כנס תחבורה חכמה 2018: ישראל במרכז המפה

על פרס מיליון הדולר, המכוניות האוטונומיות שיגיעו לתל אביב, על ההודים שלא רוצים אוטונומיה ועל איך ביבי הגדיר את המכונית בת ימינו

פורסם: 01/11/2018

 

מאת: אסף בר-שי צילום: ניר שמול



 

ישראל על המפה. זו התחושה שהתקבלה בכנס התחבורה החכמה השנתי של המנהלת לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה. הכנס, הוועידה, הפסגה, התערוכה או כל שם אחר שמשתמשים בו המשתתפים, אינו מייצג מפגש מקצועי שגרתי, אלא זוהי חגיגת הבינלאומיות של הטכנולוגיה הישראלית בתחום הרכב החכם.
 

נציגים של כמה מחברות הרכב והטכנולוגיה הגדולות ביותר בעולם הגיעו לכנס, ולא כדי לשוטט אלא כדי לעבוד. היו שם בכירים מטויוטה, פולקסווגן ויונדאי, מנהלים ממרצדס, ב.מ.וו ואודי, וגם אנשי פורשה, למבורגיני, הונדה וטאטא (ענק הרכב ההודי ובין היתר בעליהם של יגואר ולנד-רובר). לצידם נכחו אינספור ענקי חלפים וטכנולוגיה, כמו הארמן, קונטיננטל, פורסיה, אנבידיה ואינטל-מובילאיי.

כנס תחבורה חכמה
 

בין המסדרונות והאולמות יכלו כל ענקי התעשייה האלה לפגוש את מיטב היזמות הישראלית הטכנולוגית בתחום. היו שם לצד מובילאיי אנשי ויה, מוביט, אוטונומו, נקסר, ארבה רובוטיק, ארגוס, קראמבה, UVאיי ורבים אחרים. מארגני התערוכה מדווחים על כ-400 מפגשים עסקיים בין החברות, מפגשים שיכולים לטלטל את כל תעשיית הרכב העולמית.

icar ב instgram


פרויקט אוטונומי מסחרי בתל אביב

החדשות הכי חמות בתערוכה באו מכיוון קבוצת פולקסווגן העולמית, הנציג הישראלי שלהם צ'מפיון וחברת מובילאיי. על פי ההכרזה, השלושה יחלו בשנה הבאה (2019) לפרוש באזור תל אביב מערכת של כלי רכב אוטונומיים חשמליים שיתופיים. בסוף התהליך, לדבריהם, תהפוך התחבורה האוטונומית הזו לפעילה מסחרית, כך שנוכל לשלם ולנסוע ברכב כזה, לפחות בסביבות שיוגדרו לו. הדבר צפוי ב-2022. 
 

למרות ההצהרה הגדולה, צריך לזכור שבשלב זה לא מדובר בשינוי דמוגרפי רציני, היות שמספר הכלים הצפוי ינוע בין עשרות למאות, וזאת בשוק רכב שבו נעים כמה מיליוני כלי רכב. התוכנית תצא אל הפועל בהנחה שייצא לדרך גם תיאום נרחב בין החברות הללו לגופי השלטון, מחקיקה ותוקף משפטי ועד תקינה ותשתיות, דבר שיצטרך לקחת בחשבון גם שחקנים נוספים שיהיו מעוניינים לפרוש מערך אוטונומי משלהם בכבישי ישראל.

פולקסווגן

הודו לא מוכנה לאוטונומיה

אחד המבקרים הבכירים ביותר בתערוכה היה מנכ"ל טאטא, גונתר בוטצ'ק, שאינו הודי אלא גרמני. בוטשק העדיף להתמקד בהודו ובתעשייה שלו, כדי לאותת לחברות המקומיות כי נדרשת בתת-היבשת האסייתית המון עבודה לשיפור הבטיחות. לדבריו, בכל 4 דקות נהרג מישהו בדרכים והמהירות הממוצעת ברחבי המדינה הענקית היא 20 קמ"ש בלבד. מנכ"ל טאטא הסביר שרכב אוטונומי מלא עוד לא רלוונטי להודו בשלב זה, אבל בטיחות חכמה רלוונטית עד מאוד, והמשמעויות שלה בהודו תהיינה אדירות.

גונתר בוטצ'ק

פרס התחבורה החכמה הישראלי, הגבוה בעולם

בארוחת הערב החגיגית המצומצמת עם תום יום הכנס הראשון, נערך הטקס השנתי של הענקת פרס התחבורה החכמה הגדול בעולם. מדובר ב"פרס ראש הממשלה לחדשנות בתחום תחליפי דלקים ותחבורה חכמה" והוא מוענק בידי אריק ושילה סמסון. גובה הפרס: מיליון דולר, בדומה לפרס נובל. השנה הוענק הפרס לשני מדענים ולראשונה, אחד מהם ישראלי.
 

הזוכה הישראלי הוא פרופ' דורון אורבך מאוניברסיטת בר-אילן. אורבך ואנשיו קידמו את תעשיית הסוללות. בין היתר הוא פיתח סוללה חדשנית מבוססת מגנזיום והפעילות שלו מוטמעת ומפותחת בקרב כמה מענקי התעשייה. הזוכה השני הוא ד"ר לרש פטר לינדפורש השבדי שמשמש כסגן נשיא בכיר של חברת Neste הפינית. לינדפורש ואנשיו פיתחו שיטה לייצר מכמויות עצומות של פסולת אורגנית, כמויות עצומות של ביודיזל נקי, שמפחית באופן דרמטי את פליטות ה-CO2.

EYEWAY

“It’s a damn good business”

בטקס הענקת הפרס נכח ראש הממשלה בנימין נתניהו וקרא לחברות העולם להשקיע בטכנולוגיה הישראלית של הרכב החכם. "זה אחלה עסק" (It's a damn good business), הוא אמר. "האם זה הגיוני בעיניכם", שאל ביבי את הקהל בנאומו, "לרכוש ערימת ברזלים ענקית, ששוקלת כמה טונות, ש-95% מהזמן אתם לא משתמשים בה, היא תופסת מקום, שותה המון דלק, מזהמת את האטמוספירה, אתם תקועים בה בפקקים, בעיקר בשעות העומס, אתם יכולים להיפגע, למרבה הצער אנשים מתים בה, אתם פוגעים לעצמכם בגב, בישבן? כל זה לא הגיוני.
 

"אבל כל זה משתנה," המשיך נתניהו. "אנחנו יכולים ללכת על משהו כל כך יעיל, הרבה יותר בטיחותי, לא מזהם וייקח אנשים לאן שיירצו. כל שיצטרכו להגיד זו פקודה, או ישתמשו בבינה מלאכותית". 
 

"הילדים שלכם, והילדים של הילדים שלכם," הוסיף "לא יאמינו עד כמה נסענו בימינו באופן מגושם וגמלוני. זה ייראה להם כמו סוס ועגלה. אנחנו לא רוצים להיות רק הראשונים להמציא (תחבורה חכמה), אלא הראשונים להשתמש".

ביבי נתניהו

התערוכה החדשנית-מסורתית

מחוץ למבנה הוועידה נערכה תערוכת סטארטאפים תחבורתיים ישראליים, כמיטב מסורת כנס התחבורה החכמה. באי הכנס, כ-4,000 איש, מהם כ-1,000 אורחים מחו"ל, פגשו מקרוב את היזמים של פתרונות דלק, תחבורה שיתופית, אוטונומיה ועוד.

יעוץ והצעות לקניית רכב

כתבות נוספות








 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות.
הוספת תגובה >>
תגובות לכתבה
קבל ייעוץ
קבל ייעוץ
קבל ייעוץ
קבל ייעוץ
קבל ייעוץ קבל ייעוץ
ייעוץ מקצועי והצעות לרכב זה