דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

6 מכוניות פתוחות של פולקסווגן

Getting your Trinity Audio player ready...

פולקסווגן חשפה את ה-T-Roc קבריולה באוגוסט 2019 ואילו החודש החל הייצור הסדרתי של רכב הפנאי הקומפקטי והאופנתי. לרגל המאורע ולרגל האביב שהגיע, החלטנו להיזכר בכמה מכוניות פתוחות שליוו את פולקסווגן לאורך ההיסטוריה. ה-Type 3 וה-Schwimmwagen האמפיבית לא ברשימה, אבל שש קבריולטים אחרות נמצאות בה.

פולקסווגן קרמן גיאה

וילהלם קרמן, בעל מפעל להרכבת מכוניות, חלם בשנת 1950 לשלב בין עיצוב איטלקי לאמינות גרמנית. הוא רתם להגשמת חלומו את חברו לואיג'י סגרה שהיה בעל חברת "גיאה" לעיצוב מכוניות בעיר טורינו שבאיטליה, ואת הנריך נורדהוף, מי שהיה מנכ"ל פולקסווגן באותן שנים. 5 שנים לאחר מכן הגיחה לעולם פולקסווגן קרמן-גיאה, מכונית ספורטיבית בתצורה קופה ושנתיים לאחר מכן הגיעה גם גרסת הקבריולה. קרמן-גיאה האחרונה יוצרה ב-31 ביולי 1974 והיא צוידה במנוע בנפח 1,584 סמ"ק עם הספק של 50 כ"ס.

פולקסווגן קרמן גיאה קבריולה

פולקסווגן Type 181 Kurierwagen 

סוף שנות ה-60, אווירת וודסטוק בשיאה, תחושת חופש מוחלט וכולם רוצים רכב פנאי. אז לא ממש חשבו על ג'יפונים בהקשר הזה אלא על רכבים פתוחים וקלים שיוכלו להגיע בקלות אל חוף הים. לסיטרואן היה את ה"מהארי", לרנו היה את ה"רודיאו" ולפולקסווגן היה את ה-181 - "מכונית השליחים" שפותחה במקור עבור צבא גרמניה. בארה"ב היא זכתה לכינוי "הדבר" (Thing) אם כי במקסיקו היא זכתה לשם "ספארי" המחמיא ובבריטניה לכינוי Trekker. בדומה למהארי שהתבססה על הדה-שבו, ה-181 התבססה על החיפושית האייקונית.

פולקסווגן Type 181

פולקסווגן אילטיס

האילטיס (סמור בר בגרמנית) כבר היה לגמרי רכב שטח והוא יוצר בעיקר עבור הצבא הגרמני, כאשר ב-1979 החלו לייצר גם גרסאות אזרחיות אך הן לא זכו להצלחה עקב מחיר גבוה.

בסוף שנות ה-70 הצבא הצרפתי יצא במכרז להחלפת רכבי השטח הקלים שלו. פיג'ו ניגשה למכרז עם ה-P4 שהיה בעצם מרצדס G קלאס עם מנוע הדיזל של ה-504. מהצד השני סיטרואן הציעה את ה-C44, שהיה פולקסווגן אילטיס עם מנוע וסמל של סיטרואן, אך לבסוף פיג'ו היא זו שזכתה במכרז וה-C44 לא הגיעה לייצור.

האילטיס פותח על-ידי מהנדסי אודי ומערכת ההנעה הכפולה שלו היוותה את הבסיס למערכת ה"קוואטרו" שנחשפה מספר שנים מאוחר יותר בשנת 1980, כאשר באותה השנה זכה האילטיס בראלי פאריז-דקאר.

פולקסווגן אילטיס

פולקסווגן חיפושית

את פולקסווגן חיפושית המקורית תכנן לא אחר מאשר פרדיננד פורשה, במטרה לייצר מכונית פשוטה וזולה כך שכל אדם יוכל לרכוש אחת (ומכאן שמה של פולקסווגן – מכונית העם). כמו מכוניות עממיות רבות באותן שנים, גם החיפושית יוצרה בגרסה פתוחה - לאו דווקא כרכב לייף סטייל, אלא משיקולי שימושיות ועלות. מהחיפושיות קבריולה המקורית של 1938 יוצרו כ-332,000 יחידות והאחרונה ירדה מפס היצור ב-10 בינואר 1980. בשנת 1997 החזירה פולקסווגן את החיפושית לחיים כדגם רטרו המבוסס על הגולף מהדור הרביעי. גם הוא זכה לגרסת קבריולה, כאשר דור שני הוצג בשנת 2011 והמשיך את המסורת הפתוחה.

ואם כבר מדברים על החיפושית, כמעט חובה להזכיר את באגי החולות, שבסופו של דבר היה מבוסס על החיפושית לאחר קיצור שלדה ועם מבנה פיברגלס קליל מה שאפשר לו לדלג על דיונות חול בקלילות וצבר לו קהל מעריצים נלהב משנות ה-60 ועד היום.

פולקסווגן חיפושית קבריולה

פולקסווגן גולף

אי אפשר לדבר על פולקסווגן מבלי להזכיר את הגולף. המכונית הקומפקטית זכתה לתצורת קבריולה כבר מהדור הראשון שלה, כאשר גרסת הקבריולה של הדור ההוא הוצגה בתערוכת ז'נבה 1979 ויוצרה עד שנת 1993. הדור השני של הגולף לא זכה לגרסה פתוחה, אך גולף קבריולה חדשה הוצגה על-בסיס הדור השלישי ב-93' ובהמשך גם על בסיס הדור הרביעי ויוצרה עד שנת 2001. לאחר מכן פולקסווגן לקחה שוב הפסקה עם הדור החמישי של הגולף ורק בשלהי הדור השישי הציגה פולקסווגן בשנת 2011 דור חדש לקבריולה. גם הדור השביעי לא הציע גרסה פתוחה, אך הקבריולה הקודמת יוצרה עמוק לתוך שנות הדור השביעי והציעה גרסאות פתוחות גם ל-GTI ואפילו R עם 260 כ"ס. הדור השביעי לא זכה לגרסה פתוחה וככל הנראה גם הדור השמיני והחדש לא יזכה לאחת. הייצור פסק סופית בשנת 2016, לאחר 770,039 יחידות של פולקסווגן גולף קבריולה מאז הדור הראשון.

פולקסווגן גולף קבריולה

פולקסווגן איוס

כמו הגולף גם הג'טה רצתה גרסה פתוחה ובשנת 2005 הגיעה לעולם ה"איוס" – שמה של אלת השחר במיתולוגיה היוונית ושם הולם למכונית בעלת גג נפתח. האיוס יוצרה במשך 10 שנים והתבססה על פלטפורמת הדור החמישי של הגולף (שבעצמו לא זכה לגרסת קבריולה). האיוס הוצעה עם מנועי 1.4 ליטרים בהספקים של 122 ו-160 כ"ס וגם עם מנוע מפתיע בנפח 3.6 ליטרים עם הספק של 260 כ"ס, שנועד לקרוץ לשוק האמריקאי. פולקסווגן איוס אף שווקה בישראל למשך שלוש שנים (2009-2007) ולא נחלה הצלחה, אך בארה"ב היא הייתה די פופולרית.

פולקסווגן איוס

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה