דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

הנשיא ביידן נסוג מהתוכנית השאפתנית: מרכך את תקנות הזיהום

Getting your Trinity Audio player ready...

הבית הלבן הכריז אמש (ד') על אחת מתקנות האקלים השאפתניות בתולדות ארצות הברית, שנועדה להבטיח כי עד 2032 תעמוד פליטת המזהמים מכלי רכב בארה"ב על כמחצית מזו שיפלטו לאוויר ב-2026. תקנות אלה המתינו ליישום כשלוש שנים, וקבעו מגבלות זיהום חדשות פרי החלטת המשרד להגנת הסביבה האמריקאי (EPA). לפי הערכות הן צפויות לגרום למהפכה של ממש בשוק הרכב המקומי, אך הן פחות קיצוניות מתוכניות המקור, לפיהן 67% מכלי הרכב שיימכרו ב-2032 יהיו חשמליים.

נשיא ארה"ב ג

מומחים מעריכים כי כלי רכב חשמליים מהווים את אחד מכלי המפתח המרכזיים של הממשל בכל הנוגע להתמודדות עם ההתחממות גלובלית, ובעזרתם מעוניין הממשל לצמצם את הפליטות במדינה במחצית, עד סוף העשור הזה. עם זאת, ממשל ביידן נאלץ להתאים את התקנות שנתקלו בהתנגדות עזה של לובי יצרניות הרכב החזק בסנאט.

"לפני שלוש שנים הצבתי יעד שאפתני, מחצית מכל המכוניות והמשאיות החדשות שיימכרו ב-2030 יהיו ללא פליטת מזהמים", הצהיר הנשיא ביידן במעמד ההכרזה על התקנות החדשות. "יחד עשינו התקדמות היסטורית בנושא, עם מאות מפעלים חדשים ברחבי המדינה, מאות מיליארדים של השקעות פרטיות ואלפי משרות עם שכר טוב ומעוגנות באיגודי עובדים. אנחנו נעמוד ביעד שלי לשנת 2030 ונדהר קדימה בשנים הבאות".

לפי הערכות, התקנות החדשות צפויות לסייע ב'החזר' של כמעט 100 מיליארד דולרים בהטבות שנתיות, כולל 13 מיליארד דולר לבריאות הציבור הודות לשיפור באיכות האוויר. המשרד להגנת הסביבה מעריך גם כי כל נהג אמריקאי ממוצע יחסוך כ-6,000 דולרים על הוצאות דלק ותחזוקה.

אבל בדרך לשם ניצבות כמה משוכות רציניות, בראש ובראשונה אחת בשם דונאלד טראמפ. המועמד לנשיאות כבר הבטיח כמה פעמים למחוק את כל תוכניות האקלים של הממשל הנוכחי אם יחזור לבית הלבן. הוא נוהג להשתמש בכלי רכב חשמליים כמוטיב חוזר בקמפיין שלו וקוטל אותם מדי עצרת בחירות על הביצועים והמחיר. הרטוריקה שלו הופכת רק יותר ויותר לוחמנית, ולאחרונה גם הקפיץ מדינה שלמה כשהזהיר מפני “מרחץ דמים" אם יפסיד במאבק. לרבים הזכירו מילים אלה את מהומות גבעת הקפיטול, אך טראמפ הבהיר כי כוונתו הייתה רק לתעשיית הרכב ש״תירצח״ על-ידי כלי הרכב החשמליים.

אבל טראמפ אינו המכשלה היחידה. אחת אחרת היא חסרון בעמדות טעינה ציבוריות לרכב חשמלי. אמנם יותר מ-172 אלף הותקנו בשנה שעברה, אבל להערכת אנליסטים המדינה זקוקה לתוספת של יותר משני מיליון עמדות עד שנת 2030 כדי לתמוך בגידול בכלי רכב חשמליים, לפי חזון התקנות החדשות.

ויש עוד. בשנה האחרונה חלה האטה בצמיחה ברכישת רכב חשמלי, הנובעת ממגוון סיבות. החל במחיר הקניה הגבוה, דרך זינוק במחיר החשמל לטעינה, חסרונן של עמדות זמינות, חרדת טווח שלא הסתיימה וגם רמת שמירת הערך המוטלת בספק של כלי הרכב החשמליים. ענקיות כמו פורד וג'נרל מוטורס מחשבות מסלול מחדש וחוזרות בהן מיעדי מכירות, תוך הפסד של מיליארדים. ג'נרל מוטורס גם עיכבה השקות של שלושה דגמים חדשים והודיעה על פירוק השותפות עם הונדה לפיתוח משותף של רכב חשמלי במחיר מוזל.

אותו ביקוש נמוך מהצפוי הוביל את מרצדס וטסלה לחתוך שוב ושוב במחירים, בעוד פורד הפסידה לטענתה כ-36 אלף דולרים על כל רכב חשמלי שמכרה ברבעון האחרון, אם לוקחים בחשבון את התקציב שהשקיעה בפיתוחו. וכל זאת למרות שהאמריקאי הממוצע יכול להנות היום מזיכוי מס של עד 7,500 דולרים על קניית רכב חשמלי.

כך שכוונת ומציאות לחוד. בסופו של דבר ההגה נמצא כעת בידיים של האמריקאים: הם מתבקשים לשנות דפוסי רכישה, דפוסי נהיגה ודפוסי תקשורת עם הרכב, שלא להזכיר את עניין התדלוק. סליחה, טעינה. בהחלט יתכן שלא ניתן יהיה לגרום להם ליישר קו עם תכניותיו של הנשיא ג'ו ביידן. יתכן שלא יידרשו לכך, כי לנשיא הבא שמאמין בטנדר גדול ורועש עם מנוע בנזין גדול וצמא, יש תכניות אחרות לגמרי.

למאמר זה התפרסמו 18 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה