דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ב.מ.וו X1 - מבחן וידאו

Getting your Trinity Audio player ready...

צלם ועורך וידאו: שלו שטיינבאום
צילומי סטילס: אסף בר-שי

מכירים ב.מ.וו? אז תפסיקו עם זה מיד. כי כלי הרכב שהועמד לידינו המחוספסות למבחן, ב.מ.וו X1, מנסה להוכיח בכל אמצעי שרק אפשר, שב.מ.וו זה לא בהכרח מה שאנחנו מכירים. והוא באמת אחר, "לטוב" או "לרע".

איפה להתחיל… הנוסחה המוכרת, המקובלת והאהודה בידי חובבי הנהיגה מכירה את דגמי היצרן הבווארי הזה כך: מכונית כביש עם מרכז כובד נמוך - ליציבות ושליטה, הנעה אחורית - שליחת כוח המנוע אל הגלגלים האחוריים, שמייצרת את אפקט תזוזת קצות שפתי הנהג לחיוך של עונג צרוף וכמובן - משקל קל.

ומה יש לנו כאן? לא מכונית כביש, הנעה אחורית ומשקל קל, אלא רכב "קרוסאובר" - כלומר רכב פנאי באווירת כביש ושביל, הנעה לגלגלים הקדמיים דווקא, עם אופציה להנעה לכל הגלגלים, ומשקל של קרוסאובר, כלומר - כ-1,500 קילוגרם, במקרה זה. הלו, זה ב.מ.וו זה?

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: ב.מ.וו X1


ב.מ.וו X1, טורבו-בנזין 2.0 ליטר, 192 כ"ס, החל מ-277,000 שקל

יתרונות

חסרונות

מנוע ותיבת הילוכים

התנהגות לא ב.מ.וואית

מרווח ונוחות נסיעה

יכולת שטח

תמרון בעיר

היעדר מערכות בטיחות במרבית הגרסאות



צפייה בתוכן ב.מ.וו X1 - מבחן וידאו



האמת היא שאנחנו פורטים קצת יותר מדי על צלילי הנוסטלגיה, ומיתממים קצת יותר מדי על השינויים בנוסחת "מכונת הנהיגה המושלמת" של ב.מ.וו. בכל זאת, כבר שנים שנמכרים בעולם קרוסאוברים של ב.מ.וו (X5) שמגיעים בכלל מאמריקה ולא מגדות הריין, ומאז שראינו את המיניוואנים שלהם, את כלי הרכב ההיברידיים ואת הוואנים המסחריים שלהם, רגע, הגזמנו. אין להם ואנים מסחריים. עדיין לא, בכל אופן. בקיצור, הגיע הזמן שנתקדם. לא פשוט, אבל ננסה.

לב.מ.וו כבר יש כמה וכמה רכבי פנאי, בכמה גדלים וטעמים. ה-X1 הוא הקטן שבהם, והוא משתף פלטפורמה ולא מעט רכיבים עם כלי רכב אחר של הקונצרן - גרסת הפנאי של דגמי ה"מיני", הלא היא המיני קאנטרימן. ב.מ.וו X1 מתחרה ברכבי פנאי קטנים יוקרתיים אחרים, כמו אודי Q3 ומרצדס GLA. גם שניהם, אגב, ממש כמו ה-X1, מוצעים בפלטפורמה שמבוססת על הנעה לגלגלים הקדמיים, וגם שניהם שוברים את מיתוס מותג הכביש-פרימיום ההיסטורי, של אודי ושל מרצדס.

ב.מ.וו X1

עיצוב

רכב הפנאי הכי קטן של ב.מ.וו מזוהה בקלות כחלק ממשפחת רכבי הפנאי שלהם. הדמיון שלו ל-X3 ול-X5 הגדולים יותר בולט, אבל לעומתם הוא נראה קליל ואתלטי יותר. גריל ה"כליות" או ה"נחיריים" מלפנים מבהיר לאיזה חלק בעולם, או לאיזה חלק בגרמניה, משתייך הרכב והגלגלים הגדולים, בעלי האופי הספורטיבי, מייצרים חזות קלילה, שמתקנת במשהו את האופי הכבד והמסורבל מעט של חלקו האחורי. העיצוב החיצוני, בכללו, נראה עדכני ומודרני ועם זאת, שומר על שמרנות העיצוב המסורתי של היצרן.

קו העיצוב השמרני נשמר גם בתוך תא הנוסעים. אין הפתעות, אבל יש עדכון מודרני ונעים לקו העיצוב הסטנדרטי-אבל-מוצלח של ב.מ.וו. אהבנו במכונית המבחן את הבחירה בשילובי הגוונים הכהים-בהירים. לא מאוד פרקטי, אם ייעשה שימוש ברכב בקרב דרדקים, אבל מרחיב דעת ליתר.

ב.מ.וו X1

תא הנוסעים

איכות החומרים וההרכבה בתוך תא הנוסעים מצוינת. נסיונות לא הגונים מצד כותב שורות אלה לפרק את תא הנוסעים לגורמים לא צלח, ורכיבי המיגון יכלו לו, תוך פליטת קולות גיחוך סמויים.

מושבי הנהג והנוסע קצת נוקשים וקטנים, כך שיתאימו בעיקר לבעלי ממדי ועומס גוף קל עד בינוני, אבל רמת התמיכה שלהם בגוף, וגם רמת הנוחות לאורך זמן, טובות. מגוון רכיבי הכוונון מאפשרים השגת תנוחת נהיגה שולטת, מדויקת וטובה.

מדובר אולי ברכב פנאי קטן, יחסית, אבל בכל זאת - בכזה שעולה רבע מיליון שקלים ויותר, וכך מוצעים ללקוחות לא מעט אביזרים, גם לפינוקים וגם מערכות שנועדו לצמצם ככל האפשר את ההגעה לבתי חולים ופחחי רכב.

כבר רמת האבזור הבסיסי, בדגם ה-sDrive18i, יש חלון פנורמי בגג, חישני גשם ותאורה, מחשב דרך, בקרת אקלים, מולטימדיה, בלוטות', שליטה מההגה, פנסים עוקבי פנייה וגלגלי 18 אינץ' קלים. בגרסת ה-xLine מקבלים גם כניסה והתנעה ללא מפתח, מראות מתקפלות חשמלית וגלגלי 19 אינץ'. גרסת ה"Driving Assistant" מצוידת במערכות בטיחות נוספות - בלימה אוטונומית למניעת תאונה במהירויות עירוניות, וגם התראות מפני סטייה מנתיב ופגיעה בהולכי רגל.

המושבים האחוריים ב-X1 הם אחד הצדדים החזקים ברכב. זו סביבה מרווחת מאוד, גם אם מחליטים להושיב מאחור שני מבוגרים. גם מבוגרים גבוהים יסתדרו היטב עם מרווח הברכיים והראש - למרות החלון הגדול בגג. נוסף על כך, המושבים האחוריים נוחים והנוסעים נהנים מפתחי מיזוג, נוריות קריאה ומקום לשים טלפון, שתייה ומגזין.

גם תא המטען טוב מאוד. רף ההעמסה אמנם קצת גבוה - בכל זאת, רכב פנאי - אבל מעבר לזה אין תלונות. הפתיחה והסגירה החשמליות שימושיות וטובות, המיפתח רחב וגבוה, הנפח מצוין ולמעמיסים יש ווי תלייה לשקיות וטבעות עיגון לרשתות.

עם כל המרווח הזה, במושבים האחוריים ובתא המטען, אפשר כמעט להתייחס אל ה-X1 כאל מיניוואן, ובמובן הזה - זו מחמאה.

ב.מ.וו X1

נוחות נסיעה

רמזנו שמהנדסי ה-X1 לא ממש חשבו על חובבי נהיגה בכבישים מפותלים (ועוד נגיע לזה), אבל על משתמשי העיר המודרניים הם חשבו אף חשבו. הנהיגה בעיר ב-X1 מהנה ונעימה. ההגה קליל ושימושי, הישיבה הגבוהה מאפשרת מבט קל כמעט לכל עבר - מלבד החלון האחורי שמעט קשה לראות דרכו. הדבר מפריע בעיקר בתמרוני חניה, אבל בשביל זה יש את עזרי החניה - צפצופים ומצלמת רוורס, שפותרים את הבעיה הזאת.

נוחות הנסיעה עצמה נפגמת מעט בשל הגלגלים הגדולים - שהם יפים ואתלטיים, אבל מסתפקים במעט גומי סביבם ולכן נוקטים בגישה קשוחה יותר בפגישה עם מהמורות. הדבר בולט בעיקר בבורות ובפגמים קטנים יחסית בסביבת העיר. על פסי האטה ופגמים גדולים ה-X1 דווקא מדלג בקלילות ובנוחות.

מחוץ לעיר המצב טוב הרבה יותר. יש, אמנם, רעשי דרך, אבל חוץ מזה המרכב מבודד היטב את הנהג והנוסעים מפני מה שקורה בחוץ. רעשי רוח ומנוע כמעט ואינם חודרים פנימה. ובנושא ספיגת המהמורות ובלימת הזעזועים - ה-X1 מטפל בעניינים היטב. היציבות והמוצקות של הרכב, מייצרים סביבה שלווה ונוחה.

ב.מ.וו X1

מנוע ותיבת הילוכים

בעולם אפשר לקבל את ה-X1 עם מגוון די רחב של מנועים. בישראל מוצעים שלושה - גרסת ה-18i שמגיעה עם מנוע קטן, יחסית - 1,500 סמ"ק ושלושה צילינדרים בסך הכל, שמייצרים 134 כ"ס. יש את גרסת ה-20d, עם מנוע טורבו דיזל, 190 כ"ס והר של מומנט.

למבחן קיבלנו את גרסת ה-20i - הבנזין החזקה. המנוע הזה, בנפח 2,000 סמ"ק, מייצר 192 כ"ס והוא מוצמד לתיבת הילוכים אוטומטית בת שמונה הילוכים. את המנוע הזה אפשר לקבל עם הנעה לכל הגלגלים, או עם הנעה לגלגלים הקדמיים בלבד - כפי שקורה בגרסת המבחן.

העניין הוא שהמנוע צריך להתמודד עם מרכב גבוה וכבד - קרוב ל-1.6 טון של ברזל, גומי, פלסטיק ועור. ובכל זאת, היכולת המפורסמת של ב.מ.וו לייצר מנועים טובים מככבת גם כאן. מנוע ה-2,000 סמ"ק הזה חלק, אלגנטי ונעים מאוד לפעולה. הוא מעביר את הכוח לגלגלים בצורה רציפה וחלקה, בלי הפתעות, ועם נחישות מהסוג הטוב.

גם תיבת ה-8 הילוכים האוטומטית מתפקדת מצוין. זו, בלי ספק, אחת התיבות הטובות מסוגה. בעולם נוטים יותר ויותר לבחור בתיבות הילוכים אוטומטיות-רובוטיות כפולות מצמד, אבל בב.מ.וו הלכו על הטכנולוגיה הוותיקה (התיבה הפלנטרית), שנחשבת יציבה וטובה יותר בהתמודדות עם מנועים חזקים. האיכות הגבוהה של התיבה ניכרת בחלוקה טובה של כוח המנוע לאורך טווח המהירות הנדרש ובהעברות חלקות ומיידיות של ההילוכים, איך ומתי שצריך אותם.

צריכת הדלק במבחן הדרכים נעה סביב 12-13 ק"מ לליטר.

ב.מ.וו X1

התנהגות כביש

העובדה שכוח המנוע עובר לגלגלים הקדמיים, ולא לאחוריים, משנה את כל התפישה ההנדסית המסורתית של ב.מ.וו - ועובר לצד המקובל יותר, כיום, בעולם הרכב. בתמצית, העברת הכוח לגלגלים הקדמיים מאפשרת מבנה קומפקטי ויעיל יותר של המרכב (המרווח מאחור נהנה מזה, למשל), חיסכון באנרגיה ועוד כמה יתרונות הנדסיים. החסרון הוא פגיעה באופי הספורטיבי שאותו מחפשים חובבי הנהיגה.

הדבר מורגש בב.מ.וו X1 בין היתר באופי הפעולה של ההגה. זה מספק הרבה פחות מידע, מהמקובל בב.מ.וו, ממה שקורה למטה על הכביש והוא גם מעט קל מדי, לטעמנו. מצד שני, הוא מדויק מאוד והשליטה המצוינת ברכב מתלווה לאחיזת כביש מצוינת ולתחושת בטיחות בנהיגה. היות שמדובר בכלי רכב גבוה, ישנה גם רכינה של המרכב בעיקולים מהירים. בקיצור - זה לא ב.מ.וו לחובבי נהיגה, אבל יחסית לרכבי פנאי ומיניוואנים, מדובר בכלי רכב צפוי, בטוח ונחמד.

ב.מ.וו X1

שטח

טוב, לכולם ברור שלא מדובר כאן בכלי רכב שנועד לתקל טיפוסים תלולים ומסולעים בוואדיאות הנגב. המרכב של ב.מ.וו X1 מעט גבוה יותר מהמקובל בעולם המכוניות הפרטיות, אבל לא הרבה יותר מכך. היות שזה המצב, לא היינו ממליצים לבנות עליו מעבר לטיול מתון בשבילים סלולים, בטח לא בגרסת ההנעה הקדמית (ולא כפולה) שהופיעה במבחן.

ב.מ.וו X1

סיכום

מסורת היא מילה שיכולה לתעתע. בקונוטציה החיובית, מי שהצליח לייצר סביבו מסורת של איכות, או אופי מסוים, בעיקר כזה שמתקבל באהדה רבה ויוצר סביבו עדות מעריצים, עשוי לרצות לשמור עליה בכל מחיר. מצד שני, ייתכן שהמסורת יפה ונעימה לרומנטיקנים, אבל כשחברה צריכה גם ללכת למכולת - המסורת עשויה לסנדל אותה לנישות שוליות.

זה לא שרכבי פרימיום שמספקים הנאה מנהיגה הם נישה שולית, אבל צריך להודות על האמת: כדי לשרוד בעידן הרכב הנוכחי, צריך כנראה היצע של רכבי פנאי. וכדי להתאים לעידן קנסות העתק על זיהום אוויר וצריכת דלק מופרזת - חייבים לעשות כל מה שאפשר כדי להפחית באלו.

אז ב.מ.וו X1 מראה שגם היצרנים הכי מסורתיים חייבים להתקדם, לטוב ולרע. חזותית, ה-X1 יתאים מאוד למי שמחפש את הלוק הב.מ.וואי המוכר. אי אפשר לפספס אותו. מעבר לזה, לרכב הפנאי הכי קטן של הבווארים יש בכל זאת כמה איכויות מסורתיות, מעבר לחזות: האיכות הגבוהה בתא הנוסעים, עיצוב הפנים הפשוט וה"נכון", וגם המנוע והגיר המשובחים.


לדגמי ב.מ.וו בישראל - ב.מ.וו

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה