דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

אודי Q7 (פלאג אין הייבריד - e-tron) - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...



לפני מספר שבועות, עוד בטרם נקבע המועד למבחן הזה, תהינו במערכת מדוע יצרני הרכבים לא מנצלים יותר בהנעות ההיברידיות את השילוב בין חשמל לדיזל. אחרי הכל, למה לא ליהנות משני העולמות של החסכון?

האמת היא שהיו מעט יצרנים שדווקא כן נקטו בשיטה הזו. פיג'ו בזמנו יצרה גרסת פנאי ל-508, בשם RXH שנהנתה משילוב בין מנוע דיזל למנוע חשמלי. יש אפילו פיג'ו 3008 אחת (מהדור הקודם), היברידית דיזל-חשמלית, שהסתננה לה לישראל. גם יגואר ולנדרובר קרצו מדי פעם לכיוון הזה, אבל רובם המוחלט של הדגמים ההיברידיים מצוידים במנוע בנזין.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: אודי Q7 e-tron



אודי Q7 e-tron, 3.0 ליטר, טורבו-דיזל + חשמל, פלנטרית, 374 כ"ס, 539,000 שקל

יתרונות

חסרונות

תחושת יוקרה

עיצוב חיצוני

נוחות

יכולת דינאמית

חיסכון

  אין 7 מקומות

אודי Q7 e-tron

ועכשיו אודי מגיעה עם ה-Q7 e-tron, שמשלב מנוע חשמלי עם מנוע V6 לוגם סולר. האם באמת אפשר ליהנות מכל העולמות? והאם, כמו במקרים רבים אחרים של גרסאות נטענות, מדיניות המס הישראלית הופכת את הגרסה הזו ל-Q7 המשתלמת ביותר?


עיצוב

העיצוב החיצוני של אודי Q7 e-tron אינו שונה מהותית מכל Q7 אחר, וחבל. פרט לכמה נגיעות עיצוב מבדילות, כדוגמת פנסי הערפל המעוצבים, קשה לזהות שמדובר בגרסת הפלאג אין - אלא אם ממש מתקרבים לרכב ואז מזהים את סמלי ה-e-tron שמנצנצים על הכנפיים ותא המטען. אבל למרות זאת, גימורי הכרום והכסף יחד עם גודלו העצום של הרכב מקנים ל-Q7 e-tron אפקט הגעה מרשים.

גם העיצוב הפנימי אינו שונה מזה של הגרסאות הרגילות. גם כאן לא נוכל לזהות שמדובר בגרסת הפלאג אין, אלמלא לוח השעונים עם מד צריכת החשמל ותצוגת ניצול האנרגיה במסך המרכזי. בכל מקרה, העיצוב מרשים בפני עצמו ומשדר יוקרה ואיכות מכל כיוון.

אודי Q7 e-tron


תא הנוסעים

העיצוב החיצוני אינו נקודת החוזק של ה-Q7 e-tron, ודאי אם משווים אותו ליצירות אמנות כמו וולוו XC90 או ריינג' רובר וולאר, אבל תא הנוסעים הוא ההפך המוחלט. קווי העיצוב נקיים ונמשכים לרוחבו של תא הנוסעים  ותחושת היוקרה נמצאת בכל מקום ומכל זווית.

הדשבורד עטוי כולו עור בצבע חום, איכותי ונעים למגע. בנוסף ישנם גם משטחי עץ משובח לאורך הדשבורד ובדלתות. חיפויי העור נמצאים כמעט בכל מקום; על משענת היד (המפוצלת) בין המושבים, בחלקן העליון של הדלתות, על משענת היד בדלתות, מסביב לקונסולה המרכזית ועוד. ואיפה שאין עור – תמצאו דיפון אלקנטרה בהיר ונעים למגע, וזה כולל גם את הקורות ואת דיפון הגג (בחבילת ה"סופריור"). ובלי עין הרע, גג לא חסר ב-Q7.

המושבים פשוט נהדרים. זה מתחיל מפונקציות מוכרות כמו כוונון חשמלי וחימום, ממשיך דרך שלוש דרגות עומק למשענות הראש, אוורור במושבים, כוונון אורך המושב והתמיכה בגב התחתון, ומגיע עד אפשרויות כוונון לתמיכת הירכיים ולתמיכה הצידית. מרגישים שאתם קצת "שוחים" במושב? אין בעיה, לחיצת כפתור פשוטה ואתם קובעים עד כמה בדיוק המושבים יחבקו אתכם. אבל השוס האמיתי כאן הוא מערכת העיסוי במושבים (בחבילת ה"סופריור"). זוהי לא עוד תמיכה גב שמתנפחת או בליטה שעולה ויורדת בצורה מונוטונית. מדובר כאן במערכת עיסוי עם לא פחות מ-5 תוכניות עיסוי שונות, כאשר לכל תוכנית 5 דרגות עוצמה שונות. תענוג.

אודי Q7 e-tron

הנוחות לא מסתכמת רק במושבים הקדמיים. המושבים האחוריים מעט נוקשים, אך סך הכל נוחים גם בנסיעה ארוכה. המושבים רחבים דיו ומאפשרים לשכן בהם שלושה מבוגרים בקלות. צפיפות היא מילה זרה ל-Q7 – המרווח לרגליים מצוין ולמרות הגג הפנוראמי הכפול גם המרווח לראש נהדר. המושבים האחוריים נעים כל אחד על מסילה נפרדת וניתן לכוון את זווית המסעד ולקפל אותם בקלות לטובת הגדלת שטח ההטענה או הגישה אל תא המטען (הכוונונים נעשים באופן ידני).

חיבור כיסא בטיחות נעשה בקלות, הישר אל עיגוני האיזופיקס. מפתח הדלת רחב מאוד וגם זווית הפתיחה גדולה, כך שקל לגשת אל הילדים במושב האחורי. ואיך בשורה השלישית? אז באודי Q7 e-tron אין שורת מושבים שלישית והוא מסתפק ב-5 מקומות בלבד. זהו התשלום עבור הכנסת הסוללות הנטענות לאיזור תא המטען וכתוצאה מכך לא ניתן לחבר זוג מושבים נוסף.

מנגד, תא המטען (הנפתח חשמלית) גדול מאוד ונפחו עומד על 695 ליטר, דומה למצב בו תקפלו פנימה את זוג המושבים בשורה השלישית בגרסת 7 המושבים של ה-Q7. מנגד, בעקבות מיקום הסוללות, לא ניתן לנצל את נפח חלקו התחתון של תא המטען שבגרסת 5 המושבים של ה-Q7 הרגיל עומד על 890 ליטר עצומים. עוד חיסרון בעקבות מיקום הסוללות הוא מדרגה קטנה בסף הטעינה, אך הפתרון הוא הנמכת המרכב בלחיצת כפתור בסיוע מתלי האוויר. בנוסף ישנן 2 מסילות להתאמה אישית. האחת מאפשרת את חלוקת תא המטען לרוחב, על-ידי זרוע טלסקופית מתכווננת, והשנייה מאפשרת לגומי רחב להימתח בהתאם למיקום שקובעים ולאגד חפצים שונים שלא יזוזו בזמן הנסיעה.

אודי Q7 e-tron

האבזור שופע, כפי שמצופה מאודי שעולה יותר מחצי מיליון שקל. ישנו גג פנוראמי ענק עם פתיחה חשמלית לוילון ולחלקו הקדמי, שגם מצליח לבודד מצוין את חום השמש. מערכת המולטימדיה היא אותה אחת שמוכרת מדגמי אודי אחרים, עם גלגלת השליטה הנהדרת וידית ההילוכים הנמוכה והשטוחה המשמשת כמשענת לפרק היד לטובת כתיבה נוחה על משטח המגע שלפניה. משטח המגע משמש להזנת ייעדי ניווט, אנשי קשר או בחירת תחנות רדיו, אך זיהוי כתב היד הוא באנגלית בלבד. לאודי Q7 עם חבילת ה"סופריור" שנבחנה, יש מערכת שמע מצויינת מבית Bang & Olufsen עם 23 רמקולים, כולל שני טוויטרים המתרוממים מקצוות הדשבורד (במקביל למסך המולטימדיה) בעת ההנעה.

בהמשך למושבים הנהדרים, נציין כי ניתן לכוון ולהתאים אישית כמעט כל פריט ברכב. ההגה בעל כיוונון חשמלי, ישנו מנעד צבעים לתאורת האווירה - כולל אפשרות התאמה אישית לאיזורים נבחרים, וניתן אפילו להגדיר את טמפרטות המיזוג באיזורי הרגליים.

מערכות הבטיחות כוללות בין היתר בלימת חירום אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית, בקרת סטייה מנתיב עם היגוי אקטיבי, מערך מצלמות 360 עם מבט "מעוף הציפור" אשר פועלות בצורה נהדרת ומסייעות בתמרוני החניה של האודי הגדולה, ובגרסת ה"סופריור" יש אפילו ראיית לילה (בשחור/לבן), ממש כמו האמר"ל התרמי מהמילואים. אגב, גם ההתרעות של מערכות הבטיחות ניתנות להגדרה אישית.

לאודי Q7 e-tron יש גם מערכת לחניה אוטומטית, אך היא לא עובדת בצורה חלקה לגמרי. לא פעם התעקשה המערכת לחנות את הרכב עם החזית כלפי פנים, מה שהצריך לא מעט תמרוני חניה.

הנדסת האנוש של האודי בגרסת ה-e-tron, כמו בגרסאות האחרות של Q7, מצויינת. כל הפקדים נמצאים בהישג יד וגם אם רק נגעתם באחד מפקדי המזגן, מיד תקפוץ בתצוגה הפעולה הרלוונטית של אותו המתג.

אודי Q7 e-tron


נוחות נסיעה

נעשה את זה קצר - הנוחות מצויינת. מתלי האוויר יודעים להעלים את מפגעי הכבישים הארצישראלים בצורה מעוררת הערכה, והם מספקים חווית נסיעה נעימה ומרגיעה. אך אל תצפו לשטיח מעופף: אחרי הכל, ל- e-tron חישוקי 21 אינץ' עם חתך נמוך, מה שיוצר תחושת חבטה קלה במעבר על שיבושים חדים. מעבר פסי האטה מתבצע ברכות מופתית עם נדנוד קל של הרכב, אך גם זאת בנעימות.

לעומת הנוחות הנהדרת, נשמעו מעט רעשי כביש מאיזור בתי הגלגלים ורעשי רוח מאיזור מראות הצד. הרעש קיים, אך אינו מפריע לנהל שיחה רגועה ושקטה ובידוד הרעשים בסך הכל טוב מאוד.



מנוע ותיבת הילוכים

אודי Q7 e-tron מצוייד במנוע V6 טורבו-דיזל בנפח 3.0 ליטר המשודך למנוע חשמלי. יחד מגיעים השניים להספק משולב של 374 כ"ס (272 כ"ס בגרסת הדיזל הרגילה). המנוע מאיץ את האודי הכבדה, 2520 ק"ג, בצורה מעוררת הערכה - אך לא ניתן להתעלם מהמשקל הכבד. בהאצות ביניים האודי מפגינה את מלוא היכולות שלה. עקיפות מתבצעות בתחושת שיגור, הודות למומנט הגבוה העומד על 71.4 קג"מ. תיבת ההילוכים היא אוטומטית פלנטרית (ולא כפולת מצמדים כמו ברוב דגמי קונצרן פולקסווגן), בעלת 8 הילוכים, שפועלת בצורה חלקה ובלתי מורגשת.

אבל הסיפור פה הוא לא רק על הביצועים. ה- e-tron היא גרסת הפלאג אין הייבריד של אודי Q7, המאפשרת נסיעה על חשמל בלבד. הטווח שהציג מחשב הרכב לאחר הטענה של 100% מהסוללה עמד על 45 ק"מ חשמליים לגמרי. בפועל השגנו בנסיעה מגוונת 41.3 ק"מ חרישיים. מרשים.

אודי Q7 e-tron

לאחר מכן מנוע הדיזל התעורר לחיים בצורה נעימה, אם כי צליל הדיזל עדיין נשמע, ואת ימי המבחן המגוונים סיימנו עם נתון צריכת דלק שעמד על 10.9 ק"מ לליטר. נתון מרשים בהתחשב במשקל, גודל הרכב ונפח המנוע. בשיוט רגוע בכביש 6 השגנו 12 ק"מ לליטר ובנהיגה מאומצת הנתון ירד עד כדי 5 ק"מ לליטר.

במידה ומקום העבודה נמצא במרחק של עד 40 ק"מ מהבית וניתן להתקין עמדת טעינה גם במקום העבודה, יתכן מאוד שבעל הרכב לא יפגוש תחנת דלק במשך זמן רב מאוד. וכאשר כבר צריך לצאת לנסיעה ארוכה יותר, מנוע הדיזל מספק צריכת דלק לגמרי סבירה.



התנהגות כביש

איך בכלל מתחילים לדבר במונחיים דינאמיים על רכב היברידי ששוקל מעל 2.5 טון, באורך של מעל 5 מטר ובתוספת מערך סוללות היושב מעל הסרן האחורי? בסופו של יום אי-אפשר לכופף את חוקי הפיסיקה. ה-Q7 e-tron הוא רכב המשדר נינוחות ושיוט רגוע ולא מנסה אפילו לדבר במונחים ספורטיביים.

אחיזת הכביש מצוינת הודות להנעה הכפולה ולצמיגים הרחבים. גם בכבישים מפותלים, מתלי האוויר המצויינים מצליחים לצמצם את הרכינה ויוצרים תחושה מעט מנותקת מגודלו האמיתי של הרכב.

ה-Q7 מציע בורר מצבי נהיגה עם לא פחות מ-7 מצבים (Offroad, Allroad, Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic, Individual). כל אחד מהמצבים מתאים את מערכות הרכב בהתאם לסוג הנהיגה הנבחר, כאשר למשל במצב Offroad יתרומם הרכב לגובהו המירבי על-מנת להתרחק מכל מיני אבנים שעלולות לפגוע ברכב ותיבת ההילוכים תדע לשמור על הילוך נמוך בסל"ד גבוה לטובת כוח זמין בנסיעת שטח. מצב Dynamic ינמיך את הרכב לטובת שיפור האווירודינאמיות וצמצום זווית הגלגול ותיבת ההילוכים תעבור מיד למצב "ספורט". במצב Individual ניתן כמובן להתאים אישית את כל אחד מהפרמטרים לפי רצונו של הנהג. רכב לשטח זה לא, גם יכולות ספורטיביות לא נמצאות בתפריט, אך אודי Q7 יודע לקרב את עצמו ככל הניתן לדרישות העולות בכל סיטואציה.



סיכום

אז האם גרסת ה- e-tron היא הגרסה המשתלמת ביותר של ה-Q7? אם מוציאים מהמשוואה את העובדה שיש לה רק 5 מקומות ישיבה, ייתכן והתשובה חיובית. צריכת הדלק שלה טובה יותר מכל גרסה אחרת, האבזור עשיר יותר וגם המחיר זול יותר. ומה עם המתחרים? ובכן, גרסאות היברידיות נטענות הולכות ונעשות נפוצות אצל מותגי היוקרה, ונוכל למצוא כאלו גם אצל וולוו XC90, ב.מ.וו X5 ומרצדס GLE - אך כולן מוצעות רק עם מנועי בנזין, בעוד האודי חמושה במנוע דיזל שמצליח למקסם את יתרונות המומנט וצריכת הדלק. אז אם אתם מחפשים רכב פנאי יוקרתי, גדול ומרשים, מאמינים בהגנה על הסביבה ומוכנים לוותר על שורת המושבים השלישית, אודי Q7 e-tron הוא לא רכב שתרצו לדלג עליו.

לדגמי אודי בישראל - אודי

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה