שוק הרכב המקומי משתנה לכולנו מול העיניים: יחידות הנעה חשמליות מתחילות להיות נפוצות יותר יותר, ומותגים סיניים שמעולם לא שמעתם עליהם מתחילים למכור במאסות. מכוניות בנזין שמציעות הנאה מנהיגה באופן מובהק ובמחירים שמתקבלים על הדעת כבר הופכות להיות נדירות. היום אפילו באולם התצוגה של היצרן שעומד מאחורי הסלוגן האלמותי "מכונת הנהיגה המוחלטת", הקירות מלאים בצילומים של מכוניות חשמליות וסיסמאות כמו: re:think, re:imagine, re:duce.
אז איך כל זה קשור למכונית בכתבה הבאה? הדור השלישי של סדרה 1 הקומפקטית של ב.מ.וו, שהוצג בשנת 2019, הביא איתו רוח של שינוי: שלום הנעה קדמית ופרקטיות, להתראות הנעה אחורית ומסורת. למרות המעבר להנעה קדמית, נראה היה שהיכולות הדינאמיות של סדרה 1 עדיין שם. הפער המשמעותי בהיצע הדגמים של סדרה 1 התבטא בחלל שנותר בין גרסאות ה-118 המשפחתיות ל-135 הספורטיבית. כעת הגיעה לארץ גרסת 128ti שאמורה למלא את החלל הזה. ה-ti מגיעה ברמת גימור אחת בשם Superior שמחירה 285 אלף שקלים נכון לתחילת 2022, שהם 80 אלף שקלים פחות מה-135 שעולה 365 אלף שקלים. הכינוי ti שמשמעותו "טוריזמו אינטרנציונלה" ליווה את דגמי ב.מ.וו. הספורטיביים-לייט עוד משנות השישים של המאה הקודמת וכעת חוזר לחיים.
128ti מנסה להקליל את העיצוב השנוי במחלוקת של סדרה 1 הנוכחית מלפנים: גריל הכליות המוגזם הופך להיות קל יותר לעיכול כשכולו צבוע בשחור. מדבקת ti קטנה על חצאיות הפלסטיק התחתונות מזכירה תקופות מפעם. שני המפלטים העבים, הפגושים שדומים לחבילת ה-M, נגיעות הפלסטיק האדומות, הספוילר האחורי המאסיבי והקאליפרים האדומים הגדולים שמסתתרים מאחורי חישוקי 19 אינץ' בשני צבעים, מספרים שלפנינו עומדת גרסה רצינית של סדרה 1. בשביל שחס וחלילה לא נשכח את השורשים של ב.מ.וו. הודבקו סמלי M קטנים בכנפיים הקדמיות.
בשורה התחתונה, חוץ מהחרטום המוגזם סדרה 1 היא קומפקטית נאה למדי כאשר האחוריים לטעמי הם הנאים ביותר מבין כל הדורות של סדרה 1. חבל שרק השיפוע המסורתי בקורה C וגריל הכליות מגדירים את העיצוב כב.מ.וו. למרות הקריצות, זו לא מכונית שתיכנס לפנתיאון העיצובים של סגמנט הקומפקטיות.
תא הנוסעים
נכנס לתא הנוסעים הכהה. העיצוב הפנימי כבר מזוהה עם סדרות אחרות של היצרן: מסך המולטימדיה האלכסוני בגודל 10.25 אינץ' נאה ואיכותי ומחוונים דיגיטליים החליפו את שני השעונים העגולים הגדולים המסורתיים של מהירות וסל"ד. חבל שלא ניתן לשנות את תצורת התצוגה שלהם, חוץ מהקרנת מפת ניווט. כבר במבט ראשון ניתן להתרשם שתא הנוסעים בנוי מחומרים איכותיים ומורכב היטב.
את מירב תשומת הלב תופסים המושבים הספורטיביים שמרופדים בבד אלקנטרה נעים ואיכותי. המושבים הללו מתאימים בדיוק לאופי של רכב ספורטיבי: מעבר למראה המרשים והתפרים הכחולים, הם נוחים מאוד ובהמשך נגלה שהם אוחזים היטב.
רשימת האבזור סבירה וכוללת מעבר לחשמול הרגיל גג פנורמי נפתח, כניסה והנעה ללא מפתח ותאורת אוירה עשירה. על צד החובה ניתן למנות את תאי האחסון שאינם מרופדים, את חסרונם של פתחי המיזוג ליושבים מאחור ואת היעדר התמיכה בתוכנת אנדרואיד אוטו.
אי שם כשהוצגה בשנת 2019, סדרה 1 הנוכחית קיבלה ציון של 5 כוכבים במבחן ריסוק של Euro NCAP עם ממוצע ציונים טוב. אבזור הבטיחות כולל בין היתר מערכת לניטור מרחק, התרעת עייפות, בלימה אוטונומית , התרעה ותיקון סטיה מנתיב ובקרת שיוט אדפיטיבית.
למרות השיפור של המרחב הפנימי בדור הנוכחי, המושב האחורי עדיין מצומצם יחסית לשאר הקטגוריה ושלושה מבוגרים יתקשו מאוד להידחס לתוכו. עם ילדים זה יהיה קל יותר.
פתיחה של הדלת החמישית תגלה תא מטען מכובד למדי בנפח 380 ליטרים, תודות להזזתו של המצבר ולהיעדרו של גלגל חלופי. חבל שאין שקעי כוח או תאי אחסון שימושיים.
נוחות נסיעה
אז איך זה מרגיש על הכביש? קשה, תודה. בתחושה ראשונית ה-128 אכן מרגישה נוקשה. כיול מערכת המתלים נוטה לצד הקשיח וזה מתחבר היטב לאופי הספורטיבי של ה-128. ההחלטה של היבואן לצייד את הדגם שמגיע לארץ עם חישוקי 19 אינץ' במקום 18 אינץ' שנמצאים בקטלוג היצרן לא תורמת לנוחות הנסיעה. למרות אותה נוקשות בסיסית, איכות הנסיעה די נסבלת ביום יום: ה-128 לא מתרסקת על בורות בכביש ובכבישים בינעירוניים נוחות הנסיעה ויכולת שיכוך המהמורות אפילו טובה. הטרוניה העיקרית מבחינת איכות הנסיעה היא בעיקר לבידוד הרעשים. ה-128 מעבירה רעשי כביש פחות טוב מהצפוי לרכב בטווח מחירים כזה.
מנוע ותיבת הילוכים
כאן הסיפור של ה-128 מתחיל להתחמם. מתחת למכסה המנוע, נמצא מנוע 2 ליטר מוגדש טורבו מדגם B48 שמשותף לשאר סדרות ב.מ.וו ודגמי מיני. בגרסה שלפנינו הוא מספק 265 כ"ס ב-4750 סל"ד ומומנט מכובד של 40.7 קג"מ ב-1750 סל"ד נמוכים.
המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 8 הילוכים, בניגוד לתיבה כפולת המצמדים שקיימת בדגמים הבסיסיים. נתוני הביצועים המוצהרים מספרים על תאוצה של 6.1 שניות מאפס למאה ומהירות מירבית מוגבלת באופן מסורתי ל-250 קמ"ש.
הנתונים היבשים מיתרגמים ליחידת הנעה מרשימה על הכביש: המנוע גמיש מאוד ומציע את מרכולתו לאורך כל קשת הסל"ד. תאוצות הביניים מרשימות ביותר. תיבת ההילוכים נעימה והעברות ההילוכים חלקות כל עוד מדובר בנסיעה מנהלתית. היא מעט פחות מרשימה וקצת יותר איטית מיכולות המנוע. מזל שיש פקדי העברת הילוכים בהגה, משהו שב.מ.וו התעקשו לשלול מגרסאות הבסיס.
צריכת הדלק הממוצעת לאורך המבחן עמדה על 10.5 ק"מ לליטר, בשקלול קטעי נהיגה מאומצים, קטעים מנהלתיים ופקקי תנועה בדרך לאולם התצוגה של ב.מ.וו. עם מיכל דלק בנפח 50 ליטר, 8 ליטרים יותר מדגמי סדרה 1 הבסיסיים, טווח הנסיעה עומד על 525 ק"מ. עדיין אין כאן הרבה רכבים חשמליים שיכולה לעשות את זה...
התנהגות כביש
זה החלק של המבחן אליו הכל מתנקז: קומפקטית ספורטיבית חמה חייבת שתהיה לה התנהגות כביש ספורטיבית. זה כל הסיפור. אז אם נתחיל מהסוף, ה-128 נמצאת בדיוק היכן שצריך: אחרי סיבוב ארוך בכבישי נהיגה מפותלים, ה-128 הראתה שהיא ראויה לסמל ti ואפילו לסמלים הקטנים שעל הכנפיים. כשהקצב מתגבר ופניה רודפת פניה, ה-128 מורידה בצורה מרשימה לכביש את הכוח של המנוע הגמיש. נכנסים לפניה, מתחיל לו קצהו של תת-היגוי וטאק! הדיפרנציאל מוגבל ההחלקה מלפנים מעביר את הכוח בדיוק לאן שצריך ומתגרה בחוקי הפיזיקה של יסודות ההנעה הקדמית.
ה-128 נכנסת בצורה שטוחה מאוד לתוך הפניה ומנצלת כל מה שצמיגי הברידג'סטון הספורטיביים יכולים לתת. המושבים הספורטיביים אוחזים היטה ומאפשרים גם הם לקבל מידע מהכביש. משקל ההגה הנעים לאחיזה מצוין והוא מדויק לעילא, אבל עוד טיפת היזון חוזר הייתה מתקבלת בברכה.
הרפיות דוושה מזיזות את הישבן של ה-128 לתוך הפניה ומאפשרות לה לסגור את הקו, אך באופן מפתיע לא מביאות לכדי היגוי יתר. הבלמים המרשימים למראה תפקדו היטב אך חסרים תחושת נשיכה חזקה יותר. בשורה התחתונה, ה-128 היא גרסה שלוחת רסן של סדרה 1: מכונית פראית שלא מנסה להחניף מדי לנהג אלא חושפת בפניו את כל יתרונותיה וחסרונותיה באופן שמעלה חיוך על פניו. כיף.
סיכום
התחלנו את המבחן הזה בפסימיות לקראת השקיעה הצפויה של המכוניות הספורטיביות, אבל בסופו של יום ה-128 הפתיעה. למרות כל המצקצקים על צורת ההנעה של סדרה 1, התנהגות הכביש של ה-128 טובה ומהנה והיא עטופה בחבילה שמאפשרת התניידות יומיומית, אם אתם לא בבידוד כמובן. הבעיה העיקרית היא שה-128 יקרה מהמתחרות הישירות שלה, אלו שלא מציגות סמל של מותג יוקרה על הגריל הקדמי. אבל רכבי יוקרה, כידוע, עולים יותר.
לצפייה בכל דגמי ב.מ.וו בישראל
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות