דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ארצות הברית לא מתנפלת על רכב חשמלי ואלה הסיבות

Getting your Trinity Audio player ready...

אין באמת דרך להתעלם מהכותרות המבשרות על ההאטה המפתיעה בשוק הרכב החשמלי בארה"ב. היצרניות הגדולות - פורד, GM, קרייזלר-ראם - מצהירות שהמכירות לא עומדות ביעדים, נאלצות לחתוך במחירים כדי למשוך רוכשים, מפסידות על ייצור דגמים חדשים ומשדרות אווירת שוק כללית קרירה.

כביש I-95 מיאמי פלורידה ארה"ב אילוסטרציה

וזה כואב במיוחד כשבינתיים בסין, שוק הרכב הגדול בעולם, רכבים מבוססי אנרגיה מתחדשת מהווים יותר משליש ממכירת מכוניות הנוסעים השנה. באיחוד האירופי? המכירות זינקו ביותר מ-36% לעומת שנה שעברה והיברידיות בכמעט 39%. למעשה, שלוש מכל עשר מכוניות שקנו האירופאים השנה היו מחושמלות.

האמריקאים, על אף שלל מותגים נוצצים, תוכניות מימון ממשלתיות נדיבות, נקודות זיכוי מס ואילון מאסק אחד - נמצאים עדיין הרחק מאחור לעומת מה שקורה מעבר לים. לפי ניתוח של בלומברג לרבעון השלישי של 2023, רכבים חשמליים היוו רק 8% אחוזים מסך מכירת המכוניות החדשות בארה"ב ומומחי רכב נשמעים יותר ויותר סקפטיים לגבי מימוש היעד שארצות הברית הציבה לעצמה לשנת 2032: חשמליות יהוו 67% מהשוק.

האמר EV

אבל לא כל המספרים מסתדרים עם הטענות על מותו בטרם עת של הרכב החשמלי האמריקאי. במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה, מכירות החשמליות במדינה דווקא עלו בכמעט 50%, ואם הקונים ימשיכו בנתיב הנוכחי הם יעקפו בקלות את רף מיליון המכירות בשנה - בפעם הראשונה בהיסטוריה של ארצות הברית.

אם יורדים לרזולוציה של מדינות כמו קליפורניה, שבה החוק קובע כי מכירת מכוניות מונעות בדלק תיפסק כליל עד שנת 2035, ההווה נראה אף בהיר יותר: מכירות רכבים מונעים בדלק הסתכמו שם ברבעון השלישי של השנה ב-64% בלבד, ירידה של 6% לעומת שנה שעברה.

פורד מוסטנג מאך-E

אפילו המחירים של החשמליות קרובים יותר מתמיד למכוניות על-דלק, בעיקר הודות לתחרות העזה בשוק הרכב ולהנחות הממשלתיות. טסלה דגם 3, למשל, נמכרת היום בארצות הברית בכ-40 אלף דולר - זול בכמה אלפים ממחיר הממוצע של מכונית חדשה במרבית חלקי המדינה.

אז מה בכל זאת קורה?

ובכל זאת, הכותרות הפסימיסטיות רחוקות מלהיות פייק ניוז. אין עוררין על כך שהמעבר לחשמל טלטל את התעשייה האמריקאית, שממילא אינה מוכרת ככזו שמסוגלת לשינויים מהירים וקיצוניים. עובדה שענקיות כמו פורד וג׳נרל מוטורס נאלצו לחשב מסלול מחדש, לחזור בהן מיעדי מכירות, ואף למשוך חזרה השקעות של מיליארדים. ג'נרל מוטורס גם עיכבה השקות של שלושה דגמים חדשים והודיעה על פירוק השותפות עם הונדה לפיתוח משותף של רכבים חשמליים במחירים מוזלים.

ביקוש נמוך מהצפוי הוביל את מרצדס וטסלה לחתוך שוב ושוב במחירים. פורד הפסידה לטענתה כ-36 אלף דולרים עבור כל רכב חשמלי שמכרה ברבעון האחרון, אם לוקחים בחשבון את התקציב שהשקיעה בפיתוח הרכבים. וכל זאת למרות שהאמריקאי הממוצע יכול להנות היום מזיכוי מס של עד 7,500 דולרים על קניית רכב חשמלי.

העניין המרכזי בדשדוש המדכדך של היצרניות האמריקאיות נוגע להערכות לפיהן החיסכון בדלק והיתרונות הסביבתיים יניעו את האמריקאים לעבור במהירות שיא לחשמל. אבל בקצב המכירות הנוכחי נדרשים 88 ימים עד שיימכר כל מלאי הרכבים החשמליים בארצות הברית, לעומת 59 ימים כשזה נוגע לכלי רכב מונעים בדלק.

המשמעות היא שהיצרניות פשוט ייצרו הרבה יותר חשמליות מכפי שהן יכולות למכור. היו להן תוכניות להשקת מעל ל-150 דגמים חשמליים חדשים עד שנת 2026, אבל בהינתן הביקוש הנמוך וסביבת המחירים הקשה - התוכניות האלה אינן ריאליות.

ויש כמובן גם את סיפור הכסף. זה שכמעט תמיד מוביל את הסיפור. בעבר, רכב חשמלי נהנה מביקוש גבוה כי ההיצע היה מוגבל והרוכשים הראשונים היו להוטים לנסות את הטכנולוגיה החדשה, או לעבור לתחבורה ידידותית יותר לסביבה. עבור הפריבילגיה הזאת המאמצים הראשונים היו מוכנים לשלם גם מחירי מותרות.

אבל עברו מאז כמה שנים טובות וכדי לכבוש את השוק, הרכב החשמלי צריך לרדת לעם. וזה אומר להתחרות בדגמים לא חשמליים לא רק כשזה נוגע לאיכות, אלא גם לעלות. כל עוד מחירי הדלק גבוהים, הקונה מוכן להרהר בכיף על מעבר לחשמל - גם אם מחיר הרכישה גבוה יותר. אלא שמחירי הדלק בארצות הברית דווקא היו נמוכים למדי בשנת 2023, ואיתן גם הוגבל התמריץ להשתמש בחשמליות.

רכב חשמלי עדיין עולה בארצות הברית בממוצע לפחות עשרת אלפים דולר יותר מאשר מקבילו המונע מדלק. וזה אומר שהרכבים החשמליים במדינה עדיין יקרים מדי עבור חלקים עצומים ממדינת הענק - שאינן מרוכזים בחוף המערבי או המזרחי. וזה חסם עיקרי.

ועדיין לא הגענו למחיר הטעינה. לא מעט מבעלי רכב חשמלי עדיין משתמשים במטענים ציבוריים לצורך נסיעות ארוכות, עם עלויות זהות בערך למילוי דלק - רק שתחנות דלק יש הרבה יותר בנמצא ותהליך המילוי גם גוזל משמעותית פחות זמן. בכלל, נהגי חשמליות רבים מתלוננים על כל תהליך הטעינה ואומרים שעדיין קשה למצוא מטענים מהירים באזורים מרוחקים של ארצות הברית.

למרות שכמה דגמים מבטיחים נסיעות ארוכות של יותר מ-500 ק״מ בטעינה אחת, זה עדיין לא מספיק לכסות נסיעות אמריקאיות טיפוסיות כמו מסן פרנסיסקו ללוס אנג׳לס. על כל נסיעה כזו צריך להוסיף לפחות חצי שעה או שעה רק לצורכי הפסקת טעינה. סקר של איגוד הרכב האמריקאי העלה כי 56% מהנהגים על הכביש טוענים שהסרבול של הטעינה היא סיבה שמונעת מהם לעבור לחשמליות.

אבל חזרה לכסף. כי עוד סיבה שמדירה נהגים מחשמליות היא ירידת הערך שלהן לאורך זמן. שוק המשומשות אינו מסביר פנים במיוחד עבורן, והמחיר הממוצע של רכב חשמלי משומש ירד בכמעט 20% בשנה האחרונה. לרוכשים פוטנציאליים יש סיבה ממשית לחשוש מפחת: החשמלית שלהם ככל הנראה לא תשמור על ערכה ככל שהטכנולוגיה תשתפר ותתפתח.

סיבה נוספת לדחיקת החשמליות מגיעה מבית: ההיברידיות פשוט פופולריות יותר, ופוגעות במכירה של החשמליות על-מלא. טסלה, לצורך העניין, רחוקה קילומטרים מתואר מותג הרכבים החשמליים הנמכר ביותר בארה"ב. למעשה זאת טויוטה, שמציעה יותר מ-20 דגמים היברידיים ומתמחה בנישה הזאת. ההיברידיות שלה לא רק פרקטיות ונמכרות יותר מאשר חשמליות מלאות, הן גם נוטות להיות זולות יותר, בהתחשב בכך שהן מציעות יעילות דלק טובה יותר לאורך זמן ומסוגלות לבצע נסיעות ארוכות ללא צורך בהפסקות טעינה.

כל אלה גורמים ליצרניות הרכב לוותר על יעדי המכירות שלהן, וייתכן שנשמע בקרוב על עוד השקות של דגמים חשמליים שיתעכבו או יחזרו לשולחן השרטוט. החלום האמריקאי של כבישים נטולי דלק לא עומד להתגשם בקרוב אלא אם תגיע איזו פריצת דרך משמעותית בתשתיות הטעינה ובהורדת תהליך הייצור לנקודה שבה ניתן יהיה לתמחר חשמלית כמו אחיותיה המזהמות. או שמחיר החשמל ירד באופן דרסטי. בשני המקרים, הסיכויים אינם גבוהים.

למאמר זה התפרסמו 24 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה