דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

נהיגה ראשונה: סקודה קאמיק

Getting your Trinity Audio player ready...

כתב וצילם סטילס: רן סגל, באזל

צילום וידאו: מדיה סקודה

עריכת וידאו: שלו שטיינבאום

בבאזל ייסדתי

סקודה קאמיק הוא האח הקטן במשפחת דגמי הפנאי של סקודה. בסין יש לה כבר 5 דגמים כאלו - כולל למשל קאמיק בעיצוב שונה וייעודי לשוק הסיני וגרסת GT בתצורת קופה לקודיאק. אצלנו יש כרגע שני רכבי פנאי של סקודה, ואת האח השלישי והצעיר אנחנו פוגשים כעת למבחן דרכים ראשון.

צפייה בתוכן נהיגה ראשונה: סקודה קאמיק


ישראל היא שוק חשוב עבור סקודה, כך שאחרי שאת הסקאלה בחרו לחשוף (דווקא) בפתח תקווה, את הקאמיק נסענו לפגוש בבאזל - המקום בו חזה הרצל את מדינת היהודים והצטלם לתמונה המפורסמת על המרפסת.

איפה הוא על הסקאלה?

צריך להודות כי הקאמיק הקטן הוא לא כל כך קטן. הוא אמנם מבוסס על פלטפורת MQB A0 של קונצרן פולקסווגן, עליה מבוססות גם סיאט איביזה ופולקסווגן פולו, אבל בסיס הגלגלים שלו ארוך ב-1.3 ס"מ מזה של הקארוק ועומד על 265.1 ס"מ מרשימים מאוד ביחס לקטגוריה.

סקודה קאמיק

אותה פלטפורמה מודולרית ומצלחת למדי תורמת למרווח פנימי מכובד. מרווח הרגליים מצוין, רק קחו בחשבון שהקאמיק קצר, צר ונמוך מהקארוק - ובכל זאת שלושה ילדים ישבו כאן בנוחות וגם שני מבוגרים יהנו ממרווח טוב. זה קורה בזכות מושב אחורי שממוקם גבוה יחסית, אך מוטה בזווית, כך שמרווח הראש נשמר למרות גג פנוראמי שהותקן ברכבי ההשקה.

סקודה קאמיק

בסקודה סיפרו לנו שהחליטו לא להתקין ספסל אחורי הנע על מסילה, מה שהיה מקטין את מרווח הראש ומוסיף משקל לרכב. הם בחרו באופציה שתיצור את מרווח הפנים הגדול ביותר מבלי להשתמש במסילות. תא המטען מציע נפח רשמי של 400 ליטרים ללא גלגל חלופי (בתוספת הגלגל הנפח מצטמצם בכמה עשרות ליטרים) ולמרות המסורת של סקודה בתחום הזה, הוא אינו מרשים במיוחד בגודלו - לפחות ביחס לציפיות המשפחתיות שנוצרו במפגש עם המושב האחורי.

סקודה קאמיק

מבחינה עיצובית הקשר לסקודה סקאלה די ברור - גריל סקודה העדכני, מכסה המנוע המחודד והפנסים האחוריים המעוצבים. הקאמיק הוא הראשון מדגמי ה-SUV של סקודה שמציע תאורת יום לד מפוצלת ותאורת איתות דינאמית מלפנים ומאחור. בפנים הקשר לסקאלה נמשך עם עיצוב כמעט זהה: קווים ישרים, לוח שעונים דיגיטלי ומסך מולטימדיה צף. באופן כללי העיצוב זוויתי, לא קשוח או בולט במיוחד אך בכל זאת נאה.

סקודה קאמיק

הכל בגלל משפך קטן

פילוסופיית ה-Simply Clever של סקודה הביאה לעולם כל מיני פיצ'רים מגניבים שהופכים את החיים ליותר קלים. גם הקאמיק זוכה ללא מעט מהם, את רובם כבר פגשנו בדגמים קודמים של המותג. תמצאו בו את פח הזבל הקטן שמתיישב בתא שבדלתות, בליטות קטנות שתוספות את בקבוק הקולה שלכם כדי שתוכלו לפתוח אותו ביד אחת, תא למטריות בדלתות, מחזיקי כרטיסים, תאים למטבעות, הוילון הנגלגל של הגג הפנוראמי (שאינו נפתח) נגלל קדימה במקום אחורה ומאפשר מרווח ראש טוב יותר ליושבים מאחור, תא המטען מלא בווים ומציע כאופציה פתיחה חשמלית (לראשונה בקטגוריה) ואפילו מגן הדלתות הקופץ, דילג ישר מהקודיאק הגדול לקאמיק הקטן. החידוש שמביא הקאמיק לעולם מסתתר במכסה של מיכל נוזל השפריצרים, אשר הופך למשפך כשהוא נפתח ומונע את הטפטופים המוכרים על כל סביבת המנוע. בראבו.

סקודה קאמיק

ומה עם הנדסת האנוש? היא טובה בסך הכל. מערכת המולטימדיה החדשה מצריכה למידה ראשונית, אבל היא אינטואטיבית מאוד ומרגישה כמו לשחק באייפון. מצד שני, את תפעול בקרת האקלים פיצלו פה לשניים: לכוונון הטמפרטורה יש גלגלות פיזיות, אבל אם תרצו לשלוט בעוצמת האוורור תצטרכו ללחוץ על כפתור תפריט המיזוג (שנמצא בין אותן גלגלות) - מה שיפתח חלון ייעודי במסך המגע בו תוכלו לכוון את מהירות המאוורר על-ידי גלילה או לחיצה וגם לקבוע את כיוון זרימת האוויר. מעצבן? תלוי את מי שואלים. אנשי סקודה סיפרו על סקר שערכו, בו הם מצאו כי רוב המשתמשים נוהגים להשתמש במצב האוטומטי של בקרת האקלים ורק לשנות את הטמפרטורה מידי פעם. מהתחושות שלנו, לקהל הישראלי יש העדפות שונות...

סקודה קאמיק

תחילת תנועה

סקודה קאמיק מוצע עם לא פחות מ-8 שילובים שונים באגף יחידות הנעה. מנוע 1.0 ליטר טורבו-בנזין משולש צילינדרים בהספק 95 כ"ס עם תיבה ידנית עם 5 הילוכים, ובהספק של 115 כ"ס עם תיבה ידנית בעלת 6 הילוכים או DSG עם 7 הילוכים; מנוע 1.5 ליטרים טורבו-בנזין בעל 4 צילינדרים מציע הספק של 150 כ"ס עם שילוב זהה של תיבות הילוכים; מנוע דיזל בנפח 1.6 ליטרים בהספק של 115 כ"ס מציע גם הוא מגוון דומה של תיבות הילוכים, ויש אפילו גרסה מונעת בגז טבעי עם מנוע בנפח 1.0 ליטר בהספק של 90 כ"ס עם תיבה ידנית בעלת 6 הילוכים.

סקודה קאמיק

בהשקה פגשנו את גרסת ה-1.0 ליטר בנזין ואת גרסת הדיזל, כאשר לישראל יגיעו שני  מנועי הטורבו-בנזין המוכרים, בנפח 1.0 ו-1.5 ליטרים, בשידוך לתיבות כפולות מצמדים (בחודש הבא מתוכנן להתחיל ייצור הקאמיק עם מנוע ה-1.5 ליטרים, ולכן הוא לא נכח בהשקה).

לא הופתענו מיכולותיו של המנוע הקטנטן. הוא מושך את הקאמיק בהחלטיות משכנעת והתמודד היטב גם תחת עומס ובעליות הרבות שאפיינו את חלקו הראשון של מקטע הנהיגה. התאמץ, אבל יצא גיבור.

סקודה קאמיק

הרעד שהיה אופייני למנועי 3 הצילינדרים בתחילת דרכם, כמעט ונעלם לגמרי ואפילו הצליל של המנוע נשמע טוב. מצד שני, תחת עומס התיבה כפולת המצמדים נוטה לסרב להורדת הילוכים וגם הרעישה לעיתים.

את הנהיגה המעורבת במהלך ההשקה סיימנו עם ממוצע של 13.1 ק"מ לליטר.

סקודה קאמיק

העליה הראשונה, הסיבוב השני

נוחות הנסיעה טובה, ובכל זאת נציין כי הקאמיק מכוייל על הצד הנוקשה של הסקאלה (וזהו, אין יותר אזכורים לסקאלה). מעבר על פני שיבושים חדים מורגש וגם נשמעו רעשי מתלים. על רצף שיבושים קטנים הוא מרגיש מעט עסוק, אך מאידך הוא לא מתרגש במפגש ראשוני עם בור למשל ונותר מרוסן. בנסיעה בין-עירונית בידוד הרעשים טוב ובסך הכל נעים לשהות בתוך הקאמיק והוא סיפק איכות נסיעה טובה.

סקודה קאמיק

הכיול הנוקשה יחסית תרם להתנהגות הכביש. הקאמיק מרגיש בטוח גם בכביש מפותל, זווית הגלגול סבירה לגמרי (מזכירה את זו של הארונה) והתקשורת מהשלדה טובה כפי שהספקנו להכיר מדגמים אחרים בעלי אותה פלטפורמה (סיאט איביזה, פולקסווגן פולו ואודי A1).

סקודה קאמיק

זו הזדמנות להזכיר את גרסת ה-Dynamic הספורטיבית למחצה, שלא תגיע אלינו. גרסה זו כוללת מושבים ספורטיביים, גימורי כרום בפנים הרכב, דוושות אלומיניום, הגה עור מחורר ואת מערכת ה-Sport Chassis Control שקיימת רק בגרסה זו. בחירה במצב הנהיגה הספורטיבי משפיעה על כיול המנוע, הגיר, ההגה וגם על מצב המתלים. במצב הנהיגה הרגיל גרסה זו מונמכת ב-10 מ"מ לעומת גרסאות רגילות ואילו במצב הספורטיבי שלה היא מונמכת ב-10 מ"מ נוספים.

סקודה קאמיק

הכרזת העצמאות

המפרט הישראלי טרם נחתם סופית, ורק כשהקאמיק יגיע לישראל נדע הכל. בינתיים נספר כי ברכבי ההשקה התרשמנו מלוח מחוונים דיגיטלי, נאה ושימושי המקרין גם את מפת הניווט ומאפשר בחירה בין מספר תצוגות שונות. פגשנו גם גג פנוראמי (שיוצע כאופציה בארץ) ומערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 9.2 אינץ' (לישראל יגיע המסך בגודל 8 אינץ' עקב פונקציות שאינן רלוונטיות לישראל במערכת הגדולה יותר). בקרוב תתווסף עברית מלאה למערכת המולטימדיה. שליטה קולית קיימת למשל ב-6 שפות, אך עברית בינתיים אין. לפחות יש שני שקעי USB טייפ C, קישוריות אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו.

סקודה קאמיק

לקאמיק אופציות מעניינות נוספות, כמו למשל הגה מחומם ומפתח חכם לכניסה והנעה (שכולל חישן תנועה ומכבה את עצמו לאחר 15 דקות של חוסר תזוזה על מנת למנוע אפשרות של גניבת הרכב). במערכת המולטימדיה הגדולה ישנה אפשרות ל-e-SIM כך שניתן מיד להישאר מחוברים אונליין. עם הזמן גם תתרחב פונקציית Shop כך שניתן יהיה להוריד אפליקציות שונות (כגון חדשות, מזג אוויר, מוסיקה וכו') ועדכוני המערכת בפיצ'רים חדשים יתבצעו On-Air, ללא צורך להגיע למוסך.

סקודה קאמיק

בתחום הבטיחות מציע הקאמיק בלימה אוטונומית, התרעת רכב בשטח מת ותיקון סטייה מנתיב. ישנה גם בקרת שיוט אדפטיבית אך ללא מצב עצירה; המשמעות היא כי בנסיעה בפקקים למשל המערכת האטה וזחלה בפקק, אך לאחר שהגענו לעצירה מוחלטת המערכת הציפה התרעה (ויזואלית וקולית) והזהירה כי יש ללחוץ על הבלמים אחרת הרכב ממשיך להתקדם.

סקודה קאמיק

פה בארץ חמדת אבות

סקודה קאמיק הוא רכב פנאי קטן שמביא איתו את כל היתרונות שאנחנו מכירים מסקודה של השנים האחרונות. יש בו המון פיצ'רים חכמים, מרווח הפנים נהדר, נוחות הנסיעה טובה ויחידת ההנעה יעילה וחסכונית. על פניו לא צריך יותר מזה כדי להפוך ללהיט מכירות ישראלי.

הקאמיק צפוי להגיע לישראל בתחילת 2020. בהנחה והוא יימכר בטווח מחירים של 110-130 אלף שקלים, גם אם זה יהיה בקצה העליון של הטווח הזה כפי שאנו מעריכים כרגע, יש לו פוטנציאל להפוך ללהיט ולעשות לא מעט צרות לקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות ולרכבי הפנאי המתחרים. יהיה מעניין.

לדגמי סקודה בישראל – סקודה

למאמר זה התפרסמו 4 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה