דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

גודווד - מפסטיבל מקומי למוקד הכרזות והצהרות

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • מזראטי מפסיקה לייצר מנועי V8
  • אינאוס גרנדיר יתודלק גם במימן
  • אלפין A290 בדרך, עם עד 268 כ"ס

למי יש יותר כבוד: פסטיבל המהירות של גודווד הפך בשנים האחרונות מהתכנסות מקומית ליודעי-דבר באנגליה לאירוע בולט בקנה מידה עולמי. כמות המבקרים אמנם לא גדולה במיוחד - כ-200 אלף בשלושה ימים, מחצית מכמות המבקרים בתערוכת אוטומוטור הישראלית למשל - אולם העניין באירוע והחשיפה הנרחבת בתקשורת הרכב הבריטית הובילו את יצרני הרכב להתייחס לאירוע ברצינות גדלה והולכת, כולל הצגות-בכורה לגרסאות ואף דגמים כול-חדשים.

באירוע האחרון שהסתיים בסוף השבוע החולף, נרשמה כצפוי מספר גדול של חידושים, ובין השמות הגדולים ניתן היה למצוא  את יונדאי עם האיוניק 5N הספורטיבית, MG עם הרודסטר החשמלית סייברסטר וגרסה פראית ל-4, אסטון מרטין ואלור ואינאוס גרנדיר קווארטרמאסטר-טנדר, קייטרהאם פרוג'קט V ועוד. קבלו כמה מעניינים במיוחד:

מזראטי: רקוויאם ל-V8

מזראטי בחרה להכריז בפסטיבל הבריטי על סיום ייצור גרסאות V8 לדגמיה בסוף השנה הנוכחית (2023). עד עתה היו גרסאות ה-V8 לחזקות ביותר של דגמי היצרנית, עם הספק של עד 598 כ"ס מנפח של 3.8 ליטר בסיוע שני מגדשי טורבו.

עם המעבר לחשמל, למזראטי - כמו ליצרניות אחרות - יש פחות עניין במנוע בעירה פנימית גדול ומזהם. הגרסאות החזקות ביותר של דגמי היצרנית העכשוויים (פולגורה, גראן-טוריסמו וגרקאלה) מצוידות במנועים חשמליים בהספק של עד 760 כ"ס, עם מומנט בכמות ובזמינות שאין למנועי בעירה פנימית.

מה שאין - וכנראה לא יהיה אף פעם - למנוע חשמלי זהו צליל ייחודי, ועבור הלקוחות המחפשים את הייחוד הזה תמשיך החברה להציע גרסאות ביניים עם מנוע בעירה פנימית 'קלאסי', במבנה V6 ונפח של 3.0 ליטר, שבעצמו חזק כמעט כמו מנוע ה-V8 הפורש (עד 550 כ"ס בגראן טוריסמו, עד 620 כ"ס ב-MC20).

דגמי מזראטי שהוצעו עד כה עם מנוע V8 - גיבלי, לבנטה - ותיקים יותר וסביר שהדורות הבאים שלהם יוצעו עם מערכות הנעה חשמליות חזקות אף הן. עד אז, גרסאות V8 קלאסיות יוצעו במהדורת פרידה בשם 'אולטימה', עם גימור ייחודי מבחוץ (צביעה, חלקי מרכב מסיבי פחמן) ומבפנים (ריפוד, דיפונים).

במקרה של גיבלי נקראת המהדורה 'אולטימה 334' כשהמספר מציין את המהירות המרבית, מה שהופך אותה לסדאן-בעירה-פנימית המהירה בעולם (קמ"ש בודד יותר מבנטלי פליינג ספר ספיד). שיפור הביצועים - כולל קיצוץ זמן ההאצה מ-4.3 שניות ל-3.9 שניות - התאפשר בזכות צמיגים ייחודיים (לא נמסר הסוג), אווירודינמיקה משופרת ומשקל מופחת.

גרסאות V8 של גיבלי ולבנטה מוצעות בישראל במחירים של 1.1 ו-1.35 מיליון שקלים בהתאמה. עם זאת, מהיבואנית נמסר כי אין כונה לשווק בישראל את מהדורות 'אלטימה'.

אינאוס גרנדיר: חידוש כפול

מספר ימים לאחר שהציגה את הטנדר גרנדיר קווארטרמאסטר, חשפה היצרנית הבריטית גם גרסת תא-דלק (FCEV) לגרנדיר ה'רגיל'. נזכיר כי החברה הצהירה שתציג גרסה כזאת עוד ב-2021, אולם רק כעת קיימה.

חשיפתו של גרנדיר תא-דלק (מימן) אינה מפתיעה. אינאוס עצמה היא החברה הגדולה ביותר באירופה להפקת מימן מאנרגיה מתחדשת לתעשייה, כך שמדובר בצעד מתבקש. החלק המסקרן נוגע למערכת ההנעה - זאת הגיעה מב.מ.וו, המספקת גם את מערכות ההנעה בגרנדיר ה'רגיל', אולם במקור חתמה היצרנית על הסכם דווקא מול יונדאי, המפתחת אף היא מערכות תא-דלק.

מערכת ההנעה בדגם שהוצג מוגדרת כניסיונית: עם מיכל אחסון למימן במשקל של עד 5 ק"ג, המסייע בייצור חשמל לשלושה מנועים חשמליים (אחד לסרן מלפנים, אחד לכל גלגל מאחור) שיכולים להסיע את הרכב ל-200 ק"מ בין תדלוקים; הספק וגודל סוללה טרם נמסרו, אולם למנועים מומנט משולב של 68 קג"מ. בדגם הסדרתי, יהיו ארבעה מנועים חשמליים (אחד לכל גלגל), טווח נסיעה של כ-550 ק"מ ומומנט כולל של 153 קג"מ(!).

מערכות הנעה מבוססות תא-דלק נחשבות גדולות וכבדות, אולם לדברי היצרנית גם הגרסה הזאת עברה את מסלול ניסויי השטח הקשוח Schöckl שבאוסטריה, המזוהה עם פיתוח מרצדס G קלאס ואשר משרת את מפעל מגנה-שטייר, המשתתף בפיתוח של גרנדיר.

אלפין A290: עכשיו גם נוסעת

לפני כחודשיים הציגה אלפין את A290 בטא, עליה כתבנו בהרחבה. באירוע כעת הציגה היצרנית את המכונית בתצורתה הנעה, וחשפה מספר פרטים נוספים על המאמץ להקנות לדגם יכולת דינמית גבוהה ומהנה, עם טשטוש מרבי של המשקל העצמי הגבוה יחסית הצפוי עקב השימוש בסוללה להנעה.

בשלב הראשון תוצע רק מערכת הנעה אחת - עם סוללה של "כ-52 קוט"ש" ש"אמורה להספיק לכ-380 ק"מ"; המנוע החשמלי, בהספק 215 כ"ס, יגיע מרנו מגאן E. עם זאת, מ-2027 צפויה A290 להיות מוצעת גם עם מנוע חשמלי בהספק 268 כ"ס, מאותה סוללה.

עוד מספרים באלפין על כך שמהנדסי הפורמולה 1 של החברה אחראיים על תכנון האווירודינמיקה של A290. כן מציינים בחברה כי סביבת הנהג - הכוללת סידור של מושב אחד מלפנים שני מושבים מאחור - לא תגיע לדגם הסדרתי. וחבל.

בעוד שרנו 5 - מי שמשמשת בסיס ל-A290 - צפויה להיות זולה יחסית (כ-30 אלף ליש"ט באנגליה, פחות מרנו זואי), אלפין צפויה להיות יקרה יחסית - עם תג מחיר גבוה בשליש (כ-40 אלף ליש"ט) שיהיה גם גבוה מזה של אבארט 500e וקופרה בורן בכ-10-15%.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
חזור למעלה