כשרוצים לדבר על רכבי פנאי קטנים, רנו קפצ'ור הוא אחד הדגמים הראשונים שבדרך כלל מוצגים כדוגמה, יחד עם האח ניסאן ג'וק. ברור למה זה קורה: הקפצ'ור הוא אחד הדגמים הראשונים שהוצגו בקטגוריה הזו, הוא נאמן למבנה הקלאסי של "סופר מיני מוגבהת", הוא נהנה מעיצוב בולט - עוד מאפיין קלאסי של הקטגוריה - ובאירופה הוא להיט מכירות של ממש.
אבל בישראל, עד היום, הוא לא התמקם בצמרת טבלת המכירות. בשנים הראשונות שלו כאן הוא השתלב בעשיריה המובילה של רכבי הפנאי הקטנים, אך רק בשנה אחת הצליח לעבור את רף 1,000 היחידות. מאז 2017 הוא לא נמצא בטופ 10 של הג'יפונים הקטנים בישראל. כדי להגיע לצמרת בישראל, אגב, ג'יפון צריך להיות משני סוגים: או מאלה שנמכרים בזול יחסית כמו סיאט ארונה וקיה סטוניק, או מאלה שמציעים מימדים נדיבים שמתאימים גם למשפחות, כמו סוזוקי קרוסאובר, ויטרה או מיצובישי ASX.
בכל מקרה, עכשיו יש כאן קפצ'ור חדש, שלא יאיים כנראה על מובילות השוק מבחינת מספרי המכירות. אך כמו הקליאו עליה הוא מבוסס, שכבר הספיקה להרשים אותנו במיוחד בסדרה של מבחנים השוואתיים, גם הקפצ'ור מעוניין להוכיח לצרכן הישראלי שהוא לא רק פנים יפות.
כמו הקליאו, גם הקפצ'ור החדש דומה לקודמו - אבל כאן יש גם כמה חידושים שהופכים אותו ליותר אלגנטי ומרשים למראה. אהבנו את הניקלים בחזית, פנסי הלד המרשימים, כונסי האוויר שנמצאים מתחתם וגם את החיטובים על מכסה המנוע; מהצד התרשמנו לטובה מחישוקי ה-18 אינץ', חצאיות הצד המושחרות שיוצרות תחושת גובה והקו של הקורה האחורית, שמפגיש בין שני צבעי הגוף. גם מאחור אהבנו את יחידות התאורה והניקלים. זהו עיצוב אלגנטי ומרשים, מבלי להיות מצועצע.
מבפנים הקפצ'ור עולה עוד מדרגה, ומתגלה כאחד הג'יפונים המרשימים ביותר בהם נתקלנו עד היום, אם לא המרשים שבהם. עם זאת, צריך לסייג: אלמנטים כמו הקונסולה המרחפת, שילובי הצבעים, הדיפונים הרכים, מסך המולטימדיה האנכי, לוח המחוונים הדיגיטלי ותאורת האווירה - כולם מוצעים רק בשתי רמות הגימור הבכירות, אך לא ב"
אינטנס" הבסיסית.
תא הנוסעים
המראה של הקפצ'ור, בו עסקנו בפסקה הקודמת, מעניק תחושה של רכב מתקדם ויקר מכפי שהוא. התחושה הזאת מגובה בשלל מסכים, תצוגות ועזרים ויזואליים שלא פוגשים בכל רכב מסוגו. מסך המולטימדיה האנכי מציע רזולוציה גבוהה ומגוון רחב של אפשרויות התאמה. יש לו גם קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, שמאפשרת להציג את הניווט של ווייז בגודל נדיב, ועדיין משאירה מקום לכמה תצוגות נוספות. אמנם, אנחנו לא תמיד אוהבים מסכים שמבוססים רק על מגע, ובהחלט היינו שמחים אם לפחות השליטה בעוצמת השמע היתה מתבצעת מכפתור פיזי, אך המסך של הקפצ'ור יחסית נוח לתפעול.
בלוח המחוונים ישנו מסך דיגיטלי נוסף, עם מספר תצוגות מתחלפות ונאות. הוא מגיב מעט באיטיות לכפתורי התפריטים שממוקמים על ההגה, וכמו מסך המולטימדיה הוא תומך בעברית - אך לא פעם נתקלנו בשגיאות או בתרגומים מסורבלים ולא מובנים.
קשיים בתפעול פגשנו גם בבורר ההילוכים. הוא קטן ואלקטרוני, מהסוג שהופך נפוץ לאחרונה, אך הוא מגיב באיטיות ולא פעם מצאנו את עצמנו מעבירים מהילוך קדמי לאחורי ובחזרה - כאשר לא תמיד הרכב ציית לבקשתנו. לא נופתע אם יגרמו תאונות בגלל זה.
תחושת העושר ניכרת גם ברשימת האבזור. גרסת האדישן 1 הבכירה שבחנו כוללת פריטים כמו בלם יד חשמלי עם פונקציית "אוטו הולד", מראות מתקפלות חשמלית, חיישני חניה היקפיים עם מצלמת 360 מעלות, טעינה אלחוטית, חלון שמש גדול בגג ואפילו חניה אוטומטית. באופן תמוה, חימום לגלגל ההגה מוצע בגרסת הבסיס - אך לא בגרסאות אחרות.
כניסה למושב הנהג חושפת תנוחת ישיבה גבוהה, אך בסיס המושב מעט קצר. סביב לנהג יש תאי אחסון שימושיים במספר מיקומים. שדה הראיה טוב לפנים ולצדדים, אך הראות לאחור הרבה פחות מוצלחת.
הכניסה למושב האחורי מעט מסורבלת בעקבות סף דלת גבוה, אך מפתח הדלת רחב כך שקל להכניס פנימה ילדים למושבי בטיחות. מרווח הרגליים טוב מאוד, המרווח לראש מוצלח פחות (בין היתר בעקבות חלון השמש בגג) ולשלושה כמובן יהיה צפוף. באופן נדיר, יש כאן פתחי מיזוג מאחור וגם שני שקעי USB ושקע 12 וולט לטעינה. את המושב עצמו ניתן להזיז קדימה ואחורה על גבי מסילה.
תא המטען מציע מימדים לא רעים, אך במבנה שונה מהמקובל. הוא לא ארוך או רחב במיוחד, אך כשמסירים את המדף מגלים מימד עומק נדיב. הזזת המושבים האחוריים לפנים מאפשרת הגדלה מסוימת של הנפח.
נוחות נסיעה
כמו רכבים אחרים מסוגו, גם רנו קפצ'ור מציג רמת נוחות סבירה בלבד. בתוך העיר הוא סופג לא רע את השיבושים הקטנים, למרות חישוקים גדולים יחסית, אך על שיבושים גדולים, פסי האטה ושברי כביש הוא נוטה לקפץ ולהתנועע.
אך זו לא הבעיה הגדולה שלו בתוך העיר. יחידת ההנעה, לטעמנו, מפריעה יותר: בתחילת הלחיצה על הדוושה מתקבלת תנועה איטית מאוד, שמתחלפת באופן פתאומי בפרץ ברוטאלי של כוח ובהאצה מוגזמת. האופי הזה של יחידת ההנעה מקשה על תמרוני חניה והתנהלות איטית בפקקים ובסביבה צפופה.
מחוץ לעיר הנוחות משתפרת מאוד, ועל כבישים איכותיים מתקבלת נסיעה נינוחה ונעימה. הבידוד מרעשי מנוע וכביש מוצלח, אך רעשי רוח חודרים במהירות שיוט.
מנוע ותיבת הילוכים
רנו קפצ'ור מגיע עם מנוע אחד, בשתי גרסאות שונות: מדובר במנוע טורבו-בנזין בנפח 1.3 ליטרים, עם הספק של 131 כ"ס ומומנט של 24.5 קג"מ בגרסת האינטנס הבסיסית, או עם הספק של 154 כ"ס ומומנט של 27.5 קג"מ בשתי הגרסאות הבכירות. בכל המקרים משודכת למנוע תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים עם 7 יחסי העברה.
על הפעולה הלא-חלקה של המנוע בעיר כבר דיברנו קודם, אבל כשמגיעה דרישה לכוח - היא מתקבלת באופן מרשים במיוחד. המנוע מציע ביצועים מצוינים עם תאוצה חזקה ונחושה וגם יכולת מרשימה בעקיפות או בעליות ממושכות. יופי של מנוע עבור מי שאוהב את הביצועים ותחושת הכוח.
תיבת ההילוכים פחות מרשימה: היא לא תמיד פועלת באופן חלק ולעיתים גם מגיבה לאט לפקודות הדוושה. השליטה הידנית מגלגל ההגה נצרכת לעיתים.
צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 13.5 ק"מ לליטר. לא רע בהתחשב בביצועים.
התנהגות כביש
בניגוד לקליאו, שנהנית מיכולת דינאמית מצוינת, הקפצ'ור מסתפק באחיזת כביש טובה ובתחושת בטחון. זה לא מעט, אבל זה גם לא עונה על הצורך הספורטיבי למי שמחפש אותו. הרכינה בעיקולים מורגשת, ההיגוי לא מדויק וגם התחושות מהשלדה לא מתקבלות באופן טבעי. קצת הופתענו לגלות בלמי תוף מאחור.
סיכום
רנו קפצ'ור הוא לא רכב נטול חסרונות, אבל למרות זאת הוא הצליח להרשים אותנו לטובה. אולי בגלל שחלק מהחסרונות שלו הם מהסוג שמקובל לפגוש בג'יפונים קטנים, בעוד היתרונות הם יוצאי דופן.
הביקורות שלנו בתחומי המרווח הפנימי או נוחות הנסיעה הם עניין נפוץ למדי ברכבי פנאי מסוגו של הקפצ'ור, אך תפקוד יחידת ההנעה בעיר הוא עניין שכדאי לתת עליו את הדעת.
לעומת זאת, ברשימת היתרונות שלו ניתן למנות את העיצוב המרשים מבחוץ ובעיקר מבפנים, איכות החומרים הגבוהה, האבזור העשיר, הביצועים הנהדרים וצריכת הדלק החסכונית. כל אלו הופכים אותו לאחד הג'יפונים הקטנים היותר מוצלחים שאפשר לקנות כיום בישראל.
לצפייה בכל דגמי רנו בישראל
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות