דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

דאצ'יה דאסטר (1.3 בנזין, 4X4) - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...


כשדאצ'יה הגיעה לישראל, אי שם ב-2015, היא מכרה מכוניות שזעקו "לואו קוסט" מכל כיוון. הדגמים ששווקו אז הוצעו עם תיבות ידניות בלבד, במפרטי אבזור מינימאליים ועם מנועים ותיקים. גם האיכות של תאי הנוסעים השרתה אווירה פשוטה ותכליתית.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: דאצ'יה דאסטר


דאצ'יה דאסטר, 1.3 ליטר טורבו-בנזין, ידני 6 הילוכים, 131 כ"ס, מ-109,990 שקלים

יתרונות

חסרונות

ביצועי מנוע

בטיחות

מרווח פנימי

הנדסת אנוש

יכולת שטח

  בידוד רעשים


דאציה דאסטר

מאז לא השתנה הרבה אצל דאצ'יה; מותג לואו קוסט לא יכול להרשות לעצמו החלפת דגמים בקצב גבוה. הדגם היחיד שהתעדכן הוא הדאסטר, שהגיע ארצה בדור השני שלו באמצע 2018 והעלה את האיכות באופן משמעותי. עוד לפני כן הצטרפה תיבה אוטומטית למבחר (שבחודשים האחרונים יצאה לחופשה כפויה), וכעת הגיע הדאסטר עם יחידת הנעה אולטרא-מודרנית - זו ששולבה בחודשים האחרונים בדגמים רבים של רנו, ניסאן ואפילו מרצדס. כשכל זה נמכר במחיר תחרותי בהחלט, 120,000 שקלים לגרסה מאובזרת עם הנעה כפולה, ייתכן ומסתתרת כאן בונבוניירה של ממש.

עיצוב

הדאסטר הנוכחי הוא רכב נאה מאוד לטעמנו. משדר קשיחות תכליתית של רכב שטח, לצד מאפיינים מודרניים יותר. אהבנו את הגימורים המוכספים על השבכה הקדמית, את החישוקים הנאים, פסי הגגון והפנסים המעוצבים מאחור (שקצת דומים מדי לאלו של ג'יפ רנגלר). דימויי מיגון הגחון האפורים מלפנים ומאחור קצת יותר קשים לעיכול, אך הם ללא ספק מוסיפים לתדמית. שימו לב: חלק גדול מפריטי העיצוב זמינים רק ברמת הגימור הבכירה.

דאציה דאסטר

בתא הנוסעים הסגנון פשוט יותר, אם כי גם כאן יש אלמנטים שתופסים את העין - כמו למשל ריפודי המושבים, פתחי המיזוג העגולים או הפקדים המוכספים של יחידת המיזוג.

דאציה דאסטר

תא הנוסעים

איכות החומרים של הדאסטר לא מבריקה. זהו אחד המחירים של רכב זול יחסית. עם זאת, ממש לא מדובר בקטסטרופה: הפלסטיקה על הדשבורד קשה יחסית ומחוספסת, אך במקומות בהם היד נוגעת - על ההגה, ידית ההילוכים ובדלתות, יש חומרים איכותיים בהרבה. גם איכות ההרכבה בסדר גמור.

דאציה דאסטר

הנדסת האנוש, מצד אחד, טובה: יש כפתורים פיזיים גדולים להפעלת האלמנטים החשובים ברכב, שזה טוב, וגם תמיכה מלאה בעברית של מסך המולטימדיה ואפילו של מחשב הדרך. עם זאת, איתרנו גם כמה "פאולים": התרגום לעברית משובש בחלק מהמקרים, השליטה על המוזיקה מיחידת הפיקוד שנמצאת מאחורי ההגה לא אינטואיטיבית ועל כפתורי בקרת השיוט שנמצאים מתחת לבלם היד (!) כבר כתבנו עשרות פעמים. מערכת הניווט המקורית מוצאת את עצמה לא מאוד רלוונטית בשל היעדר האפשרות לפעולה מקוונת. מתבקשת התקנת מערכת מקומית של ווייז, או לפחות תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי.

דאציה דאסטר

רשימת האבזור נדיבה, במיוחד בהתחשב במחיר. גרסת ה"פרסטיז'" הבכירה שנבחנה כוללת בין היתר בקרת אקלים, חיישני חניה, כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת שיוט, מולטימדיה מקורית ומערך מעולה של מצלמות - אחת מלפנים, אחת מאחור ושתיים שמצלמות מעל הגלגלים הקדמיים. זהו יתרון חשוב שמאפשר לוודא כי חנינו קרוב למדרכה, ולא פחות משמעותי - מסייע מאוד בנהיגת שטח. חבל רק שאיכות המצלמות לא גבוהה במיוחד.

דאציה דאסטר

בתחום הבטיחות הדאסטר פחות מצטיין. יש לו אמנם מערכת לניטור רכב בשטח מת, אך אין לו מערכות אקטיביות לבלימה אוטונומית או לשמירת נתיב. במקומן מותקנת מערכת התראה של Movon. זו מציעה פיצ'רים שלא קיימים במובליאיי הנפוצה, כמו למשל מצלמת תיעוד נסיעה או תזכורת קולית להוצאת הילדים מהרכב, אך את המלאכה החשובה באמת שלה - זיהוי המפגעים - היא מבצעת פחות טוב מהמובילאיי.

דאציה דאסטר

הישיבה מאחורי ההגה גבוהה ונוחה. המושבים עצמם רכים ונעימים, גלגל ההגה נוח לאחיזה וקל למצוא תנוחה מתאימה. היצע תאי האחסון לא מאוד גדול, בטח לא עבור רכב שמיועד בין היתר לטיולי שטח. נציין גם כי מחזיקי הכוסות נמוכים ולא אוחזים היטב את מיכלי השתיה.

דאציה דאסטר

מאחור המרווח מעולה, בדרך כלל. כשמיקמנו סלקל גדול בספסל האחורי, נאלצנו להזיז את מושב הנוסע הקדמי הרחק לפנים. מאידך, הופתענו לגלות שלצד הכיסא הענק ניתן להושיב עוד שני מבוגרים גדולים בנוחות יחסית. פתחי מיזוג לא קיימים במושב האחורי.

תא המטען מציע נפח של 376 ליטרים בגרסת ההנעה הכפולה, לעומת 445 ליטרים בהנעה הקדמית. רצפת התא אכן גבוהה יחסית בגרסה הזו, אך למרות נתון הנפח הנמוך זהו תא מטען גדול ושימושי מאוד.

דאציה דאסטר

נוחות נסיעה

רמת הנוחות בדאסטר מזכירה דגמי רנו מפעם, וזו בהחלט מחמאה. המתלים, למעט נוקשות ראשונית בתחילת המהלך, מפגינים רכות נעימה ומהלך ארוך. זה אומר שלמעט שיבושים קטנים ומציקים, רוב הפגמים ופסי ההאטה נספגים בצורה מצוינת מתחת לצמיגי הברידג'סטון של הדאסטר. עם צמיגי ה-"16 של גרסת הבסיס הנוחות צפויה עוד להשתפר.

גם מחוץ לעיר נשמרת הנוחות הטובה, ולמעט נדנוד קל על כבישים גליים, זהו רכב נעים בהחלט.

דאציה דאסטר

בידוד הרעשים טוב יותר לעומת גרסאות הדיזל, שכן המנוע החדש שקט יחסית, אך עדיין לא מדובר בבידוד מוצלח במיוחד. מ-90 קמ"ש ומעלה נשמעים לא מעט רעשי כביש ורוח בחלל הרכב. ניסיון לשייט על כביש מהיר ולנהל במקביל שיחת טלפון עם חבר שנהג בדאסטר משלו, הסתיים בגרון צרוד לשני הצדדים.

מנוע ותיבת הילוכים

מנוע הטורבו-בנזין החדש של הדאסטר מציע הספק של 150 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ מנפח של 1.3 ליטרים. בנוסף, ישנה גם גרסה עם 131 כ"ס ו-24.5 קג"מ. את שתי הגרסאות אפשר לקבל עם הנעה קדמית או כפולה, ולשתיהן תיבה ידנית בלבד. בגרסת ההנעה הכפולה החזקה בה נהגנו, מכריזים נתוני היצרן על תאוצה של 10.6 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש, בדרך למהירות מירבית של 196 קמ"ש.

בפועל, המנוע הרגיש חזק מכפי שמספרים הנתונים. הוא חלק, שקט ונעים לפעולה במהירויות נמוכות, מספק כוח זמין כבר מסל"ד נמוך ומאיץ את רכב הפנאי בנחישות וללא כל קושי. קל מאוד להיות ראשונים בכל רמזור, לעקוף ולהשיג קצב נסיעה גבוהה. וזה לא רק קל, אלא גם מהנה.

דאציה דאסטר

תיבת ההילוכים הידנית קלה לתפעול. דוושת המצמד נוחה מאוד והידית קליקית ומדויקת, אך 3 ההילוכים הראשונים קצרים מאוד - מה שדורש התעסקות אינטנסיבית בהחלפות הילוכים בנסיעה עירונית. הילוך שישי מצוין מאפשר שיוט נינוח בסל"ד נמוך.

צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 13.3 ק"מ לליטר בשיוט בין עירוני, אך בנהיגת שטח אינטנסיבית ירד הנתון לסביבות ה-9 ק"מ לליטר.

דאציה דאסטר

התנהגות כביש

לדאסטר אין התנהגות כביש מבריקה. בכך הוא שונה מהמתחרה הקלאסי שלו, סובארו XV. המתלים הרכים של הדאצ'יה יוצרים רכינת מרכב בולטת, וגם ההגה לא מהיר או מדויק במיוחד. עם זאת, התחושה בהחלט בטוחה ואחיזת הכביש טובה. שילוב של ההנעה הכפולה למצב האוטומטי יכול לסייע בכבישים חלקלקים או בתנאי מזג אוויר מאתגרים, שם תשלח המערכת כוח לגלגלים האחוריים בהתאם לצורך.

דאציה דאסטר

שטח

כבר בגרסת ההנעה הקדמית התרשמנו לטובה מיכולות השטח של הדאסטר. יש לו הנדסה בסיסית טובה מאוד עם מהלכי מתלה ארוכים יחסית, מרווח גחון של 21 ס"מ וזוויות מרכב טובות מאוד. גרסת ההנעה הכפולה משדרגת כמובן את היכולות ומאפשרת לו להתמודד היטב במקומות בהם רכבי פנאי רכים ירימו ידיים. אמנם, בקרת המשיכה מעט איטית וכדי להשיג אחיזה נדרשת עבודת מצמד מדויקת ומפרכת, אך בסך הכל מדובר בכלי רכב שיוכל לצלוח מסלולי שטח רבים. החסרון העיקרי לעומת גרסאות הדיזל כפולות ההנעה הוא בפער המומנט, מה שמקשה לעיתים על האחיזה בקרקע. לחובבי השטח נמליץ גם לשדרג את צמיגי הכביש המקוריים איתם מגיע הרכב.

דאציה דאסטר

סיכום

דאצ'יה דאסטר, במיוחד בגרסת הבנזין החדשה, מצליח להתגבר על מרבית מכשולי ה"לואו קוסט" ולהציע מוצר כמעט חסר תחרות. הוא מאובזר היטב, מרווח ושימושי למשפחה, נוח לנסיעה, זריז בכביש ומסתדר מצוין בשטח.

החסרון העיקרי שלו, היעדר התיבה האוטומטית, יגרום למרבית הלקוחות לפסול אותו - אבל הקהל הקטן שמעוניין בכלי רכב ידניים ממילא לא יתפוס את זה כחסרון. גם תא הנוסעים הפשוט יחסית הוא עניין נסלח, בהתחשב במחיר הרכישה הנגיש. הבעיה הגדולה יותר של הדאסטר היא רמת הבטיחות, שנמוכה מהסטנדרט המקובל כיום בכלי רכב חדשים. לולא העניין הזה, יכול להיות שהיינו מסיימים כאן עם המלצת קניה חד משמעית.

לדגמי דאצ'יה בישראל - דאצ'יה

למאמר זה התפרסמו 7 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה