דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

החלק הכי חשוב שלא הכרתם ברכב החשמלי

Getting your Trinity Audio player ready...

הדיונים על רכבים חשמליים עוסקים בדרך כלל בסוללה ובטווח הנסיעה, לפעמים גם בביצועים ובתאוצות ל-100 קמ"ש. פה ושם אפשר לפגוש גם בהתייחסות לתשתיות הטעינה הפרטיות והציבוריות, אבל לצד אלו יש נושא אחד - חשוב לא פחות, אולי אפילו יותר - שכמעט לא זוכה להתייחסות: הפלטפורמה.

אבל למרות שנוטים להתעלם ממנה, הפלטפורמה היא מרכיב בעל חשיבות קריטית ברכב החשמלי. יש לה השפעה מכרעת על התחושות שתחוו בנהיגה ברכב, על המרווח הפנימי לנוסעים, על טווח הנסיעה, זמני הטעינה ולמעשה כמעט על כל פרמטר שבאמצעותו ניתן לבחון רכב חשמלי.

הפעם נעסוק באחת הפלטפורמות המתקדמות ביותר שניתן לפגוש ברכבים חשמליים - ה-E-GMP של יונדאי, אותה אחת שמשרתת בין היתר את האיוניק 5 והאיוניק 6. שנתחיל?

 

נעים להכיר

פלטפורמת ה-E-GMP (ראשי תיבות של Electric Global Modular Platform, ובעברית - פלטפורמה חשמלית, גלובאלית ומודולארית) עלתה על שולחן השרטוטים כבר בשנת 2017, אך הגיעה לבשלות וירדה לפס הייצור ב-2021, אחרי תהליך יסודי וקפדני של תכנון וניסוי.

היא צפויה לשרת לא פחות מ-23 דגמים של יצרנית הרכב הקוריאנית, וכיום היא מוטמעת כבר ב-6 דגמים שכבר נוסעים על כבישי העולם. הפלטפורמה מיועדת לרכבים חשמליים בלבד, ותוכננה מראש במטרה להתאים למגוון רחב של תצורות - החל מרכבי סדאן, דרך רכבי פנאי ועד למובילי נוסעים גדולים. ויש לה כמה יתרונות שכדאי להכיר.

 

המימדים

פלטפורמה חשמלית-יעודית מאפשרת לתכנן את הרכב כמעט ללא מגבלות הנדסיות, שכן אין צורך לשמור מקום לרכיבים מסורבלים כמו תיבת הילוכים, גל הינע או מערכת פליטה. ה-E-GMP אפשרה למהנדסי יונדאי להגיע לבסיס גלגלים ארוך במיוחד, 295 ס"מ באיוניק 6 או 300 ס"מ באיוניק 5, וכך ליצור תא נוסעים עם מרווח פנימי יוצא דופן. גם הרצפה השטוחה מסייעת לשיפור המרחב לנוסעים.

בנוסף, הפלטפורמה מאפשרת לשלב את הסוללה כחלק מהשלדה ולא מתחתיה, מה שמפנה מקום גם לגובה ומאפשר להעניק לנוסעים מרווח ראש מצוין, מבלי להגביה את הצללית החיצונית ולפגוע במקדם הגרר.

 

טווח הנסיעה

הגמישות ההנדסית היא כמעט אינסופית עם פלטפורמה חשמלית-יעודית, ומאפשרת לקלוע לכל המטרות החשובות בתכנון הרכב מבלי להידרש לאילוצים תכנוניים. כפי שציינו קודם, המיקום הנמוך של הסוללה מאפשר לוותר על הגבהה מוגזמת של הרכב - וכך גם לגבי מיקום הגלגלים בפינות המרוחקות ביותר זו מזו, מה שמצמצם את הסרח העודף מלפנים ומאחור. התכנון הזה, יחד עם עיצוב אוירודינאמי חכם, אפשר ליונדאי להשיג מקדם גרר פנומנאלי של 0.288 באיוניק 5 ו-0.21 באיוניק 6. התוצאה - טווח הנסיעה חוצה את רף 600 הקילומטרים באיוניק 6, ומתקרב ל-500 ק"מ באיוניק 5 (בחלק מהדגמים). בנוסף, מקדם הגרר הנמוך תורם רבות גם לבידוד הרעשים.

 

הטעינה

פלטפורמת ה-E-GMP של יונדאי היא אחת מהבודדות בתעשיית הרכב שפועלות במתח של 800 וולט - נתון כפול מהמקובל ברכבים חשמליים. המתח הגבוה מנמיך את טמפרטורת העבודה בזמן הטעינה, וכך מגן על הסוללה ובעיקר מאפשר קצב טעינה גבוה משמעותית מהמקובל.

דגמי האיוניק 5 והאיוניק 6 הם מהדגמים הבודדים בשוק הרכב כיום שמסוגלים להפיק תועלת אמיתית מעמדות טעינה אולטרא-מהירות של 350 קילוואט, ולהשיג קצבי טעינה מסחררים שמרבית הרכבים כלל לא יגיעו אליהם גם אם יתחברו לעמדה כזו. אך גם אם לא מצאתם עמדה מהירה כל כך, מתח העבודה הגבוה יאפשר למצות את קצב הטעינה המירבי גם בעמדות פחות מהירות, ולאורך כל זמן הטעינה. 

התוצאה פנומנאלית: אפשר למלא את הסוללות מ-10% ל-80% בתוך פחות מ-20 דקות בעמדות מתאימות, ולצבור טווח נסיעה נוסף של 100 ק"מ בתוך פחות מחמש דקות. נתונים כאלה יכולים לחסל באופן סופי את החששות ואת "חרדת הטווח".

 

חוויית הנסיעה

פלטפורמת ה-E-GMP מנמיכה את מרכז הכובד של כלי הרכב, וכך משפרת משמעותית את היציבות והבטיחות. השיפור הדינאמי מאפשר גם לרכך את המתלים מבלי לפגוע בהתנהגות הכביש, מה שתורם רבות לנוחות הנסיעה.

בנוסף, הפלטפורמה תומכת גם בביצועים יוצאי דופן, עם הספק מירבי של 305 כ"ס באיוניק 5 או 325 כ"ס באיוניק 6, בדגמים המשווקים בישראל. שני הדגמים מאיצים ל-100 קמ"ש ב-5.2 או 5.3 שניות, נתונים שפעם ניתן היה לפגוש רק בדגמי ספורט. גרסאות הבסיס של הדגמים האלו מצוידות בהנעה אחורית, ומאפשרות נהיגה מהנה גם כאשר הביצועים שגרתיים יותר.

לא מסתפקים בזה? לאחרונה הוצגה גם האיוניק 5N, עם הספק אדיר של 650 כ"ס ותאוצה של 3.4 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש. נדיר לפגוש רכבים עם נתונים כאלו, שלא תוכננו כרכבי ספורט יעודיים. פלטפורמת ה-E-GMP מאפשרת גם את זה.

למאמר זה התפרסמו 8 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה