דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

טיפים לנהיגת שבילים ברכב פנאי

Getting your Trinity Audio player ready...

בשנים האחרונות קטגוריית רכבי הפנאי לא מפסיקה לצמוח, על חשבון המכוניות המשפחתיות, רכבי המנהלים ובעצם כל קטגוריה אחרת. למעבר של הקהל לרכבי הפנאי יש סיבות רבות: העיצוב המרשים יותר, השימושיות המשופרת, תנוחת הישיבה הגבוהה - וכן, לעיתים גם יכולות השטח העדיפות.

טיפים לנהיגת שבילים ברכב פנאי

אמנם, מרבית רכבי הפנאי נמכרים בגרסאות הנעה קדמית ומבלים את עיקר זמנם על האספלט, אך למרות זאת ניתן בהחלט לקחת אותם לטיול שבילים הרחק מהכביש, כל עוד יודעים לתכנן את הנהיגה ולהימנע מאתגרים טכניים שעשויים לאתגר את הג'יפון שברשותנו.

יצאנו עם מיצובישי ASX, רכב הפנאי הקומפקטי והמצליח של המותג היפני, לטיול שבילים חורפי, וחזרנו עם מספר טיפים שימושיים.

1. הכירו את הרכב

לפני שנצא לטיול חשוב מאוד "ללמוד" על הרכב שברשותנו ולהכיר את יתרונותיו ואת מגבלותיו. אפילו אם אתם רגילים לנהוג בו ביום-יום, לקראת טיול שבילים או שטח רך שווה לבצע עוד כמה פעולות. ראשית הביטו סביב הרכב, אמדו את רוחבו, מה שיעזור לכם לקראת מעברים צרים, קחו בחשבון הימצאות של מדרגות צד, הביטו בנתוני מרווח הגחון ואל תתעצלו להתכופף ולהציץ מתחת לרכב על מנת לזהות נקודות תורפה אפשריות כמו אגזוז בולט למשל. ב-ASX מצאנו כי מרווח הגחון נדיב למדי עם נתון של 21.5 ס"מ, הגחון עצמו שטוח למדי ואין בליטות חריגות. אם העמסתם את הרכב באנשים ובציוד, תנו מבט נוסף ליתר ביטחון.

טיפים לנהיגת שבילים ברכב פנאי

2. הכירו את השביל

כלל האצבע הוא "אם יש ספק – אין ספק". אם אתם לא מכירים את הדרך כדאי לעצור במקום בטוח, ללמוד את הסביבה ולתכנן את המשך המסלול. יתרה מזאת, לפני מקומות לא בטוחים, רדו מהרכב ולכו בשביל כדי לבדוק מה בדיוק התוואי הבטוח ביותר למעבר ובמידת הצורך השתמשו במכוון חיצוני שיסייע לכם בתמרון.

טיפים לנהיגת שבילים ברכב פנאי

3. הימנעו מחוסר וודאות

בהמשך לסעיף הקודם, אם ירדתם מהרכב ונתקלתם בדרך בוצית במיוחד, בשלוליות עמוקות או בחול טובעני - ככל הנראה הבחירה החכמה תהיה למצוא דרך אחרת ולעקוף את המכשול. אם אתם מתלבטים לגבי עומק השלולית, קחו ענף עץ ארוך ובדקו מה עומקה והאם הקרקעית בוצית או כזו שתאפשר מעבר בטוח.

טיפים לנהיגת שבילים ברכב פנאי

4. שמרו על הקשר שבין הצמיגים והקרקע

הצמיגים הם למעשה מה שמחבר בין הרכב ובין הקרקע, לכן כדאי כמובן לבדוק לחץ אוויר לפני היציאה לשטח כשהצמיגים קרים, ולהתאים את הלחץ בהתאם לתנאי השטח. בדרך כלל נרצה להפחית מעט מהלחץ המומלץ לפני נסיעה בשטח, על מנת להגדיל את שטח הפנים של הצמיג ולשפר את האחיזה בקרקע. בשטח עצמו שימו לב לאבנים בולטות וחדות והימנעו מפגיעות וחתכים בדופן הצמיג. תמיד עדיף לעלות על האבן עם סוליית הצמיג, מאשר להתחכך בה עם דופן הצמיג. ב-ASX בכל רמות הגימור ישנם צמיגים במידה של 255/55R18, מה שאומר שיש הרבה גומי שיאחז בקרקע ודופן עבה יחסית שכדאי לשמור עליה.

טיפים לנהיגת שבילים ברכב פנאי

5. הקפידו על תנועה רצופה

במיוחד כאשר נוסעים ברכב פנאי בעל הנעה קדמית, ישנה חשיבות לשמירה על רציפות התנועה. כאשר מדובר בשביל כבוש היטב כמובן שאין בעיה לעצור, ליהנות מהנוף ולהמשיך בנסיעה. אך כאשר מדובר בשביל בוצי או שופע דרדרת, עצירה עלולה לגרום לקושי במציאת אחיזה כשחוזרים להאיץ. במקרה הגרוע יותר, תמצאו את עצמכם תקועים במקום. הקפידו על נסיעה רצופה, עם גז קבוע ויציב; ב-ASX תיבת ההילוכים הרציפה מאפשרת תנועה חלקה וגם תוכלו להעביר למצב L בתיבת ההילוכים כדי לשמור על מהירות איטית וקבועה. בנוסף ניתן להשתמש במנופי השליטה שבגלגל ההגה.

טיפים לנהיגת שבילים ברכב פנאי

6. נתקו את בקרת היציבות

בקרת היציבות האלקטרונית פועלת באופן בו היא מזהה גלגל שמאבד אחיזה ובהתאם בולמת את הגלגל הפנימי לסיבוב, ומסייעת לשמור את הרכב בקו הנכון. הבקרה מותאמת בעיקר לכביש הסלול, אך כאשר נוסעים בשטח בוצי, חולי או מלא חצץ, בלימת גלגל עלולה דווקא לפגוע בכושר האחיזה של הרכב. לכן עדיף לכבות את בקרת היציבות בירידה אל השביל לטובת ניתוב כוח מאוזן יותר. כמובן, הקפידו להפעיל אותה מחדש בחזרה אל הכביש.

טיפים לנהיגת שבילים ברכב פנאי

7. הציבו את הגלגלים במקומות הגבוהים 

לא פעם ברירת המחדל בנסיעה בשטח רך מובילה אותנו לעבור מעל סלע או אבן שנעוצים במרכז השביל, אך לא תמיד זוהי הבחירה הנכונה. זאת למרות שב-ASX מרווח הגחון עומד על 21.5 ס"מ, מהגבוהים בקטגוריית הג'יפונים הקטנים ואפילו חצי ס"מ יותר מהפאג'רו. העדיפו תמיד לשים את הגלגלים במקומות הגבוהים - על גבי האבנים או התלוליות, ולא ביניהן - זאת לטובת מעבר בטוח יותר, כזה שגם ישאיר אותנו רחוק ממפגעים בקרקע וגם ישמור על אחיזה מירבית של הרכב בקרקע.

טיפים לנהיגת שבילים ברכב פנאי

8. התארגנו לקראת מעברים מיוחדים

בעליות תלולות כדאי לקחת תנופה במרחק מסוים לפני העליה, על מנת להימנע מאיבוד אחיזה במעלה. אין צורך להגזים עם התנופה, כדי חלילה לא לפגוע ברכב בזמן העליה ובסופה, אלא כפי שהזכרנו קודם - לשמור על מהירות קבועה, אחידה ונחושה.

טיפים לנהיגת שבילים ברכב פנאי

מעבר נוסף בו ניתקל הוא תעלה או "אמבטיה". ראשית יש לשים לב לזוויות הגישה והנטישה כדי להימנע מפגיעה בפגושים: ב-ASX ישנה זווית גישה ונטישה של 20.1 מעלות ו-31.4 מעלות, בהתאמה. לשם השוואה, לעומת האאוטלנדר למשל, מדובר בזוויות משופרות ב-1.8 ו-9.2 מעלות (בהתאמה). מעבר של התעלה באלכסון יכול לעזור ולהרחיק את הרכב משפת התעלה. אמנם, מעבר באלכסון עלול ליצור הצלבה של הגלגלים ולכן שימו לב שהגלגלים הקדמיים על הקרקע כדי שתוכלו להמשיך ולהתקדם.

נסיעה מהנה ובטוחה.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה