דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מדריך: כל מה שצריך לדעת על רכב מיושן

Getting your Trinity Audio player ready...

מהו רכב מיושן?

רכב מיושן, לפי ההגדרה החוקית שלו, הוא כלי רכב שעבר כמות גדולה של קילומטרים שדורשת פיקוח מוגבר על התקינות שלו. כמכונית פרטית, רכב מיושן הוא כזה שמלאו לו 19 שנים וכך גם כלי רכב מסחרי, רכב שטח ואופנוע. אוטובוס יוגדר כ"רכב מיושן" אחרי 15 שנות שירות. במוניות, "רכב מיושן" יהיה בן עשר שנים בלבד.

 
סוזוקי סוויפט

מה ההבדל המהותי בין רכב מיושן ל"רכב אספנות"?

הגדרת "רכב מיושן" אינה נתונה לבחירת בעלי הרכב וברגע שהוא בן 19 שנים - הוא הופך לכזה. הגדרת "רכב אספנות" ניתנת לבחירת בעלי הרכב ברגע שהרכב בן 30 שנה. אם בחרו בעליו להגדיר אותו כרכב אספנות, אזי הוא מוותר על זכותו לנהוג בכביש בשעות העומס ובתמורה יכול להסתפק בטסט שנתי אחד (לצד אישור תקינות ממוסך) ובאגרת רישוי מופחתת

במה שונה הפיקוח על רכב מיושן מהפיקוח על כלי רכב רגיל?

המדינה דורשת פיקוח מוגבר, ועל כן, במקום בדיקת תקינות שנתית במכון רישוי מורשה, נדרשות שתי בדיקות ולכך נוספת דרישה ממוסך מורשה (מורשה משרד התחבורה, לא מורשה יבואן) לאישור תקינות.

האם רכב מיושן חייב בתשלום שתי אגרות רישוי בשנה?

לא. הוא מחויב בשתי בדיקות תקינות במכון רישוי, אבל רק באגרת רישוי שנתית אחת.

 
רנו מגאן

האם כדאי להחזיק רכב מיושן?

התשובה לשאלה הזו משתנה מרכב לרכב. כלי רכב כאלה יהיו שווים מעט כסף באופן יחסי, ועל כן איבוד הערך השנתי נמוך באופן דרמטי מכלי רכב מודרניים. בשנותיה הראשונות מאבדת מכונית משפחתית עשרות אלפי שקלים ממחירה. כשהיא בת עשרים ויותר, הפסד הערך יכול להיות מאות שקלים בשנה, ולעתים אין הפסד כלל. מצד שני, רכב בשלב כזה נוטה לתקלות מסובכות לתיקון, לעתים יקרות מאוד ופעמים רבות - תקלות שדורשות חלקי חילוף שאינם זמינים. כך אחזקה של רכב כזה עשויה להיות בלתי נסבלת, גם אם סך ההוצאות עשוי להיות נמוך יותר. גם ענייני הבטיחות, הנוחות והאיכות שונים מהותית ממכוניות מודרניות ולרוב הן נופלות ממכוניות חדשות בתחומים הללו. עם זאת, לעתים רכב מיושן נושא ערך רגשי רב או שיש בו ייחוד שעשוי גם להוביל אותו בהמשך לחיים חדשים כרכב אספנות.

 
גרוטאות

מתי כדאי להוריד רכב כזה מהכביש?

אם אין לנו סיבה סנטימנטלית להחזיק ברכב המסוים, ייתכן שנגיע לשלב שבו תיקון ברכב, אחרי תאונה, קריסת מערכת הנעה או גיר, מחשבים וכדומה, יהיה יקר יותר מערכה של המכונית. זו עדיין לא סיבה הכרחית להוריד את הרכב מהכביש, כיוון שהחלופה לא תהיה, לרוב, לרכוש רכב ישן כזה במצב מצוין (וסביר כי אחרים לא יהיו במצב של כלי רכב צעירים). עם זאת, כיום ב-20,000 שקלים אפשר לקנות מכונית משפחתית טובה בת עשור ואפילו פחות, ותיקון של מכונית בת 20 ב-15 אלף שקלים עשוי להיות לא רלוונטי. שיקול נוסף הוא האפשרות למכור את הרכב לפני או אחרי התיקון, עשו את החשבון: כמה תקבלו על הרכב כשהוא בלתי כשיר וכמה תקבלו אחרי שתשלמו על התיקון האפשרי.

 
סובארו לאונה

האם יש לנהוג אחרת, תרתי משמע, ברכב מיושן?

בהחלט, משתי המשמעויות. רכב מיושן יהיה לרוב מועד יותר לתקלות מכל הסוגים, ובהם תקלות בטיחות. היות שכך, ראוי לפקח על רכב כזה בשבע עיניים ולהתייחס לכל סטייה מהרגיל, בצלילים ובתגובות. נוסף על כך, כדאי לקחת יותר מרווחי בטיחות ולהיות קשוב יותר תוך כדי תנועה.

מומלץ גם להפחית בעומסים מכלי רכב כזה, להאיץ פחות חזק, להעמיס עליו פחות אנשים וציוד, היות שהמערכות שהיו שריריות ורבות יכולת כשהיו צעירות, עשויות שלא לעמוד במעמסה בגילן המתקדם.

הפחתת עומסים קשורה גם בבחירה שלא להתקין מערכות שיכבידו על הרכב. למשל, הוספת מזגן אחורי בכלי רכב גדול עשויה להכביד מאוד על מערכת החשמל ועל המנוע, שיתקשו לעמוד בעומס.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה