דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מדריך: מה מותר לשפר ברכב שטח

Getting your Trinity Audio player ready...


ישנם רכבי שטח שברגע שהם עלו על הכביש, עדיין עם הניילונים מהיבואן, הם כבר מסוגלים לטפס על צוקים, לצלוח נהרות ואפילו לעבור ליד סדנת שיפורי שטח בלי לעצור. אבל רובם הגדול של רכבי השטח, אפילו אלו שנולדו עם זיפים לא מגולחים מהיצרן, צריכים כמה שדרוגים פה והתקנות שם כדי לממש את פוטנציאל השום-דבר-לא-יעצור אותי, כמו בפרסומות שלהם.

ישנם מי שאצים רצים עם המזומנים לשפר ולשפץ, להגביה ולהתקין, ויש מי שבוחנים קודם את חוקיות ההתקנות. אחרי הכל, הורדה מהכביש של רכב יקר בידי שוטר חשדן אינה רצויה לאיש.

שיפורי רכב שטח

אנחנו יוצאים כמובן מתוך נקודת הנחה שאלו ואלו לא יעזו לזוז גם מטר אחד עם הרכב בלי שהשתכנעו שההתקנות בטיחותיות לרכב, לבעליו ולא פחות חשוב - לשאר משתמשי הדרך שבסביבה, מהולכי רגל רכים, דרך מכוניות ליסינג מצויות ועד לחזירי בר.
השאלה הגדולה היא: מה מותר ומה אסור להתקין. התשובה הפשוטה היא: כלום*. מזל. מזל שיש את הכוכבית הזאת, כי דרכה אפשר בכל זאת לנופף לשוטר החשדן בסעיפים ואישורים שייאפשרו לכם להמשיך אל עבר האופק המסולע עם שיפורים כאלה ואחרים.

מדוע אמרנו "כלום"? כיוון שבגדול כל שינוי במבנה הרכב אסור מבחינת משרד התחבורה הישראלי, אלא אם אושר באופן ספציפי. אם תשדרגו את הזכרון במחשב הנייד שלכם או שתחליפו את המרגרינה במתכון עוגת היומולדת בחמאה - זה לא יקפיץ פיוזים תקניים, אבל אם תרצו להחליף גלגלים או פגוש, אזי תהיו חייבים לעבור דרך התקן. האמת - אם היה תקן מסודר לכל שיפור והתקנה, היה מן הסתם קל יותר לכתוב כתבת מדריך שכזאת, אבל התחום האפור כאן גדול.

היות שכך, קבלו מאתנו:
אזהרה: כל שיפור, שינוי, או שדרוג ברכבכם, הוא על אחריותכם. כל המלצה והבהרה בכתבה הזו מהווה מידע כללי ובלתי מחייב.

אז מה בכל זאת מותר להתקין או לשדרג?

הגבהת הרכב

החדשה הכי טרייה בתחום הזה נמצאת באישור רשמי, או שמא נאמר - פיקוח מסודר, של משרד התחבורה להגביה את הרכב. רגע, אל תמהרו. ההגבהה מוגבלת ל-5 סנטימטרים לכל היותר מעבר  לתקן המוגדר של יצרן הרכב. כדי להגביה את הרכב תידרשו לשדרג את ערכת הקפיצים (בעיקר) וסביר שתרצו להתאים גם בולמי זעזועים חדשים.

לאחר ההגבהה תידרשו לעבור תהליך לא מורכב במיוחד: שינוי הגובה יחייב התאמה ובדיקה של תאורת הרכב (ביקור במכון רישוי), ביקורת ותיקון של זוויות הגלגלים (גיחה למכון פרונט). כשתגיעו למשרד הרישוי לבקש אישור על ההגבהה, תציגו את אישורי שני הגורמים הללו ותוסיפו אישורים מיצרן ערכת ההגבהה והמתקין וכן אישור על עמידה בתקן (מהטכניון וכדומה).

שיפורי רכב שטח

השגתם הכל? משרד הרישוי יפנק אתכם באישור לקבל הערה ברשיון על זה שהרכב הוגבה באישור
למה להגביה: כדי לעבור מעל לסלעים גבוהים יותר וכדי לשפר את זוויות הגישה, הבטן והנטישה. רק קחו בחשבון שמרכב גבוה יותר משמעו מרכז כובד גבוה יותר, כלומר - יציבות טובה פחות, בעיקר בסיבובים, בתמרוני חירום וכן, גם בשיפועי צד.

החלפת קפיצים ובולמי זעזועים

גם בלי להגביה את המרכב אפשר לכייל מחדש או להחליף קפיצים ובולמים, כדי לשפר את האופן שבו הרכב מתמודד עם תנאי שטח מורכבים. האם זה מותר? לא היינו מתחייבים, אבל נראה שכל עוד לא נשנה את גובה הרכב (מעבר לסעיף "הגבהת הרכב"), וכל עוד לא נטפל במרכב עצמו - כלומר, תושבות הקפיץ והבולם - אזי אפשר להניח שזה "יעבור".

שיפורי רכב שטח

מדוע להחליף קפיצים ו/או בולמים: כדי לשנות את הדרך שבה הרכב מתמודד עם תנאי השטח - משדרוג בנוחות על חשבון הקשיחות ועד להתאמת הרכב ספציפית לצליחת תא שטח מסולע.

התקנת מגן גחון

מגניב להיכנס לשטח, אבל הוא מלא בכל מיני סלעים, ענפי עצים יבשים, קצות בזנ"טים ותעלות לרוב. בגדול אפשר להסתדר עם רבים מהם עם רכב גבוה מספיק ונהיגה זהירה מספיק, אבל גחון הרכב, אפילו ברכב שטח מסוקס, הוא איזור רגיש. לעתים חשופות שם תיבת ההילוכים, המנוע עצמו, מיכל הדלק, מיכלי נוזלים נוספים, תפוחים, דודי אגזוזים ורכיבים מכאניים נוספים. כדי להגן על כל אלו אפשר להתקין מגני גחון מלפנים, מאחור ובאמצע. הם אמנם פוגעים מעט במרווח הגחון וגם בקלילות המרכב, אבל שומרים על חשבון הבנק מלא מעט אינסידנטים.

שיפורי רכב שטח

רוצים להתקין מגן גחון? אין בעיה, כך החוק. פעם היה צורך באישורים שונים, אבל כיום, ברגע שאתם מתקינים מגינים תקניים, החוק לא מגביל אתכם. רק וודאו שכמו בכל שיפור אחר, לא נפגעת לכם אחריות היבואן.

מדוע להתקין מגן גחון: כדי לחזור הביתה עם תיבת ההעברה שלמה ועם קרטר ודוד אגזוז לא מנוקבים.

התקנת "מגן חזירים"

אתם רציניים? ברור שאסור! בערבות אוסטרליה, שם אתה תקוע במרחבים, במרחק של עשר שעות נסיעת שטח מהכפר הקרוב, וחושש מפני חיית בר גדולה שתפתיע מאחורי השיח הקרוב ותשבית אותך (גזר דין מוות לשניכם), שם אפשר להבין התקנה של מוטות הגנה שכאלה. אבל כשמסתובבים באזורים הרבה יותר עירוניים וצפופים, רק דמיינו איך נראית פגיעה של מוט כזה, במהירות של עשרות קמ"ש, ישירות בראשו של ילד, למשל. אאוץ'!

אבל… רגע. החוק דווקא מאשר התקנה של מגן חזירים בתנאי מאוד ספציפי: אך ורק אם יוצר והותקן בידי יצרן הרכב. וככל שידוע לנו, אף דגם לא מאושר להימכר בישראל עם מגן חזירים שכזה, כך שזה יותר אישור תיאורטי בלבד, וטוב שכך.

מדוע להתקין מגן חזירים: אנחנו מעדיפים - מדוע לא להתקין מגן חזירים: כי זה מסוכן לאללה לכל הולך רגל בכל גיל וכמעט בכל מהירות. כן, לא היינו רוצים לחטוף מוט ברזל בשום מקום בגוף, לא אנחנו ולא האחיינים המתוקים שלנו. גם לא במהירות הליכה.

התקנת כננת

טוב, רכב שטח הוא לא באמת רכב שטח אם אין לו כננת משיכה בחזית. מה זה? ובכן, כננת היא מעין גלגלת של כבל חזק, ידנית או ממונעת, שמאפשרת לחבר אליה רכב שטח אחר שנתקע - ולמשוך אותו החוצה מהברוך. האמת? אפשר גם לחבר את הכבל לסלע, עץ חזק או רכב אחר כדי לגרור את עצמנו החוצה מברוך, באמצעות אותה כננת.

כמו וו גרירה, מותר להתקין כננת על רכב אם זהו סוג מאושר ומותקן כהלכה, ואז מקבלים אישור של משרד התחבורה וגם הערה תואמת ברשיון הרכב.

שיפורי רכב שטח

מדוע להתקין כננת: כדי לחלץ מכוניות אחרות, לחלץ את עצמך, לחלץ פיל מבוץ טובעני ולהפגין לכולם שאתה והרכב שלך הם ג'יפאים אמיתיים.

התקנת פגושי פלדה ושאר רוצחים

כמו מגיני חזירים, גם פגושי פלדה משדרים המון ג'יפאות אופנתית לעולם ומאחורי הקלעים מכים בהולכי רגל ללא רחם. האם גם הם אסורים לשימוש? תלוי. בעקרון אסור, אבל ישנם כמה תנאים שמאפשרים זאת: אפשרות אחת - אם הפגוש הותקן במקור על ידי יצרן הרכב. אם מדובר בפגוש קדמי, אזי מותר להתקין אותו אם מותקנת עליו כננת (ע"ע) מותרת. ואם מדובר באחורי? מותר להשתמש בו אם הוא תומך בוו גרירה, בהנחה שברכב אין הכנה להתקנת וו שכזה. המלצתנו, למען שלום הציבור? התקינו פגושי פלדה רק אם אין לכם ברירה אחרת.

מדוע להתקין פגושי פלדה: כדי להתאים לרכב כננת או וו גרירה, אך ורק אם אין אפשרות אחרת.

התקנת "שנורקל"

הא! הנה משהו שכנראה לא יפריע לאף אחד אם נתקין. שנורקל, כשמו כן הוא - מאפשר למנוע לנשום גם מתחת למים. רגע, מה? אכן. התקנה של שנורקל מאפשר למנוע השאפתני שלנו לשאוף אוויר צח גם כשהמנוע, עם מרבית שאר המרכב, שקועה עמוק בבוץ, או במים.

מהבחינה הבטיחותית חשוב כמובן להקפיד שהשנורקל יהיה מחובר כראוי וגם שלא יסתיר את השמשות והמראות. אז… התקנת שנורקל חוקית ותקנית לגמרי? לא אמרנו את זה.
מדוע להתקין שנורקל: כדי שהמנוע יוכל להמשיך לנשום גם במעבר מים ובוץ

החלפת גלגלים

אהה. זאת אחת השאלות הגדולות והנפוצות בשדרוגים של כלי רכב. האם מותר להחליף לצמיגים/גלגלים אחרים? התשובה, ככל הנראה, היא כזו: החלפת פרופיל של צמיג - מצמיג כביש, למשל, לצמיג שטח, מותרת כל עוד לא משתנה מידת הגלגל והצמיג. החלפה של מידת הצמיג - זה כבר סיפור אחר.

אם רוצים להחליף את מידת הצמיג, למשל - מ-16 אינץ' ל-18, אזי צריך לבדוק אם הדגם הזה מאושר להחלפת מידה כזו. איך יודעים? שאלה טובה. אפשר לקבל אישור מהיבואן על האישור הזה, אולם השמועות גורסות כי בוחני הרישוי אינם מוכנים תמיד להסכים לאישור. לאנשי הרישוי ישנו ספר שבו מפורטות המידות המותרות לכל דגם. המלצתנו - קפצו למכון רישוי קרוב ושאלו אותם אילו מידות מותרות לדגם הרכב שלכם.

שיפורי רכב שטח

אפשר לשדרג? מצוין. כעת קבלו על כך אישור ממשרד הרישוי ורשיון הרכב שלכם יתעדכן בהתאם למידה המבוקשת והמאושרת.

מדוע להחליף מידות גלגלים: לטובת שליטה בפרמטרים שצמיגים שולטים בהם, כמו מידת האחיזה בתנאי שטח לעומת מידת האחיזה בתנאי כביש

תודה לרני פלג הדגול על הסיוע בהכנת הכתבה

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
חזור למעלה