דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

בדרך אל המיינסטרים - האבולוציה של ה-SUV הבינוני

Getting your Trinity Audio player ready...

כדי להבין מה בדיוק התהליך שבו ה-SUV המשפחתי, כמו למשל יונדאי טוסון, הפך להיות הקונצנזוס הלאומי, אנו צריכים לחזור לסוף שנות ה-90' ותחילת שנות ה-2,000. אז, לפני כשני עשורים, נדדו בשטח רכבי ה-4X4 הגדולים והכבדים, תרבות השטח פרחה ורבים טיילו בהרים ובשבילים. בין אם זה ברכבי 4X4 כבדים או בטנדרים 4X4 שעדיין היו מקלט-מס. המשותף לכל רכבי השטח ההם, שבינתיים נכחדו ברובם, הוא שימוש במבנה מיושן של שלדת סולם ועליה מרכב ארוך עם 5 עד 8 מושבים.

אולם הקסם האמיתי של הכלים האלו לא היה בפיזיולוגיה העצומה שלהם, אלא באורח החיים שהביאו עמם - מה שלמדנו להכיר במרוצת השנים כ"לייף סטייל" לשעות הפנאי, רוח ההרפתקה וספורט אקסטרים. מי שיכל להרשות לעצמו מיהר לרכוש, ואז גילה שהוא נוסע ברכב גדול, גמלוני ויקר לאחזקה בכל ימות השבוע ורק מדי פעם (ריאלית אולי פעם בחודש) באמת מנצל את היכולת הטמונה בזחלן הסלעים. לזה יש להוסיף, את ההתחלה של המגמה הסביבתית הירוקה אשר סימנה את רכבי ה-4X4 הגדולים כאיום ממשי על האקלים בכדור הארץ, יחד עם הפגיעה בטבע שנוצרה כאשר נהגים רבים הביאו את תרבות הנהיגה של נתיבי איילון לשבילים ולהרים. אבל למרות הכל הקסם של ה"לייף סטייל" לא פג.

יונדאי טוסון

באותן שנים כבר היו SUV משפחתיים, המתבססים על פלטפורמות של דגמים פרטיים. אצלנו בשוק היו רק שלושה, כולם ממותגים יפניים וכולם היו מאד יקרים בשעתם. כל קבוצת הרכב הזו מכרה פחות מ-500 יחידות בשנה כשהלקוחות העדיפו את ה-4X4 הגדולים או ברוב המקרים נשארו עם המכוניות המשפחתיות.

בשלב הזה כדאי להזכיר את השיפור שחל במצב הכלכלי ובמקביל את השינוי בתפיסה העצמית שלנו. אם בעבר הורינו זיהו עצמם לפי המקצוע, כיום אנו מזוהים יותר עם האופן שבו אנו מעבירים את ימי החופשה ושעות הפנאי. זה היה המפתח החברתי שסובב את שוק הרכב מהצד של הסדאן לזה של ה-SUV, עם "קליק" רועם שהדהד ברחבי העולם.

SUV לכולם

מה שיצר את השינוי המהיר בשוק הישראלי, הגיע דווקא מכיוון ציי הרכב שבאותם ימים שלט במרבית מכירות הרכב. לציי הרכב היו אז מדרגות מחיר מאד ברורות שצריך לעמוד בהן ולא רק בשל ענייני מיסוי אלא גם בשל הסטאטוס השונה בתוך האירגונים המשתמשים במכוניות.

יונדאי טוסון

עם השקת הדור הראשון של יונדאי טוסון - שכמו הדורות הבאים אחריו הוא התבסס על פלטפורמה של רכב משפחתי - כלמוביל היבואנית בנתה גרסה של הדגם שעמדה במדרגת המחיר של רכבי המנהלים דאז. מאפשרת בכך לשכירים רבים, גם אם בתפקידים בכירים יחסית, לראשונה לבחור ב-SUV משפחתי על פני רכב מנהלים אפרורי. המהלך נחל הצלחה אדירה ואלפי יחידות של יונדאי טוסון עלו על הכביש כשהן מכרסמות במידה כה רבה בסגמנט המנהלים – עד כי במרוצת השנים, קבוצת הרכב הזו הצטמצמה מאד.

בנוסף לגרסת ציי הרכב, כלמוביל גם יצרה מגוון רחב של גרסאות שונות לטוסון. אפשר היה לבחור בין מנוע V6 בנזין בנפח 2.7 ליטר, לבין מנוע דיזל, הנעה קדמית או הנעה כפולה ומנעד מחירים רחב ביותר שבו לכל ארנק היה מענה. יכולת השטח הוגבלה בעיקר לשבילים, אבל חווית הנסיעה היומיומית היתה טובה יותר ועלות האחזקה השוטפת היתה נמוכה יותר.

יונדאי טוסון

הדור השני של טוסון קיבל אצלנו את השם iX35 – כחלק משינוי מדיניות הדגמים של יונדאי העולמית. הפלטפורמה החדשה שילבה לא רק עיצוב מודרני ומושך הרבה יותר אלא גם דור מנועים חדש, בנזין ודיזל ושוב את אותו מנעד גרסאות רחב מאד שמצא ומשך לקוחות מקבוצות רכב רבות.

העיצוב החדש הוביל את מותג יונדאי, ותא הנהג והנוסעים המודרני שבו את ליבם של רבים. iX35 היה אלטרנטיבה מושכת ועדכנית לסדאן המשפחתית האפרורית – שכל אחד יכול לרכוש. מנוע ה-V6 המיושן ננטש לטובת דור מנועים חדש בנפח 2.0 ליטרים, לראשונה שולבו תיבות הילוכים אוטומטיות עם 6 הילוכים מתוצרת יונדאי (ולא מספק חיצוני) – וגם יונדאי עצמה סימנה אבן דרך חשובה עם גרסת תאי-דלק (מימן) סדרתית ראשונה. זו אמנם לא שווקה בישראל, אבל עשתה גלים באירופה והרימה את הדימוי הטכנולוגי של יונדאי.

יונדאי טוסון

מושך את הענף כולו

יונדאי לא הייתה לבדה והיא משכה למטה את המחירים של מותגי רכב אחרים, אפילו של אותם שלושת מייסדי הסגמנט היפניים. כך לאורך העשור הראשון לקוחות של הציים נדדו מרכבי המנהלים ל-SUV בינוני בליסינג ואילו הפרטיים הלכו וזנחו את המכוניות המשפחתיות, מכל קבוצות הרכב, לטובת רכבי פנאי. אותו תהליך שהתרחש במותגי הרכב העממיים, התרחש בעוצמה גם בקרב מותגי הפרימיום וכולם הציגו דגמי SUV בכל גודל וסגמנט  - לפי אותה מתכונת שבבסיסה עומדת פלטפורמה של רכב נוסעים ועליה מרכב של רכב פנאי.

ולא משנה אם זה מותג עממי או מותג עילית, כולם משתמשים באותן נוסחאות עיצוב בסיסיות: חישוקי גלגלים גדולים, חיפויים שחורים בתחתית הפגושים, ספי הדלתות והכנפיים ומסילות גג. הגלגל החילופי שהיה תלוי על הדלת האחורית של רכבי השטח של פעם נעלם כליל, ואת מקומו תפס גלגל מוקטן לשימוש במקרה חירום או ערכת ניפוח במקרים אחרים. שינוי שלא יכל להתרחש בעידן רכבי השטח הכבדים.

יונדאי טוסון

פורץ לסגמנטים אחרים

הדור השלישי של טוסון הוצג גלובאלית ב-2015 וסימן עליית מדרגה נוספת במידות ובאיכות הכוללת המשתפרת, עם היצע רחב עוד יותר של חבילות אבזור ופלטפורמה כל-חדשה ועדכנית. ללקוח הישראלי פגש את הדור הכל  חדש זה ממש בחודש הראשון של 2016 ומיד נולד סיפור אהבה. בהמשך שולבו גם מערכות בטיחות חדשות, מנועי טורבו חזקים ותיבות הילוכים כפולות מצמדים עם 7 הילוכים. מנעד הדגמים היה עצום, והתחיל ממנועי 1.6 ליטר ו-2.0 ליטר אטמוספריים, ועד לגרסאות הטורבו עם גג שמש עצום, חישוקי גלגלים גדולים, בורר מצבי נהיגה ועוד אבזור רב.

קצת אחרי הטוסון, ב-2018, יונדאי השיקה גם את הקונה - רכב פנאי קטן ונמרץ שתוך זמן קצר קיבל את הכינוי ה-GTI של הג'יפונים. עם עיצוב בולט ויוצא דופן, מבחר של צבעי מרכב מיוחדים ומערכת הנעה חזקה והנעה כפולה, לקונה מהדור הראשון הייתה היכולת הדינאמית הטובה ביותר בפער גדול ביחס לרכבי הפנאי הקטנים שהיו אז בשוק. עם הזמן גם היצע הגרסאות של הקונה התרחב וכלל גרסה היברידית וגרסה 100% חשמלית.

בחירה אוטומטית

הדור הרביעי – הנוכחי - של טוסון ביצע קפיצת מדרגה נוספת של איכות, חווית נסיעה ומראה עתידני שגורם ל-SUV משפחתיים אחרים להיראות ארכאיים ומיושנים. הטוסון ביצע מעבר גורף לשפת העיצוב החדשה והמרהיבה, שבקרב יודעים דבר – אף נאמר כי מדובר בתצוגת תכלית של יכולת היצור של יונדאי לאור העיצוב יוצא הדופן של הדלתות והכנפיים בתפיסה עיצובית חדשה שיונדאי מכנה Sensuous Sportiness (ספורטיביות חושנית בתרגום חופשי). בנוסף, מציג הדור החדש של הטוסון גם את העיצוב הפראמטרי – שנראה בהמשך בדגמים מובילים נוספים כמו אלנטרה ואיוניק 5 החשמלית.

הדור הזה עולה קומה גם בכוח המשיכה ללקוחות בעלי זיקה טכנולוגית – מאמצים ראשונים – המקבלים בדיוק את מה שהם מצפים לו ברכב פנאי עדכני: קוקפיט דיגיטלי מלא עם שני מסכים גדולים ברזולוציה גבוהה, מעבדים חזקים וממשקים מתקדמים, מערכות סיוע לנהג ובטיחות אקטיבית ומנעד גרסאות ומחירים רחב מאד.

בתחום ההנעה הטוסון נפרד ממנוף ההילוכים לטובת מתגי SBW או Shift by Wire ובנוסף יש גם בורר מצבי נהיגה מאפשר לנהג לבחור בין נהיגה חסכונית, מצב רגיל או נהיגה ספורטיבית. בכל מצב שכזה ישתנו מפות ניהול המנוע, נקודות העברת ההילוכים ואפילו הרקע והתצוגה בלוח המחוונים הדיגיטלי – במטרה לתת לנהג את חווית הנהיגה הטובה ביותר.

יונדאי טוסון

גם בבטיחות יונדאי טוסון לא מתפשר וכולל מערכות סיוע לנהג ובטיחות אקטיביות שיונדאי מכנה SMART SENSE. המערכת מורידה מהסטרס של הנהג בנסיעה הרגילה ואף תתערב במקרה שתזהה סכנה וחוסר תגובה מצד הנהג.

בהיצע של יונדאי טוסון בישראל יש כרגע לא פחות מ-5 גרסאות שונות עם שני מנועי בנזין עוצמתיים. כזו קפיצת מדרגה מרשימה באיכות וכזה מנעד מחירים רחב המאפשר לרבים למצא – כל אחד הטוסון שלו – עוד לא היה.

לאחרונה הצטרף אליו גם יונדאי קונה בדור החדש, עם מימדים מוגדלים והתאמה טובה יותר למשפחות, לצד מגוון רחב של יחידות הנעה וטכנולוגיתו.

בשלב הזה הבחירה ברכב פרטי (סדאן) כרכב המשפחתי היא זו שהפכה ליוצאת הדופן. הרוב המכריע של הלקוחות הפרטיים מעדיפים היום, בישראל כמו באירופה ובארה"ב, SUV בינוני כברירת מחדל. בתמורה הם מקבלים אופנתי, שימושי וגם סופר-מאובזר ומצויד במערכות הבטיחות המתקדמות ביותר.

למאמר זה התפרסמו 5 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה