דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

טובים השניים - זו הסיבה שאתם רוצים הנעה כפולה ברכב חשמלי

Getting your Trinity Audio player ready...

הטענה היא שכלי הרכב הראשון בעולם שנהנה ממערכת הנעה לכל הגלגלים, כלומר 4X4, נולד עוד לפני שנת 1900. מדובר בכלי רכב שיוצר כ"לוהנר פורשה", ופותח בידי פרדיננד פורשה הצעיר. בכלי הרכב היה מנוע בנזין שייצר חשמל וסיפק אותו לארבעה מנועים חשמליים שהותקנו בתוך הגלגלים. ובמילים אחרות - עוד הרבה לפני שחשבו על רכבי שטח יעודיים, ההנעה הכפולה באמצעות מנועים חשמליים (!) כבר היתה חיה וקיימת.

מאז עברה תעשיית הרכב כמה גלגולים, אבל בתקופה האחרונה חוזרת ההנעה כפולה לרכבי כביש רבים - בחסות המעבר למנועים חשמליים. למה בעצם זה טוב ומי צריך את זה? ננסה להסביר ולהדגים באמצעות אחת החשמליות המתקדמות ביותר שיש כיום בשוק הישראלי - יונדאי איוניק 6.

 

מה זו בעצם הנעה כפולה?

ובכן, את הכוח של המנוע צריך להעביר אל הכביש, והדבר קורה כמובן באמצעות הגלגלים. את הכוח הזה אפשר להעביר אל הגלגלים והכביש בכמה דרכים.

השיטה המוכרת והנפוצה ביותר היא ההנעה הקדמית. הכוונה היא שכוח המנוע עובר אך ורק לציר גלגלים אחד - הקדמי. היתרונות - פשטות מכאנית, עלות ייצור זולה והתנהגות צפויה. השיטה המוכרת ונפוצה פחות היא ההנעה האחורית. שיטת ההנעה הזו מסוגלת להתמודד עם כוח מנוע גדול בהרבה ורבים גם נהנים הרבה יותר מהנהיגה כשהכוח מועבר לגלגלים האחוריים.

בהנעה הכפולה מועבר הכוח לשני צירי הגלגלים, הקדמי והאחורי. היתרונות המרכזיים והמיידיים: אחיזה גבוהה יותר כמעט בכל תנאי והיכולת של הגלגלים להתמודד עם כוח מנוע גדול מאוד. על פניו, מדובר בשיטה האידיאלית, אם כי גם לה יש מספר חסרונות ברורים - בעיקר ברכבים בעלי מנועי בעירה פנימית.

 

הבשורה החשמלית

עידן החשמל משנה לחלוטין לא רק את השיטה שבה המכונית צורכת אנרגיה, אלא הופך מהיסוד גם את כל תהליך התכנון ההנדסי של המכונית. מנועים חשמליים מייצרים מומנט רב בקלות ומסל"ד נמוך מאוד, מה שמייצר ביצועים מצוינים - אך מביא לאתגר נוסף בהורדת הכוח.

הפתרון - הנעה כפולה. הפלטפורמות החשמליות-יעודיות, כמו למשל פלטפורמת ה-E-GMP המתקדמת של יונדאי איוניק 6, מאפשרות להתקין מנועים חשמליים על כל אחד מהצירים. הוספה של מנוע שני ברכב חשמלי, דורשת בסך הכל התקנת חיווט פשוט - ללא צורך בגל הינע כבד ומסורבל שגוזל מהמרווח מאחור ומוסיף למשקל, וללא פגיעה משמעותית בנפח תא המטען. כך ניתן למצוא רכבים חשמליים רבים עם צמד מנועים, מלפנים ומאחור, שמספקים הנעה כפולה ומביאים לשיפור ניכר ביכולות הרכב - מבלי לשלם על כך את ה"מחירים" המוכרים.

 

מה נותנת ההנעה הכפולה?

ראשית, שיפור ניכר בביצועים. יונדאי איוניק 6 בגרסת ההנעה האחורית מגיעה עם הספק מירבי של 228 כ"ס ועם מומנט של 35.6 קג"מ, מה שמאפשר לה להאיץ ל-100 קמ"ש בתוך 7.4 שניות. לא רע, אבל גרסת ההנעה הכפולה מעלה את ההספק ל-325 כ"ס, מזניקה את המומנט ל-61.6 קג"מ ומביאה לזמן תאוצה מסחרר של 5.1 שניות בלבד מ-0 ל-100 קמ"ש - נתון טוב מזה של מכוניות ספורט רבות.

אבל זה לא מסתכם רק בביצועים או בחוויית התאוצה. היות שההנעה הכפולה מאפשרת העברה מאוזנת ומדויקת של כוח לכל ארבעת הגלגלים, השיטה הזו יכולה לסייע גם כשרמת האחיזה נמוכה. בהאצות, וגם תוך כדי תנועה, בגשם, בשלג ובכבישים מלוכלכים ובאיכות בעייתית, העברת הכוח לכל הגלגלים יוצרת רציפות ולכן גם אחיזת הכביש טובה משמעותית לעומת כלי רכב שבהם הכוח מופנה רק לציר גלגלים אחד.

כדי להבין את הנקודה, כדאי לחשוב על מכונית שנעמדת כך שחלק מגלגליה, הקדמיים למשל, על משטח עפר או על אספלט באיכות סלילה ירודה. אם ההנעה היא קדמית, אזי כוח המנוע יופנה להחלקה מיידית והמכונית לא תוכל להתקדם. אבל אם הכוח עובר גם אל הגלגלים האחוריים, אזי ציר הגלגלים האחורי יפצה מיד על אובדן הכוח בציר הקדמי, והמכונית תתקדם בלי בעיה. וכאשר מדובר במנועים חשמליים שנשלטים אלקטרונית ולא דורשים סיבוב מכאני של גל הינע, הורדת הכוח הופכת יעילה ומהירה בהרבה.

העניין הזה פועל גם תוך כדי תנועה. אם המכונית בעלת ההנעה הכפולה נתקלת בסביבה מעוטת אחיזה, כמו משטחי קרח או שלוליות פתאומיות, אזי הכוח ממשיך לעבור באופן יציב ורציף לכל הגלגלים, והמכונית נותרת בכיוונה בלי להחליק או לאבד כוח משמעותי.

בשורה התחתונה, ההנעה הכפולה משפרת משמעותית את אחיזת הכביש של המכונית, תורמת בכך לרמת הבטיחות ומשדרגת גם את חוויית הנסיעה.

למאמר זה התפרסמו 28 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה