דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מסלול טיול: אל החרמון ברכב חשמלי

Getting your Trinity Audio player ready...

הקיץ המתקרב והחום הכבד שיבוא עימו יהפכו הרבה אזורים בארץ לפחות אטרקטיביים לטיול, אבל יש איזור אחד שתמיד יהיה נעים לטיול, בין אם בשיא הקיץ או בשיא החורף: החרמון. בחום של הקיץ, צפון רמת הגולן הוא אחד האזורים הממוזגים בישראל והטמפרטורה הממוצעת אינה עוברת את ה-30 מעלות (למרות שיש ימים חמים מאוד גם שם). מזג האוויר הנוח, הנחלים הזורמים, הנוף הירוק והאוכל המצוין בסביבה הופכים את האיזור למתאים במיוחד לטיולי משפחות קיציים.

אבל לא רק בקיץ כדאי לבוא לאיזור: בקור של החורף החרמון מתעטף בלבן, הרמה הקרירה זוכה למנת השלג שלה כמעט בכל שנה ואווירה אירופאית עוטפת למספר ימים את צפון ישראל. בנוסף, בחודשי החורף הראות הנפלאה הופכת את הנסיעה מצומת גולני וצפונה, לחוויה בפני עצמה.

את הטיול בחרנו לבצע ברכב חשמלי, מדגם ג'ילי גיאומטרי C - החשמלית הנמכרת ביותר בישראל בחודשים הראשונים של 2022. מלבד הטיול עצמו, רצינו לבדוק האם ניתן להגיע לקצה הצפוני של המדינה ולהסתדר שם בנוחות עם רכב חשמלי, שכן החרמון נמצא במרחק של 265 ק"מ מירושלים, 221 ק"מ מתל אביב ורק 151 ק"מ מחיפה, כך שבעלי החשמליות יזדקקו רק לבוסט קצר של טעינה כדי לעשות את כל הדרך לטיול והביתה בלי חרדת טווח.

על החרמון

כן, נכון שרובנו מגיעים לחרמון בחורף בשביל סקי ועמידה בפקקים אבל דווקא בקיץ החרמון מציע שלל אטרקציות ייחודיות לא פחות.
נתחיל במסלולי טיול ונזכיר משהו חשוב קודם. החרמון הוא אתר נופש אך כזה הסמוך לגבול והוא משמש לאימוני אש בכל השנה. לכן ניתן לטייל במרבית המקומות רק בתיאום עם החטיבה המרחבית.

מסלול הר חבושית

דרך הליכה נופית שמתחילה מהכניסה לאתר הסקי ומגיעה עד לרכבל העליון, דרך הר חבושית. המסלול קצר יחסית – רק 3 ק"מ, אך הוא קשה פיזית בגלל הגובה (למעלה מ-2,000 מ') והמעלה התלול. הכניסה למסלול דורשת תיאום מראש, אך הטרחה כדאית: זהו מסלול ייחודי שמוגדר בחורף כמסלול האלפיני היחיד בישראל. בקיץ תפגשו במקום שלל פרחים שלא תמצאו במקומות אחרים. את הדרך חזרה לרכב אפשר לעשות ברכבל, כמובן. האורך? בין שעתיים לשלוש שעות הליכה, רק אם אתם בכושר.

הר כחל ונחל סנאים

מסלול יפהפה נוסף החושף את צפון הגולן ואצבע הגליל במלוא הדרם. מזג האוויר במסלול יכול להיות נעים גם בימי קיץ חמים (אך לא שרביים). את ההליכה מתחילים מהקופות של אתר החרמון. משם יורדים לבקעת מן, פוגשים את ברכת מן הייחודית (אם יש בה מים) וממשיכים עם הסימון האדום כאשר הוא נוטש את הכביש ומטפס להר כחל.

שמו של ההר נובע ממכרה כחל ממנו הפיקו בעבר את הצבע הכחול למטרות שונות ובהן איפור. מההר תזכו לתצפית מדהימה לכיוון כתף שיאון והר דב. בעבר עוד יכולנו לטייל שם, אך כיום הרכס הוא קו הגבול עם לבנון וזאת הנקודה הקרובה ביותר ממנה ניתן להשקיף על האזור המדהים.

ברכת מן

השביל ממשיך כל הדרך למטה עד לנווה אטיב. מדובר במסלול של כ-9 ק"מ וגם הוא יתאים למיטיבי לכת. מומלץ בחום להגיע עם שני רכבים, שאחד מהם יחכה בנקודת הסיום. מי שרוצה רק לטעום מהמסלול יכול לבחור בירידה לברכת מן בלבד – כשעה הליכה לכל היותר. לחלופין ניתן לבחור במסלול הליכה של כשעתיים-שלוש סביב הר כחל ובחזרה לחניון שליד הקופות.

באתר החרמון עצמו פועלות כל השנה מזחלות אקסטרים (גם ללא שלג) וגם הרכבל פעיל, אפילו בימי הקיץ. בחורף יש כמובן אטרקציות נוספות.

למגיעים ממרכז הרמה: הר בנטל ואנדרטת עז 77

אם לפני מספר שנים היו בישראל מספר טורבינות רוח בודדות שהתרכזו בהר בני רסן במרכז הרמה, בשנים האחרונות כל אזור צפון רמת הגולן התמלא בעשרות טורבינות שמקשטות את הנוף. מדובר במפגן מרשים של אנרגיה ירוקה, שמשתלבת היטב עם הג'ילי החשמלית, אך גם בתופעה שמשפיעה באופן דרמטי על הנוף. לטובה או חלילה להיפך? תלוי בנקודת המבט.

מהר בנטל תקבלו את התצפית הטובה ביותר לצפון הרמה ואל הטורבינות. על ההר מצאנו דוכני אוכל דרוזי, בית קפה, מוצב צבאי לדוגמא ותערוכת פסלים. בימים מתויירים המקום יכול להיות מאוד עמוס.

הר בנטל

במרחק של כ-10 דקות נסיעה משם נמצאת אנדרטת עז 77, המספרת את סיפורו של אחד הקרבות ההרואיים ביותר של מלחמת יום כיפור. במקום הסבר על הקרב והנופלים ושני טנקים, ישראלי וסורי. כאן תהנו מתצפית ייחודית לכיוון סוריה.

שימו ב-Waze "קופי ענן" או "הר בנטל" ותגיעו אל נקודת התצפית הראשונה. לאנדרטת עז 77 סעו לכיוון קיבוץ אל-רום על כביש 98. במקום לפנות לקיבוץ פנו לצד השני והמשיכו בעקבות השילוט למשך כ-3 ק"מ.

ג'ילי גיאומטרי C באנדרטת עז 77

יער אודם והג'ובה הגדולה

את המסלול הזה סיקרנו לא פעם ותמיד כיף לחזור אליו. בהרכב משפחתי עם ילדים קטנים נמליץ לבחור במסלול הקצר, שאורכו בין חצי שעה לשעה. מדובר במסלול יפה וקליל בחורש הקלאסי של רמת הגולן. יש שבילים מסודרים וחניון, ובמרכז יש בור גדול (ג'ובה) שעד היום לא ברור בדיוק איך הוא נוצר, אך ככל הנראה התופעה קשורה לפעילות הגעשית ברמת הגולן. בסביבה תוכלו לפגוש שלל חיות ולעיתים גם משפחת חזירי בר.

הג'ובה הגדולה

פעם רוב שטח הרמה היה בעל צמחיה דומה, אך רוב העצים נעקרו בתחילת המאה ה-20 ובעיקר במלחמת העולם הראשונה, על מנת לספק עצי הסקה לקטרי הרכבות העותמאניות. יער אודם נמצא ממש ממול הג'ובה ובו תוכלו לטייל באופן חופשי ולא על שבילים מסודרים. גם בו תוכלו למצוא ג'ובות קטנות יותר. היער והג'ובה ממוקמים על כביש 978, בסמוך ליישוב אודם.

ג'ילי גיאומטרי C ביער אודם

למגיעים מעמק החולה: נחל חזורי - גובתה

נחל חזורי שמתחבר בהמשך לנחל גובתה, הוא מסלול הליכה למיטיבי לכת. המסלול מוצל וההליכה בתוך הערוץ תזמן לכם מים ברוב עונות השנה. המסלול מתחיל בירידה תלולה ומלאה בסלעים ולכן דווקא לאחר גשמים הדרך למטה עלולה להיות חלקלקה מאוד. אורכו של המסלול לא ארוך – כ-5 ק"מ בלבד, אך התלילות והשטח הטופוגרפי יתאימו למשפחות שרגילות לטייל ונמצאות בכושר טוב.

נקודת ההתחלה היא בנבי חזורי, אתר המקודש לדרוזים, שלצידו נמצאת אנדרטה לסיירת אגוז, על הכביש העולה לנווה אטיב (989). מומלץ לרדת את המסלול ולא לעלות. הוא מסתיים מאחורי אתר הבניאס.

ג'ילי גיאומטרי C בנחל חזורי

מצודת נמרוד

מצודת נמרוד היא אחד המבצרים המרשימים בישראל. הנקודה האסטרטגית שימשה רבים לאורך ההיסטוריה אך את מבצר נמרוד (קלעת נמרוד / א-צוביבה) הקימו ככל הנראה יורשיו של צלאח א-דין אי שם בתחילת המאה ה-13.

המבצר הוא אתר מרשים שיכול להיות אטרקציה מקסימה לילדות וילדים עתירי דימיון. למי שרוצה מסלול הליכה קל, אפשר לרדת מכאן בסימון שבילים ירוק עד לבניאס בתוך כשעתיים. גם המצודה נמצאת על הכביש העולה / יורד מנווה אטיב (989). הכניסה בתשלום.

מפל הבניאס והטנק הסורי

על אתר הבניאס המרהיב לא צריך לספר, אבל מי שרוצה לעשות מסלולון קצרצר – 20 דקות עד שעה – יכול להיכנס לאתר מכיוון קיבוץ שניר ולרדת למפל בלבד. אם כבר הגעתם למפל, תוכלו להוסיף עוד קטע לא ארוך ולבקר את הטנק הסורי. הטנק היה אחד מכלי השיריון הסורי שניסו לכבוש את קיבוץ דן במלחמת ששת הימים ונסוגו. הטנק נמצא מחוץ לשמורה ולכן החזרה לרכב תתבצע מנקודה דרומית יותר.

ג'ילי גיאומטרי C בשמורת הבניאס

הדרך צפונה ברכב חשמלי

לטיול הצטרפה ג'ילי גאומטרי C בגרסת ה-460, כלומר - עם הבטחה לטווח של 460 ק"מ. את הדרך התחלנו בתל אביב – מרחק של 225 ק"מ משם, ומשם שייטנו כל הדרך צפונה במהירות של 110 קמ"ש על כביש 6, ובמהירות המותרת (פלוס) בכבישים אחרים. השקט בתוך הרכב, המרווח הפנימי הנדיב ונוחות הנסיעה המוצלחת הפכו את הנסיעה לנעימה מאוד. עם הספק של למעלה מ-200 כוחות סוס, גם עקיפות ועליות תלולות התבצעו בקלות.

ג'ילי גיאומטרי C - נתוני נסיעה, תל אביב

בדרך לחרמון עצרנו בהר בנטל, באנדרטת עז 77 ובג'ובה הגדולה, שהאריכו את הדרך בעוד כ-8 ק"מ. לחרמון הגענו עם 38% סוללה וטווח נותר של 179 ק"מ.

בדרך אל ההר טיפסנו לגובה משמעותי ולכן צריכת החשמל היתה גבוהה יחסית (כמעט 190 וואט-שעה לק"מ). מצד שני, בחורף בטמפרטורה נמוכה ובפקקי העלייה לחרמון של שיא העונה, יתכן והצריכה תהיה גבוהה מעט יותר.

ירדנו כל הדרך לקיבוץ שניר, שם גילינו כי הירידה הארוכה טענה את הג'ילי באופן יוצא דופן. למרות שנסענו 24 ק"מ הרווחנו על השעון עוד 15 ק"מ של טווח. הטווח עמד על 196 ק"מ וצריכת החשמל ירדה אל מתחת ל-160 וואט-שעה לק"מ בחישוב הכללי!

ג'ילי גיאומטרי C - נתוני נסיעה, קיבוץ שניר

בין החרמון לצומת עמיעד יש כיום לפחות 8 עמדות טעינה מהירה, חלקן עמדות אולטרא-מהירות. עצרנו למנוחה, ארוחה ורענון קצר בעמדת הטעינה המהירה של EV-Edge בקניון ראש פינה, שהתפנתה במהירות לאחר שג'ילי אחרת סיימה להיטען.

ג'ילי גיאומטרי C בעמדת טעינה בראש פינה

לאור פקקי ענק בשהיו בכביש 6 ובכביש 2, החלטנו לנסוע לגוש דן דרך בקעת הירדן והשומרון. העלייה מעמק הירדן הנמוך אל גב ההר אמנם לא תלולה כמו העליה לחרמון, אך היא ארוכה מאוד ומאתגרת את צריכת החשמל. למרות זאת, הנסיעה מראש פינה דרך הבקעה ועד לרחובות, דרשה מה-460 בדיוק 50% מקיבולת הסוללה. נתון מעולה. בסך הכל נסענו למרחק של 550 ק"מ וצריכת החשמל עמדה בסוף הטיול על 158 וואט-שעה לק"מ.

ג'ילי גיאומטרי C - נתוני נסיעה, רחובות

אם היינו בוחרים לבצע את הטיול במכונית משפחתית עם מנוע בנזין חסכוני יחסית, כזה שמגיע לצריכת דלק של 14 ק"מ לליטר, במחירי הדלק הנוכחיים (7.72 שקל לליטר) - הנסיעה הייתה עולה לנו 303 שקלים.

וכמה עלתה הנסיעה בג'ילי? אנחנו נסענו כאמור למרחק של 550 ק"מ ולפי צריכה של כ-158 וואט-שעה לקילומטר, צרכנו בסך הכל 87 קוט"ש. את 70 הקוט"ש הראשונים - שזוהי קיבולת הסוללה של הג'ילי - מילאנו בבית בעלות של 36.7 שקלים. בעמדת הטעינה בראש פינה הוספנו עוד 52 קוט"ש בעלות נמוכה יחסית של 60 אגורות לקוט"ש, ובסך הכל הוצאנו שם עוד 31 שקלים - והגענו הביתה עם 50 אחוזי סוללה והוצאה כוללת של 68 שקלים, אחרי שטענו כמות גדולה מדי בעמדה המהירה.

ג'ילי גיאומטרי C

אבל גם אם היינו טוענים את הרכב בעמדה מהירה יקרה יותר - בחברות אחרות המחיר מגיע גם ל-2 שקלים לקוט"ש - היינו משלמים לכל היותר 104 שקלים על הטעינה המהירה, ובסופו של יום מסיימים את הנסיעה בפחות ממחצית העלות של נסיעה עם רכב בנזין ועם "חצי טנק" נותר בסוללה. משתלם בהחלט.