דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

דיווח: טסלה מבטלת את התכנית למכונית זולה במיוחד

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • רויטרס מדווחת כי טסלה מבטלת את מודל 2
  • המשמעות: לא תשווק משפחתית זולה מתחת למודל 3
  • הפלטפורמה שפותחה תשמש רובוטקסי אוטונומית עתידית
אילון מאסק מציג את טסלה

מכונית ה-25 אלף דולר של טסלה, דגם זול מתחת למודל 3 הסופר-מצליחה שבחוגים מקצועיים הוגדרה כ"מודל 2", לא תיוצר למרות הבטחות חוזרות ונשנות של היזם ובעלי החברה, אלון מאסק. כך מדווחת הערב (ו') סוכנות הידיעות רויטרס מפי שלושה מקורות שונים. מאסק לא הגיב לפניות הסוכנות אך פרסם בחשבון ה-X שלו כי "רויטרס משקרת".

ידיעה זו מגיעה על רקע דיווחים לפיהם יצרניות רכב חשמלי מערביות מנסות למצוא פתרון שימנע מיצרניות רכב סיניות צעירות להשתלט על תעשיית הרכב העולמית, עם דגמים בתמחור אטרקטיבי עמו יצרניות ותיקות באירופה לא יכולות להתמודד.

בחזרה לטסלה. דיווחים ראשונים על מודל 2 עתידית במחיר תחרותי ונגיש לקהל רחב הופיעו כבר לפני כשלוש שנים. כאשר דיווחנו על כך הוערך מחירה העתידי של המשפחתית הקומפקטית ב-25 אלף דולר, רף כניסה עתידי שאליו כיוונו (ומכוונות עוד יותר היום) מרבית יצרניות הרכב החשמלי.

את המחיר ה"עממי" העריך מאסק כי יוכל להשיג בעזרת סוללה צנועה מזו המשמשת את מודל 3 עם יעילות אנרגטית גבוהה יותר וטווח נסיעה שיעמוד על כ-450 ק"מ בגרסת הכניסה, טווח קצר משאר דגמי טסלה. כמו כן העריך מאסק כי המכונית שפותחה תחת שם הקוד "רדווד", תבוסס על פלטפורמה מתקדמת וזולה משמעותית לייצור.

התכניות למכונית הקטנה היו אדירות במונחים של הכנסה ורווח עבור טסלה. כאשר הציג את התכניות לראשונה, העריך מאסק - שאינו מפספס הזדמנות לפספס בהערכות זמן מטעמי יח"צ - כי כבר ב-2023 תשווק המכונית ויימכרו ממנה כ-2 מיליון יחידות, "יותר ממודל 3 ו-Y גם יחד". כאשר חזר על תכניותיו לפני כחודשיים בלבד, ירד המספר כבר לחצי מיליון.

אז מה יקרה עכשיו? מה יעלה בגורל שנים של פיתוח ואיך אפשר לפרש את "רויטרס משקרת"? יתכן שמאסק שוב מאחז עיניים. בהחלט יתכן שמודל 2 הזולה תבוטל, שכן התחרות מצד הסינים כה עזה, ודוחפת את טסלה להוזלות קיצוניות, עד כי עדיף יהיה לוותר על הקרב כדי לנצח איכשהו במלחמה.

פרויקט רדווד ממילא אמור היה לשמש גם כבסיס לרכבי הסעה שיתופיים, רובוטקסי אוטונומיים. כמובן שבמספרים נמוכים משמעותית ועם שולי רווח קטנים יותר, אבל יהיה מוצר מוגמר. המשקיעים אכן הגיבו בחיוב להודעה של מאסק ויום המסחר במניה שירדה מתחילת השנה ב-33% מתנהל בירידה של כ-3-4 אחוזים בלבד, לעומת ירידה של למעלה מ-6% לאחר פרסום הידיעה ברויטרס

מה אנחנו חושבים: מאסק הרגיש בנוח מאוד מול יצרני מכוניות אירופים שנתפסו לא מוכנים למהפיכת החשמל. גם היום הוא מרגיש מאוד בנוח מולם, אך הם אינם מהווים סכנה (עדיין). אפילו פולקסווגן הענקית שהתעוררה באחת ושמה את הכוונת על מאסק, מצליחה לכל היותר לזנב בו, בטח לא להוות תחרות של ממש מבחינת מכירות.

אבל הסינים הם סיפור אחר לגמרי. קחו את BYD למשל שכובשת את עולם הרכב עם סוללת דגמים בלתי נגמרת שיכולה כך נראה להתרחב משמעותית בכל רגע שהחברה תמצא לנכון. או את קונצרן ג'ילי על רשימת מותגיו הלא נגמרת, מולם יש למאסק בדיוק שני דגמים רלוונטיים - מודל 3 ו-Y המתיישנים.

הוא לא באמת יכול לנצח כאן, וביטול תכנית מודל 2, שכנראה ממילא לא ניתן היה לשווק במחיר היעד אותו רצה, אינו צעד מופרך כל כך. יש שיאמרו שהוא דווקא מעיד על התבגרות ושיקול דעת, לא מונחים שהוצמדו למאסק לעיתים קרובות מדי בעבר. וגם, החשיפה של רויטרס לבטח מבוססת היטב, רק שלמאסק יש חיבה להפתעות. נמתין לציוץ הבא שלו בנושא.

למאמר זה התפרסמו 27 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה