דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

וולוו XC40 (חשמלי, P8) - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...

וולוו XC40 הרשים אותנו יותר מפעם אחת, והצטיין גם במבחן השוואתי שערכנו בקטגוריה. עד לאחרונה שווק ה-XC40 עם מנועי טורבו-בנזין שגרתיים לצד גרסת פלאג-אין הייבריד; כעת, מספר חודשים לאחר תחילת השיווק של מרצדס EQA ולקסוס UX300e, מגיבה גם וולוו עם גרסה חשמלית משלה - שהיא גם המכונית החשמלית הראשונה מתוצרת וולוו.

לעומת יצרניות יוקרה אחרות ששומרות את היכולות הגבוהות לדגמים יקרים יותר, בוולוו מניחים על השולחן את הקלף החזק ביותר כבר בסיבוב הראשון - ומשגרים את ה-XC40 למערכה עם מנוע שמייצר למעלה מ-400 כוחות סוס. את הקלף השני אנחנו פוגשים בתא הנוסעים: ה-XC40 החשמלית היא המכונית הראשונה בישראל שמערכת ההפעלה שלה מגיעה מבית אנדרואיד (גוגל), ממש כמו במכשיר הנייד של רובנו. 

האם המכונית מוצלחת? האם מערכת ההפעלה מוצלחת? איך הביצועים ולמה נראה שהיא מנסה להיות טסלה, מצליחה חלקית וגם נכשלת פה ושם?

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: וולוו XC40


וולוו XC40 חשמלית, 407 כ"ס, סוללת 80 קוט"ש, 299,990 שקלים

יתרונות

חסרונות

עיצוב

נוחות נסיעה בעיר

יחידת הנעה חזקה

טווח לעומת ההצהרות

מערכת הפעלה של גוגל

  מערכת הפעלה של גוגל

וולוו XC40

עיצוב

צריך עין חדה מאוד כדי לשים לב להבדלים בין הגרסה הרגילה לגרסה החשמלית של ה-XC40. המאפיין הבולט ביותר הוא הגריל האטום, כמו ברבות מהמכוניות הרגילות שהוסבו לחשמל. מעבר לזה מדובר באותו רכב פנאי נאה, עם צביעה דו-גונית מוצלחת והמון מדבקות קטנות בצורת תקע שאמורות לוודא שכולם יבינו באיזו גרסה מדובר.

תא הנוסעים

תא הנוסעים אף הוא מאוד דומה לגרסאות אחרות של ה-XC40, בעיקר הגרסאות הספורטיבית יותר R-design. המראה יוקרתי, מינימליסטי ונקי מאוד ותחושת האיכות מצוינת. גם איכות ההרכבה טובה ויש שפע תאי אחסון שימושיים. 

אבל יש גם הבדלים. כפתור ההנעה נעלם, וכמו בטסלה כדי להניע תצטרכו לשבת בכסא ופשוט לשלב ל-D או R. בלם יד? גם הוא כבר לא קיים. תלחצו על P או שתצאו מהרכב והפעולה תתרחש מעצמה.

וולוו XC40

על לוח המחוונים כולו חולשת מפה של Google. במסך המולטימדיה הסידור המוכר של וולוו נשמר, אך האייקונים זהים לאלו שבאפליקציות גוגל השונות. בשימוש ראשון הרכב יבקש ממכם להתחבר לחשבון הגוגל שלכם. במידה ואין לכם אחד כזה, חלק מהפונקציות לא יהיו זמינות. פרטיות? כבר מזמן ויתרתם עליה כשעברתם לסמארטפון.

באופן קצת משונה, ה-XC40 לא מציג מידע על טווח הנסיעה הנותר ובמקום זאת מציג רק את אחוז הסוללה. רוצים לדעת בכל זאת מה הטווח? רדו ל-25% מהסוללה או שפשוט תתחברו לגוגל וגלו לענקית המידע לאן ברצונכם להגיע.

וולוו XC40

מערכת ההפעלה עצמה תהיה נוחה לרוב הנהגות והנהגים שכבר התמכרו לתפעול המוכר של גוגל. ה-XC40 מעודדת את הנהג לשוחח עם העוזרת הקולית. למשל, אי אפשר כבר לבחור תדר ברדיו באמצעות המסך, אלא רק מתוך התחנות המופיעות ברשימה. רוצים לעבור לתדר אחר? דברו עם העוזרת. דברים הקשורים לרכב עצמו כמו בירור הטווח הנותר או שינוי פרמטרים הקשורים לנהיגה היא עדיין לא יודעת לעשות. אפילו פעולות בסיסיות כמו תגבור הבלימה הרגנרטיבית צריך לעשות ידנית מתפריט פנימי בתוך המערכת שקשה לגשת אליו בנהיגה.  

וולוו XC40

את כל השאר היא עושה מצוין. ניווט מתבצע בקלות – פשוט תגידו שם של מקום והיא תציע נתיבים, תמצא נקודות לקפה או לארוחה, תעדכן מה אחוז הסוללה שישאר כשתגיעו (והיא מדויקת!) וגם תספר לכם מתי בדיוק זה יקרה. אפילו נקודות טעינה היא מכירה, אך מרבית המפעילות בתחום לא מעדכנות את הנתונים בגוגל כמו שצריך. חבל. 

וולוו XC40

כמו בטסלה, המערכת צפויה להתעדכן בהמשך כך שמדי פעם תקומו בבוקר ותגלו ברכב פיצ'רים חדשים. למרבה הצער ובשונה ממרצדס ואודי, מסך המולטימדיה לא מציע התאמות פרסונליות. ועוד  כמו בטסלה - למרבה הצער המערכת לא מציעה קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי וגם לא מאפשרת התקנה של אפליקציית Waze. כן, זו שנרכשה על ידי גוגל.

האבזור עצמו עשיר למדי וכולל גג שמש פנוראמי, כיסאות בעלי כוונון חשמלי, בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת סטייה מנתיב, התראה על רכבים בשטח מת ועוד לא מעט פריטים. 

וולוו XC40

מהבחינה הפרקטית מדובר באותו רכב פנאי מוכר ושימושי. המרווח מצוין מלפנים ומאחור, שדה הראיה טוב מאוד מעמדת הנהג ואילו המושב האחורי מעט נמוך ובמרכזו נותרה תעלת הינע גדולה - אך המרווח לנוסעים טוב מאוד בהשוואה למקובל בסגמנט.

תא המטען נפתח חשמלית בהושטת רגל. הנפח שלו הצטמצם קלות, מ-460 ל-452 ליטרים, אך נוסף כאן חלל אחסון מלפנים בנפח 31 ליטרים.

וולוו XC40

נוחות נסיעה

אל ה-XC40 המוכר והנינוח הצטרפה כאן סוללה גדולה ששוקלת לא מעט. תוספת המשקל מורגשת היטב: בנסיעה עירונית המכונית מרגישה עסוקה יותר ומעבירה מהמורות לתוך התא. הספיגה עדיין לא רעה והנסיעה נותרת נינוחה רוב הזמן, אך זו כנראה הגרסה הפחות-נוחה של הדגם.

מחוץ לעיר היא נוחה יותר ורוב הזמן תהנו מהנסיעה. על מהמורות ופגמים בכבישים מהירים הרכב הכבד יכול לזוז מעט על המתלים או להעביר פה ושם מהמורות פנימה. בידוד הרעשים מעולה עד למהירויות מאוד גבוהות ורק רעשי כביש נשמעים קצת, בעיקר כי אין מנוע שירעיש במקום.

וולוו XC40

יחידת הנעה

הגרסה החשמלית של ה-XC40 היא החזקה ביותר, אך גם הכבדה ביותר - עם תוספת של כמעט 400 ק"ג לעומת גרסת ה-PHEV. אבל דווקא יחס ההספק-משקל מעניין יותר: לגרסה החשמלית שני מנועים חשמליים (אחד על כל ציר), שמייצרים 407 כוחות סוס ו-67 קג"מ - כלומר, 192 כוחות סוס לכל טון. לגרסת ה-PHEV יש יחס של 152 כ"ס לטון (262 כ"ס בסך הכל) ולגרסת הבנזין הבסיסית רק 104 כ"ס לטון (163 סה"כ). 

וולוו XC40

הנתונים הללו מבהירים עד כמה ה-P8 חזקה. בוולוו לא ניסו להביא למשחק מכונית חשמלית עם טווח בלתי נגמר, אלא פשוט מכונת ביצועים. כל המומנט מגיע כבר בלחיצה הראשונה על דוושת התאוצה, ובזכות הנעה כפולה שמשגרת את רוב הכוח לאחור המכונית מזנקת מהמקום בקצב שיביך את רוב מכוניות הספורט שבסביבה. 

הכוח האדיר לא נגמר ביציאה מהמקום (היא מגיעה ל-100 קמ"ש בתוך 4.9 שניות). בעקיפות כדאי לעבור לנתיב השמאלי לפני ההאצה כדי שלא תגיעו מהר מדי לרכב שלפניכם. יש משהו במימדים הלא גדולים, בזמינות הכוח ובאחיזה המעולה שגורמים לוולוו הזו להרגיש מהירה במיוחד. 

וולוו XC40

באופן די מפתיע, אין מצבי נהיגה שונים ברכב. לנהגים הרגועים אין מצב "אקו" שידאג למקסם את הטווח, לממהרים אין מצב ספורט שיחדד את תגובת הדוושה. גם נהיגה מדוושה אחת נעשית במתכונת של On/Off. או שהיא פועלת באופן מירבי ואז היא בולמת בעוצמה בכל הרפיית דוושה, או שהיא לא פעילה בכלל. אין יכולת לשלוט על עוצמת הבלימה הרגנרטיבית וזה בעיקר מפריע כשבקרת השיוט האדפטיבית פועלת – בפקקים המערכת בולמת מאוחר וחזק מדי והופכת את החוויה לפחות מוצלחת. 

וולוו XC40

ל-XC40 יש סוללה גדולה יחסית של 78 קוט"ש, אך הביצועים האדירים (ובעיקר הניסיון ליהנות מהם) מובילים לצריכת חשמל די גבוהה. בנסיעת המבחן מדדנו נתון של 230-250 וואט-שעה לק"מ, כך שבנתונים הללו הטווח של הרכב בפועל עומד על 300-320 ק"מ. רחוק מההבטחה ל-414 ק"מ. נהיגה רגועה במיוחד עשויה לספק טווח של כ-350 ק"מ בכבישים לא מהירים. 

טעינה אולטרא-מהירה מתאפשרת כאן בקצב מירבי של 150 קילוואט בעמדה מתאימה, מה שאמור לאפשר מילוי של הסוללה מ-10% ל-80% בתוך קצת יותר מחצי שעה.

וולוו XC40

התנהגות כביש

הנעה כפולה, 407 כוחות סוס והמון אחיזה. בהחלט מתכונת למכונית שמתנהגת מעולה. בראש ובראשונה לוולוו יש אחיזה מצוינת. ניסיון להאיץ בכל הכוח אחרי מעבר בשלולית עירב את בקרת היציבות שניטרלה את הבעיה מיד. 

ההגה מדויק, המשקל עובר מצד לצד באופן צפוי ויש מעט מאוד רכינה של המרכב, גם היא רק כשממש לוחצים את הרכב. נכון שלא מדובר ברכב ספורטיבי במובן המלא של המילה, אבל היכולות האלה הופכות את ה-XC40 החשמלי ליותר מסתם רכב פנאי.

וולוו XC40

סיכום

ה-XC40 החשמלית מביאה לשולחן כמה יתרונות רציניים: היא נהנית מעיצוב נאה, מרווח פנימי מוצלח, אבזור עשיר ומערכת הפעלה שתגרום לרוב האנשים להרגיש בבית. מעל אלו יש כאן גם ביצועים נפלאים והתנהגות כביש מהנה - לכאורה, יותר מזה קשה לבקש. 

מצד שני, התפעול יכול לעצבן את מי שלא רגיל או לא אוהב את הסגנון של גוגל, טווח הנסיעה לא עומד בהבטחות ונוחות הנסיעה בעיר לא מושלמת. התחרות מול מרצדס (ובמובן מסוים גם מול טסלה) לא תהיה פשוטה, אך לטעמנו וולוו מציגה כאן את אחד הכלים החשמליים המרשימים ביותר בסביבה.

לצפייה בכל דגמי וולוו בישראל

 

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה