דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

טסלה מוכרת סייבר טראק, וזו החדשה הטובה היחידה

Getting your Trinity Audio player ready...

אילון מאסק הוא דחיין סדרתי, וגם המכורים ליזם הכריזמטי מכירים בכך. ובכל זאת, סאגת תחילת שיווק הסייבר טראק, טנדר חשמלי אותו הבטיח להעלות לכביש כבר לפני שנים, נחשבת ליוצאת דופן אפילו במונחיו הקיצוניים. אז לרגל תחילת המסירות ללקוחות, של רכב שנראה כמו יצירה לא מוצלחת במיוחד של חטיבת אבזור בסרט מדע בדיוני דל-תקציב, עם הבטחה ליכולות שלא נראו מעולם, קבלו 5 נקודות שחשוב לזכור:

1. כנראה שקראתם כבר על איחור של שנה, ושל שנתיים. אבל האמת היא שמאסק הציג את הטנדר שלו בגרסה מוכנה פחות-או-יותר לייצור, עם הבטחה לתחילת מסירות 'בקרוב', לפני בדיוק 4 (ארבע) שנים. לזכות טסלה ומאסק יצוין כי מראה הטנדר הסדרתי אכן כמעט זהה לזה שהוצג אי אז. לחובתם נזכיר כי מראה הטנדר שנוי במחלוקת, וזו לשון המעטה. בין היתר הובהר כי המראה הזה מציב דרישות ומייצר בעיות שהופכות אותו לבעייתי עוד יותר. אבל מאסק הוא מאסק, ורוצה לבלוט בכל דרך אפשרית, ואמר שהרעיון הוא לשווק רכב עתידני שייראה כמו, ובכן, עתידני.

2. במהלך השנים בהן הטנדר הובטח אך לא קיים, עלתה עצם התכנות שיווקו לא פעם לדיון בקרב בכירים ומומחים בתעשיית הרכב. לאו דווקא של יצרנים מתחרים, בעיקר של אנשי מקצוע מתחום העיצוב, התכנון והפיננסים. אפשר לומר שלפני כשנתיים בערך, האמינו לפחות מחצית מהם שאין שום היגיון בייצור הטנדר הזה, בצורתו הנוכחית. מאסק הוכיח להם שטעו. זאת אומרת, בעניין אחד, כי הוא כן משווק אותו. העלות והתחזוקה הם כבר סיפור אחר לגמרי.

3. כשהציג אותו לראשונה, הבטיח מאסק כי מחיר הכניסה לטנדר החשמלי עתידני שלו יהיה 40 אלף דולר, ומחיר הגרסה היקרה ביותר יעמוד על כ-70 אלף דולר. והנה, מחיר הכניסה האמיתי לחלום המוטורי של מאסק, "המוצר הכי טוב שעשינו אי פעם", קרוב יותר למחיר המקסימום. 'על הכביש' עולה הזכות להיות בעלי סייבר טראק למעלה מ-62 אלף דולר, זינוק של למעלה מ-50% ממחיר היעד.

רגע, זה ממש לא סוף ההסיפור. לדגם הבסיסי הזה, הזול מכולם, טווח נסיעה של 400 ק"מ תיאורטיים בלבד, טווח מרשים לפני ארבע שנים, צנוע מאוד (מאוד) כיום, בוודאי לרכב כה יקר. ויש עוד. את הדגם הזה, הזול, יקבלו רוכשים רק ב-2025, קרוב לשש שנים לאחר ההכרזה על הרכב. הדגמים החזקים ובעלי הטווח הגדול יותר שיישווקו כבר ב-2024, יעלו 80 או 100 אלף דולר.

כדי להבין עד כמה מאכזב המחיר הזה את מאות האלפים ששילמו בשנים שחלפו תמורת הזכות להיות מבעלי הסייבר טראק (ב-40 אלף דולר), שווה להזכיר כי פורד F150 החשמלי, הנמכר ביותר מסוגו בארה"ב, עולה 53 אלף דולר. הטנדר המהפכני של ריביאן עם טווח גדול בהרבה, עולה כ-75 אלף דולר. והם כבר מפגיזים את השוק.

4. להערכת מומחים, הדרך היחידה בה מאסק יוכל להרוויח מהטנדר ולמנוע ממנו מלהפוך למוצר נישה, תהיה להוזיל באופן דרמטי את מחירו. ואסור לשכוח שכרגע מבהיר מאסק כי יעברו לפחות 18 חודשים עד שניתן יהיה להגיע לקצב הצפוי של 250 אלף יחידות בשנה. הרבה יותר מהמתוכנן. ומדובר במיליון מזמינים ששילמו 100 דולר כל אחד בעבר. חשבו כמה זמן ייקח עד שאלה יקבלו את הרכב.

5. הנבואה ניתנה לשוטים ורק מעטים מהם ידעו להעריך איזו הצלחה מטאורית צפויה למודל 3 ו-Y. אבל במקרה של הסייבר טראק העסק מורכב יותר. להערכת אנאליסטים, יהיו עשרות אם לא מאות אלפים שיחשקו בסייבר טראק, אבל רק חלק קטן מאוד מהם יהיו אנשי עבודה. במילים אחרות, הסייבר טראק צפוי להיות רכב פוזה בעיקר, וזה לא מבשר טובות לעתידו. "נהגים שבאמת משתמשים בטנדר שלהם למטרות עבודה, לא ירצו בו", אמר אחד מהם.

למאמר זה התפרסמו 28 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה