דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

המניה צוללת? טסלה עדיין שווה יותר משבע יצרניות הרכב הגדולות בעולם ביחד

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • טסלה ממשיכה לשבור שיאים
  • הסינית BYD ממשיכה להתחזק ולהצעיד את סין
  • וגם להודים יש כבר מה לומר 

מצד אחד זו טסלה, יצרנית אמריקאית צעירה מאוד, עם מספר דגמים חשמליים מאוד מוגבל ואף מיושן ובעל בית קפריזיונר עם הצהרות מעוררות מחלוקת ותמיהה והבטחות שרק לעיתים מתקיימות. מצד שני זו יצרנית רכב ותיקה והגדולה בעולם, שלושה מותגי יוקרה וספורט גרמניים רבי הילה והיסטוריה מפוארת וגם קונצרן רכב בינלאומי עם מגוון מותגים ודגמים הגדול בהיסטוריה של התעשייה. והערך של שני הצדדים האלה, פחות או יותר זהה.

נזכיר כי תעשיית הרכב מגלגלת המון כסף, אבל ממש המון. לפי שווי המניות של יצרניות הרכב, התעשייה שווה יותר מ-2.7 טריליון דולר ואחרי השיהוק הקל שנבע מווירוס הקורונה ובעיות שרשרת האספקה שימשכו חלקית גם בשנה זו, התעשיה כולה צפויה להגיע ל-3.6 טריליון דולר עד 2031.

ובראש הרשימה הזו התבססה כבר לפני שנים - ורק הגדילה מאז את הפער - יצרנית הרכב החשמלי טסלה, עם שווי שוק של לא פחות מ-685 מיליארד דולר נכון להיום (יום ה, 18.1). וכל זאת, לאחר שנמחקו לא פחות מ-25% מערכה בשבועות האחרונים - מאז ה-27.12.

כדי לקבל פרופורציה, מניית יצרנית המכוניות החשמליות של אילון מאסק גבוהה כעת משווי השוק המצרפי של שבע יצרניות המכוניות הגדולות בעולם. הוא אף גדול משמעותית בחישוב המצרפי של היצרניות הגדולות בעולם במונחי מכירות, ובהם ג'נרל מוטורס ופורד שערכן בבורסה אינו מרשים.

טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה וכנראה המוכרת בעולם, מתמקמת אחריה במקום השני עם שווי מרשים, אבל צנוע מאוד בהשוואה לטסלה - 261 מיליארד דולר. ואז מגיעות כל השאר.

BYD טאנג EV

במקום השלישי בשווי שוק ומי שמובילה את "שאר התעשייה" נמצאת במפתיע BYD הסינית, ששוויה עומד על 75 מיליארד דולר. יצרנית הרכב החשמלי הסינית השתלטה על השוק העולמי (וגם הישראלי) בזכות הרחבה מהירה של מערך הדגמים ויכולת ייצור גם בתחום הרכב ההיברידי לסוגיו. להבדיל מטסלה, מייסד BYD, וואנג צ'ואנפו, הבין שהעולם עדיין לא מוכן לגמרי למהפכה החשמלית וממשיך לייצר במקביל אפשרויות הנעה אחרות.

המספרים שכאן מחייבים גם הפניית מבט קלה לנתוני מכירות הרכב החשמלי בעולם, כי אלה יכולים לשפוך אור נוסף על הסיפור, ואולי גם להסביר את הפרק הבא שטרם נכתב. ובחישוב מכירות חשמלי שנתי, טסלה סגרה את 2023 במקום הראשון עם 1.81 מיליון חשמליות, תוך עלייה מרשימה של 38%.

אלא ש-BYD מתקדמת מהר מאוד וברבעון האחרון של 2023 מכרה כבר יותר מטסלה, הפעם הראשונה מאז 2014 שיצרנית אחרת מקדימה במכירות חשמליות את מחוללת המהפכה, וסיכמה שנה עם 1.59 מיליון מכירות וזינוק אדיר של 73%. קצב המכירות הגבוה והעובדה שטסלה עדיין עובדת על מכונית קטנה שייצורה נדחה פעם אחר פעם, חושף מדוע BYD כנראה תעקוף את טסלה במסירות בשנת 2024, ומדוע התשואה על מניית BYD מעניינת רבים.

אגב, מבט על רווחי היצרניות מגלה כמובן תמונה שונה לגמרי, שכן טויוטה מוכרת למשל פי 5 מטסלה. ובהתאם, ממוקמת ראשונה מבחינה זו עם רווח של 38 מיליארד דולר. טסלה "מסתפקת" בכמעט 12 מיליארד. במקום השני אגב ממוקמת ב.מ.וו הגרמנית (29 מיליארד) לפני פולקסווגן הענקית ומרצדס היוקרתית, עם 24.5 ו-23 מיליארד דולר בהתאמה. אפילו יונדאי שערכה מציב אותה רק במקום ה-15 בין היצרניות, ממוקמת לפני טסלה עם 13.3 מיליארד דולר.

מה אנחנו חושבים: נראה שבשנים הקרובות טסלה תמשיך לעמוד בראש, על אף או אולי בזכות הגחמה של העומד בראשה, אילון מאסק. אבל הסיפור כאן הוא BYD ומותגים סינים נוספים שממשיכות להציב אתגר גדול ליריבות היפניות, האירופיות וגם האמריקאיות.

כי המותגים הסינים כבר לא מוגדרים כ"מוצר סיני פשוט ובסיסי" (לפחות אלה שיוצאים למערב), אלא מוצר מאוד מתקדם וברוב המקרים גם איכותי למדי שממשיך לצבור תאוצה במכירות ובדרך כלל מתבטא גם בערכי המניה.

למאמר זה התפרסמו 43 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה