ילוקטו עובדים מצטיינים ממפעלי טויוטה ברחבי יפן. לשאלתנו, השיבו אנשי חטיבת GR כי יש בקנה תכניות לדגמי GR נוספים - כולל בתחום הפנאי.

החלק השלישי והעליון בפירימידה של GR מוקדש לדגמי המירוץ היעודיים של טויוטה, אשר נוטלים חלק במירוצי הדקאר, סבב הראלי העולמי ועוד.

קינטו: הכל חוץ מרכישת רכב

את תת המותג החדש כבר הצגנו כאן לפני מספר ימים. כאן לא מדובר על תכניות לדגמים חדשים או הנעות מתקדמות, אלא בשינוי תפיסתי של ממש.

"הסביבה בערים משתנה", מסביר לנו טום פוקס, סגן נשיא לניידות בטויוטה אירופה. "הערים מתמודדות עם צפיפות וזיהום, הקהל רוצה להיות מקושר והטכנולוגיה מאפשרת פתרונות שלא יכולנו לקדם לפני עשור. צריך גם לזכור שאנחנו מתמודדים עם מתחרים שמגיעים לא רק מתעשיית הרכב".

קינטו

קינטו צפויה לעסוק בכל מה שקשור לתחבורה וניידות ולא כולל בעלות על רכב. המנעד יתחיל מעסקאות של ליסינג תפעולי, דרך נסיעות קארפול, תחבורה שיתופית, ועד לכלי רכב אוטונומיים שישמשו להסעת המונים וגם להובלת סחורות.

"בכל אחד מהשווקים נציג פתרון שונה, אין תשובה אחת שמתאימה לכולם", מסביר פוקס. "כל עיר תקבל פתרונות משלה בהתאם לצרכים שלה וליכולות שלנו, במטרה אחת: לשפר את התחבורה העולמית".

בטויוטה מציינים כי כל מערך השיווק והתפעול של קינטו יתבסס על מערך הסוכנויות הקיים של טויוטה, שיציג ליצרנית את מאפייני השוק ויפעיל את השירותים הרלוונטים לאותו איזור.

החידושים הראשונים של קינטו צפויים להיות מוצגים באולימפיאדת טוקיו בקיץ הקרוב, שם יוסעו הספורטאים באמצעות מערכי תחבורה אוטונומיים של קינטו, ואילו עד אולימפיאדת פריז ב-2024 מתכננת קינטו להציג מערך מלא של שירותי תחבורה מתקדמים.

למאמר זה התפרסמו 4 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה