דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מבחן סופר-מיני'ס: מאזדה 2 נגד סיטרואן C3, יונדאי i20 ופורד פיאסטה

Getting your Trinity Audio player ready...



צילומים: גלעד ארצי
השתתפו בהכנת הכתבה: דניאל סקלי ואייזיק דוידוביץ

קיצורי דרך: סיטרואן C3, מאזדה 2, יונדאי i20, פורד פיאסטה, סיכום, קטלוג


סיטרואן
C3

גרסה: 1.6 ליטר, Authentique

מחיר: 100,000 שקל     

שווי שימוש: 2,500 שקל

 

בחירת השמות למכוניות אינה מופקדת בידי האנשים היצירתיים ביותר בתעשיית הרכב. כך יוצא שיש לנו אודי A3, סובארו B3, סיטרואן C3 ואפילו ב.מ.וו M3. פיהוקיאדה. אומרים שהשם עושה את האדם, אך כנראה שלא את המכונית – סיטרואן C3 החדשה הינה סופר-מיני מלאת מעוף וכריזמה. היא החליפה לא מכבר את הדור הראשון של C3 אשר הושק בעולם בשנת 2001. האובססיביים שבינינו יאהבו את קיפול המראות האוטומטי. סוף סוף תדע שבאמת נעלת את האוטו. צעירים ברוחם וחובבי לייף-סטייל יהנו מאופיה הצבעוני של המכונית.

 

סיטרואן C3. שמיים פתוחים

צריכת דלק וזיהום: צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 14.5 ק"מ לליטר. צריכת דלק בתנאי המבחן המאומצים: 10.6 ק"מ לליטר – החסכונית ביותר במבחן. דרגת זיהום: 5.

עיצוב ואופי: אהבתם את הבונבוניירה שקיבלתם מהדודה לחג? תנו מבט בבונבונית החדשה לבית סיטרואן. קווים עגולים, עיצוב מתוק ואביבי. מכונית אופטימית משהו. כשהיא צבועה בתכלת מט המכונה "בוטיסלי" נראית ה-C3 בכלל כמו בובת שעווה. ברמת האבזור היקרה יותר, Comfort Pack, מגיעה המכונית עם שמשה קדמית ארוכה במיוחד המשתפלת מעל לראש הנהג. אחד הבוחנים העיר שזה מראה כי C3 מתבגרת – קו השיער שלה נסוג אחורה. בכל אופן, כולנו הסכמנו שמדובר בעיצוב מרהיב.

ביצועים, התנהגות, מנוע-גיר: סיטרואן C3 אינה מעודדת את הנהג לתקוף כבישים מפותלים. היא אנטי. זה לא שהיא לא יכולה – המנוע חזק, אחיזת הכביש גבוהה – היא פשוט לא רוצה. המתלים שלה רכים, ההתנהגות קהה, ההגה בכלל חי בעולם משלו. והגיר, הו הגיר. כל כך הרבה עגבניות עיתונאיות הושלכו לאורך השנים על תיבת ה-AL4 ולא תמיד הסכמתי עמן. במכוניות מסוימות היא דווקא מתפקדת בסדר. ב-C3 היא לא. הגיר הולך מכות עם המנוע, נתקע על הילוכים, עושה מה שבא לו. ובלי קשר, ארבעה הילוכים זה כבר לא מספיק בימינו, אך משפט זה תקף גם ליתר המשתתפות במבחן.

 

נוחות ומרווח פנים: סיטרואן C3 החדשה היא מכונית נוחה. בטח שיותר נוחה מהדור הקודם, וגם לא קופצנית כמו מאזדה 2 או נוקשה כמו יונדאי i20. מבחינת מרווח פנים, סיטרואן עולה במבחן רק על המאזדה, אך זה עדיין מספיק כדי לשנע ארבעה מבוגרים ללא תלונות. יתכן שהנהג ירגיש מעט לכוד – רגל ימין ורגל שמאל מתנגשות כל אחת בפלסטיק שלה. רעשי הרוח מורגשים מאוד, גם המתלים והצמיגים אינם שקטים במיוחד.

בטיחות: מפתיעה לרעה. לא היינו מצפים מהמכונית החדישה במבחן, ועוד מבית היוצר של סיטרואן, להיות היחידה שנופלת מ-5 כוכבי ריסוק. עם זאת, כשמביטים על ארבעת הכוכבים של C3 צריך לזכור כי ארגון EuroNCAP הקשיח את המדדים שלו לאחרונה. שישיית כריות האוויר שמגיעה כסטנדרט מנחמת גם כן.

 

סביבת נהג: סיטרואן C3 יכולה להתגאות בתא הנוסעים הנעים ביותר במבחן. איכות ההרכבה אינה מרשימה, אך ניכר שמעצבי הפנים עבדו שעות נוספות. הבעיה מתחילה כשמגיעים לדיון על הנדסת האנוש: התאורה הראשית נמצאת מעל לספסל האחורי. רוצה להדליק אור? פתח דלת. כיבוי המזגן בחושך מכבה גם את תאורת הקונסולה המרכזית. רוצה להדליק את המיזוג בחזרה? דחוף אצבעות באפלה וקווה לפגוע. גם הגישה לכוונון זווית המסעד בעייתית משהו. נכון, מדובר בסיטרואן, ואם יש יצרנית שמותר לה להיות משונה זו היא, אבל זה לא תירוץ לחוסר הגיון.



מאזדה 2

גרסה: 1.5 ליטר, Active

מחיר:105,500 שקל

שווי שימוש: 2,638 שקל  

השנה היא 2008.המשפחתית הנמכרת בישראל עונה לשם מאזדה 3, מאזדה 5 מובילה את סגמנט המיניוואנים ומאזדה 6 משקיפה מראש טבלת המכירות על יתר מכוניות המנהלים. רק דבר אחד מעיב על אושרם של אנשי השיווק. מאז מאזדה דמיו הנשכחת אין להם אף מתחרה בשוק כלי הרכב הקטנים. ואז היא הגיעה. מאזדה 2 עולה לארץ לקול תרועות העם ומהר מאוד משלימה את ההגמוניה השלטונית של מאזדה בישראל. שנתיים לאחר מכן, תחילת 2010, מהפכה בשוק. יונדאי i20 הקוריאנית חוטפת את הכתר ממאזדה. האם מאזדה 2 נמצאת מעבר לשיאה? יתכן שכן. היא מרגישה מיושנת ולראיה תגיע גרסה מחודשת בקרוב. אלא שאיך שלא נסתכל על זה, עם מוניטין אמינות מוכח וחיבה מקומית למותג, מאזדה 2 נמצאת עדיין עמוק בתוך המשחק.



מאזדה 2. כבר לא ילדה, אבל עדיין שובבה

צריכת דלק וזיהום: צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 13.6 ק"מ לליטר. צריכת דלק בתנאי המבחן המאומצים: 8.8 ק"מ לליטר – מקום אחרון בין המתמודדות. דרגת זיהום: 6.

עיצוב ואופי: את מאזדה 2 תפסנו רגע לפני שהיא עוברת מתיחת פנים קלה. בינתיים, היא גוברת עיצובית על היונדאי ונופלת מול צמד האירופאיות. אחרי הכל, ה-2 היא המכונית הוותיקה במבחן, ולמרות זאת היא מצליחה לשמור על חזות שובבה ורעננה.

ביצועים, התנהגות, מנוע-גיר: מאזדה 2 היא הסופר-מיני היחידה במבחן שאינה מתיימרת להיות משפחתית. בעידן של מכוניות קטנות עם שגעון גדלות נחמד להיתקל מדי פעם במכונית שעדיין שוקלת פחות מטון, מכונית ששומרת על קסם המיני. לפחות מבחינת הנאה מנהיגה, מאזדה 2 היא קטנה וטוב לה – הנהיגה קלילה, השלדה חדה, ההתנהגות מדויקת. על הנייר, מנוע ה-1.5 ליטר חלש משמעותית מיחידות הכוח של סיטרואן ויונדאי, אך הוא מרגיש נמרץ ותוסס יותר. חבל רק שאין שליטה ידנית ("טיפטרוניק") על תיבת ההילוכים.

 

נוחות ומרווח פנים: מכירים את הפרסומת "מאזדה 2 – לא נחה לרגע"? אז זהו, שהיא לא נחה גם כצריך לנוח. הנסיעה קופצנית בעיר ולא ממש מהוקצעת מחוצה לה. המושבים עצמם נוחים, אך מדובר במכונית המעייפת לנסיעה מבין הארבע. גם מרווח הפנים אינו מרשים.

בטיחות: מאזדה 2 מתגאה בחמישה כוכבי בטיחות מטעם ארגון EuroNCAP. עם זאת, 2 כריות אוויר בלבד במהדורת Active הבסיסית מצננות מעט את הגאווה.

 

סביבת נהג: לא גולת הכותרת של המאזדה. הפלסטיקה שאף פעם לא הבריקה נותנת כיום תחושה עוד יותר זולה. הורגש חוסר בתאי אכסון וביצירתיות עיצובית. מה גם שמדובר במכונית עם יחס האבזור לשקל הנמוך ביותר במבחן.



יונדאי i20

גרסה: 1.6 ליטר, Inspire

מחיר:105,000 שקל

שווי שימוש: 2,625 שקל  

כלבויניקית. יונדאי i20, הסופר-מיני הסופר-מצליחה של כלמוביל, היא כלבויניקית. יודעת לעשות הכל בסדר גמור, מבלי ממש להצטיין באף תחום. במילים אחרות – נראה שבנו אותה במיוחד לשוק הישראלי. מוניטין של אמינות, תדמית של סחירות, פשטות מכאנית והכנה לפזומט. בלי ציניות – יש ביונדאי i20 את כל מה שצריך. ומה לגבי כל מה שסתם כדאי? ה-i20 עדיין לא מתמודדת ראש בראש מול הנבחנות בכל מה שקשור לשאר רוח ואופי. ועדיין, אין ספק שמדובר בצעד גדול לעומת המכונית המוחלפת – יונדאי גטס.

 

יונדאי i20. האפור היום אפור מאוד

עיצוב ואופי: נוסעים בין ירושלים לרמת רזיאל. כל רכב וכל בוחן מתקדם בקצב שלו, העיקר לשמור על קשר עין אחד עם השני. בסיטרואן ובפורד היה קל להבחין למרחוק, אפילו כשעשרות מכוניות אחרות הפרידו בינינו. גם את המאזדה החצילית לא איבדנו בקלות. עם יונדאי i20, לעומת זאת, הייתה בעיה. המכונית שקופה, נעלמת, מוסווית היטב בנוף של אלפי ליסינגומטיות אפרוריות-אפורות אחרות. מעולה בתור מכונית מילוט. יונדאי הלכו עם העיצוב על הפורמט הכי בטוח שיש – קווים פשוטים, אופי שקט, מיינסטרים. יש מי שיראו בזה יתרון.

 

צריכת דלק וזיהום: צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 15.8 ק"מ לליטר. צריכת דלק בתנאי המבחן המאומצים: 9.5 ק"מ לליטר. דרגת זיהום: 4.

 

ביצועים, התנהגות, מנוע-גיר: יונדאי i20 הפתיעה אותנו לטובה בכבישים המפותלים. ציפינו להתנהלות משעממת. לא שקיבלנו מכונית ספורט מושחזת, רחוק מזה, אבל בהחלט מצאנו מכונית סולידית ומאוזנת שעושה את העבודה היטב. מעבר לזה, בין אם באיילון ובין אם ביגאל אלון, המנוע חזק דיו ותיבת ההילוכים אינה מנסה להתחכם (חבל שאין "טיפטרוניק"). מהדורת ה-1.4 ליטר של ה-i20 עולה רק 4 אלף שקלים פחות ומציעה צריכת דלק כמעט זהה, כך שאין סיבה להעדיף אותה על פני המנוע הגדול ברכישה פרטית. סיטרואן C3 הייתה מעט זריזה מהיונדאי, אך מהנה פחות לנהיגה. מאזדה 2 שובבה יותר מה-i20, אך חלשה וצעצועית לעומתה. כך יוצא שיונדאי i20 מכוונת, בסעיף זה בפרט ובשאר הסעיפים בכלל, הישר למרכז המכנה המשותף.

 

נוחות ומרווח פנים: המתלים ב-i20 מכויילים על הצד הנוקשה. נוחות הנסיעה טובה למדי, המושבים קשים כמו אבן אבל מספקים תמיכה נאותה לגב. לחלקנו הפריעה משענת הראש המוטה קדימה מדי. מרווח הפנים עולה על הממוצע.

בטיחות: שש כריות אוויר כסטנדרט וחמישה כוכבי בטיחות מטעם ארגון EuroNCAP. כמו שצריך.

 

סביבת נהג: בתוך המכונית ממשיכה יונדאי את המסורת הקוריאנית עתיקת היומין של לא לחרוג מהסטנדרט. תא הנוסעים פשוט, פונקציונאלי. איכותי אך חסר השראה. פה ושם מבצבצים דיפונים אדומים בתוך האפור, בהתאם לכמיהה המבוישת של יונדאי i20 להיות מכונית אירופאית. אולי בדור הבא. בינתיים מדובר באבולוציה ראויה לגטס.

פורד פיאסטה

גרסה: 1.4 ליטר, Trend

מחיר:105,500  שקל

שווי שימוש: 2,638 שקל  

מכונית עם מסורת. כבר ב-76' עשה חיל באירופה הדור הראשון של פורד פיאסטה. בשנת 2009 נחתה פיאסטה החדשה בישראל. כלומר, יותר מפיאסטה אחת נחתה, אבל גם לא הרבה יותר. בתחילה, המכירות דשדשו. כיום המספרים מעט גבוהים יותר, וטוב שכך, כיוון שמדובר בסופר-מיני מצוינת. פורד פיאסטה היא מכונית מגובשת ומלוטשת. חבל שהיא גם קצת מיובשת, על ידי יחידת הכוח העייפה.



פורד פיאסטה. הקטנה של פורד מקיצה מהסיאסטה

צריכת דלק וזיהום: צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 14.2 ק"מ לליטר. צריכת דלק בתנאי המבחן המאומצים: 9.0 ק"מ לליטר. דרגת זיהום: 6.

עיצוב ואופי: אולי העיצוב הכי יצירתי שראינו מפורד-אירופה בעשור האחרון. תחשבו שהיא יפה, תחשבו מוגזמת, תחשבו פעמיים לפני שאתם יוצאים איתה לעקיפה – מה שבטוח, פורד פיאסטה היא עבודה מקורית. הקווים לוקחים את המדיניות הקינטית של מעצבי פורד לרמה אחרת. יש בה משהו אופנתי, אורבני. מרבית הפיאסטות נרכשות בצבעים ססגוניים. אפילו ביבואן הופתעו לגלות משיכה של הקהל הצעיר לפיאסטה, אחרי שנים בהן הפך המותג קצת בורגני ומבוגר מדי.

ביצועים, התנהגות, מנוע-גיר: תעודת הצטיינות על התנהגות הכביש; תעודת עניות של שילוב מנוע-גיר. לא שאפשר להלין יותר מדי על היצרן. תבינו, כשפורד שידכו מנוע 1.4 ליטר לתיבת הילוכים אוטומטית בת 4 מהלכים הם כוונו בעיקר לקהל של סבתות בריטיות. הרי מרבית הפיאסטות באירופה בכלל נמכרות עם גיר ידני ו/או מנועי טורבו-דיזל חזקים וחסכוניים. לו היינו זוכים בישראל ליחידת הנעה שכזו עבור סכום הוגן, הייתה מתקבלת סופר-מיני כמעט מושלמת. הבסיס מוצלח – התנהגות הכביש בוגרת ומהוקצעת, ההיגוי רך מדי אך מדויק, הגלגלים אוחזים באספלט היטב.

 

נוחות ומרווח פנים: המכונית הנוחה במבחן, בייחוד בנסיעה בין-עירונית. עבודת מתלים ובולמים מצוינת. מוזר להיזכר שפורד פיאסטה חולקת את אותה הפלטפורמה עם מאזדה 2. הפיאסטה מרגישה מוצקת יותר ומציעה שילוב עדיף בין רכות לריסון. הנוסעים יהנו משפע מרווח לאורך, לרוחב ולגובה.

בטיחות: 5 כוכבי ריסוק, 7 כריות אוויר כסטנדרט, מה עוד אפשר לבקש ממכונית קטנה? שתפעיל אורות מצוקה בעת בלימת חירום? אז גם את זה יש.

 

סביבת נהג: עיצוב הפנים מעט מפוזר. בלאגן בדש-בורד. השמשה הקדמית האופקית מוסיפה מבחוץ נקודות לעיצוב, אך מבפנים רק מקשה על הראות. ובכל זאת, בשורה התחתונה, עדיין נעים לשהות בפיאסטה. טוב, נו, תלוי עם מי נוסעים.


סיכום



מקום 1 – פורד פיאסטה

מצלמות הפוטו-פיניש העדינות מראות כי פורד פיאסטה עקפה את סיטרואן C3 בחצי צעד ממש על קו הסיום. מדובר במכונית הכי נכונה כאן – מגובשת, מרווחת, נוחה ומודרנית. יחידת הכוח מקלקלת מעט את החגיגות, אך מי שהסתפק בביצועים של פורד פוקוס יסתדר בהחלט גם עם האחות הקטנה.

מקום 2 – סיטרואן C3

האמת, סיטרואן C3 שבתה את לבנו. נכון, הגיר מעצבן, המתלים צריכים קצת פיין-טיונינג ויש עוד כמה חסרונות טכניים קטנים, אבל C3 היא לאו דווקא הבחירה הרציונאלית. מדובר במכונית חמודה, מלאת אופי, נוחה, זריזה ומאובזרת. גם מבחינת שיקולים קרים יותר נציין שזוהי המתחרה הזולה והחסכונית במבחן.

מקום 3 – יונדאי i20

 

מכוניות הסופר-מיני התקדמו מאוד בשנים האחרונות. ישראלים רבים היו עושים טוב לו היו קונים סופר-מיני במקום משפחתית. הרי לא כולם באמת צריכים את המקום הנוסף ולטלטל איתם ממקום למקום עוד 200 ק"ג של מתכת מיותרת. יונדאי i20 מדגימה זאת היטב. היא מרגישה בוגרת, סולידית. ה-i20 1.6 תספק נוחות, מרווח, בטיחות וביצועים שיענו על דרישות מרבית נהגי המשפחתיות.

מקום 4 – מאזדה 2

מאזדה 2, לפחות עד למתיחת הפנים, היא סופר-מיני של פעם. לחיוב – קלה ומהנה לנהיגה. לשלילה – לא נוחה, צפופה ומרגישה זולה. גם צריכת הדלק לא הרשימה. מאזדה 2 טרם אמרה את המלה האחרונה ואינה עומדת לדעוך כל כך מהר, אך בשורה התחתונה, נראה שעבור אותו הכסף ניתן לקבל חלופות עדיפות.



קטלוג


לעמודי הדגם בקטלוג iCar:


סיטרואן C3 - רכב חדש
מאזדה 2 - רכב חדש
יונדאי i20 - רכב חדש
פורד פיאסטה - רכב חדש


הכתבה פורסמה לראשונה בגיליון ספט' 2010 של רכב+ - מגזין הרכב של עיתון 'הארץ' ו-iCar, המופץ בכ-80,000 עותקים לקוראי העיתון.

למאמר זה התפרסמו 4 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. יוסי 
    לא מבין את מבחני דרכים של האתרים לא מחוברים למציאות, 20-04-2011

    תמיד אבל תמיד תנצח רכב אירופי אבל במציאות עם ישראל יותר חכם מהממליצים של מבחני דרכים השונים ומשונים. רואים את זה במכירות ורואים זאת בסחירות הרכב .עם כל הנמוחות של האירופיאיות אינם מתקרבים לרמת אמינות , אחזקה זולה, סחירות, אבזור של יפניים. משהו לא תקין

    סגור תגובה

  • 2. s 
    היבואן הרג את הפיאסטה החדשה בארץ!!!, 21-04-2011

    יש לה את היכולת להיות כל כך יותר טובה אם היו מביאים אותה במפרט יותר מעודכן כמו באירופה ולא גירסת ליסינג כמו שיש בארץ!!!

    סגור תגובה

  • 3. צריכת דלק מזעזעת 
    ערן, 22-04-2011

    המנוע הקטן בחבורה עם צריכת דלק של מנוע גדול משמעותית. מבטל את אחת הדרישות הבסיסיות במיני, צריכת דלק. כמובן מדובר על הפיאסטה.

    סגור תגובה

  • 4. ל - 1 
    דמיטרי, 25-04-2011

    כי "העם" מטומתם - א) הוא מוכר מכונית עוד לפני שקנה אותה ( שכירות יעני... ) ב) הוא קונה מה שהשכן ממליץ ולא מתייחס לדעת מומחים ( למה הוא בעצמו מומחה להכל ). ג) הוא נוסע עם תיבה אוטומטית כמו סבתות בריטיות - לפי הכתבה ד) מי בכלל אמר שמה שמוכר יותר יחידות הוא טוב יותר ??!! בכל תחום - טלויזיות, מקררים, בגדים , מה שלא תיקח - רוב ה"עם" קונה זבל מכוון שאו שאין לו את הכסף או שאין לא את הבנה .
    אנשים תסתכלו במה נוסעים באירופה , תקראו כתבות ותקנו מה שטוב ותהנו מהדרך ומהנהיגה !!

    סגור תגובה

חזור למעלה