דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

שאלות ותשובות: גרירה באמצעות הרכב

Getting your Trinity Audio player ready...

האם אני יכול לגרור עגלה באמצעות המכונית שלי?

ברובן הגדול של המכוניות כן, אבל לא כל עגלה ותצטרך להכין את המכונית לכך. ישנן מכוניות קטנות במיוחד (כמו פיג'ו 108 או שברולט ספארק  שבאתר משרד התחבורה כושר הגרירה שלהם הוא 0 ק"ג, וכך גם לגבי חלק ממכוניות הספורט או כלי הרכב ההיברידיים. לעיתים גם כלי רכב גדולים יותר לא מורשים לגרירה מסיבות שונות - כך למשל במקרה של סובארו XV קרוסטרק, שאינו מורשה גרירה. חשוב לוודא ברשיון הרכב כי מותר לגרור עמו. 

איזו מכונית תתאים יותר לגרירה?

בגדול, ככל שהמכונית גדולה, חסונה וחזקה יותר, וככל שהיא מסוגלת להתמודד עם משיכה חזקה מאחור, כך היא תתאים יותר לגרור. הנעה כפולה, למשל, תעזור בהחלט וכך גם מנוע עם מומנט גבוה ומשקל עצמי רב.

גרירה

איזו עגלה אוכל לגרור עם המכונית שלי?

ישנם סוגים שונים של עגלות, חלקן קלות ופתוחות, חלקן מיועדות לשימוש שינוע ספציפי, כמו עגלות להובלת סוסים או עגלת אופנוע ים, ויש כמובן את הקרוואנים, שמיועדים להיות השבלול בגרסתו המוטורית - בית שנוסע איתנו, בגב המכונית.

לא כל תבנית שמחוברת לגלגלים מותרת לגרירה, העגלה עצמה צריכה להיות מאושרת בידי משרד התחבורה. נוסף על כך, משקל העגלה צריך להתאים למשקל הגרירה המותר של כלי הרכב שלנו. אסור גם שרוחב הנגרר, במכונית פרטית, יהיה רחב יותר מרוחבה של המכונית והמראות שלה.

מה יכול להיות משקל העגלה שאוכל לגרור?

לכל מכונית יש את משקל הגרירה המותר שלה. ליתר דיוק, ישנם לרוב שני משקלי גרירה מותרים שונים, האחד לנגרר עם בלמים מותקנים והאחר לנגרר ללא בלמים. בלמים שמותקנים בעגלה עצמה (וכוללים מערכת שמזהה את בלימת המכונית ומפעילה את בלמי הנגרר), מאפשרים התמודדות עם משקל רב יותר, ועל כן המשקל לנגרר עם בלמים הוא גבוה יותר.

המשקל המותר משתנה ממכונית למכונית. מכונית שנרשמה בישראל עד ל-1 באפריל 2008 לא מורשית לשאת למעלה מ-750 ק"ג אם משקלה הוא עד 2200 ק"ג, והיא צריכה לעמוד בתנאי נוסחה של משרד התחבורה. המכוניות שנרשמו בישראל לאחר מכן דורשות הצצה בנתונים הרשמיים של יצרן הרכב, לגבי הדגם המסוים. את המספרים אפשר למצוא באתר משרד התחבורה.
 
גרירה

כדי לדעת אם משקל העגלה מתאים לגרירה, האם מספיק לבדוק מהו משקל העגלה נטו?

לא ולא. המשקל המותר לנשיאה הוא המשקל המלא, הכולל את גוף העגלה ואת תוכנה. במקרה של קרוואן, למשל, צריך לקחת בחשבון גם את משקל הנוזלים והציוד שבביתנו הנייד.

האם הרשיון שלי מאפשר לי לגרור עגלה?

אם יש לך רשיון נהיגה במכונית - בהחלט. רשיון לרכב פרטי (מה שפעם נקרא רשיון ב') מתיר גרירת נגרר עד למשקל של 1,500 ק"ג; רשיון לרכב כבד (ידוע גם בתור רשיון ג') מאפשר לבעליו לגרור נגררים עד 3,500 ק"ג.

האם עגלה צריכה רשיון נפרד וטסט?

בהחלט. עגלה צריכה להיות מפוקחת ורשומה במשרד התחבורה, וצריכה גם להוכיח מדי שנה את התקינות שלה. הטסט יכלול בדיקה של תקינות החיבורים, הצמיגים ורכיבי התאורה השונים.
 
גרירה

האם היא צריכה גם ביטוח?

עגלה צריכה ביטוח. לעתים אפשר לבקש מסוכן הביטוח שלכם להוסיף הערה על קיום העגלה לצד המכונית, דבר שעשוי להוסיף סכום מסוים לביטוח הקיים של המכונית ולפשט את התהליך.

כיצד אכין את המכונית לגרירה?

אחרי שבדקנו שהמכונית והנגרר יכולים להתאים זה לזה, נצטרך, כמובן, להתקין וו גרירה. לצד הוו נדרשות מגרעות לחיבור רצועות עיגון וכן נדרש חיבור חשמלי, כדי שהעגלה תוכל להאיר באורות אחוריים, איתות ותאורת בלימה. 

גרירה

מי יכול להתקין וו גרירה?

לא כל אחד יכול להתקין וו גרירה. נדרש מתקין מורשה משרד התחבורה. 

האם צריך את אישור משרד התחבורה להוספת וו הגרירה?

התקנת הוו מוגדרת כשינוי במבנה המרכב, מבחינת משרד התחבורה, והוא יהיה רשום ברשיון הרכב. עם זאת, אין צורך להגיע למשרד הרישוי כדי לרשום את השינוי, אלא המתקין יכול לעשות זאת עבורנו. אחרי התקנה של וו גרירה, המתקין צריך למסור לנו אישור מתקין מורשה ואישור בדיקה והפניה על ידי יצרן מורשה, שניהם חתומים על ידי המנהל המקצועי ועם חותמת מפעל הייצור (כך מגדירים זאת במשרד התחבורה). אם מדובר ברכב שעלה על הכביש עד לאפריל 2008, נדרשת גם תעודת שקילה.

האם אוכל לחבר את העגלה למכונית בעצמי?

בדרך כלל כן, בעיקר אם העגלה אינה כבדה במידה חריגה ואינה כוללת מנופי הגבהה מובנים.
 
גרירה

האם עלי להכין את המכונית לחיבור העגלה?

בהחלט. נסיעה עם העגלה היא מסורבלת, מסובכת ומסוכנת יותר מנסיעה בלעדיה. היות שכך, כדאי לכלכל את דרכנו כך שנחסוך סכנות ותמרונים מיותרים כשהעגלה מחוברת. כדאי לוודא, למשל, שמיכל הדלק מלא, הרבה יותר קל למלא דלק בלי עגלה. חשוב כמובן לוודא שהמכונית תקינה - ההיגוי, הבלמים, הצמיגים וכו'.

וכיצד להכין את העגלה לנסיעה?

חשוב לוודא גם שהעגלה תקינה: הצמיגים, כולל הצמיג הרזרבי, מנופחים ותקינים. נבדוק גם שהעגלה יכולה לנוע בחופשיות קדימה ואחורה.

כיצד מחברים בין העגלה והמכונית?

אחרי שנקרב בין גב המכונית ובין העגלה, נצמיד את "תפוח" או טבעת העגלה לוו הגרירה, ונוודא שהם נתפסו זה בזה (בדרך כלל נשמע מעין "קליק"). לאחר מכן נקח את שתי רצועות האבטחה מהעגלה ונחבר אותן לשתי המגרעות ("אוזניים") שבמכונית. החיבור האחרון הוא של מחבר החשמל, נהדק אותו היטב.

אחרי שחיברנו הכל, נוודא שהכל תקין: נבדוק (כדאי להיעזר באדם נוסף) שהתאורה עובדת, כולל נורות האיתות והבלמים, וכן נוודא שההיגוי והבלימה במכונית תקינים.

גרירה

האם הנהיגה עם נגרר שונה מנהיגה רגילה במכונית?

בוודאי. ראשית, נרצה להימנע ככל האפשר מנסיעה לאחור. אם אין שום ברירה אחרת, צריך לזכור כי הנגרר מגיב לרוב באופן בלתי צפוי. ברבים מהמקרים הוא יסתובב בדיוק בכיוון ההפוך מכיוון הנסיעה אחורה ללא נגרר והדבר דורש תרגול. בקבוצת פולקסווגן הציגו לאחרונה בחלק מכלי הרכב מערכת חניה אוטומטית ייעודית לנסיעה עם נגרר.

מעבר לקשיי החניה, חשוב לזכור שעם הנגרר, כלי הרכב שאנו נוהגים ארוך יותר וגם דורש יותר מרחב תמרון. פנייה או סיבוב עם הנגרר דורשת מעקב מדוקדק במראות, לוודא שאנו לא פוגעים באנשים או כלי רכב אחרים, גם באמצעות העגלה.

הנגרר, בעיקר ככל שהוא כבד יותר, דורש נסיעה מתונה הרבה יותר מאשר נסיעה בלעדיו. משקלו מושך את המרכב לצדדים ובשינויי כיוון מהירים הוא עלול אף להתהפך. במקרים מסוימים, התהפכות של נגרר עלולה אפילו להפוך את הגורר. נוסף על כך, כניסה מהירה לשברים ופסי האטה, עלולה להקפיץ את העגלה ולשבור את חיבוריה.

בקיצור, לא ננהג ברכב עם עגלה כשאנחנו ממהרים או לחוצים. נהיגה ברכב עם עגלה מזמינה זהירות ושלווה ואז אפשר, אפילו, ליהנות מזה.

למאמר זה התפרסמו 7 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
חזור למעלה