דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

בטיחות: 5 מערכות עדכניות שכדאי להכיר

Getting your Trinity Audio player ready...

מושגים כגון בטיחות פאסיבית הפכו שגורים בפי רוכשי הרכבים כבר לפני שנים רבות. חלקנו עוד הספיק לדפוק על הפח של איזו וולוו 740, או להתעצבן על דבריו של שר התחבורה חיים קורפו שאמר בשנות השמונים כי לא צריך חגורות בטיחות בעיר ומספיק לתת קונטרה עם הידיים בהגה...

מערכות בטיחות

אבל בשנים שעברו מאז הספקנו להבין שעובי פח זה לא הכל, ואחרי שבעשורים הקודמים התרחב היצע המערכות הפאסיביות - בשנים האחרונות המילה האחרונה בבטיחות הן המערכות האקטיביות. כיום כמעט כל מכונית מודרנית מצוידת בבלימת חירום אוטונומית ובמערכת לתיקון סטיה מנתיב, ורכבים רבים כוללים גם מערכת לניטור שטחים מתים במראות. מערכות אלו הפכו לכמעט סטנדרט, אבל הן לא נותרות לבדן. בשנים הקרובות יצטרפו עוד מספר מערכות חשובות, חלקן זמינות כבר עכשיו במספר מצומצם של דגמים. סקרנו כמה מהן.

התרעה על שכחת ילד במושב האחורי

לפני כשנה הודיעו במשרד התחבורה על הכוונה לחייב כל רכב שמסיע ילדים בהתקנת מערכת התרעה על שכחת ילד מאחור. אבל מאז התרבו הביקורות על המהלך, שדרש התקנת מערכות שעלולות לפגוע ביעילות מושבי הבטיחות, ובמשרד התחבורה - תחת השרה החדשה - החליטו לסגת מהיוזמה.

אבל זה לא אומר שמדובר בהכרח ברעיון גרוע או בבעיה שלא דורשת טיפול. יותר ויותר יצרני רכב מטמיעים מערכות מקוריות כאלו ברכבים חדשים, וכיום ניתן למצוא מערכות מקוריות משני סוגים: האחת פשוטה יותר ומבוססת אלגוריתם, כמו זו הקיימת למשל ביונדאי i20, קיה סלטוס או שברולט אקווינוקס: פתיחת אחת מהדלתות האחוריות > סגירה שלהן > הנעת הרכב > כיבוי הרכב. התוצאה היא קבלת התרעה בלוח המחוונים על בדיקת המושב האחורי טרם היציאה. ההתרעה תופיע גם אם הכנסתם תיק למושב האחורי.

לצידן, ישנן כבר מערכות מתקדמות יותר המבוססות חיישנים, המזכירים את אלו שהיו נפוצים בגלאי הנפח של מערכות האזעקה. מערכות אלו קיימות בעיקר ברכבים יקרים יחסית כמו יונדאי פליסייד או קיה סורנטו. בנוסף להתרעת הבדיקה בלוח המחוונים, החיישן מנטר תנועה ברכב בכל פעם שהנהג יוצא מהרכב, ואם זוהה ילד או אדם בתוך הרכב, או אפילו אם השארתם את הכלב בפנים, הרכב יפתח את החלונות, יפעיל את אורות החירום ואף יצפור ללא הפסקה.

התרעת שכחת ילד

התרעת פתיחת דלת במעבר רכב חולף

התרעת פתיחת דלת היא מערכת פשוטה יחסית ופועלת במקרים ספציפיים כאשר המטרה היא לשמור הן על הנוסע היוצא מן הרכב והן על משתמשי הדרך.

מערכת זו מבוססת על חיישני מערכת התרעת השטח המת ומזהה האם מגיע רכב או רוכב אופניים בסמוך לרכב. חלק מהמערכות מתריעות בדרכים שונות כגון התרעה קולית או ויזואלית ע"י הבהוב נורית "השטח המת" או תאורת האווירה בדלת הספציפית, וחלקן אף מסוגלות למנוע את פתיחת הדלת. ניתן למצוא מערכת זו ברכבים כמו סיאט לאון FR, איווייז U5 או סאנגיונג רקסטון. המערכת שומרת על הנוסע שיוצא מהרכב ועלול להיפגע מאותו רכב חולף או על רוכב האופניים שעלול להתנגש בדלת סוררת שנפתחה במהירות.

התרעת פתיחת דלת

בלימת חירום אוטונומית בנסיעה לאחור

מערכות בלימת חירום בנסיעה לאחור הפכו נפוצות יותר בשנים האחרונות וחשיבותן גבוהה ללא ספק, אך בדומה למערכות שתוארו קודם, גם לפונקציה זו שני אופני פעולה.

המערכת הבסיסית מבוססת על חיישני החנייה ובהתאם פעילה במהירות איטית של כ-5 קמ"ש. המערכת מקבלת את נתוני הקרבה מהחיישנים ואם לא עצרתם את הרכב בעצמכם, כ-30 ס"מ מהמכשול המערכת תפעיל את הבלמים באופן עצמאי. לרוב ברכבים בהם קיימת המערכת ובמידה וקיימים גם חיישני חנייה קדמיים, היא תבלום אוטונומית גם בהתקרבות לפנים.

המערכת המתקדמת יותר כבר מבוססת רדאר ופעילה במהירות נסיעה גבוה יותר. מערכת זו מנטרת את השטחים המתים בחלקו האחורי של הרכב ומאפשרת הפעלת בלימת החירום בזיהוי רכב חולף ממרחק ובכך נמנעת תאונה מצערת.

ניתן למצוא מערכות כאלו ברכבים כמו מאזדה 2 (בגרסה הבכירה), ניסאן סנטרה וסובארו XV.

בלימת חירום בנסיעה לאחור

התרעת תנועה חוצה בצומת

מערכת מתקדמת נוספת המבוססת גם היא על רדארים שונים, היא מעין שכלול של התרעת ההתנגשות בנסיעה לפנים - הפעם מדובר על זיהוי תנועה חוצה בצומת.

גם כאן קיימות מספר רמות של מערכות, כאשר המערכת הבסיסית מסוגלת לזהות ולהתריע על רכב מתקרב רק משמאל, שכן שדה הראיה של הנהג במבט ימינה טוב יותר. המערכות המתקדמות יותר מסוגלות גם לזהות הולכי רגל ואף לבצע בלימת חירום אוטונומית עוד לפני שהבחנו ברכב מתקרב, ויש אף רכבים בהם המערכת מזהה תנועה חוצה גם מצד ימין.

את המערכת ניתן למצוא כיום ברכבים כמו ב.מ.וו סדרה 3, יונדאי סונטה ובדור החדש של לקסוס NX.

התרעת תנועה חוצה בצומת

מערכת לניטור מצב הנהג

מערכת התרעת עייפות קיימת ברכבים רבים, אך מתחת לכותרת הזו ישנן כמה מערכות שונות.

המערכות הבסיסיות והנפוצות ביותר להתרעת עייפות הן פשוט שעון קוצב המוגדר מראש למספר שעות נסיעה, השולח התרעה לעצירת התרעננות ומנוחה בסיום הזמן.

התרעת עייפות

מערכות מתקדמות יותר לא רק מתריעות על זמן הנהיגה אלא מנטרות את אופי הנהיגה. למשל, אם הנהג סוטה מספר פעמים מהנתיב, נוהג ב"זיג זג" או מפגין חוסר יציבות על דוושת התאוצה, המערכת תתריע על נהיגה לא זהירה.

השלב המתקדם הבא הוא מערכת לזיהוי פנים וסריקת עיני הנהג. מערכת זו מסוגלת לזהות סימני עייפות או חוסר ריכוז וניתן למצוא אותה למשל ב-DS7 קרוסבקאייוייז U5, מרצדס S קלאס או בסובארו אאוטבק למשל. המערכת מצוידת בסורקי רשתית או במצלמת זיהוי פנים, מנטרת כמה זמן הנהג עוצם את עיניו ומזהה אם הוא מסיט את עיניו לכיוון הסלולארי, למשל. מצמוץ או עצימת עיניים קצרה לא יובלו להתרעה כלשהי, אך במידה ועיניו של הנהג עצומות לפרק זמן ממושך או אם מבטו אינו מופנה לקדמת הרכב, המערכת תתריע בהתאם.

צפייה בתוכן בטיחות: 5 מערכות עדכניות שכדאי להכיר

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה