דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

הצצה לעתיד: לקסוס תהיה רק חשמלית, טויוטה תמשיך לשלב

Getting your Trinity Audio player ready...

אין דרך אחרת לראות זאת. טויוטה היא ללא ספק מחלוצות התעשייה בכל הקשור לטכנולוגיה היברידית, והראשונה שהצליחה להפוך אותה לסופר רווחית. אבל בייצור רכב חשמלי נטו היא לקחה לעצמה את הזמן. יותר מדי זמן. זה לא שההמתנה שלה על הגדר הייתה מוטעית. עם פליטת מזהמים ממוצעת הנמוכה בשוק היא לא נדרשה לנוע במהירות לכיוון חשמל, ויכולה הייתה לחסוך עלויות ולנוע בזהירות.

היא רק לא שיערה, כפי שאף אחד לא שיער, שמהפיכת החשמל תואץ עד כדי כך. וגם, טויוטה בניגוד לרבות ממתחרותיה, מוכרת בכל פינה בעולם, והמון. הרווח שיכולה הייתה לגרוף מטכנולוגיה חשמלית במדינות נידחות באפריקה למשל, בשווקים בהם יש בקושי מספיק חשמל להאיר את הבית, זניח במקרה הטוב.

מעבר לכך, כבר שנים שטויוטה, כמו יצרניות נוספות בהן סטלנטיס, ב.מ.וו, מרצדס ויונדאי-קיה, מכריזות שאם באמת רוצים להוריד את הזיהום, הכיוון חייב להיות היברידי לסוגיו כולל שימוש בדלקים סינתטיים (E-Fuel). שכן רכב חשמלי יכול להיות פתרון במקומות מסוימים (מערב אירופה למשל, צפון ארה"ב), אבל לא יכול להיות הפתרון היחידי להפחתת זיהום האוויר.

כי מי שנוסע מעט מדי יום לא זקוק לרכב עם מלא סוללות בהן הוא לא משתמש, כבר עדיף להכניס את הסוללות "העודפות" לרכב אחר ובכך להפוך עוד מכונית וצרכן להיברידיים. מנגד, מי שנוסע הרבה מדי יום לא יכול להתבסס על סוללות. ובכלל, מי שקונה מכונית במדינה בה עלות הדלק מצחיקה במונחים מערביים, בוודאי ובוודאי שלא זקוק למכונית חשמלית.

לקסוס משנה גישה

בכנס 'קנשיקי' (KENSHIKI) השנתי שעורכות טויוטה ולקסוס זו שנה חמישית, חזרה טויוטה על אמונתה בכיוון המשלב את כל עולמות ההנעה, והפעם אפילו יש גם סלוגן קליט: "לא משאירים אף אחד מאחור." כשהרעיון הוא שלכל לקוח ימצא פתרון ההנעה המתאים וברכב שמתאים לו. לקסוס לעומת זאת, משנה גישה, תופסת צד ומצהירה: "עד 2035 המותג יהיה חשמלי בלבד, ואם התנאים יאפשרו והצרכנים ירצו, זה יוכל לקרות אפילו ב-2030."

ואם 2035 אינה נתפסת כיעד דרמטי במיוחד, שכן עד אז יתכנסו פחות או יותר כל יצרני הרכב הרציניים - ובעיקר מתחרותיה הישירות - להנעה חשמלית בלבד. אבל לזנוח לחלוטין אפילו מנועים היברידיים עד סוף העשור, זה כבר משהו אחר לגמרי.

מחד, לקסוס תוותר כך על התמודדות בשווקים מתפתחים ותותיר אותם לשאר מותגי היוקרה, מאידך היא ממצבת עצמה כך כמותג חדשני, כזה שיתמודד לא רק מול הטריו הגרמני אלא (כמעט בעיקר) מול הנחשול החשמלי הסיני שברובו הוא יותר מותגים טכנולוגיים חשמליים, פחות יצרניות רכב של פעם.

הקלף הוא חדשנות

כדי להוכיח שלהצהרה הזו יש שיניים, טויוטה מוותרת ללקסוס על הבכורה בהצגת חדשנות. למשל המשך פיתוח'דיירקט4' – מערך ההנעה הכפולה שמאפשר תאוצה ליניארית יותר. או המשך פיתוח ההיגוי האלחוטי, תיבת ההילוכים הידנית כולל מצמד עבור רכב חשמלי, צרופה של סייעת קולית רבת מעללים בשם 'איירין' ועוד. אבל ברשותכם, בואו נתמקד דווקא בפיתוח פחות מוכר, 'יציקת גיגה' (Giga casting) בייצור כלי רכב. תחילה בלקסוס ובהמשך בטויוטה.

הרעיון בבסיסו פשוט: במקום ליצור רכב ממאות אלפי חלקים שונים שגם זקוקים לברגים, דבקים וריתוכים כדי לחבר ביניהם, למה לא לנסות ליצוק בתבניות ייעודיות כמה חלקים ענקיים ולחבר רק אותם? במקרה של לקסוס וטויוטה (וגם של טסלה), מדובר למעשה בשתי תבנית ענק, אחת עבור קדמת המכונית ושנייה עבור הירכתיים.

 עלויות הייצור בתבנית עצומות, בין היתר בגלל מחיר התכנון והייצור של תבנית ענק כזו, הצורך בניקיון לאחר כל שימוש וגם בגלל החשיפה לטעות או פגם סדרתי בייצור, ולכן אף אחד עדיין לא מיישם את הטכנולוגיה הזו (גם לא טסלה).

אבל בלקסוס נחושים למצוא פתרון בזמן סביר ומתחייבים אפילו על תאריך ועל הדגם הראשון שייוצר ביציקת ג'יגה: ב-2026 על בסיס LF ZC קונספט שנחשף בתערוכת טוקיו לפני כחודש. סדאן חשמלית בממדים של טסלה מודל 3 שתתחרה בקטגוריית משפחתיות הסדאן אותה נטשה לקסוס באירופה מעשית כבר לפני מספר שנים.

דגם זה כבר ישתמש בדור השלישי של הפלטפורמה החשמלית eTNGA, שעל בסיסה יופיעו עוד שני דגמים של טויוטה: 'אורבן SUV קונספט' שימוצב מתחת ל-C-HR ו'ספורט קרוסאובר קונספט' שיתמקם מעל Bz4X ומיועד ללקוח שמחפש שילוב של סדאן מוגבהת או קרוסאובר נמוך במעטפת אווירודינמית.

שלבי הפיתוח של סוללות

נושא חדשני נוסף שלמעשה כבר נחשף לפני כחצי שנה, נוגע לשלבי ההתפתחות של סוללות. תחילה מדובר על שיפור סוללות ליתיום-יון הקיימות, כשטויוטה מעריכה כי תוכל להשיג טווח של 800 ק"מ ועלויות מופחתות ב-20% ביחס לאלה הקיימות ב-Bz4X.

הדור הבא יגיע ב-2026 עם סוללות דו-קוטביות (Bipolar) בהרכב של LFP (ליתיום ברזל פוספט) שהוא זול יותר לייצור, ובזכות המבנה הדו-קוטבי יושג יתרון על סוללות LFP הקיימות כיום בשוק, כמו אלו של BYD. לטענת טויוטה, המטרה היא העלאת הטווח ב-20% לאזור 600 ק"מ, והקטנת עלויות הייצור ב-40% ביחס לנתוני Bz4X.

בהמשך, כנראה באזור 2027-2028, יושק הדור הבא של סוללות (לתיום-יון במבנה דו-קוטבי) שיציע טווח גדול יותר באזור 1,000 ק"מ אגב הוזלה נוספת של 10%.

באותו הזמן יחל ייצור המוני של סוללות מצב מוצק (לתיום-יון), שכן טויוטה טוענת כי השיגה פריצת דרך טכנולוגית. סוללות מצב מוצק יאפשרו טווח של 1,000 ק"מ, ובעיקר טעינת בזק שימלאו את הסוללות מ-10%-80% ב-10 דקות.

מימן עבור רכב מסחרי

לצד פריסת שלבי הפיתוח בתחום הסוללות, בטויוטה ממשיכים לעבוד על שילוב מימן גם כמקור דלק למנועי בעירה פנימית וגם כמקור לתא דלק במנועיים חשמליים. גם במקרה הזה טויוטה לא לבד בתחום, כשמרצדס, וולוו, יונדאי ואחרות, מקדמות את נושא המימן למשאיות ואוטובוסים.

 לטענת טויוטה, המפתח להצלחת החדירה של מימן נעוץ בפריסת תשתית נרחבת של תחנת תדלוק כל 200 ק"מ. זה יאפשר מעבר מהיר של כל התחבורה הכבדה למימן ויקטין משמעותית את פליטת המזהמים בכל יבשת אירופה ולא נקודתית באזור אחד.

לפני חודשים אחדים פורסם שיתוף פעולה בין טויוטה ליצרנית המשאיות והאוטובוסים ההולנדית VDL, לפיה טכנולוגיית מימן של טויוטה תניע עבורה משאיות ארוכות-קו. בנוסף נראה שטויוטה ממשיכה להשתעשע עם ייצור היילקס מימן שנחשף לפני כשנה.

עבודה על הפרויקט החלה ביולי 2022 כשהבסיס הוא שימוש בשלושה מכלי מימן שמחלצים טווח נסיעה של 600 ק"מ. כרגע יוצרו 10 אבות טיפוס עם מכלים שתופסים מקום בארגז, אבל הרעיון הוא להחליף את אזור מכל הדלק הרגיל בדגם סידרתי שיושק במהלך 2024. לדגם אין עדיין מחיר אבל כבר כעת ידוע שיהיה יקר משמעותית מהיילקס הרגיל.

לצד גרסת המימן, טויוטה מוסיפה מערך היברידי קל 48V להיילקס 'הרגיל' שישולב רק למנוע ה-2.8 ליטר בדומה לקיים בלנד קרוזר החדש. המערך ההיברידי הקל לא יוצע בכל העולם, אך אלינו הוא כן יגיע ב-2025 ויחליף את הגרסה הקיימת.

לקסוס מול טויוטה

אז לקסוס מתחילה רשמית במסע שלה לעבר עתיד חשמלי לחלוטין והבטחה לחלוציות בתוך הקבוצה בכל הקשור לטכנולוגיה. טויוטה לעומת זאת ממשיכה באותו קו בו היא צועדת כבר למעלה משני עשורים, עם מערך נרחב שמקיף את כל תחומי ההנעה: בנזין, דיזל, היברידי, מימן, כשהעדכון מהאירוע הנוכחי הוא עיבוי מערך הדגמים החשמליים לשישה.

כרגע יש רק את Bz4X, ושלושה דגמי קונספט: 'אורבן SUV קונספט' ו'ספורט קרוסאובר קונספט' שהוצגו כעת, ו'קומפקט SUV קונספט' שהוצג בעבר. לארבעת הדגמים האלה יצטרפו במהלך השנתיים הקרובות עוד שני דגמים חשמליים חדשים.

לצד הדגמים החשמליים תמשיך טויוטה בייצור שאר הדגמים שלה כולל קורולה סדאן, ראב 4, היילקס, לנד קרוזר ושאר ביצי הזהב שבנו את תדמיתה מסביב לעולם.

הכתב היה אורח חברת טויוטה

למאמר זה התפרסמו 9 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. עיצובים ילדותיים, חבל. (לת)
    יי, 04-12-2023

  • 2. הצצה לעתיד: לקסוס תהיה רק חשמלית 
    BANY_TORONTO, 04-12-2023

    שינית את דעתי = רכב חשמלי הכי טווווב

    סגור תגובה

  • 3. איזה עתיד חשמלי?המדינות מודות שאין מספיק כוח לרכבים חשמלים. 
    חן, 04-12-2023

    שאלו את השאלה הזו בקונגרס, אם יהפכו 5-10% מהרכבים באמריקה לחשמלים האם רשת החשמל האמריקאית תעמוד בזה? התשובה היא לא.
    המדינות, מנסות בכוח למוטט את עצמן, תפסיקו לתתן ממימון לסרטן הזה. גם אמרו שטלפונים לא מסרטנים וגם לא סיגריות בהתחלה..

    סגור תגובה

  • 4. ללקסוס אין בעייה לעושת את זה 
    דדד, 04-12-2023

    כי בכל מקרה הם לא אלו שמייצרים את החלקים, וגם לא אלו שמרכיבים אותם. טויוטה צריכה את זה כי הם עם רגל אחת בקבר

    סגור תגובה

  • 5. חבדקו טויוטה מדברת לא  
    GEK, 04-12-2023

    חבדקו טויוטה מדברת לא על 1000 ק"מ ב- solid-state בטריות ב 2027-2028 אלא על 1200 ק"מ שזה 745 מייל

    סגור תגובה

  • 6. מים 
    יוסף, 04-12-2023

    יש ידיעות שטויוטה מפתחת מנוע על מים: בעזרת אלקטרוליזה מפיקים מימן ממים. המימן משמש לגז במנוע בעירה.
    זהו פטנט די ישן נגנז במשך 50 שנה משום שמסכן את תעשיית הנפט, ותעשיית סוללות הליטיום שבעצמן מזהם מאוד משמעותי.
    מספר מדענים שעסקו בטכנולוגיה זו בשנים האחרונות נעלמו באופן מסתורי. הדגמים שהם פותחו נעלמו...
    למנוע מבוסס מים אין פליטת מזהמים. יש להתגבר על מספר אתגרים טכנולוגיים ובטיחותיים עד שטכנולוגיה זו תהיה תכנס לתעשיית הרכב. אבל העתיד כנראה שם, למורת רוחם של תאגידי הנפט המושחתים.

    סגור תגובה

  • 7. הצצה לעתיד: לקסוס תהיה רק חשמלית, טויוטה תמשיך לשלב 
    DANY_TORONTO, 05-12-2023

    או ש-בודינגר ב -18 הוא אידיוט חדש עם שם מזויף מתוך 3 האידיוטים הרגילים. כולכם מזויפים.
    האובסיביות שלך עם EVs - יש המון מחקר מדעי שמוכיח כי EVs אינם בר קיימא. רוב האנשים נוהגים במכוניות בנזין.
    היום בעוד שעה אמלא את הבנטלי בבנזין עם האוקטן הכי גבוה.
    מחירי הבנזין יורדים זה מוכיח עוד יותר את טענתי כי EVs אינם שווים את המחירים.
    לרוע המזל הלינקולן מתוקן = גלגל וצמיג חדש.
    המילים "המפוארות" שלך לא ישנו את העובדות לעיל!
    24 - זה אותו דבר בקנדה - אבל זה לא עוזר למכירות ה-EVs!
    טויוטה יכולה לתבוע את מה שהם רוצים - אבל ה- EVs יהיו יקרים מדי = לא בר -קיימא.
    טווח 1000 ק"מ הוא מזויף = כמה אנשים במכונית, עומס נוסף והטופוגרפיה של הדרך.
    המכוניות שלהם עדיין יחשפו את האנשים במכוניות לקרינות ה-ELF ו- EMF.
    הסוללות החדשות לא הוכיחו לכמה זמן הן טובות.
    סוללות המימן יקרות עוד יותר. מימן חדש כל 200 ק"מ לרכבים מסחריים אינו בר -קיימא!
    מהן כל המסקנות שלכם לאמור לעיל?
    וכו 'וכו'!
    העתיד הוא רק בחלומות.
    3. אתה צודק לגבי טעינת המערכת החשמלית. אתה מזכיר גם את הקרינות לעיל - שכבר מדדתי במכוניות מסוימות = הרבה מעל החשיפה המותרת = מוכחת מדעית. אני צריך לבדוק את הטלפון הסלולרי של אשתי לחשיפה ליד הראש. לכן היא מדברת ומקשיבה מעל השולחן.
    6. טיעונים מצוינים.
    לפני שעה מילאתי את מחצית מיכל הבנטלי עם 93 אוקטן = הכי גבוה אצל תחנת Esso שהיא 5 דקות מהבית שלנו. אני רוצה להזכיר לכולכם שלמכונית זו יש את אותם ביצועים גבוהים עם אוקטן 83 ב-1.41 / ליטר קנדי - אבל אני מעדיף את 93 = 1.76. הסכום היה 82 קנדי. אבל לא אכפת לי - יש לנו את הכסף וזה ייקח הרבה זמן לרוקן את מיכל הדלק.
    2 הוא מזויף חדש או אולי ישןשמנסה להשתמש בשם אשר דומה לשלי.


    סגור תגובה

  • 8. טסלה כן משתמשת ב mega casting, ו 1,000ק"מ טווח זה מיותר 
    ח, 05-12-2023

    עד כמה שאני יודע המודל Y מיוצרת במגה קסטינג, ועכשיו גם המודל 3 החדשה.
    לגבי 1,000ק"מ טווח, זה לא שימושי, עדיף להשתמש בטכנולוגיה כדי להקטין את כמות הסוללות ברכב, גם להוזלה, גם להפחתת משקל וגם כדי לתרום לאיכות הסביבה.

    סגור תגובה

  • 9. על איזו "תבנית" מדברים? 
    מ. תורג'מן, 05-12-2023

    כאילו הולכים לאפות רכב...

    סגור תגובה

חזור למעלה