דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

טויוטה עוד לא נכנעת לחשמל: ''הפחמן הוא האויב, לא יחידת הנעה ספציפית''

Getting your Trinity Audio player ready...

למרות המגמה העולמית הברורה של תעשיית הרכב, ולמרות שהציגה בעצמה כבר כמה דגמים חשמליים, בטויוטה עדיין מסרבים להיפרד מיחידות ההנעה ההיברידיות. במסגרת כנס Kenshiki ("תובנה" ביפנית) שהתקיים בבריסל הציגו אנשי היצרנית היפנית את תכניות החברה לשנים הבאות, את המחויבות לנייטרליות פחמנית ואת הדגמים שאמורים לאפשר לה להגיע לשם. על הדרך נשמעו התלונות המוכרות על מצוקת חומרי הגלם בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה, משבר השבבים וגם האינפלציה.

קונצרן טויוטה הכריז בעבר כי עד שנת 2050 הוא יהיה נקי מזיהום, כלומר ישיג "פליטת פחמן ניטרלית". הזרוע האירופאיות התחייבה כי תעשה זאת עשור מוקדם יותר וכבר בשנת 2035 תמכור רכבים שאינם מזהמים – ZEV (Zero Emission Vehicle) וב-2040 תגיע לניטרליות פחמנית.

מתיו האריסון - מנכל טויוטה מוטור אירופה

מת'יו האריסון, נשיא ומנכ"ל טויוטה מוטור אירופה

ההיברידיות כאן כדי להישאר

אבל למרות הריצה אחר השגת יעדי הזיהום (או היעדרו) מוקדם משאר זרועות הקונצרן, בטויוטה לא ששים לוותר על ההנעה ההיברידית הוותיקה שלהם. היפנים טענו בעבר, לאחר עדכוני תקני יורו 6, כי כבר אז הם עומדים ביעדי פליטת המזהמים בזכות ההנעות ההיברידיות. לטענתם המצב אינו שונה גם היום, כאשר בשקלול סך פליטת המזהמים, משלב הייצור (של רכב בנזין או חשמלי) ועד לשימוש היומיומי, בשורה התחתונה ייצור יותר רכבים היברידיים על אותה כמות סוללות יוצר פחות מזהמים מכל תמהיל אחר הכולל שילוב בין רכבי בנזין ופלאג-אין או חשמלי.

ממוצע פליטת מזהמים

כך הם מציגים זאת במספרים: 100 רכבי בנזין מייצרים ממוצע של 250 גרם CO2 לק"מ. 100 קוט"ש סוללה מספיקים לייצור רכב חשמלי אחד (המזהם בממוצע מתחילת הייצור כ-100 גרם CO2 לק"מ) לצד 99 רכבי בנזין, כך שממוצע פליטת המזהמים שלהם ירד מ-250 ל-248.5 גרם CO2 לק"מ. לעומת זאת, ניצול אותם 100 קוט"ש ליצירת 90 רכבים היברידיים (המזהמים בממוצע 200 גרם CO2 לק"מ) ו-10 רכבי בנזין, יפחית את ממוצע הפליטות לכדי 205 גרם CO2 בלבד.

הדגמים שבדרך

בעבר הצהירו בטויוטה כי עד שנת 2026 ישיקו 6 דגמי bZ חדשים. הראשון שבהם יהיה ה-bZ קומפקט עליו דיווחנו בחודש שעבר. בשלב זה רכב הפנאי החשמלי מוגדר כקונספט ויתכן ויכונה בשם bZ3X. העיצוב הכללי יהיה תואם מציאות ומידותיו מציגות אורך של 453.8 ס"מ, רוחבו 188.8 ס"מ וגובהו 156 ס"מ. אלו ממקמים אותו, בהתאם לשמו, בלב קטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים ומתחת ל-bZ4X המוכר והגדול יותר. מבחוץ ישנה תאורה דינאמית במסגרת החלונות שתשמש לתקשורת עם הסביבה (כגון סימוני אזהרה למשל) ומבפנים ישנו הגה על-חוט (Steer by wire) שזמין גם ב-bZ4X ומסכי לוח מחוונים ומולטימדיה קעורים.

טויוטה bZ קומפקט
טויוטה bZ קומפקט קונספט

בשנה הבאה תשיק טויוטה דור חדש ל-C-HR שיקבל לראשונה הנעת פלאג-אין הייבריד עם סוללות בייצור אירופאי. דגם הקונספט שלפניכם נקרא בשם C-HR פרולוג. אם הוא נראה לכם מוכר, הוא נחשף לזמן קצר כאשר קונצרן טויוטה הציג את התוכנית החשמלית שלו, אז הוא עוד נקרא Small SU EV. בטויוטה מציינים כי גם במקרה זה העיצוב יהיה קרוב לדגם הסדרתי עם שפת עיצוב שכבר הוצגה בטויוטה קראון ופריוס החדשות.

טויוטה C-HR פרולוג
טויוטה C-HR פרולוג

הדור החמישי של טויוטה פריוס, שנחשף בחודש שעבר, הוצגה לקהל והתרשמנו ממכוניות נאה בהחלט שמהווה, לפחות למראית עין ומגע יד, שדרוג לדגם היוצא. ישנו שקע חשמל שימושי בתא המטען, אך כוונון גובה מושב נוסע דווקא אין. מנהל המוצר הסביר כי אם תעלה דרישה ישקלו הוספת מנגנון.

טויוטה פריוס - דור 5
טויוטה פריוס - דור 5

השקעות במימן

לצד המחוייבות לדגמים חשמליים, בטויוטה לא מוותרים על המימן ורואים בו פתרון ממשי אך כזה שידרוש שיתוף פעולה הדוק יותר מול הרשויות, כך על פי אנדרה קארלוצ'י, סגן נשיא טויטה אירופה לאסטרטגיית מוצר ושיווק. בטויוטה מפתחים דרכים להפחת הזיהום שנוצר בהליך ייצור המימן ובשלב הראשון, ובדומה לקונצרנים אחרים כמו יונדאי או סטלנטיס, יפנו לפלח המסחרי עם משאיות מימן ואוטובוסים. שיתוף פעולה ראשון הוכרז עם חברת האוטובוסים הפורטוגלית Salvador Caetano.

פחמן הוא האויב

במקביל תימשך ההשקעה בגנרטורים מתודלקי מימן (שכבר נעשה בהם שימוש בהשקת טויוטה bZ4X בקופנהאגן) וכן גם ברכבים פרטיים וטנדרים. בטויוטה ממשיכים בפיתוח מנוע בעירה בפנימית המתודלק במימן, כפי שהוצג ביאריס GR מימן קונספט בשנה שעברה. טויוטה היילקס וקורולה קרוס מונעי מימן כבר נמצאים בשלבי פיתוח ובטויוטה הצליחו ליצור מנוע בהספק כ"ס גבוה יותר ב-24% ומומנט גבוה ב-33%, עם חווית צליל טבעית יותר, זאת לצד תדלוק שאורך דקה וחצי בלבד.

גנרטור מימן

לקסוס מחזירה את הקלאץ' 

אצל מותג היוקרה לקסוס מנסים להתנער מהתדמית האפרורית והציגו UX חשמלי עם תיבה ידנית, שכבר נמצא תחת פיתוח מתקדם. בלקסוס יצרו "פיקים" במנוע החשמלי על-בסיס המומנט, שיאותתו לנהג להעביר הילוכים. דוושת המצמד וידית ההילוכים לא מחוברת למנוע (למרות שישנה אפשרות לחבר תיבה ידנית אמיתית) ולחיצה על דוושת המצמד תיצור, בהתאם למצב הנהיגה הנבחר, ירידה בסל"ד או התאמת הסל"ד (Rev matching) וגם צליל מנוע מלאכותי. עד שתוכנית זו תגיע לייצור, ציינו בלקסוס שה-UX החשמלי המחודש יגיע בשנה הבאה ויזכה לטווח נסיעה של 450 ק"מ, שיפור של 40%.

לקסוס RZ 450e החשמלי שהוצג בתחילת השנה, עבר את אישור תקן ה-WLTP עם צריכת חשמל ממוצעת של 168 וואט שעה לק"מ וטווח נסיעה של 440 ק"מ מסוללת 71.4 קוט"ש והבטחת היצרנית לשמר 90% מקיבולת הסוללה גם לאחר 10 שנים.

לקסוס RZ
לקסוס RZ

רכב קונספט מסקרן מאוד הוא ה-Electrified Sport המרהיב. מדובר ברכב ספורט חשמלי בעיצוב אווירודינאמי עם סרחי עודף קצרים והאצה ל-100 קמ"ש שאורכת כ-2 שניות בלבד. פרטים טכניים נוספים לא נמסרו, אך בלקסוס מצהירים כי טכנולוגיית ההיגוי החדשה תגיע גם לכאן, כמו גם התיבה הידנית ומערכת בלמים Brake by Wire שתאפשר מינון מדוייק וטבעי לעומת רכבים חשמליים אחרים.

לקסוס Electrified Sport
לקסוס Electrified Sport

העיר הדיגיטלית

בנוסף, בטויוטה הכריזו על בנייתה של "עיר דיגיטלית". הכינוי שניתן לה הוא העיר הארוגה – Woven City כמחווה לתעשיית האריגה של סאקיצ'י טויודה (Sakichi Toyoda) סבא-רבא של אקיו טויודה, נשיא טויוטה מוטורס בהווה.

רכב אוטונומי
לקסוס ES אוטונומית

העיר הארוגה תשמש לבחינת יכולות נהיגה אוטונומית וטכנולוגיות מתקדמות – החל מרחפני משלוחים, רובוטים נותני שירות ועד רכבים כמובן. העיר כבר קורמת עור וגידים והיא ממוקמת למרגלות הר פוג'י. בשלב הראשון היא תאכלס 400 תושבים ותוכל לקבל עוד 400 אורחים, והפרויקט יושלם ב-2024 עם אכלוס ב-2025. גודלה העתידי צפוי להגיע ל-708 דונם ו-10,000 תושבים, אך עד אז טויוטה הקימו את העיר בצורה מקוונת וכבר כיום ניתן להלך ולנהוג בה באמצעות טכנולוגיות VR. אגב, אם אתם מעוניינים להתגורר בעיר הארוגה, נספר שכל המקומות כבר נתפסו.

הכותב היה אורח חברת טויוטה

למאמר זה התפרסמו 5 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. הנפילה של טויוטה... 
    שי, 06-12-2022

    מתחיל להשמע כמו נוקיה.
    במקום שיתקדמו ויקראו את השוק...
    הכל הולך לחשמל

    סגור תגובה

  • 2. סיכום נהדר! 
    צביקה, 06-12-2022

    נראה שטויוטה בהחלט בכיוון הנכון

    סגור תגובה

  • 3. ל 1 
    פולני, 07-12-2022

    טויוטה לעולם לא הפסיקה לחדש ולהוביל. מספר אחד בטכנולוגיה היברידית. מספר אחד בפטנטים על סוללה מצב מוצק. מספר אחד ברכבי היידרוגן סדרתי. היא זאת שיצרה רכב חשמלי ראשון בשיתוף עם טסלה, לפני שטסלה ידעה איך עושים זאת. ואכשיו משאיות , אוטובוסים, גנרטורים, יצור מימן, הובלת מימן, רכבי בעירה על מיימן... יש תחום שיצרנית שמוכרת הכי הרבה רכבים באולם לא נכנסה עליו? שהיא לא היית בו ראשונה? אני מבין שאתה רואה עדר שמשווק מכוניות עם סוללה גדולה ואתה לא מקבל את הסבר של טויוטה, שתוצאה היא = לא פחות נקי. איך למשאיות ואוטובוסים אין ברירה, הם יהיו על הידרוגן. ולכן בבוא היום יהיו הרבה תחנות היידרוגן. ואז לא תהיה בעיה של תשתית. הידרוגן זה מה שהולך לתפוס.

    סגור תגובה

  • 4. ל 3 
    א.ל, 08-12-2022

    צודק
    רכבי החשמל הם בלוף
    כמות הפחמן שהם מייצרים הן בייצור והן מרשת החשמל (שעדיין אינה ירוקה) עולים על רכב בנזין באותו הגודל
    יותר מזה ייצור רכב חשמלי עם סוללה בגודל של מעל 50 KVH יקח כ 5 עד 7 שנים ויותר לפני שיהיה "ירוק" ואז תוך כ 3 שנים הסוללה תגמר ויהיה צורך בהחלפתה הדבר נכון במיוחד באזורים חמים מאוד וקרים מאוד ..
    האנשים בטויוטה ממש לא מטומטמים ולא נרדמו בשמירה

    סגור תגובה

  • 5. למה להתקדם? 
    דורון הירושלמי, 15-12-2022

    אני אוהב את רכבי טויוטה , בעלים של הטויוטה ה רביעית שלי אבל שואל - למה הם צריכים להתקדם? למה לא פשוט ליצר רכבים לפי הביקושים? מדוע יש להם דגמים שזמן האספקה שנה וחצי עד שנתיים? למה לא פשוט לדאוג שיהיו רכבים בהזמנות רגילות ( עד 3 חודשי המתנה?)




















    סגור תגובה

חזור למעלה