דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מותגי הרכב שנעלמו מהמפה (חלק ב')

Getting your Trinity Audio player ready...

אחרי שסקרנו את מותגי הרכב שהיו בישראל והוחלט להפסיק לשווקם כאן, חלקה השני של הכתבה נוגע בנקודה כואבת יותר - המותגים שפעילותם הופסקה לגמרי, בארץ ובעולם. הפעם מדובר על הצד הפחות נעים של תעשיית הרכב. כמו בכל עולם העסקים, לא פעם ישנן חברות שמצליחות פחות. חלקן זוכות לתמיכה מהקונצרן או מהמדינה, חלקן נרכשות ונבלעות בתוך יצרן גדול יותר וחלקן פשוט נסגרות. לעיתים נותרת רק זכות השימוש בשם, לפעמים גם היא עוברת בעלות או אפילו פגה לגמרי מן העולם.

בכתבה זו בחרנו להתייחס לכמה מותגים מוכרים משני העשורים האחרונים, אך כמובן שאם נרחיק עוד אחורה בשנים נוכל למצוא עוד מותגים שנעלמו כמו פלימות' ואולדסמוביל האמריקאים, סימקה שהפכה בהמשך לטלבוט הצרפתית, אוטוביאנקי האיטלקית או אוסטין ומוריס הבריטים ועוד. כאמור, חלק מזכויות השימוש בשם נותרו בידי הקונצרנים השונים, כמו למשל טלבוט שנותרה בידי קונצרן פיג'ו-סיטרואן ומידי פעם נשקלת חזרתה כמותג לואו-קוסט (בדומה לדאצ'יה של קונצרן רנו-ניסאן).

דייהו

דייהו הוא מותג רכבים קוריאני שהוקם אי שם בסוף שנות ה-30. בדרך הוא החליף כמה בעלויות ושמות עד שהתעצב כדייהו מוטורס בשנת 1982 כאשר נרכש על-ידי קבוצת דייהו. 20 שנים מאוחר יותר מותג הרכבים הקוריאני חדל מלהתקיים כמותג רכבים עצמי מאחר ובשנת 2002 נרכש על-ידי ג'נרל מוטורס. האמריקאים הצמידו לדגמים הקוריאניים את סמלה של שברולט וזו הפכה להיות GM Korea או בשמה המוכר יותר "שברולט קוריאה". רובכם ודאי זוכרים את אותן שברולטים קוריאניות - אבאו, אופטרה, אפיקה ועוד.

דייהו הגיעה לישראל בשנות ה-90 עם דגמים כמו דייהו רייסר, שהתבססה על אופל קאדט בדור החמישי והאחרון שלה שייוצרה בין השנים 1984-1991, בעוד הרייסר המשיך להיות מיוצר 6 לאחר סיום הייצור של הקאדט. לאחר מכן הדור השני שלה קיבל את השם "סופר רייסר" (בעולם נמכר גם בשם דייהו נקסיה). אפילו רכב מנהלים היה לדייהו, שמוכר בשם אספרו, והיו גם דייהו לאנוס וגם הנובירה המשפחתית. ברבות השנים הפכו כאמור דגמי דייהו לשברולט ודגמי שברולט הקוריאניים נמכרו ונמכרים בישראל.

דייהו נובירה

רובר

רובר הבריטית הוקמה אי שם ב-1878 ובשנת 1948 החלה לייצר רכבי שטח תחת מותג "לנדרובר" המוכר לנו גם היום. רובר החליפה לא מעט ידיים: בשנת 1967 נמכרה ל"ליילנד מוטורס" הבריטית. בשנת 1986 עקב קשיים כלכליים אוחדה רובר עם MG לכדי קבוצת MG-רובר. 8 שנים מאוחר יותר, בשנת 1994 נרכשה קבוצת MG-רובר על-ידי ב.מ.וו, אך 6 שנים בלבד הספיקו לב.מ.וו ובשנת 2000 היא פירקה את הקבוצה.

זכויות השימוש ברובר ו-MG נמכרו לחברת אחזקות בריטית שבשנת 2005 מכרה אותן לסאיק הסינית ואת מותג לנדרובר (הרווחי יחסית) מכרה לפורד בשנת 2000. אך גם פורד לא החזיקה בו זמן רב, ובשנת 2008 מכרה את הזכויות לחברת טאטא ההודית (שרכשה באותה שנה מותג בריטי נוסף - יגואר ופתחה את קבוצת JLR - יגואר לנדרובר). החל משנת 2005 פסק השימוש בשם "רובר" ודגמי רובר אשר עברו לייצור בסין נשאו את השם Roewe (המזכיר בהגייתו את השם רובר) ואפילו סמל החברה מזכיר את סמל רובר המקורי. כל זאת מאחר וקונצרן סאיק מחזיק בזכויות הייצור, אך השם רובר המקושר ל"לנדרובר" שייך לטאטא. בעולם דגמי "רווה" משווקים כ-MG בעיקר בבריטניה ולפני מספר שנים החל השיווק גם בישראל עם מכונית המנהלים MG 550 - שבעצמה יוצרה על בסיס התוכניות של הדור השני של רובר 75.

רובר הגיעה לישראל בסוף שנות ה-90 עם דגמי ה-200 (סופר מיני), 400 (משפחתית), 600 (מנהלים) וה-800 (סאלון) והדורות החדשים שזכו לכינויים 25R, 45R ו-75R (סופר מיני, משפחתית ומנהלים גדולה). לצד זאת דגמי רובר הספורטיביים זכו למיתוג MG כמו למשל ה-MG ZR שהתבסס על ה-25 או MG ZS שהתבסס על ה-45 ואיך אפשר בלי ה-MG F, הקבריולה הקטנה והחביבה.

רובר 200

סאאב

יצרן היוקרה השוודי הוקם בשנת 1945. בשנת 1990 רכשה ג'נרל מוטורס 50% ממניות סאאב ב-600 מיליון דולר, ובשנת 2000 רכשה את 50% הנותרים ב-125 מיליון דולר בלבד. עשר שנים מאוחר יותר, בשנת 2010, מכרה GM את סאאב ליצרן הרכבים ההולנדי "ספייקר" שנקלע עם סאאב לקשיים חמורים עוד יותר. בשנת 2012 הוכרזה סאאב כפושטת רגל. ספייקר מכרו את זכויות השימוש בשם "סאאב" לחברת רכבים חשמלית שוודית, אך זו הפסיקה את השימוש בשם מאחר וזכויות השימוש בשם נשארו בידי חברת "סאאב תעופה".

סאאב הגיעה לישראל באמצע שנות ה-90 ושיווקה כאן את הסאאב 900 וה-9000. היו אלה מכוניות משפחתיות ומנהלים (בהתאמה). למי שזוכר, אפילו ג'רי סיינפלד נסע בסאאב 900 קבריולה בכמה פרקים אייקוניים בסדרה "סיינפלד". ממש לקראת סוף שנות ה-90 הגיעו המחליפות, סאאב 9-3 וה-9-5 שכבר יוצרו תחת כנפי GM. השיווק בישראל הופסק כשנתיים לפני שג'נרל מוטורס מכרה את סאאב.

סאאב 900

האמר

מותג הרכב הזה נולד לאחר שבשנת 1992 חברת AM General זכתה במכרז לאספקת רכבי שטח ייעודים לצבא ארה"ב. שמו המלא הוא HMMWV - ראשי תיבות שלHigh Mobility Multi-purpose Wheeled Vehicle, ובקיצור Humvee. בשנת 1998 רכשה ג'נרל מוטורס את זכויות השימוש בשם שהפך ל-Hummer (קיצור לשם 'האמווי' ולא למילה 'פטיש' שנכתבת עם האות A במקום U). ג'נרל מוטורס ייצרה 3 גרסאות להאמר: H1 שהתבססה על הגרסה הצבאית וגרסאות H2 ו-H3 שהתבססו על פלטפורמות מבית GM. בשנת 2008 החלה GM לחוות קשיים עם המותג כאשר גם ניסיון הרכישה הסיני בשנת 2009 לא צלח ובשנת 2010 סגרה ג'נרל מוטורס את המותג. יצרנית ההאמר המקורי, AM General הפסידה בשנת 2015 את המכרז החדש לרכבי שטח של צבא ארה"ב, במקומה זכתה חברת "אוש-קוש".

בישראל שווקו גרסאות H2 וה-H3 ה"קטנה" יותר. ההאמר יוצר בדרום אפריקה ויחידות אחרונות עלו על כבישי הארץ בשנת 2009.

האמר H2

פונטיאק

מותג הרכב האמריקאי פונטיאק נוסד בשנת 1926 על-ידי GM כחלק מאסטרטגיית תמחור ובניית סולם דגמים ומותגים, שהתחיל משברולט העממית והגיע עד קאדילק היוקרתית (באמצע היו עוד כמה מותגים שכבר לא עימנו כיום כמו אוקלנד ואולדסמוביל). החל משנת 1960 מותגה פונטיאק כחטיבת ביצועים והולידה את אחד הרכבים האייקוניים - פונטיאק GTO שזכה גם לגרסת קונברטיבל ואפילו נבחן אצלנו ב-iCar. בהמשך הכרנו גם את ה-Firebird שכיכבה בלא מעט סרטים. גם דגמי הטראנס אם זכו להצלחה בשווקי צפון אמריקה. בשנת 2009 לאחר משבר כלכלי משמעותי שחוותה החברה (ע"ע מכירת סאאב וסגירת האמר), החליטה ג'נרל מוטורס לסגור מותגים נוספים ובהם פונטיאק וחטיבת המשאיות GMC. לבסוף החליטה הנהלת GM להישאר עם ארבעה מותגים בלבד – שברולט, ביואיק, קאדילק ומותג GMC. שירת הברבור של פונטיאק היתה עם הופעתה של הפונטיאק אצטק של וולטר וויט בסדרה "שובר שורות", ובשנת 2010 נפרדנו סופית מעוד מותג אמריקאי מבית GM.

בישראל שיווקה פונטיאק לא מעט דגמים ויכולנו לפגוש כאן את הבונוביל, טמפסט, גרנד פרי והסאנבירד ששווקה גם בגרסאות פתוחות. השיווק הרשמי פסק במהלך שנות ה-90 אך מספר דגמים עוד הגיעו ביבוא אישי וביניהם רכב הספורט הדו-מושבי פונטיאק סולסטיס.

פונטיאק GTO

למאמר זה התפרסמו 5 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה