דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

חוגגים 70: המכוניות הישראליות ביותר

Getting your Trinity Audio player ready...

שבעה עשורים חלפו להם מאז הכרזת העצמאות, ומאז מדינת ישראל עברה לא מעט תהפוכות מוטוריות. מה היה לנו שם? רום כרמל וסברה, אמברגו צרפתי ויפני, מכבישים "ישראלים" ועד כבישי אגרה, Start Up Nation עם פיתוחים טכנולוגיים לעולם הרכב ועד הקמת מרכזי פיתוח גלובליים, תעשיות רכב נצרת ומירוצים באשקלון, איסור על תחרויות רכבים ואז כינון חוק הספורט המוטורי המדשדש, זה שבכל זאת הצליח לייצר לנו 3 מסלולים חיים ובועטים.

אז כשאנחנו עומדים בפקקים ומביטים אחורה דרך המראה המרכזית, מסתבר שעברנו לא מעט. כמובן שיש לנו עוד לאן להשתפר (פעם היינו מחכים שנה לפחות עד שדגם חדש יגיע לארץ), אבל אנחנו בהחלט בדרך הנכונה. ובדיוק בשביל אותה דרך, מתובלת עם קצת נוסטלגיה, אנו מציגים לכם את הרכבים הבולטים בכל עשור מהקמת המדינה ועד היום. חג עצמאות שמח!

1948: המשוריין

עם תום המנדט הבריטי והכרזת העצמאות, שלטו בכבישי הארץ לא מעט מכוניות מתוצרת בריטניה הגדולה. לדוגמה דגמי רובר ו-MG, שחלקם עוד נוסע אחר כבוד תחת ידיהם המסורות של חברי מועדון ה-5. ולמרות זאת, את תואר הרכב הבולט לשנת הקמת המדינה בחרנו להעניק למשוריינים של מלחמת העצמאות. הרכבים שפרצו את הדרך לירושלים במלחמה ההיא התבססו בחלקם על משאיות בריטיות מסוג CMP-15 והמיגון זכה לכינוי "סנדוויץ" מאחר והיו אלה לוחות מתכת וביניהם לוח עץ. השיירות הובילו את לוחמי המחתרות והצבא, פרצו את הדרך לירושלים הנצורה ולא פעם גם ספגו אבידות כבדות. "שיירות פרצו בדרך אל העיר..."

שנות ה-50: החיפושית

פולקסווגן חיפושית נולדה כידוע בזמן מלחמת העולם השנייה, לבקשתו של היטלר מפורשה לייצר מכונית שימושית וזולה כדי שכל אזרח גרמני יוכל לרכוש. מכאן, אגב, נולד שם החברה פולקסווגן (מכונית העם). למרות העבר המפוקפק, החיפושית היתה אחת המכוניות הנפוצות בישראל באותן שנים, וגם שנים רבות לאחר מכן. היא זוכה לאהדה גם היום בקרב משפצי רכבי אספנות. לחיפושית הייתה מערכת קירור אוויר (בניגוד לקירור מים המקובל כיום) וצריכת דלק חסכונית. החיפושית יוצרה בגרמניה עד שנת 1977, אך המשיכה להגיע לישראל משווקים אחרים עד שנת 1984. יצורה של החיפושית המשיך עד תחילת שנות ה-2000 במקסיקו.

פולקסווגן חיפושית

כדאי להזכיר: עוד מכונית אלמותית מאותן שנים היא לינקולן קוסומופוליטן הנשיאותית של ד"ר חיים וייצמן - הנשיא הראשון של מדינת ישראל. בשנת 1950 הנרי פורד השני העניק במתנה את הלינקולן (מותג היוקרה של פורד) לנשיא וייצמן. הלינקולן קוסומופוליטן הנשיאותית יוצרה ב-18 יחידות בלבד, כאשר שאר 17 היחידות הגיעו לנשיא האמריקאי הנרי טרומן. למכונית מנוע 8 צילינדרים בנפח 5.5 ליטר והיא אובזרה בכל טוב, כולל חלונות חשמליים ומערכת קשר פנימית.

לינקולן קוסמופוליטן הנשיאותית

שנות ה-60: פיאט 124

פיאט 124 היא מכונית משפחתית שהגיע אלינו באמצע שנות ה-60 והייתה למכונית שנתנה יותר מה-500 האייקונית והקטנטנה. פיאט 124 הציעה איכות גבוהה יותר ומגוון מנועים ובנוסף גם זכתה בתואר מכונית השנה לשנת 1967. פיאט 124 יוצרה ברישיון עד שנת 1984 תחת חברת לאדה הרוסית וזכתה לשם לאדה 1200. משפחות רבות ישראליות עוד מחזיקות בבוידעם תמונות מצהיבות של משפחה עם ציוד פיקניק, סנדלים תנכיות ושפמים, בתוך פיאט 124 קטנה ועממית.

פיאט 124

כדאי להזכיר: פיג'ו 403 נעה על כבישי ארצנו בשנות השישים ונחשבה למכונית חזקה לשעתה. המכונית עוצבה על ידי סדנת פינינפארינה (כן כן, אותה סדנה שהביאה לנו לא מעט פרארי אייקוניות). ל-403 היו מנועי 1.3 ו-1.5 ליטר בהספקים של 54 ו-65 כ"ס בהתאמה.

פיגו 403

שנות ה-70: פורד קורטינה

אחת המכוניות הבולטות של שנות השביעים היא פורד קורטינה בדור השלישי והרביעי שלה. לקורטינה מנוע בנפח 1.6 ליטר (63-68 כ"ס) והיא זכורה ללא מעט אנשים גם כניידת משטרה משנת 1972 ועד סוף העשור, ושימשה גם כרכב קצינים בדרגת ניצב (אז הן נצבעו כולן בלבן). בנוסף לקורטינה גם לפיג'ו הייתה נציגות חשובה באותן שנים - פיג'ו 404. ה-404 שווקה במגוון תצורות כגון סדאן 4 דלתות, סטיישן, קבריולה ואפילו טנדר - אותו ניתן לפגוש כיום אצל שכנינו ברשות הפלשתינית.

פורד קורטינה

כדאי להזכיר: פלימות' ואליאנט עלתה לתודעה לאחר שנבחרה כרכב אלופי צה"ל. נסעו בה גנדי וגורודיש. הואליאנט שהגיע לצה"ל הייתה בגרסת V100 הבסיסית, אך עדיין נחשבה כרכב שהוא סמל סטטוס.

פלימות ואליאנט

שנות ה-80: סובארו ליאונה / פיג'ו 205

בשנות השמונים שוק הרכב בישראל הלך והתפתח, והמותגים היפניים החלו להתבסס כאן. לכן בחרנו בשני רכבים שמיד יעלו בראשו של כל ישראלי: סובארו ליאונה המשפחתית (שכונתה גם DL) ופיג'ו 205 הקטנה. סובארו ליאונה זכתה בארץ לפופולאריות עצומה. היא שווקה במספר גרסאות כגון סדאן, סטיישן וגם קופה וברמות גימור מגוונות, כאשר הבכירה מביניהם הציעה כבר אז 4 חלונות חשמליים, הגה כוח, גיר אוטומטי ומזגן מקורי. הליאונה שווקה עם מנועי 1.3 ליטר עד 1.8 ליטר שסיפק לא פחות מ-90 כ"ס (והיתה גרסת טורבו נדירה עם 136 כ"ס). האגדה בארץ מספרת שכדי לספק את המכוניות במהרה, הייתה סובארו שולחת עובדים עד לנמל אילת כדי להביא את הליאונה בנסיעה היישר אל הרוכשים המאושרים שחיכו בסוכנות. מחוץ לאולמות התצוגה השתרכו תורים ארוכים, ובתוך האולם כלל לא היה ניתן להיכנס אל המכוניות - דבר שלא הפריע להסתערות הלקוחות.

סובארו לאונה

פיג'ו 205 גם היא אגדה בפני עצמה, והיא שווקה במגוון גרסאות ורמות גימור, החל מ-3 דלתות, דרך 5 דלתות, קבריולה וכמובן ה-GTi. גם ה-205 שירתה בצה"ל כרכב קצינים בדרגת רס"ן. ה-205 נמכרה בישראל ברציפות משנת 1984 עד לשנת 1998, כאשר הגרסה העיקרית היתה ה-1.4 ליטר עם גיר ידני. אותו מנוע, אגב, משווק כיום בשנת 2018 בפיאט קובו המסחרית.

פיגו 205

כדאי להזכיר: פורד סיירה, הזכורה ללא מעט אנשים כניידת סיור משטרתית, היתה גם היא להיט בסוף האייטיז. היא שווקה לרוב בגרסאות 4 דלתות ומנוע בנפח 1.6 ליטר, אך היו גם גרסאות 5 דלתות "ליפטבק". גם הסיירה שרתה בצה"ל כרכב האישי של קצינים בדרגת אל"מ ותא"ל.

שנות ה-90: מיצובישי סופר לנסר / טויוטה קורולה

אם בשנות -70 חל ה"מהפך" הפוליטי, אז בשנות שנות התשעים חל המהפך היפני. לא עוד רכבים אירופאים בצמרת המכירות אלא רכבים יפנים שכבשו בסערה את ישראל - ושלטו עד להתעצמות הקוריאנים בעשור הנוכחי. הזכורות ביותר הן מיצובישי סופר לנסר וטויטה קורולה. הלנסר שווקה עוד מסוף שנות ה-80, יחד עם מיצובישי לנסר סטיישן (שהייתה בעצם לנסר מדור קודם, ואחר כך קיבלה את השם צ'אמפ). כבר אז הציעה הלנסר אבזור עשיר בזמנו וצויידה במנוע בנפח 1.5 ליטר. בשנות ה-90 הגיע דור חדש ללנסר, שזכה לכינוי סופר לנסר (תופעה ידועה הייתה יצירת שמות ישראלים כדי לבדל בין דורות, מה שלא תמיד עבד טוב – גרנד ליאונה, זוכרים?). הסופר לנסר הציעה גם היא אבזור עשיר בזמנו, כולל 4 חלונות חשמליים, הגה כוח, פגושים בצבע הרכב (זוכרים?) והפעם – תיבה אוטומטית ששודכה למנוע בנפח 1.6 ליטר, ועם השנים הותקנו לה מצננים בשל תופעות התחממות.

במקביל אליה גם טויוטה קורולה פרחה בארץ בדור השביעי שלה והפכה במהרה למותג שמסמל את הכינוי משפחטומטית 1600 סמ"ק. הקורולה הציעה כבר אז פיצ'ר מעניין להגברת המודעות לצריכת הדלק. היו אלה שתי נורות בלוח המחוונים, ירוקה וכתומה, שנדלקו בהתאם לאופי השימוש בדוושת התאוצה.

טויוטה קורולה

כדאי להזכיר: הונדה סיוויק הציעה בדור החמישי שלה משהו שהיה נדיר למצוא בקרב שאר המתחרות האסייתיות – תחושה יוקרתית יותר ואופי ספורטיבי. היא תומחרה גבוה מהן, הציעה אבזור דומה ועשיר בזמנו, אך יחד עם עיצוב אווירודינאמי, ריפודים איכותיים ואפילו גרסת קופה והאצ'בק שהוסיפו גם הן לתחושה הספורטיבית. לא פלא שהיא זכתה לעדת מעריצים.

הונדה סיוויק

שנות ה-2000: מאזדה 3

אי אפשר לכתוב על 70 שנה למדינת ישראל מבלי להזכיר את המושג "אומת הסטארט-אפ". חברות הטכנולוגיה שהביאו עימן השקעות רבות יצרו בתחילת המילניום את "בועת ההיי טק" המפורסמת. כדי למשוך עוד ועוד אנשי מקצוע טובים, הציעו חברות ההייטק רכב צמוד לעובדיהן והביאו לפריחת ענף הליסינג.  בתחילת הדרך שלטה מאזדה לנטיס בציים, יחד עם אחותה פורד פוקוס, אבל אחת המכוניות הבולטות ביותר מאותו העשור הייתה מאזדה 3 שהגיעה בשנת 2004 ומיד הציפה את השוק. ה-3 המשיכה את מסורת שנות ה-90 עם שילוב מנוע 1.6 ליטר, תיבה אוטומטית ותצורת סדאן. רמת הגימור ל"ציי רכב" החלה אז, עם 2 כריות אוויר בלבד לעובדי ההיי טק, ולצד גרסאות הסדאן, נמכרו גם גרסאות האצ'בק והוצעו רמות גימור גבוהות יותר ומנועי 2.0 ליטר חזקים.

מאזדה 3

כדאי להזכיר: עוד שחקנית חשובה בשוק הליסינג והפרטיים הייתה פורד פוקוס שזכתה להצלחה רבתי. בסוף העשור פורד היו לראשונים להציע את גרסאות הסדאן והסטיישן באותו המחיר, דבר שיצר (לתקופה קצרה יחסית) גל רכבי סטיישן, והיה נראה כי עם ישראל גילה את מה שהאירופאים גילו שנים רבות קודם לכן. גם יונדאי גטס זכתה לפופולאריות באותן שנים.

פורד פוקוס

2010 עד היום: קיה ספורטז'

העשור הנוכחי גם הוא מסמל שינוי נוסף – תחילתו של עידן הג'יפונים. בתחילת העשור החלו להימכר בהיקפים משמעותיים דגמים כמו ניסאן קשקאי, יונדאי ix35 ומאזדה CX5, אבל פורצת הדרך היתה קיה ספורטז', שבשנת 2015 הציע לראשונה את המתכון המוכר והאהוב עם מנוע 1.6 ליטר ומחיר של מכונית משפחתית. עד מהרה הפך הספורטז' לפורץ דרך; רכבי פנאי נוספים החלו להגיע עם מנועים קטנים ומחירים אטרקטיביים, במה שמסמל את תום עידן המשפחתיות.

קיה ספורטז

כדאי להזכיר: סקודה אוקטביה היתה למשפחתית הראשונה שהציעה בארץ מנוע טורבו קטן בנפח של 1.2 ליטר. אחת המשפחתיות המרווחות והגדולות קיבלה מנוע צנום מידות וסמ"קים, "ואף על פי כן נוע תנוע". האוקטביה צברה תאוצה והפכה תוך זמן קצר לרבת המכר של סקודה בארץ. הישראלים הפסיקו לחשוש מהמנועים הקטנים, והמכוניות המשפחתיות החלו להשיב מלחמה לג'יפונים עם שיפורים בטכנולוגיה ובאיכות - אם זה במנועי הטורבו הקטנים ואם זה בדגמים היברידיים כאלה ואחרים. ואם זה לא מספיק, היום אנו מכירים כבר את האוקטביה גם עם מנוע 1.0 ליטר.

סקודה אוקטביה

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
חזור למעלה