דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מבחן השוואתי: טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה וג'ילי גיאומטרי C

Getting your Trinity Audio player ready...

שנת 2022 עשויה להיות שנת ההיברידיות האחרונה בישראל. אחרי שנים רבות של הטבות מס מפנקות, הצטמצמה ההטבה בהדרגה עד שבינואר הנוכחי היא מתבטלת לחלוטין. במקום מיסוי מופחת של 30% לפני שנתיים ו-50% בשנה האחרונה, מכונית היברידית תחויב מעתה במיסוי מלא של 83%, כמו כל מכונית אחרת שמונעת בבנזין. כדי להמתיק את הגלולה המרה, נזכיר שההיברידיות עדיין יהנו מהטבת מס של כ-17,000 שקלים במסגרת המס הירוק, אך ברוב המקרים מדובר כנראה בהטבה נמוכה מזו שהיבואנים התרגלו אליה.

עם תחילת השנה, פגשנו את אובדן ההטבות במחירון העדכני שפרסמה טויוטה. במסגרת עדכוני המחיר, התייקרה הקורולה ההיברידית למחיר התחלתי של 145,000 שקלים - סכום שפעם היינו משלמים עבור רכב מנהלים. גרסת ה"לימיטד" הבכירה של הקורולה כבר עולה 151,000 שקלים. אבל למרות ההתייקרות, הקורולה - שסיימה את 2021 כמכונית הנמכרת ביותר בישראל - תמשיך להיות להערכתנו להיט מכירות מקומי.

מבחן השוואתי: טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה וגילי גיאומטרי C

אבל למרות זאת, השנה המעמד שלה עלול להתערער, לא בגלל התמחור החדש אלא בגלל המתחרה החדשה. יונדאי השיקה בשבועות האחרונים את האלנטרה ההיברידית, דור חדש חדש לחלוטין למשפחתית הותיקה. האלנטרה מחליפה לא רק את קודמה, אלא גם את האיוניק שייצורה יופסק בקרוב. 

במבחן עימתנו בין הגרסאות הבכירות של השתיים, קורולה "לימיטד" שעולה 151,000 שקלים ואלנטרה "סופרים" שעולה אלף שקלים פחות. אבל לא הסתפקנו בשתיים האלו, וצירפנו למבחן גם את ג'ילי גיאומטרי C - מכונית חשמלית חדשה שאמנם משתייכת רשמית לקטגוריית רכבי הפנאי, אבל קוראת תיגר גם על המשפחתיות הודות למימדים ראויים ותג מחיר תחרותי של 143,000 שקלים לגרסה הבכירה. האם המעבר לחשמל מייתר את הטכנולוגיה ההיברידית? ואיזו מכונית כדאי לכם לקנות עבור המשפחה?

מבחן השוואתי: טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה וגילי גיאומטרי C

עיצוב וסגנון

יונדאי, סחתיין. האלנטרה החדשה מציגה עיצוב מסובב ראשים. לפחות עד שימכרו אלפים כאלו וימלאו את כבישי ישראל. יש לה צללית נמוכה וספורטיבית, מכסה מנוע ארוך, גריל קשקשים וחלק אחורי זוויתי עם יחידת תאורה רוחבית שנראית מצוין בחשיכה. בהמשך נדבר על המחירים שהעיצוב הזה גובה, אבל במבחן הויזואלי היא מסיימת עם ציונים גבוהים מאוד. זו מכונית פשוט יפהפיה.

מבחן השוואתי: טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה וגילי גיאומטרי C

הקורולה שמרנית בהרבה, אמנם אלגנטית אבל הרבה פחות נועזת. יהיו לקוחות לא מעטים שדווקא יעדיפו את הסגנון הזה. גרסת ה"לימיטד" הבכירה מציעה מספר תוספות שמשפרות את ההופעה, בהן פנסי ערפל וחישוקי "17 קלים בעיצוב נאה.

הג'ילי מציגה מראה אופנתי יותר של רכב פנאי קטן, אבל כזה שנמצא על התפר בין עולם המשפחתיות לעולם הג'יפונים. היא לא מאוד גבוהה, משהו כמו קיה נירו או מאזדה CX30, ויש לה חזית מוחלקת שמתאפשרת בשל ההנעה החשמלית. בגרסת המבחן יש גם תוספת של גג שחור ורפידות בלם בגוון זרחני. אהבנו.

מבחן השוואתי: טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה וגילי גיאומטרי C

תא הנוסעים של הג'ילי ומרשים עם מראה נקי, מינימליסטי, כמעט עתידני; אהבנו את הטקסטורות הייחודיות בקצוות של הדשבורד ובדלתות, את הקונסולה הצפה-למחצה ואת הגוונים הנאים של חומרי הדיפון. מסך מולטימדיה מרכזי גדול מצליח לפצות על לוח מחוונים קטן יחסית. תאורת אווירה שמגיעה גם במקומות יצירתיים יחסית משפרת את הנראות בלילה.

מבחן השוואתי: טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה וגילי גיאומטרי C

גם לאלנטרה עיצוב פנימי מרשים ומודרני, בסגנון יותר קלאסי ופחות אגרסיבי מהמראה החיצוני. אהבנו את הקווים הרוחביים, את התפרים בדלתות ואת לוח המחוונים הדיגיטלי, אבל הופתענו לפגוש חומרי דיפון ברמה נמוכה יחסית.

סביבת הנהג בקורולה נקיה ומינימליסטית יותר, אך לוח המחוונים שלה עמוס במידע. הגוונים כהים אך החומרים טובים והתחושה פשוטה, ביתית ונעימה.

השוואתי: קורולה - אלנטרה - גיאומטרי C

אבזור ותפעול

גרסת ה"לימיטד" הבכירה של הקורולה היא היחידה שמגיעה כיום עם מסך מולטימדיה מקורי, שמציע תפעול ידידותי וגם קישוריות לממשקי אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. יתר הגרסאות מוצעות עם מסך בהתקנה מקומית. עוד תמצאו ב"לימיטד" גם כניסה והנעה ללא מפתח, מראות בקיפול חשמלי, חלון שמש בגג, בקרת אקלים מפוצלת ובלם יד חשמלי.

מבחן השוואתי: טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה וגילי גיאומטרי C

האלנטרה אמנם לא מציעה מראות מתקפלות, פועל יוצא של התקינה האמריקאית, אבל יש לה בנוסף גם תאורת לד מלאה, לוח מחוונים דיגיטלי עם תצוגות מתחלפות, טעינה אלחוטית לסלולארי והנעה מרחוק שמאפשרת לצנן את הרכב לפני הכניסה בימים חמים.

מבחן השוואתי: טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה וגילי גיאומטרי C

בבטיחות תקבלו בשתיהן בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב, ניטור שטחים מתים במראות והתרעת תנועה חוצה מאחור. הקורולה מציעה גם זיהוי תמרורים, אך האלנטרה מרשימה יותר עם תיקון היגוי אקטיבי במעבר לנתיב לא פנוי, התרעת רכב חולף בפתיחת דלת, זיהוי תנועה חוצה בצמתים והתרעה על שכחת ילד מאחור.

מבחן השוואתי: טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה וגילי גיאומטרי C

בשתיהן תוותרו על לא מעט פריטים אם תבחרו בגרסאות הבסיס שנפוצות בחברות הליסינג: באלנטרה תעברו לחישוקים קטנים יותר ותוותרו על לוח המחוונים הדיגיטלי, חלון השמש בגג, הטעינה האלחוטית, תאורת הלד ומערך השטחים המתים; בקורולה הבסיסית  תצטרכו להסתדר בלי קישוריות סלולאר מלאה ועם לוח מחוונים פשוט יותר, וגם בלי מערך השטחים המתים, חלון שמש, כניסה ללא מפתח, מראות נגד סנוור ועוד כמה עניינים קטנים יותר. בשני המקרים האלנטרה מאובזרת יותר.

מבחן השוואתי: טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה וגילי גיאומטרי C

והג'ילי? פשוט הרבה יותר מאובזרת. אמנם, מסך המולטימדיה שלה לא מציע קישוריות סלולאר מקובלת, אך הוא גדול משמעותית וגם כולל אפליקציית ווייז מקורית. הגג כאן הוא גג שמש פנוראמי גדול עם כיסוי איכותי, החישוקים בגודל "18, המושבים מדופני עור וגם מציעים כוונון חשמלי, זכרונות וחימום, יש מצלמות היקפיות עם תצוגת תלת מימד מעולה, הקרנה של נתוני הנסיעה על השמשה הקדמית, תאורת אווירה צבעונית ומערכת שמע מצוינת של Bose. בבטיחות יש את כל המערכות המקובלות, (אם כי ללא התרעת שכחת ילד שיש בקורולה), אך נציין שהרכב עדיין לא הועמד למבחן ריסוק מערבי.

השוואתי: קורולה - אלנטרה - גיאומטרי C

שימושיות ומרווח

העיצוב הדרמטי של האלנטרה גובה את המחירים שלו: בגלל הגג הנמוך קשה יותר להיכנס ולצאת מהרכב, וגם פחות נוח לחגור ילדים במושב האחורי. הנהג נהנה כאן מהיצע רחב של תאי אחסון, כולל מחזיק כוסות ייחודי שמסוגל להתהפך ולקלוט כוסות בגדלים שונים. מאחור לאלנטרה מרווח רגליים מצוין, אך המרווח לראש גבולי והכסא עצמו יחסית נמוך ופחות תומך. במפתיע אין כאן פתחי מיזוג או שקעי טעינה. צריכים להסיע שלושה מאחור? קחו בחשבון שבכולן יהיה צפוף, אך האלנטרה היא היותר מתאימה לכך מבין המתמודדות במבחן.

מבחן השוואתי: טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה וגילי גיאומטרי C

עמדת הנהג בקורולה גבוהה יותר והראות החוצה עדיפה בהתאם, אך היצע תאי האחסון מוגבל. במושב האחורי גם היא סובלת מגג נמוך שמסרבל את הכנסת הזאטוטים, ורוחב המושב שלה צפוף מזה של היונדאי. לשני נוסעים יהיה נוח ומרווח, והם גם יהנו מפתחי מיזוג - אך לא מפתרונות לטעינת הסלולאריים.

מבחן השוואתי: טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה וגילי גיאומטרי C

הג'ילי, בזכות יתרון הגובה הקל, נהנית מגישה נוחה יותר למושבים, הן מלפנים והן מאחור. לשלושה יהיה כאן צפוף בדומה לקורולה, אך ביתר המדדים ציפתה לנו הפתעה. למרות שהיא קצרה מהאחרות בכ-20 ס"מ, יש לה בסיס גלגלים נדיב של 270 ס"מ, מה שמספק מרווח מצוין לנוסעים מאחור. גם המרווח לראש טוב מאוד והמושב עצמו נוח, כך שלארבעה נוסעים זו המכונית המרווחת ביותר במבחן. החלונות הגדולים מנעימים את האווירה, והנוסעים יהנו גם ממיזוג ומשקע USB בודד לטעינה.

מבחן השוואתי: טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה וגילי גיאומטרי C

תא המטען של הג'ילי נוח להעמסה הודות לדלת החמישית, ובקיפול המושבים תוכלו גם להכניס חפצים גדולים מאוד. אבל במצב הבסיסי שלו הוא קטן משמעותית ביחס לשתי האחרות, יאכלס עגלת תינוק או מזוודה - אבל כנראה שלא את שתיהן יחד. מתחת לרצפה ישנם עוד תאי אחסון לטובת כבל הטעינה למשל, ומתחת - הפתעה: גלגל חלופי, פריט שנדיר לפגוש ברכבים חשמליים.

לקורולה נפח הטענה גדול יותר, אך גלגל חלופי יש רק בגרסאות בסיסיות יותר. תא המטען של האלנטרה גדול מזה של הקורולה בפער לא משמעותי, אך יש לה גלגל חלופי כסטנדרט.

מבחן השוואתי: טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה וגילי גיאומטרי C

לסיכום הפרק החלטנו לחלק את הציונים באופן שווה, למרות שיש שוני בין המכוניות: הג'ילי היא המרווחת ביותר לארבעה, אך צפופה לחמישה ויש לה תא מטען קטן; המושב האחורי באלנטרה הוא הרחב ביותר וגם תא המטען שלה גדול מכולם, אך הגג הנמוך פוגע בשימושיות; גם לקורולה גג נמוך, אך הכניסה אליה נוחה יותר ויש לה פתחי מיזוג מאחור שחסרים ביונדאי.

השוואתי: קורולה - אלנטרה - גיאומטרי C

נוחות נסיעה

גם האלנטרה וגם הקורולה נהנות מנוחות נסיעה מצוינת. הקורולה עדיפה בעיר עם כיול מתלים וגם עבודת מתלים שקטה, בעוד ביונדאי הריסון מוצלח על פסי ההאטה הגדולים - אך מרגישים לעיתים את השיבושים הקטנים יותר. מחוץ לעיר הקורולה עדיפה על שיבושי הכביש השונים, אך בידוד הרעשים שלה פחות מוצלח - יש יותר רעשי כביש ורוח וגם יחידת ההנעה רועשת בתאוצה. האלנטרה שקטה ממנה.

מבחן השוואתי: טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה וגילי גיאומטרי C

הג'ילי שקטה באופן משמעותי משתיהן, ולא רק כי המנוע שלה פועל באופן חרישי. גם הבידוד מרעשי רוח וכביש עדיף אצלה, ונוחות הנסיעה היא הטובה מכולן בכל תנאי הדרך, למרות חישוקי "18 גדולים ובזכות כיול מתלים רך ונעים. לעיתים היא אמנם מתנדנדת אחרי פסי האטה למשל, אבל היא מצליחה לספוג הכל בצורה משכנעת.

השוואתי: קורולה - אלנטרה - גיאומטרי C

מנוע וביצועים

יחידת ההנעה של הקורולה מבוססת על מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטרים ומנוע עזר חשמלי, שמספקים יחד 122 כ"ס ומשודכים לתיבת הילוכים רציפה. לאלנטרה מנוע כמעט זהה לזה של האיוניק, עם נפח של 1.6 ליטרים, הספק משולב של 139 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים עם 6 הילוכים.

מבחן השוואתי: טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה וגילי גיאומטרי C

הקורולה אמנם פועלת בצורה חלקה ונעימה בתנועה עירונית, אך היא חלשה יותר משתי האחרות, מאיצה לאט יותר ועושה את זה בליווי צליל מתכתי צורם מכיוונה של התיבה הרציפה. האלנטרה זריזה ממנה משמעותית, נהנית מזמינות כוח עדיפה ועושה את הכל בצורה אלגנטית ונעימה. תיבת ההילוכים שלה פועלת ללא דופי.

מבחן השוואתי: טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה וגילי גיאומטרי C

והג'ילי? הגיעה לכאן מכוכב אחר. עם הספק של 204 כ"ס ואחרי דיליי קטן בהאצה בשל סחרור צמיגים שמגיע מפעם לפעם, היא מזנקת בנחישות קדימה ומזכירה יותר הוט-האצ' עצבנית מאשר משפחתית היברידית. גם במהירויות גבוהות יותר היא מגיבה בזריזות לפקודות הדוושה, ועושה הכל בצורה שקטה לחלוטין.

מבחן השוואתי: טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה וגילי גיאומטרי C

אחרי נהיגה בין עירונית ארוכה ומתונה, מדדנו צריכת דלק פנומנאלית של 24.7 ק"מ לליטר באלנטרה, לעומת 21.6 ק"מ לליטר בקורולה. את הקטע המאומץ של יום המבחן סיימנו עם נתון של 18.5 ק"מ לליטר ביונדאי ו-17.2 בטויוטה. באותו הזמן הג'ילי רשמה צריכת חשמל של 166 וואט-שעה לקילומטר בנהיגה מתונה, נתון ששווה טווח נסיעה ריאלי של 420 ק"מ או 200 וואט-שעה לק"מ בסיום המבחן - מה שאומר שבתנאים כאלה ירד הטווח ל-350 ק"מ.

מבחן השוואתי: טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה וגילי גיאומטרי C

וכמה זה עולה לנו? אם ניקח את נתוני השיוט, במחירי הדלק והחשמל (בטעינה ביתית) של דצמבר 2021, נקבל עלות של 26 אגורות לק"מ באלנטרה, 29 אגורות לק"מ בקורולה ו-8 אגורות לק"מ בג'ילי. בנתוני הנהיגה המאומצת מטפסים המחירים ל-34 אג' באלנטרה לעומת 37 אג' בקורולה ו-10 אגורות בג'ילי. לפחות עד שרשות המיסים תשים את ידה גם על החשמל, יש כאן מסקנות ברורות.

השוואתי: קורולה - אלנטרה - גיאומטרי C

התנהגות כביש

על הכביש המתפתל נהנתה הקורולה משלדה מצוינת, טרן-אין מהיר והגה מדויק, אך אל תמהרו לפתח ציפיות ספורטיביות: יחידת ההנעה לא תואמת את יכולות השלדה וגם הבלמים מעורפלים משהו. האלנטרה פחות מבריקה מבחינה דינאמית בגלל רכינה בולטת והיגוי פחות מוצלח, אבל גם היא נהנית מאחיזת כביש טובה ומשרה תחושת בטחון על הנהג. לג'ילי הגה קטנטן ומהיר גם אם פחות מדויק, והתחושה היא קלילה - ולפעמים קלילה מדי. כיף להכניס אותה מהר לסיבובים, אבל היעדר התקשורת עלול לערער את הבטחון ולגרום לנהג להוריד קצב.

השוואתי: קורולה - אלנטרה - גיאומטרי C

סיכום

אם יש לכם את היכולת להתקין עמדת טעינה בחניה הביתית - וזו, אגב, לא חייבת להיות חניה של בית פרטי, אלא פשוט חניה שמשוייכת בבלעדיות לדירה שלכם - אז נראה שיהיה לכם קשה להתעלם מהצלע החשמלית של המבחן הזה. ג'ילי גיאומטרי C לא רק מוזילה באופן דרמטי את עלויות הנסיעה, אלא נהנית גם ממרווח פנימי נדיב (לפחות לארבעה נוסעים), מציגה ביצועים מרשימים יותר, נוחות נסיעה מוצלחת, בידוד רעשים מעולה ורשימת אבזור ארוכה במיוחד. חסרונות? תא המטען שלה קטן יחסית ומבחני הריסוק המערביים שעדיין לא בוצעו.

אבל אם כמו רוב אזרחי ישראל אתם עדיין חונים ברחוב שליד הבית, יתכן והמעבר לחשמל עדיין מוקדם מדי עבורכם. במקרה הזה האופציה ההיברידית תהיה עדיפה ועדיין חסכונית למדי. הקורולה נהנית מנוחות עדיפה בעיר, ישיבה מעט יותר גבוהה וגם ממחירי רכישה נמוכים יותר, אך האלנטרה לעומתה מרשימה בשורה ארוכה יותר של סעיפים, ומציגה עיצוב מרהיב, אבזור עדיף, מושב אחורי מרווח יותר, תא מטען גדול יותר, ביצועים משכנעים יותר וצריכת דלק נמוכה יותר.

למאמר זה התפרסמו 12 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה