דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מתחרה מפתיעה לאלפא רומיאו מילאנו החדשה: ממשלת איטליה

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • לראשונה בתולדותיה, אלפא רומיאו תייצר מחוץ לאיטליה
  • ממשלת איטליה בתגובה: שם הדגם יצטרך להשתנות
  • מדובר בשלב נוסף בעימות ממושך בין היצרנית לממשל המקומי

מילאנו מתוצרת פולין: בשבוע שעבר השיקה אלפא רומיאו את רכב הפנאי החדש מילאנו, שיהיה הראשון בתולדות המותג עם הנעה חשמלית. חשובה לא פחות, הוא יהיה דגם ראשון במותג האיטלקי הגאה שייוצר מחוץ למדינת המקור, על פס הייצור בפולין לצד אחיו לפלטפורמה פיאט 600 וג'יפ אוונג'ר.

נראה שהחלטה זו הייתה צעד אחד יותר מדי עבור ממשלת איטליה, המתמודדת גם כך עם מצב כלכלי רעוע ואיומי אבטלה בסקטור המוטורי. ובתגובה הודיע שר התעשיה המקומי, אדולפו אורסו, כי על פי החוק האיטלקי הדגם לא יוכל להיקרא בשם "מילאנו".

אורסו הסתמך על חוק משנת 2003, האוסר על מכירות מוצרים בעלי שמות איטלקיים במידה והם לא מיוצרים במדינה. על פי החוק, שעד היום הופעל בעיקר כלפי מוצרי מזון, שם בעל "צליל איטלקי" עלול להטעות את הצרכן ולגרום לו לחשוב שמדובר במוצר ממקור איטלקי - ולכן ציין כי אלפא רומיאו לא תוכל למכור במדינה את רכב הפנאי בשמו הנוכחי.

נזכיר כי לדברי מנכ"ל סטלנטיס, קרלוס טאוורס, העוסק יותר בשורת הרווח של הקונצרן בניהולו ופחות באינטרס הלאומי-איטלקי, יצור הרכב באיטליה היה גורם להתייקרות של 10,000 אירו במחיר לצרכן. ולכן, לדבריו, הרצון לשמור על תג-מחיר תחרותי של כ-30 אלף אירו לא הותיר ברירות נוספות.

סבב נוסף בעימות: ההישענות על החוק האיזוטרי היא חלק מעימות רחב בהרבה שמתנהל בחודשים האחרונים בין ממשלת איטליה ובין קונצרן סטלנטיס והעומד בראשו, קרלוס טאוורס.

בפברואר דיווחנו כאן כי בממשלת איטליה הביעו חששות מפני השתלטות צרפתית על הקונצרן, שמאגד כזכור את מותגי קבוצת פיג'ו-סיטרואן יחד עם מותגי קבוצת פיאט-קרייזלר. זאת לאחר שהקונצרן לא עמד ביעדי הייצור המובטחים - מיליון מכוניות בשנה באיטליה, וייצר בשנה שעברה רק 750 אלף מכוניות במדינה.

קרלוס טאוורס

אז טען טאוורס כי ממשלת איטליה לא משקיעה מספיק בתמריצים לרכישת מכוניות חשמליות לעומת יתר מדינות אירופה הגדולות, וברקע נפוצו דיוווחים על מיזוג אפשרי של סטלנטיס עם רנו, בהובלת ממשלת צרפת.

בשבועות האחרונים, לאחר שדווח כי ממשלת איטליה מנהלת מגעים עם צ'רי ועם יצרניות סיניות נוספות בנוגע לפתיחת מפעלים במדינה, הזהיר טאוורס וציין כי "מי שירצה להביא לכאן תחרות סינית, יהיה אחראי להחלטות לא פופולאריות שנצטרך לקבל. אולי לא נצטרך כל כך הרבה מפעלים באיטליה כפי שיש לנו עכשיו". טאוורס הוסיף ואמר כי "אנחנו מוכנים לקרב, ובקרב יש נפגעים".

במסגרת מסיבת העיתונאים שנערכה לרגל השקת המילאנו, ניסה טאוורס לפייס את הממשלה המקומית והבטיח כי הדורות הבאים של אלפא רומיאו ג'וליה וסטלביו ייוצרו במדינה, וכי סטלנטיס תשקיע 100 מיליון אירו בהסבת המפעלים המקומיים ליצור דגמים חשמליים על בסיס הפלטפורמה הגדולה של הקונצרן.

עם זאת, הוא לא חסך ביקורת כלפי המקומיים ואמר כי תחת בעלות פיאט רשמה אלפא רומיאו בקביעות הפסדים, בעוד תחת הבעלות של סטלנטיס הפכה לרווחית לאחר שנים רבות, הודות למדיניות השקעות יעילה וניהול מכירות טוב מבעבר.

מה אנחנו חושבים: חילופי המהלומות בין ממשלת איטליה לבין קונצרן סטלנטיס נמשכים כבר זמן רב, ובינתיים אף אחד מהצדדים לא מוכן לרדת מהעץ עליו טיפס. משמעות הדברים ברורה: קרע ממשי בקונצרן הענק, המאגד בתוכו 13 מותגי רכב מארבע מדינות שונות, הוא רק עניין של זמן.

וכמובן, לאיטלקים יש הרבה יותר מה להפסיד מקרע שכזה. שכן הם לא מחזיקים במותגי רכב מלבד אלו של קונצרן סטלנטיס, ומכיוון שכלכלת המדינה מושפעת במידה רבה ממקומות העבודה שמציע הקונצרן במדינה. אך האם הגאווה הלאומית תאפשר להם להפחית את גובה הלהבות בעימות המתוקשר? ממש לא בטוח.

למאמר זה התפרסמו 12 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה