דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

שלא יעבדו עליכם - רכב חשמלי בהחלט זקוק לטיפול תקופתי

Getting your Trinity Audio player ready...

הרכב החשמלי מבטיח לא רק חיסכון בעלויות הנסיעה והפחתה של זיהום האוויר (לפחות בסביבת הרכב), אלא גם פרידה ממרבית פעולות האחזקה המוכרות בכלי רכב עם מנועי בעירה פנימית. זוכרים את הימים שבהם ניגשתם למוסך לטובת החלפת שמן מנוע, מסנן שמן, מצתים או רצועת תזמון? ובכן, ברכב החשמלי כל אלה פשוט לא קיימים.

על בסיס השינוי הדרסטי הנ"ל נשענים אנשי מכירות של דגמי רכב חשמלי, המבטיחים למתעניינים כי ההוצאות על תחזוקה שוטפת קטנות משמעותית. החל כמובן מהוצאות על אנרגיה, אבל גם על כל הנגזר מהיעדרו של מנוע בעירה פנימית, תיבת הילוכים. וגם רפידות בלמים שמתכלות לאט יותר, חסרונו של מצנן בקדמת הרכב, מערכת פליטה ומה לא.

קל מאוד להניח כי טיפולים שוטפים, כאלה שתמורתם אנחנו מעבירים למוסך סכומים של מאות עד אלפי (ואף יותר) שקלים בהתאם לטיפול, הם נחלת העבר. ולא כך הוא.

גם ברכב חשמלי נדרשת כניסה למוסך באופן קבוע בהתאם לטווח זמן או קילומטראז' (הקודם מהשניים), אך פעולות האחזקה שונות ומצומצמות. וזה המקום להדגיש כי לא מדובר בהכרח בהוזלה משמעותית של עלויות הטיפולים, שכן אצל יבואני הרכב עדיין לא נדיר לפגוש בסכומים בני ארבע ספרות גם עבור טיפול קטן יחסית ברכב חשמלי, למרות שסט הפעולות הנדרשות קטן יותר.

נדגיש כי לא כל מוסך רשאי לטפל ברכב חשמלי - לשם כך נדרשת הסמכה ייעודית לעבודה עם מערכות במתח גבוה, אפילו לטובת פעולות פשוטות. סביר להניח שכאשר יותר מוסכים פרטיים יקבלו הסמכה לטיפול ברכבים חשמליים, התחרות צפויה להתגבר והמחירים עשויים לרדת.

בחודשים האחרונים, כזכור, אנחנו מבצעים ניסוי לטווח ארוך של החיים עם רכב חשמלי, ומשתמשים בג'ילי גיאומטרי C למשימות היומיום. התראה שהופיעה ברכב על צורך בטיפול (5,000 ק"מ מוקדם מדי, כך גילינו בהמשך) שלחה אותנו לבדוק מהם הטיפולים הנדרשים לרכב חשמלי.

נציין גם כי מצאנו פערים אדירים בין מחירי הטיפול של יבואניות הרכב השונות, וגם בין מחירי המחירון לבין המחירים בפועל - זאת מכיוון שגם מוסכי היבואן רשאים בדרך כלל לקבוע לעצמם את מחירי שעת העבודה.

כך שמומלץ לבצע סקר שוק בין מספר מוסכים (כן, גם אם לכולם שלט זהה בחוץ). בחלק מהמקרים ניתן יהיה לחסוך כך עשרות אחוזים ממחיר הטיפול. אגב, המחירים שמוצגים כאן הם מחירי המחירון כפי שהתקבלו מיבואני הרכב.

טיפולים קטנים

כמעט בכל רכב חשמלי נדרשת החלפת מסנן מזגן מדי טיפול, לרוב בתדירות של 15-20 אלף ק"מ. יש גם דגמים בהם המרווח גדול יותר. בנוסף, נדרשת החלפה של נוזל מערכת הבלימה, לרוב כל טיפול שני - כלומר אחת לשנתיים או 30-40 אלף ק"מ.

מלבד זאת, הוראות היצרן במרבית הדגמים החשמליים כוללות בדיקה כללית של הרכב, לרבות מערכות החשמל, הבלמים, ההיגוי, המתלים ועוד. לעיתים נדרש חיזוק של ברגים בנקודות מסוימות או גירוז ושימון של צירי הדלתות וחלון השמש בגג, במידה וזה קיים.

החריגה היא כמובן טסלה, שלא דורשת ביקור שגרתי במוסך ומסתפקת בדרישה להחלפת מסנן המזגן אחת לשנתיים או שלוש, לעיתים באמצעות ביקור טכנאי בבית הלקוח. אגב, נוזל הבלימה בטסלה מודל 3 דורש בדיקה בלבד אחת לארבע שנים. בטסלה גם מוותרים על הבדיקות השגרתיות ומשאירים את ענייני הבטיחות למכוני הרישוי.

ומה המחירים? לטיפול קטן הם נעים בין 400-500 שקלים לדגמים כמו MG4 או ג'ילי גיאומטרי C (לאחר מתיחת הפנים), דרך מחירים של 650-820 שקלים ל-BYD אטו 3, סקודה אניאק ופולקסווגן ID.4, אלף שקלים לקיה נירו ועד לסכומים של 1,200 שקלים לג'ילי מהדגם שלפני המתיחה או 1,750 שקלים ליונדאי איוניק 5 ו-6. 

נציין כי ל-MG4 מרווח טיפולים של 24 אלף ק"מ, בעוד ליונדאי ולקיה מרווח טיפולים של 30 אלף ק"מ.

טיפולים גדולים

במרבית הדגמים נדרש טיפול גדול בתדירות נמוכה, הכולל לרוב החלפה (יקרה מאוד) של נוזלי הקירור של הסוללה והמערכת החשמלית, וכן החלפה של נוזלי התמסורת. ביונדאי איוניק 5, למשל, נדרשת החלפה של אחד מנוזלי הקירור אחת ל-60 אלף ק"מ או 3 שנים, בעוד נוזל קירור אחר דורש החלפה רק אחרי 200 אלף ק"מ או 10 שנים.

בטויוטה דורשים החלפה של נוזל הקירור ב-BZ4X אחרי 195 אלף ק"מ, בקיה נירו החשמלי אחרי 180 אלף ק"מ, ב-BYD אטו 3 נדרשת החלפה של הנוזל אחת לארבע שנים או 100 אלף ק"מ ובג'ילי גיאומטרי C נדרשת החלפה של נוזל הקירור אחרי ארבע שנים או 60 אלף ק"מ. בטסלה מצהירים כי ב"נסיבות רגילות" אין צורך בהחלפה של נוזל הקירור במשך כל חיי הרכב.

שימו לב כי מרבית היצרנים מציינים כי תדירות הטיפולים צריכה להשתנות במידה והרכב עובד ב"תנאים קשים". אלה כוללים בין היתר נסיעה בטמפרטורות קיצוניות, גרירה מרובה או נסיעה תכופה בכבישים משובשים. את הנחיות הטיפול המלאות תוכלו למצוא בספר הרכב או במוסכי היבואן.

ומה לגבי המחירים? גם כאן הפערים גדולים. ב-MG4 ובג'ילי (בשני הדגמים) הטיפול הגדול מגיע רק אחרי 80-100 אלף ק"מ או 4 שנים ועולה למעלה מ-2,000 שקלים. ב-BYD אטו 3 כל טיפול שני (כלומר, אחת ל-40 אלף ק"מ) יעלה 1,400-1,500 שקלים, ביונדאי איוניק 5 טיפול גדול (אחת לשנתיים או 60 אלף ק"מ) יעלה לא פחות מ-4,300 שקלים, בעוד באופן מפתיע באיוניק 6 האחות יעלה הטיפול פחות מ-2,000 שקלים. בסקודה ובפולקסווגן דורשים החלפת נוזל בלמים אחת לשנתיים במסגרת הטיפול הגדול, אך התוספת למחיר עומדת על 33 שקלים בלבד.

למאמר זה התפרסמו 30 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה