נתוני המכירות של שנת 2012 חושפים כי חברת קיה בישראל הפכה להיות המותג הרביעי בגודלו בישראל. הנתון הזה לא מפתיע בפני עצמו, קיה הייתה במקום השלישי בשנה שעברה, אך המיקום הגבוה הושג ללא מכונית משפחתית מודרנית בתצורת סדאן או הצ'בק. נחיתתה של
קיה פורטה בישראל תאפשר למותג הקוריאני לחדש את הלחץ על מובילות הקטגורייה מבחינת כמות המסירות.
קיה פורטה. משתזפת בשמש הישראלית / צילומים: יתיר דוידוביץ, יצרן
חברת קיה העולמית נמצאת בתקופה טובה מאוד מבחינת היקפי המכירות. בשנה האחרונה היא נכנסה לרשימת 100 המותגים המובילים בעולם וקצב הצמיחה שלה גבוה. הנתונים הללו באים לידי ביטוי, כאמור, גם בישראל ובהשקת קיה פורטה דאגו נציגי קיה להבהיר כי עיקר מאמציהם הם לשמור על נתח השוק המכובד אותו מחזיקה קיה בארץ.
הגעת הפורטה לישראל, וההגעה הצפוייה בקרוב של קיה סיד בגרסאות הצ'בק וסטיישן, תציב את קיה עם רכב רלוונטי ותחרותי בכמעט כל הקטגוריות החשובות בשוק הרכב הישראלי. הגעת הפורטה לארץ מעניינת אף יותר מכיוון שישראל היא השוק הראשון בו זוכה הפורטה לתקינה אירופאית. הסיבה היא הלקוח הישראלי שמעדיף רכבי סדאן. מדינה נוספת באירופה שצפוייה לקבל את הפורטה בהמשך היא רוסיה אך מרבית מדינות אירופה יקבלו רק את קיה סיד מחומשת הדלתות.
ולמכונית עצמה. ממש כמו האחות מבית יונדאי (i35) הפורטה מציעה מרווח פנימי טוב מאוד הודות לבסיס גלגלים ארוך למדי (270 ס"מ). למעשה מדובר ברכב עם בסיס הגלגלים הארוך בקטגוריית המשפחתיות יחד עם רנו פלואנס והיונדאי. העיצוב הכללי ממשיך בקו היצוב של המעצב (והמנכ"ל) פיטר שרייר, ובדומה לכוניות קיה בתקופה האחרונה הפורטה זוכה לחזית אגרסיבית. הפרופיל זכה לנגיעות שתורמות למראה ספורטיבי יותר. התוצאה טובה מאוד, אם כי יש מי שיטען שהאחוריים דומים מדי לפורד פוקוס ושבאופן כללי היא לא שונה מספיק מהריו סדאן הקטנה יותר.
גם בגזרת המנוע אין הבדלים משמעותיים ביחס ליונדאי i35. לפורטה מנוע בנפח 1.6 ליטר המספק 130 כוחות סוס ב-6,300 סל"ד (שניים פחות מביונדאי). נתון המומנט עומד על 16 קג"מ ב-4,850 סל"ד. צריכת הדלק הממוצעת זהה לצריכה של היונדאי ועומדת על 14.2 ק"מ לליטר. בנסיעת המבחן הקצרה שכבר הספקנו לעשות למכונית הופתענו מכך שהנתון הרשמי לא רחוק מנתוני צריכת הדלק בפועל. עיקר הנסיעה שלנו כללה כבישים בין עירוניים אך גם עמידה ממושכת בפקקים, ובנסיעה זו צרכה הקיה 13.6 ק"מ לליטר. הציון הירוק לו זוכה המכונית הוא 5. תיבת ההילוכים היא תיבה אוטומטית בעלת שישה הילוכים.
בקיה מצהירים שגם הפורטה תוצע עם אחריות לשבע שנים (שלוש שנים של אחריות מלאה וארבע נוספות על מנוע וגיר). בסעיף הבטיחות קיה פורטה מצויידת בשש כריות אוויר, התקני "איזופיקס" לעיגון כיסאות ילדים ואפשרות לניתוק כרית האוויר במושב הנוסע. הפורטה מוצעת בשתי רמות גימור. הרמה הבסיסית (LX) מוצעת עם מערכת שמע בעלת שליטה מההגה, זיכרון פנימי של GB1 למוזיקה, כניסות ל-USB ו-AUX, בלוטות', פתחי מיזוג מאחור, בקרת שיוט ופנסי ערפל. הגרסה המאובזרת (EX) תציע בנוסף מערכת בקרת אקלים מפוצלת, חישוקים קלים בקוטר 16" ופנסי לד. מחירה של גרסת הבסיס יהיה 127,000 שקל בעוד שבעבור הגרסה המאובזרת תשלמו 2,000 שקל יותר. מחירה של גרסת הבסיס זהה למחירהן של המתחרות: פורד פוקוס, יונדאי i35 ואופל אסטרה
המבחן המלא לקיה פורטה יתפרסם באתר ובמגזין iCar בהמשך החודש.
לדגמי קיה בישראל -
קיה