דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מבחן השוואתי: טויוטה יאריס קרוס מול סקודה קאמיק

Getting your Trinity Audio player ready...

בשנים האחרונות ביצענו אינספור מבחנים השוואתיים בקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים, אחת הקטגוריות הצומחות ביותר בשוק הרכב הישראלי. כל אחת מיצרניות הרכב הגדולות מציעה לפחות דגם אחד בסגמנט הזה, חלקן כבר הספיקו לייסד שושלת קצרה של שני דורות, אבל יצרנית בולטת אחת נעדרה מכל המבחנים האלו: טויוטה.

במשך קרוב ל-10 שנים, מאז שניסאן ג'וק ייסד את הקטגוריה ועד היום, לאחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם פשוט לא היה ג'יפון קטן בהיצע. כבר כמעט התרגלנו למחסור הזה, אבל עכשיו נמצא כאן סוף סוף טויוטה יאריס קרוס, רכב פנאי קטן וחדש שמבוסס על היאריס המוכרת ואמור לתת את המענה הנדרש בקטגוריה הצפופה הזאת. אחרי המבחן הראשון שפורסם כאן לא מזמן, מיהרנו לעמת אותו עם מי שבלט לטובה עד כה בכל המבחנים ההשוואתיים בתחום - סקודה קאמיק.

טויוטה יאריס קרוס מול סקודה קאמיק

היאריס התייצב למבחן עם הנעה היברידית, בגרסת הביניים "אורבן" שמחירה עומד על 137,000 שקלים נכון לנובמבר 2021. מולו הצבנו את הקאמיק עם מנוע 1.0 ליטר ברמת הגימור הבכירה "סטייל", שהתייקר לאחרונה ל-140,000 שקלים.


להשוואת נתונים: טויוטה יאריס קרוס מול סקודה קאמיק

עיצוב וסגנון

הקאמיק נראה לא רע, במיוחד בגרסת הסטייל הבכירה שנבחנה. הוא מציג כמה אלמנטים מודרניים כמו פנסי איתות דינאמיים, חישוקי סגסוגת נאים בקוטר "17, יחידות תאורה חזיתיות שמפוצלות לשתי קומות, פסי גגון ופגושים באפור שמדמים "מיגון גחון". אבל לקאמיק יש בעיה במקום אחר: הוא לא נראה מספיק גבוה ו"ג'יפי". הוא מתנשא לגובה של 155 ס"מ בלבד, ולפעמים מזכיר יותר משפחתית בתצורת סטיישן מאשר רכב פנאי.

טויוטה יאריס קרוס מול סקודה קאמיק

גם היאריס קרוס לא מתנשא לגובה יוצא דופן, עם 159.5 ס"מ בסך הכל מכביש ועד תקרה, אבל הפרופרוציות שלו ג'יפוניות יותר בשל העובדה שהוא קצר וצר יותר, מה שמדגיש את הגובה. גם כאן, לגרסה הבכירה - הפרימייר שלא נבחנה כאן ועולה 147,000 שקלים - יש יתרונות בעיצוב עם צביעה דו גוונית, חישוקי "17 נאים ועוד מספר תוספות. ה"אורבן" שכאן צנועה יותר למראה עם חישוקי "16 פשוטים וסבכה קדמית נטולת עיטורים נוצצים. 

תא הנוסעים של הקאמיק איכותי בהרבה למראה ולמגע, עם שילובי צבעים נאים, לוח מחוונים דיגיטלי גדול בעל אפשרויות להתאמה אישית ואיכות חומרים מצוינת. התחושה ביאריס קרוס מעט יותר פלסטיקית ופשוטה, הצבעים כהים ולוח המחוונים צפוף ועמוס במידע.

אבזור ותפעול

גם בטויוטה וגם בסקודה יודעים היטב כי מפרט אבזור עשיר יסייע למכירות יותר מאשר דיפון רך לדשבורד. המפרט של היפני כולל מסך דובר עברית ונוח מאוד לתפעול עם קישוריות למכשירי אנדרואיד ואפל, בקרת אקלים, כניסה והנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי עם פונקציית עמידה עצמאית ברמזור וקיפול חשמלי למראות הצד.

טויוטה יאריס קרוס מול סקודה קאמיק

הצ'כי אמנם מגיע עם בלם יד מכאני מסורתי, אך גם הוא כולל מסך מולטימדיה בגודל דומה וברמת יעילות גבוהה, והוא מוסיף למפרט את לוח המחוונים הדיגיטלי, טעינה אלחוטית לסלולארי, חיישני חניה מאחור, תאורת אווירה ועוד.


מפרט הבטיחות עשיר בשני הדגמים עם 8 כריות אוויר בטויוטה ו-9 בסקודה, בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית. הסקודה גם מציע מערכת חשובה לניטור שטחים מתים במראות, בעוד הטויוטה המתחרה כולל גם זיהוי תמרורים, אורות גבוהים אוטומטיים, התרעת עייפות והתרעה על שכחת ילד במושב האחורי.

תפעול המערכות ביאריס קרוס נוח וידידותי, בעור בקאמיק תצטרכו לדפדף בתפריטים כדי לשנות את עוצמת המיזוג. הפער בתחום זה איננו דרמטי, כך שהציון כאן מגיע לכדי שוויון.

טויוטה יאריס קרוס מול סקודה קאמיק

שימושיות ומרווח

המימדים עושים את שלהם והקאמיק מתגלה כרכב המרווח יותר במבחן הזה, בפער לא מבוטל. תנוחת הישיבה שלו אמנם לא גבוהה במיוחד, אך מושב הנהג נוח ותומך ומסביבו פזורים לא מעט תאי אחסון שימושיים. מאחור נהנה הקאמיק מדלתות גדולות שמאפשרות כניסה נוחה, כאשר המושב עצמו אמנם נמוך יחסית וברכי הנוסעים המבוגרים יוותרו תלויות באוויר - אך המרווח עדיף כאן בפער גדול, החלונות הגדולים מכניסים הרבה אור והנוסעים יהנו מפתחי מיזוג, צמד שקעי USB לטעינה, תאורת קריאה ופתרונות אחסון יעילים.

טויוטה יאריס קרוס מול סקודה קאמיק

ביאריס הבכירה המושבים מצוינים, אך גרסת האורבן שנבחנה מציעה כסאות פשוטים יותר גם אם נוחים לכשעצמם. הדלתות הקטנות יקשו על חגירת פעוטות במושבי בטיחות ולנוסעים יש מרווח רגליים מצומצם יחסית - ואין פתרונות עזר כמו מיזוג, טעינה או תאורה נפרדת (במקומה ישנו לוח פלסטיק בתקרה שנראה מאולתר). לשלושה נוסעים יהיה צפוף בשני הרכבים, אך המושב בקאמיק בכל זאת מרווח יותר.

תא המטען של היאריס קרוס מפתיע עם נפח של כמעט 400 ליטרים ופתח רחב, אך בגרסה הזו אין מדף לחלוקת הגובה וגם לא ווים או תאי צד. תא המטען עצמו שופע בליטות ושקעים בצדדים, מה שפוגע ביכולת לנצל את הנפח.

הבגאז' של הקאמיק אמנם מעט יותר קטן עם נפח של 363 ליטרים, אך יש בו אינספור פתרונות יצירתיים כמו רשתות, ווים, ידיות לעיגון ותאים קטנים לכל החפצים שנתקעים בבגאז' לתקופות ארוכות מדי.

טויוטה יאריס קרוס מול סקודה קאמיק

נוחות נסיעה

ליאריס קרוס כיול מתלים מעט יותר רך, ויחד עם צמיגים בחתך גבוה יותר מתקבלת ספיגה עדיפה במעט של השיבושים הקטנים בנסיעה עירונית. אבל ברגע שנתקלים ברצף שיבושים או בפסי האטה גדולים יחסית, הריסון העדיף של הקאמיק מכריע וברוב הזמן הנסיעה בו נינוחה ונעימה יותר. 

בכבישים בין עירוניים הפער בין השניים גדל: ליאריס מתלה קצר שמרבה להתנועע על כבישים גליים, בעוד הקאמיק מהודק ונינוח יותר, ובעיקר הרבה יותר שקט. רעשי הכביש והרוח ביאריס קרוס נוכחים כמעט בכל מהירות שהיא.

טויוטה יאריס קרוס מול סקודה קאמיק

מנוע וביצועים

ליאריס קרוס יחידת הנעה היברידית, עם מנוע בנזין של 3 צילינדרים בנפח 1,500 סמ"ק, הספק מירבי של 116 כ"ס ותיבת הילוכים רציפה. גם לקאמיק מנוע 3 צילינדרים, אך הנפח הוא 1,000 סמ"ק בלבד והסיוע לא מגיע בכוח החשמל - אלא ממגדש טורבו שמאפשר לו להגיע להספק של 110 כ"ס. תיבת ההילוכים היא רובוטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים.

טויוטה יאריס קרוס מול סקודה קאמיק

ביציאה מהמקום ובין הרמזורים בעיר היאריס מתגלה כמכונית זריזה בהחלט, עם תגובות טובות של המנוע החשמלי וצליל מחוספס-חביב של המנוע משולש הצילינדרים. הקאמיק בתנאים האלו מעט פחות החלטי, כאשר השילוב בין המנוע הקטן והתיבה מרובת ההילוכים יוצר לעיתים רעידות במהירויות נמוכות.

אבל ברגע שרגל ימין הופכת כבדה ומגיעה הדרישה לכוח משמעותי יותר, היתרון הוא של הקאמיק. מנוע הטורבו שלו מגיע בקלות למהירויות גבוהות ומאפשר לו לטפס בקלות בכבישים הרריים ולצאת לעקיפות ללא קושי. בתנאים האלה הוא נותר שקט ונעים, כאשר ביאריס קרוס נשמע רעש מתכתי מכיוונה של התיבה הרציפה.

טויוטה יאריס קרוס מול סקודה קאמיק

אבל את הכסף סופרים במדרגות, או בתחנת הדלק במקרה שלנו: הקאמיק השיג במבחן נתון יוצא מן הכלל של 20 ק"מ לליטר בשיוט ו-14.4 ק"מ לליטר בסיכום המבחן. נתון פנומנאלי, אבל עדיין רחוק משמעותית מהצריכה המצטיינת של היאריס קרוס. בסיום קטע השיוט מדדנו 25.3 ק"מ לליטר, ואילו אחרי הקטעים המאומצים הסתיים המבחן עם צריכה של 19.1 ק"מ לליטר. גם זקני המערכת לא זוכרים תוצאה כזו ברכב שאינו נטען מהשקע.

התנהגות כביש

על הכביש המתפתל ציפתה לנו הפתעה. היאריס קרוס התגלה כרכב עם התנהגות קלילה ומהנה, בזכות שלדה מצוינת וכניסה נחושה לפניות. הרכינה לא מפריעה מדי, אך היגוי מעורפל ובלמים מלאכותיים פוגמים ביכולת הספורטיבית שלו. מילא.

הקאמיק פחות דרמטי ולא משתובב בעיקולים, אבל נהנה מאחיזת כביש מצוינת שמשרה הרבה מאוד בטחון על הנהג. מה עדיף? עניין של טעם.

 
טויוטה יאריס קרוס מול סקודה קאמיק

סיכום

טויוטה ציפתה ליאריס קרוס במשך תקופה ארוכה מאוד, ואין לנו ספק שהוא ימשוך לקוחות רבים שחיכו למוצר מסוגו. מלבד המוניטין המצוין של טויוטה הוא יציע לרוכשים גם תנוחת ישיבה גבוהה, רמת בטיחות מצוינת, יחידת הנעה זריזה בעיר וצריכת דלק כמעט דמיונית.

אבל רשימת היתרונות של הקאמיק תקלע כנראה לטעמם של לקוחות רבים יותר. הג'יפון של סקודה מציע תא נוסעים איכותי ומאובזר יותר, מרווח פנימי עדיף משמעותית, נוחות נסיעה עדיפה, בידוד רעשים טוב יותר וגם יחידת הנעה שקטה ויעילה יותר. צריכת הדלק שלו מצוינת לכשעצמה, כך שגם בתחום הזה - למרות היתרון הברור של הטויוטה - הקאמיק בהחלט מציג נתון מרשים כשלעצמו.

 
טויוטה יאריס קרוס מול סקודה קאמיק

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה