דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

כך הפכה סין למעצמת רכב חשמלי

Getting your Trinity Audio player ready...

סין עוברת לחשמל

כל העולם מדבר על חשמל, אבל מספיקה הצצה בטבלת סיכומי המכירות לאחרונה, כדי להבין שזה ממש לא מתחלק שווה בשווה. על פי נתוני המכירות העולמיות של כלי רכב חשמליים לגמרי ב-2018 (השנה המלאה האחרונה שעליה אנחנו יודעים את המספרים, נכון לכתיבת שורות אלה), נמכרו ברחבי העולם 1.26 מיליון מכוניות חשמליות. בשנה הזו נמכרו בסין כ-769 אלף מכוניות חשמליות. במלים אחרות, בסין נמכרו מכוניות חשמליות יותר מאשר בארה"ב, באירופה, ביפן ובכל שאר העולם גם יחד. כן, גם כולל ישראל…

מפעל פולסטאר בסין

אם נבדוק זאת במונחים של אחוזים מתוך כלל המכוניות שנמכרו במדינה, ישנן כמה מדינות שמכרו יותר אחוזים מאשר סין, כמו נורבגיה, שבדיה, הולנד ועוד כמה. ובכל זאת, קשה להתעלם מהמאסה האדירה של מכוניות חשמליות שנמכרות בסין.

GAC

איך זה קרה?

כדי שכל כך הרבה סינים יקנו מכוניות חשמליות, צריך היה בהתערבות ממשלתית. ובאמת, נראה שהממשל הסיני השקיע סכומים בלתי נתפסים של הרבה מעל 400 מיליארד יואן סיני (כ-200 מיליארד שקל) כדי לעודד את התעשייה הסינית לעבור לפיתוח ולייצור של כלי רכב חשמליים. כך נולדו בסין כמאה ויותר יצרנים של כלי רכב חשמליים וכך המדינה פשוט שילמה מכיסה על הפסדים שונים שנבעו כתוצאה מבחירה בטכנולוגיה החשמלית על פני החלופות הוותיקות והמוכרות.

Lynk&Co

אחד מתוצרי הלוואי של העניין הוא ענף האוטובוסים החשמליים, שבו שולטת סין כמעט בלי מצרים ולא רק בערי סין, אלא בכל העולם. גם ברחובות ערי ישראל מסתובבים לא מעט אוטובוסים חשמליים מתוצרת סין, שחוסכים מאתנו נשימת עשן אגזוזי דיזל ליד הבית.

הנסיון מהאופניים והקטנועים החשמליים

החיבה הסינית למעבר לטכנולוגיה חשמלית לא החלה עם המכוניות. כבר לפני כעשרים שנה החליטו בממשל לצמצם ככל האפשר את עשן המנועים בערי סין. הדרך לשם עברה בהחלטה חוקית וכלכלית להסב את תעשיית הקטנועים לחשמל. כך נולדו בסין מאות מיליוני דו-גלגליים חשמליים, שמהווים עד היום את עיקרם המוחלט של כלי רכב חשמליים ברחבי העולם. ההצלחה ההיא שכנעה את הממשל לעשות צעד דומה בתחום הארבעה-גלגלי.

האם סין שולטת על תעשיית החשמל המוטורי?

הסינים עוד לא מייצאים לעולם מכוניות חשמליות רבות, אבל התהליך קורם עור וגידים - הגם שמול תחרות הולכת וגוברת מרחבי העולם. ובכל זאת, נראה שהאומה הגדולה בעולם כבר הציבה הרבה יותר מרגל בדלתה של תעשיית הרכב החשמלי בעולם.

מפעל פולסטאר בסין

מעבר למאה יצרני המכוניות החשמליות בסין, המדינה אוחזת באחוזים ניכרים ממקורות האספקה של החומרים הייחודיים לרכב החשמלי, ובעיקר לסוללה שלו. כך מחזיקה סין בכמה מהמקורות המרכזיים של חומרים ובהם הליתיום (להנעת החשמל בסוללה) והגרפיט (משמש לייצור אנודות).

הסכם בין חברת רכב אירופאית לסינית

כדי להשלים את התמונה התפתחה בשנים האחרונות תעשיית ייצור הסוללות הסינית. שניים משלושת יצרני הסוללות הגדולים בעולם כיום הם סינים - CATL, שמייצר סוללות לכמה מהיצרנים המערביים הבולטים (כמו דיימלר, ניסאן, פיג'ו-סיטרואן, ב.מ.וו, וולוו והונדה) וכן BYD, מוותיקי יצרני המכוניות החשמליות שהוא גם יצרן הסוללות השלישי בגודלו בעולם. BYD מייצר סוללות בין היתר לדגמי המכוניות שלו ושל טויוטה. אגב, יצרן הסוללות הגדול בעולם הוא קוריאני - LG Chem.

סוללה CATL בוולוו

מדוע סין עוברת לחשמל?

להחלטה הסינית להשקיע סכומי עתק בתעשיית הרכב החשמלי מספר סיבות. האחת היא זיהום האוויר הקטלני במטרופולינים של סין. הזיהום הכבד מביא הן לפגיעות בגוף ובנפש והן לפגיעה בתעשיית התיירות ובעסקים עם העולם בכלל.

BYD e6

סיבה נוספת לבחירה לעבור לטכנולוגיה החשמלית נמצאת בכך שעד כה התקשתה סין לחדור לשווקי הרכב בעולם הרחב. זאת בשל המורכבות בייצור כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית וביתרונות שהשיגו יצרני שאר העולם בעשרות השנים שבהם קדמו לתעשייה הסינית.

נוסף על כך, תעשיית הרכב בסין לא היתה במהלך השנים תובענית במיוחד כלפי חבריה בכל הקשור בתקני זיהום, בטיחות ונוהלי ייצור ועבודה. עם הסטנדרטים האלה התקשתה סין להתחרות בשווקים המערביים, בעיקר, בצפון אמריקה ובאירופה. המעבר לטכנולוגיה חדשה - חשמלית - מאפשר לסין להתחיל מנקודת עוצמה, בעיקר אם היא בוחרת להשקיע רבות כדי להקדים את העולם ביכולות.

NIO ES8

האם זה תופס?

בסין נמכרות מכוניות חשמליות רבות, אולם בינתיים הייצוא לעולם הרחב טרם תפס תאוצה. דווקא בישראל אנחנו פוגשים בכמה מהמקרים הנדירים הללו שהדבר כן קורה - מהאוטובוסים שכבר הזכרנו, דרך ה-MG ZS EV שמייבאת חברת לובינסקי ועד לדגמי GAC החשמליים, שאותם פגשנו לאחרונה בסין ושיגיעו לישראל בתוך שבועות בודדים.

הנסיגה

לאחרונה החליט הממשל הסיני כי השקיע די בנושא החשמלי, וגם שהיקף חדירת הטכנולוגיה החשמלית לסין לא עמדה בקצב המצופה. לאכזבתם של כמה מיצרני המדינה ומשקיעיה, שכמה מהם אירופים ואמריקאים, הסובסידיות הולכות ואוזלות. יש גם מי שהעריך שהברז ייסגר מוקדם יותר. ישנן הערכות כי אחת הסיבות לקצב האיטי נובעת מרמאויות או כשלונות של יצרנים ותעשייניים שונים, שנהנו מכספי השקעות הממשל, אבל לא הסבו אותם כראוי לכלי רכב חשמליים.

מפעל פולסטאר בסין

'מלחמת הסחר' בין ארה"ב וסין אינה מסייעת לסינים לפרוץ לעולם, גם לא ההשקעות הכבדות של כמה מיצרני המערב, ובהם פולקסווגן, GM, יונדאי-קיה, דיימלר וניסאן, שאינם מתכוונים להשאיר לסינים במה פנויה. האם בכל זאת יצליחו הסינים לפרוץ לעולם ולממש את הרצון שלהם להוביל בטכנולוגיה שיכולה להפחית מזיהום האוויר ומחלות הלב והנשימה שלנו? זה קורה עכשיו, שווה לעקוב.

קורוס 3 חשמלית

ועוד משהו… הסינים שבדרך

בישראל החלו לפעול יצרני רכב סינים, ברצון להביא לכאן כלי רכב ברמה אחרת מכפי שנתפסו הסינים בעבר. חלק מהעניין הוא בשלות הטכנולוגיה החשמלית הסינית, שמתחילה לתת פירות גם בכבישי ישראל. נוסף ל-MG, עם הגרסה החשמלית לרכב הפנאי ZS, יושק בחודש הבא באופן רשמי מותג הרכב הסיני GAC, שאותו תביא 'אוריון מוביליטי', חברה-בת של יוניון מוטורס יבואן טויוטה.

GAC

בישראל ישנם זכיינים נוספים שעשויים להתחיל בעתיד הקרוב או הרחוק, לייבא כלי רכב סינים למקומותינו. לחברת "כדורי", המוכרים בתעשיית החלפים לרכב, ישנו מזה שנים זכיון יצרן הרכב הסיני "צ'רי" ואת "בריליאנס" הסיני עשוי להביא לכאן בעל הזכיון, "אוטו חן" של משפחת בליליוס.

צפייה בתוכן כך הפכה סין למעצמת רכב חשמלי



השנה דיווחנו כאן כי קבוצת UMI, יבואנית דגמי GM, חתמה על הסכם לייבוא דגמי האנטנג ודובי בן גדליהו מגלובס דיווח כי ישנם מגעים חמים בין יצרן הרכב הסיני הגדול BAIC ובין קבוצת "תפארת המכונית". נוסף לאלה, קבוצת כלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי ומרצדס, מחזיקה מזה שנים את זכיון היבוא של דגמי ג'ילי. יהיה מעניין.

למאמר זה התפרסמו 4 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה