דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

10 שינויי-שגרה במכונית החשמלית

Getting your Trinity Audio player ready...

לפני ואחרי הנסיעה

מחממים או מקררים את המכונית מראש בשעת הטעינה

אחד הקסמים של המכונית החשמלית הוא שהיא יודעת להתחבר לרשת החשמל הביתית (או המשרדית, או הציבורית). ומה הדבר המפנק ביותר שאפשר לעשות בחיבור עם הרשת הביתית? לא, לא מכונת פופקורן - מזגן! החיבור הזה, בלי ספק, פותר לנוסעי מכוניות חשמליות את אחד הכשלים הגדולים של מכונית הבעירה הפנימית. לעומת המכונית הסטנדרטית, החשמלית תחכה בחורף חמימה ונעימה ובקיץ - קרירה ונעימה.

<a href=רכב חשמלי GAC" title="רכב חשמלי GAC" />

מחברים חשמל כשמגיעים לבסיס (כמו סמארטפון)

הרבה דיבורים נשמעים על כך שבארץ אין פריסת תשתיות הולמת למכוניות החשמליות. זה נכון, אבל ישנן בכל זאת שתי הסתייגויות משמעותיות. האחת, נראה שמי שירכוש לעצמו מכונית חשמלית ידאג שתהיה לו עמדת טעינה אחת לפחות, בבית. המהדרין יוסיפו עוד אחת בעבודה. השנייה, היות שמחכה לנהגי החשמליות עמדת טעינה משלהם (תחשבו על משאבת דלק פרטית), ביום יום הם אינם צפויים להשתמש בתשתית הציבורית.

אז איך נראית השגרה עם עמדת טעינה? ממש כמו עם סמארטפון: כשמגיעים לעבודה, או בסוף היום הביתה, מחברים את המכונית לחשמל, ממשיכים לחיות וברקע מתמלא מיכל הדלק החשמלי. רוצים לצאת לדרך? מנתקים ונוסעים. וההוא בקהל שאמר שאת הסמארטפון הוא מניח על משטח טעינה אלחוטי - גם למכוניות זה יגיע.


מנהלים מראש את הנסיעות

לא הכל יותר קל עם מכונית חשמלית. האפשרות למלא מיכל בנזין או סולר בתוך כמה דקות, פריסת תחנות הדלק הארצית והגלובלית, והאפשרות במקרה חירום לתפוס טרמפים עם ג'ריקן ריחני, כל אלה מפנקים את נהגי מכוניות הבעירה הפנימית בחופש להיות ספונטניים, לצאת לנהיגה מתי שרוצים ולאן שרוצים. במכונית חשמלית צריך לנהוג אחרת, תרתי משמע: איתה צריך להיות מתוכננים הרבה יותר. היות שבסוף הסוללה אנחנו צריכים להיות במקום עם מטען, ולהישאר שם במקרה הטוב חצי שעה (ובמקרה פחות טוב אבל שגרתי - כמה שעות רצופות), אנחנו צריכים להיות מודעים למרחק הצפוי, פחות או יותר, וגם לטווח הנסיעה האפשרי עם הסוללה שלנו. כך נוכל לדעת כמה אפשר להתרחק בין הטעינות, וגם היכן וכמה זמן נצטרך כדי להמשיך לנסוע. לחילופין, נרצה לעקוב באמצעות אפליקציה אחר מקומנו ומצב הסוללה שלנו לעומת תשתית הטעינה - אך על כך בסעיף נפרד.

נהיגה

כדי לחסוך בחשמל - נוסעים לאט

נהגי מכוניות עם מנועי בעירה פנימית רגילים להגיון הלא-הגיוני, שבו אם ניסע לאט נבזבז הרבה דלק, ואם ניסע במהירות שיוט של 80-90 קמ"ש, נהיה הכי חסכוניים שאפשר. מכונית חשמלית פשוטה והגיונית יותר (אפילו אם צריך להתרגל): נסיעה איטית דורשת פחות מאמץ כדי להניע את המאסה, ולכן צורכת פחות חשמל. היות שכך, אם חשוב לנו לחסוך באנרגיה, במכונית חשמלית אנחנו עוברים למוד של נסיעה איטית דווקא.

רכב חשמלי MG

מנצלים ירידות לטעינה

להבדיל ממכונית בעירה פנימית רגילה, המכונית החשמלית מסוגלת להפוך את החיכוך של בלימת המכונית לחשמל, ולמלא באמצעות הבלימה את הסוללה. מהסיבה הזאת, במכונית חשמלית מתרגלים לחפש את הירידות הממושכות שיאפשרו שימוש בכלי הטעינה החוזרת (בלימה רגנרטיבית) ולא, לא לוחצים בהן על דוושת ההאצה. מה, נבזבז הזדמנות נדירה למילוי מהיר של הסוללה?

נמנעים מנסיעה מהירה מאוד וממושכת

רוצים להגיע ממש מהר על כביש 6 לצפון הארץ? זה לא נשמע מזיק במיוחד במכונית רגילה, אבל במכונית חשמלית זהו מתכון לאסון. טוב, הגזמתי קצת, אבל המהירות הגבוהה, כפי שכתבתי, פוגעת מאוד בצריכת הדלק, המרחק הגדול יאתגר את נפח הסוללה שלנו ולסיפור נכנס אלמנט נוסף: כשמנוע חשמלי צריך להדהיר במהירות גבוהה, הוא עשוי להתחמם ולאבד מהאפקטיביות שלו ומהתקינות שלו. מהסיבות האלה מגבילים יצרני המכוניות החשמליות את המהירות המרבית, וגם מעבר לזה, לא מומלץ להעסיק את המנוע החשמלי במהירות גבוהה מאוד למשך זמן רב.

עמדת טעינה

מתרגלים להתחמם בקיץ ולהתקרר בחורף

זוכרים שהתפנקנו מהמיזוג המקרר או המחמם תוך כדי טעינה? תוך כדי נסיעה אנחנו מקבלים את הפן השני של הסיפור, בשני אופנים. האחד, במכונית בעירה פנימית, החימום כמעט שאינו צורך אנרגיה (אולי אפילו להיפך) כיוון שפשוט מפנים את חום המנוע לתא הנוסעים; במכונית חשמלית, שבה המנוע אינו מתחמם בשגרה, צריך להפעיל חימום, וכמו המזגן בבית, גם כאן מדובר בכמות אנרגיה גדולה מאוד. האופן השני, היות שחימום ומיזוג הם צרכני אנרגיה כבדים, סביר להניח שברגע שנחשוש לטווח הנסיעה החשמלי שלנו, נמהר לצמצם את החימום והמיזוג למינימום עומס על הסוללה.

מחפשים טעינה באמצעות אפליקציה

למכוניות חשמליות אין היקפי עמדות טעינה כמו הפריסה האינסופית של תחנות דלק. היות שכך, העמדות הקיימות ואלו שיצטרפו, מחוברות מרחוק גם לאפליקציות שונות, בטלפון או במולטימדיה של המכונית עצמה. כשאנחנו צריכים אנרגיה, אנחנו לא יכולים פשוט לעצור ליד תחנת דלק, אלא פותחים את האפליקציה ובודקים היכן נמצאת עמדת טעינה פנויה, במתח מתאים לכלי הרכב שלנו ובמיקום קרוב ככל האפשר לדרכנו. פלטפורמות מסוימות מאפשרות אפילו לשמור מקום ליד עמדה כזו, כדי שלא יתפסו אותה עד שנגיע.

טעינה ניסאן ליף

תחזוקה

היקף הטיפולים השגרתיים צונח (שמנים, פילטרים, מצתים, בלמים)

הנה עוד בשורות טובות. המנוע, הסוללה ושאר רכיבי מערכת ההנעה של המכונית החשמלית נהנים מסביבה שהיא כמעט נטולת חיכוך. היעדר החיכוך הזה, שמכביד על התחזוקה היומיומית של מכונית בנזין או סולר, מפנק את בעלי המכונית החשמלית בצמצום דרמטי של התחזוקה השגרתית. בלי חיכוך ובעירה פנימית אין צורך בחלק נכבד מהשמנים והפילטרים וכן ממצתים ומרכיבים נוספים שדורשים תחלופה. כדי להתפנק עוד יותר אנחנו נזכרים שבמקום להשתמש בבלמים, המכונית נוטה להפעיל מערכות של טעינה חוזרת (רגנרציה) וכך נחסכות גם הוצאות כבדות בתחום תחזוקת והחלפת הבלמים.

אבל - צריך להחליף יותר צמיגים

רכיב אחד שבכל זאת דורש תחזוקה גבוהה יותר מהרגיל הוא הצמיגים. מנוע המכונית החשמלית מספק את כל כוחו כמעט מהיציאה מהמקום, ועל כן העומס המופעל על הצמיגים ברוב כלי הרכב החשמליים גבוה הרבה יותר מזה המופעל על צמיגי מכוניות בעירה פנימית מקבילות. היות שכך, נראה שבמכונית חשמלית יש צורך באחד משניים: החלפה תכופה יותר של הצמיגים, בשל הבלאי המואץ, או רכישה של צמיגים ייעודיים, שעשויים להיות יקרים יותר.

אודי חשמלית

ועוד אחד

פותחים כל שיחת סלון על המכונית שלכם

כן… אנחנו עדיין בשלב הזה שבו מכוניות חשמליות הן נדירות. זה עדיין השלב שבו הן מפגינות חשיבה מחוץ לקופסה, מחוץ לשטאנץ. היות שכך, צפו לשיחות סלון שמתחילות עם המכונית שלכם. כך קורה גם עם מכונית בעירה פנימית, רק אם היא שווה סיפור. אולי בעוד עשר או חמש עשרה שנה, גם מכונית בנזין רגילה תחזור להיות נושא לשיחת סלון. "וואו, איך הצלחת להשיג כזאת? איזו נוסטלגיה! אפשר סיבוב?"

למאמר זה התפרסמו 10 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה