דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יש חשמל באוויר: שוק הרכב בעיצומה של מהפכה

Getting your Trinity Audio player ready...

את המהפכה שעובר עולם הרכב בעשור הנוכחי מקובל לחלק ל-4 חלקים עיקריים, שזכו לכינוי CASE: ראשי תיבות של Connectivity - קישוריות; Autonomous driving - נהיגה אוטונומית; Sharing - מכונית שיתופית; EV - רכב חשמלי

עד לפני שנים ספורות, השיח עסק בעיקר במכונית האוטונומית. מערכות הבטיחות האקטיביות היו פרומו מוצלח להמשך, ועוררו סקרנות רבה בנוגע לפיתוחים העתידיים. חברת מובילאיי הישראלית הצהירה בעבר כי עד חודש יולי 2021 תשיק מכונית אוטונומית סדרתית בשיתוף עם ב.מ.וו ואינטל; גם יצרניות אחרות הבטיחו לשחרר אותנו מעול הנהיגה כבר בעשור הנוכחי. היום ישנה הבנה כי הקצב יהיה איטי יותר. על פי ההערכות האחרונות בענף, לא נראה רכבים אוטונומיים על כבישים ציבוריים לפני 2030. יש הטוענים שזה יקרה רק עשור מאוחר יותר.

את מקומו של החלום האוטונומי תפס החזון החשמלי, שקורם עור וגידים והופך למציאות קיימת, בעולם וגם בישראל. שוק הרכבים החשמליים צומח באופן מסחרר, דגמים חדשים נולדים בזה אחר זה וגם נפח המכירות צומח בהתאם.

יונדאי איוניק 5

זינוק בעליה

בשנת 2019 הרכבים החשמליים תפסו רק 0.2% מהשוק הישראלי, ב-2020 גדל חלקם ל-0.7% ואילו ברבעון הראשון של 2021 כבר התקרבנו לאחוז שלם. קרוב לאלף רכבים חשמליים עלו על כבישי ישראל ב-3 החודשים הראשונים של השנה הנוכחית, והמספר הזה לא כולל עוד כ-1,500 דגמי טסלה שממתינים למסירה בימים אלו בנמל אשדוד, לצד כמה אלפי רכבים היברידיים-נטענים שנמכרו גם הם במקביל. עולם הרכב עובר להנעות חשמליות וזה לא חדש, אבל הקצב שבו מתרחשת המהפכה – בהחלט מפתיע.

גם היצע הדגמים גדל בקצב מסחרר. לפני שנתיים בלבד, שווקו בישראל 7 דגמים חשמליים בסך הכל. בשנה שעברה גדל ההיצע ל-16 דגמים שונים, ואילו כיום באמצע 2021 ניתן לרכוש בישראל לא פחות מ-24 דגמים חשמליים, כמעט אצל כל היצרניות הגדולות וכמעט בכל הקטגוריות. רכבים חשמליים מלאים תמצאו בין היתר באולמות התצוגה של יונדאי, רנו, ניסאן, פיג'ו, MG, אופל, וגם אצלם מותגי יוקרה כמו מרצדס, ב.מ.וו, אודי, יגואר, DS, מיני ועוד. 

רכבים חשמליים בישראל

בנוסף לכל אלו, המעבר להנעות חשמליות פותח את הדלת בפני יצרני רכב חדשים, רובם מסין. מותגים כמו GAC, אייוייז, SERES, מקסוס ו-JAC כבר מציעים את מרכולתם לצרכן המקומי, ובעתיד הקרוב יצטרפו אליהם מותגים נוספים כמו ג'ילי ואחרים.

ואי אפשר לדבר על חשמל בלי להזכיר את טסלה, היצרנית האמריקאית של היזם אלון מאסק שהחלה השנה למכור רכבים גם בישראל, בשלב זה באמצעות האינטרנט בלבד וללא מערך פרונטלי של מכירה, אולמות תצוגה, נסיעות מבחן או שירות לקוחות.

טסלה מודל 3

כמה זה חוסך?

רכב חשמלי, עוד לפני היתרונות החשובים שלו במניעת זיהום אוויר ומחלות, חוסך לא מעט כסף בשימוש יומיומי. עלות החשמל לקילומטר נסיעה עשויה לנוע בין 7 אגורות ל-12 אגורות, בהתאם לדגם ולצריכת האנרגיה שלו. לעומת זאת, ברכבים סטנדרטיים עם מנוע בנזין העלות לקילומטר היא סביב ה-51 אגורות, לרכב עם צריכת דלק ממוצעת של 12 ק"מ לליטר.

המשמעות בחישוב שנתי היא אדירה: נהג שנוסע בממוצע 15,000 ק"מ בשנה, שזהו הנתון הממוצע לרכב בבעלות פרטית, ישלם מדי שנה 7,650 שקלים על הדלק בלבד; אם אותו נהג יעבור לרכב חשמלי חסכוני, הוא ישלם רק 1,050 שקלים על החשמל. חסכון של 6,600 שקלים מדי שנה.

יונדאי איוניק 5

ואם מדובר ברכב שנוסע למרחקים גדולים יותר, למשל רכב ליסינג שנוסע בממוצע 30,000 ק"מ בשנה, אזי החסכון יהיה כפול.

בנוסף לחסכון בעלות האנרגיה, רכב חשמלי גם זול בהרבה לאחזקה: אגרת הרישוי לרכב חשמלי עומדת כיום על 530 שקלים, לעומת 2,121 שקלים לרכב סטנדרטי בקבוצת רישוי 4. זהו חסכון של 1,591 שקלים בשנה.

גם בעלות הטיפולים אפשר לצפות לחסכון משמעותי, שכן ברכב חשמלי אין שמנים, פילטרים, חגורת טיימינג, מצתים, תיבת הילוכים או חלקים אחרים שדורשים החלפה מעת לעת. אפילו הבלמים ברכב חשמלי שורדים לזמן ארוך בהרבה, ומקובל להעריך כי אורך החיים שלהם עשוי להגיע גם ל-150,000 קילומטרים.

בסך הכל, נהג ממוצע עשוי לחסוך בשנה כ-9,000 שקלים הודות למעבר לרכב חשמלי.

יונדאי איוניק 5

מתחברים לשקע

אז קנינו רכב חשמלי, אבל איפה טוענים אותו? האפשרות הנוחה ביותר היא כמובן טעינה ביתית. בכל בית עם חניות פרטיות, כולל בתים משותפים, ניתן להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי בעלות של כמה אלפי שקלים בודדים, כאשר במקרים רבים מקבלים את העמדה במתנה עם רכישת הרכב. עמדת הטעינה הביתית היא הפתרון הזול ביותר, כיוון שהתשלום הוא ישירות בחשבון החשמל על פי התעריפים לצרכן הפרטי – כלומר, כחצי שקל לכל קילוואט-שעה.

טעינת רכב חשמלי

אבל זהו לא הפתרון היחיד. בישראל ישנן כיום מאות רבות של עמדות טעינה, שבתוך שנים בודדות צפויות להפוך לאלפים רבים. עמדות הטעינה פרוסות בחניונים ציבוריים, במרכזי קניות, בבנייני משרדים ואיזורי תעשיה, במקומות עבודה שונים וגם ברחובות הערים. עמדות טעינה רגילות (AC) יכולות למלא סוללה של רכב חשמלי בתוך מספר שעות, כאשר טעינה של שעה תוסיף בדרך כלל כמה עשרות קילומטרים לטווח הנסיעה.

בנוסף, ישנן בישראל כמה עשרות טעינה מהירה (DC), שיכולות למלא כ-80% מקיבולת הסוללה בתוך כחצי שעה, במרבית הרכבים החשמליים, ולאפשר נסיעות למרחקים ארוכים תוך עצירות קצרות לטעינה במקרה הצורך.

את המיקומים העדכניים של עמדות הטעינה ניתן למצוא במתחם הרכב החשמלי ב-iCar, באפליקציית Plug Share וגם באפליקציות היעודיות של חברות הטעינה השונות: ג'ינרג'י, EV EDGE, אפקון, סונול EVI ואחרות.

בקרוב בישראל: יונדאי איוניק 5

עד היום, הדגמים החשמליים הנמכרים ביותר הגיעו ממותגים קטנים יחסית – בין אם אלו מותגי יוקרה, מותגים סיניים חדשים יחסית או מותגים שזה עתה הגיעו לישראל. בחודש הבא צפויה להגיע לישראל יונדאי איוניק 5, שצפויה לעשות מהפכה מעצם העובדה שהיא משתייכת למותג הרכב הגדול והנמכר ביותר בישראל.

יונדאי איוניק 5

אמנם, יונדאי כבר נוכחת בזירה החשמלית מזה מספר שנים עם הגרסה החשמלית של האיוניק המוכרת, אך האיוניק 5 החדשה היא כבר סיפור אחר לגמרי.

מדובר בקרוסאובר מרווח העושה שימוש בפלטפורמה חדשה בשם E-GMP, שמותאמת לרכבים חשמליים בלבד. העיצוב מודרני וייחודי, שואל מאפיינים רבים מרכב התצוגה "45" עם קווים ישרים וחדים, חזית מחודדת עם יחידות תאורה צרות בעלות מאפיינים מרובעים דמויי פיקסל וגם יחידות תאורה מפוקסלות מאחור.

יונדאי איוניק 5

מבפנים העיצוב מינימליסטי ונקי עם קווים ארוכים ומשטחים חלקים וגם חללים פתוחים בין הנהג לנוסע. חלקים רבים בתא הנוסעים עשויים חומרים ממוחזרים.

האיוניק 5, בשונה מאחותה ההיברידית הקומפקטית, גדולה ומרווחת אפילו יותר מיונדאי טוסון. אורכה עומד על 463.5 ס"מ (ארוכה ב-13.5 ס"מ מהטוסון), רוחבה עומד על 189 ס"מ (רחבה ב-2.5 ס"מ), גובהה עומד על 160.5 ס"מ (נמוכה ב-4.5 ס"מ) ובסיס הגלגלים שלה חריג בכל קנה מידה עם נתון אדיר של 300 ס"מ – מה שמבטיח מרווח פנימי יוצא מן הכלל.

יונדאי איוניק 5

בשונה מדגמים חשמליים מסוימים, רכיבי ההנעה באיוניק 5 לא באים על חשבון השימושיות – ונפח תא המטען מרשים במיוחד עם קיבולת של 531 ליטרים, בנוסף לתא מטען קדמי בנפח 57 ליטרים.

את הרכב תציע היבואנית עם סוללה בקיבולת גדולה למדי של 72.6 קוט"ש, הגדולה מבין האופציות שמציעה היצרנית, מה שמייצר טווח נסיעה נדיב של 480 קילומטרים. טעינה אולטרא-מהירה בקצב מירבי של 350 קילוואט תאפשר מילוי של 80% מקיבולת הסוללה בתוך 18 דקות בלבד, או הוספת טווח של 100 קילומטרים בתוך 5 דקות – זאת במידה ומצאתם עמדת טעינה שמסוגלת לספק את הקצב המהיר.

יונדאי איוניק 5

המנוע החשמלי מייצר הספק מרשים של 217 כ"ס לצד מומנט של 35.7 קג"מ, ההנעה היא אחורית והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 7.4 שניות בלבד. 

למעשה, זהו רכב חשמלי ראשון של מותג רכב גדול וחזק שעשוי להשפיע באופן משמעותי על השוק. היכולות החשמליות של האיוניק 5 קרובות יותר לאלו של דגמי היוקרה או לאלו של טסלה, מאשר לרכבים חשמליים עממיים שפגשנו בישראל עד היום; גם המחיר צפוי להיות יחסית נגיש, בדומה למדיניות התמחור המקובלת של יונדאי.

יונדאי איוניק 5

ולבסוף ישנו מערך המכירות והשירות שאמור לעטוף את המוצר בחוויית לקוח כוללת. יונדאי מחזיקה כיום ב-27 אולמות תצוגה וב-32 מרכזי שירות – רשת גדולה במיוחד שאמורה לתת מענה לכל צורך אצל הלקוחות. במקרה הזה, כך נראה, לקוחות לא יתבקשו להגיע בעצמם לנמל על מנת לאסוף את הרכב...

השקת האיוניק 5 היא חלק ממהלך נרחב של קבוצת כלמוביל, יבואנית הרכב הגדולה בישראל, ששואפת להשיג דומיננטיות גם בעולמות הרכב החשמלי. בנוסף לאיוניק 5 ולגרסה החשמלית של יונדאי איוניק, היבואנית צפויה להשיק בקרוב גם את הגרסה החשמלית של יונדאי קונה. אלו ימכרו כאן לצד היצע הדגמים החשמלי הנרחב של מרצדס ולצד מגוון נרחב של דגמים היברידיים ונטענים במותגי יונדאי ומיצובישי.

למאמר זה התפרסמו 8 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה