דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מבחן השוואתי: טסלה מודל 3 מול יונדאי סונטה

Getting your Trinity Audio player ready...



יש פער כמעט בלתי נתפס בין הבאזז שיצרה טסלה עם ההגעה לישראל לבין מאמצי השיווק האפסיים שנוקטת בהם היצרנית האמריקאית - שלפעמים נראה שעושה הכל כדי לשכנע את הלקוחות לוותר ולבחור ברכב אחר. מאות לקוחות נלהבים שילמו מקדמה והזמינו את הרכב כבר ביום הראשון שבו פורסמו המחירים בישראל, ועוד רבים נוספים עשו זאת בחודשיים שחלפו מאז - וכל זה בלי שנפתח אולם תצוגה אחד, בלי שניתן לבצע נסיעת מבחן ובלי אפשרות לעסקת טרייד אין שכל יבואן אחר ישמח להציע. על הנחות אין בכלל מה (או עם מי) לדבר. את הרכבים קיבלו הלקוחות במגרש החניה של נמל אשדוד, בחלק מהמקרים בשעות החשיכה, אבל למרות כל זה, רשימת ההמתנה הולכת ומתארכת - ומי שיזמין כיום את המודל 3 יקבל את הרכב אי שם באוגוסט. כל זה קורה בלי שהושקע ולו שקל אחד בפרסום, אבל עם כמות המצלמות שנשלפו לעברנו ביום המבחן - כנראה שהפרסום של טסלה מתבצע באופן ויראלי ובקצב התפשטות אקספוננציאלי.

טסלה מודל 3 מול יונדאי סונטה

אחרי שישקע האבק, טסלה מודל 3 תצטרך להתמודד כאן מול לא מעט מתחרות ולהילחם על מקומה בשוק הישראלי הצפוף, כמו כל מכונית אחרת. כרגע אמנם אין לה מתחרות חשמליות שמציעות יכולות דומות בטווח מחירים קרוב, אבל עד סוף השנה צפויות לנחות כאן יונדאי איוניק 5, קיה EV6 וניסאן אריאה, בהמשך יגיעו גם ב.מ.וו i4 וסקודה אניאק, כולן צפויות לעשות חיים קשים לחשמלית של אילון מאסק. 

עד שזה יקרה, הצבנו את טסלה מודל 3 למבחן השוואתי ראשון על כבישי ישראל מול המתחרה הקרובה ביותר שאיתרנו: יונדאי סונטה הייבריד, שהרשימה במבחן המנהלים האחרון שערכנו ומי שהצליחה להביס את מלכת המכירות הנצחית סקודה סופרב עם כמות מכירות גדולה פי שתיים וחצי בשנה הנוכחית. הסונטה והמודל 3 דומות זו לזו במימדים ובמחיר, אבל מציגות כמובן גישה טכנולוגית שונה בתכלית. מי מהן עדיפה?


להשוואת נתונים: טסלה מודל 3 מול יונדאי סונטה

טסלה מודל 3 מול יונדאי סונטה

עיצוב וסגנון

במבט ראשון, נראה כי כמעט ולא הושקעה מחשבה בעיצוב של הטסלה. הקווים נאים אך גנריים, ואם היה לה גריל מעל הפגוש הקדמי - יכולנו בקלות לחשוב שמדובר במכונית מתוצרת מאזדה או יונדאי. אבל למרות הפשטות הזאת, יש בכל זאת משהו מרשים במודל 3: היא מציגה יציבה נמוכה וכמעט ספורטיבית, יש לה ידיות דלתות סמויות, גג שמשתפל לאחור במבנה דמוי קופה וחלק אחורי קצת "צפרדעי", עם ישבן רחב שהולך ונהיה צר בחלק העליון.

טסלה מודל 3 מול יונדאי סונטה

היונדאי מתוחכמת ממנה, נאה מאוד לכשעצמה אך לפעמים קצת מתאמצת או מצועצעת - בעיקר ככל שזה נוגע לעומס הניקלים בחלק הקדמי. גם לה יש יציבה נמוכה, ובחלק האחורי היא לטעמנו מוצלחת יותר.

בפנים ההבדלים הופכים דרמטיים. הסונטה זכתה למחמאות בעבר על משטחי העור הנרחבים, גלגל ההגה הנאה, כפתורי העברת ההילוכים שמחליפים את הידית המגושמת ולוח המחוונים הדיגיטלי. גם שילוב הצבעים שלה נעים לעין, אבל כל זה הרבה פחות מרשים ברגע שנכנסים לטסלה. מסך עצום בגודל 15 אינץ' חולש על כל מערכות הרכב, ומשאיר סביבה נקיה וסופר אלגנטית. אפילו ידיות לפתיחת דלתות לא תמצאו כאן - במקומן יש כפתורים זעירים.

איכות החומרים ביונדאי גבוהה יותר, אך גם בטסלה פגשנו דיפונים רכים למגע לצד חיפוי עץ מרשים. לא פגשנו בליקויי הרכבה מהסוג שדווח עליהם בעבר.

טסלה מודל 3 מול יונדאי סונטה

אבזור ותפעול

יונדאי סונטה התייצבה למבחן בגרסת הלימיטד הבכירה, שלאחרונה התייקר מחירה ב-22 אלף שקלים והתייצב על 219,000 שקלים. בתמורה תקבלו אותה עם מושבי עור חשמליים, מחוממים ומקוררים, וגם עם גג שמש פנוראמי, טעינה אלחוטית לסלולארי, מצלמות היקפיות, גלגל הגה מחומם לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3 אינץ' ומסך מולטימדיה בגודל 8 אינץ'. תפעול המערכות ביונדאי נוח וידידותי הודות לשימוש נרחב בכפתורים פיזיים גדולים וברורים.

יונדאי סונטה תא הנוסעים

טסלה מודל 3 הגיעה בגרסת הכניסה שלה, SR+, אך גם היא מציעה מפרט נדיב למדי הכולל מושבים עם כוונון חשמלי וחימום, טעינה אלחוטית לשני מכשירים במקביל, גג זכוכית שחולש כמעט על כל הרכב (ומקשה על קירור הרכב בימים חמים), מצלמות חניה היקפיות, דלת תא מטען חשמלית וגם אינספור גאדג'טים, חלקם משונים במיוחד, שלא פוגשים בכל יום במכונית: ניתן להפוך את המסך המרכזי ל"אח בוער" וליהנות מחימום ומצלילים תואמים, ניתן לבקש מהרכב להשמיע קול נפיחה כאשר נוסע מתיישב לימין הנהג (חשוב לזכור לנטרל את הפיצ'ר כשאוספים מישהי לדייט) וניתן גם לקבל כמה עזרים שימושיים יותר ליומיום - כמו למשל מיזוג המופעל בתזמון מראש לפני תחילת הנסיעה, מצלמות דרך המפעילות הקלטה אוטומטית בזיהוי של סכנה מתקרבת או תא כפפות שהופך לכספת ונפתח רק בהקשת קוד גישה.

טסלה מודל 3 תא הנוסעים

אבל עם כל הכבוד לכספת ברכב ולשאר צעצועים, נדמה לנו שבעלי הרכב היו מרוצים יותר לו היתה בטסלה תמיכה בקישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, שהיתה מאפשרת ניווט באמצעות Waze. מערכת הניווט המקורית של הרכב מבוססת על מפות גוגל, אך לא תומכת בדיווחים על עומסי תנועה וגם לא מאפשרת הזנת כתובות בעברית. 

שתי המכוניות במבחן מציעות מגוון רחב של מערכות בטיחות אקטיביות. היונדאי מציגה מערכת שמירת נתיב שפועלת בצורה מדויקת יותר, ומציעה גם התרעה חשובה על שכחת ילד במושב האחורי ומערכת מצלמות שמציגה את תמונת השטחים המתים על גבי לוח המחוונים. הטסלה הבסיסית פחות מצוידת ממנה, אך מערכת ה"אוטו פיילוט" המורחבת (בתוספת של 37,500 שקלים) שפגשנו ברכב המבחן מציעה גם מעבר נתיב עצמאי לצרכי עקיפה, מערכת לחניה אוטומטית והבטחה לשלל שדרוגים שיוטמעו ברכב בעתיד, בהתאם להתפתחות הטכנולוגיה ולמגבלות החוק - בין היתר מדובר על יציאה עצמית של הרכב מחניונים וכן זיהוי ותגובה לרמזורים ולתמרורי עצור. האמינו, יום יבוא.

טסלה מודל 3 מול יונדאי סונטה

שימושיות ומרווח

רכבים חשמליים מאפשרים בדרך כלל גמישות תכנונית כמעט אין סופית: דוגמא טובה לכך היא יונדאי איוניק 5, שמציגה בסיס גלגלים כמעט דמיוני של 3 מטרים עם אורך כולל של 463 ס"מ בלבד. ככה זה כשלא צריך לשמור מקום לרכיבי הנעה גדולים ומסורבלים.

גם בטסלה מודל 3 המצב דומה: היא קצרה מהסונטה ב-20 ס"מ, אך בסיס הגלגלים שלה ארוך יותר ב-3.5 ס"מ - ומרווח הרגליים שמציעות השתיים במושב האחורי קרוב מאוד, למרות פער האורך הניכר. לטסלה גם רצפה שטוחה לחלוטין, מה שמקל על הנוסע השלישי, אבל כאן מסתכמים היתרונות שלה.

טסלה מודל 3 מול יונדאי סונטה

מי שישב מאחור בסונטה יהנה ממרווח ראש עדיף בפער משמעותי. גג הזכוכית בטסלה לא רק מחמם את פדחתם של הנוסעים, אלא גם מגביל את המרווח לגבוהי קומה. בנוסף, המושב של הטסלה נמוך וקצר יותר, כך שהוא יהיה פחות נוח לנסיעות ממושכות. שתי המכוניות מציעות פתחי מיזוג ושקעי USB ליושבים מאחור.

תא המטען של היונדאי עדיף בזכות נפח של 510 ליטרים וגלגל חלופי, לעומת נפח של 425 ליטרים בטסלה. בבגאז' של הטסלה לא מצאנו גלגל ספייר אבל כן איתרנו כמה ברזלים וחוטים חשופים, מהסוג שלא מקובל לפגוש במכוניות שעולות קרוב ל-200 אלף שקל. תא נסתר ושימושי ברצפת תא המטען, לצד חלל אחסון נוסף מתחת ל"מכסה המנוע", משפרים את תמונת המצב הפרקטית במודל 3.

טסלה מודל 3 מול יונדאי סונטה

נוחות נסיעה

בכל מה שקשור לספיגת השיבושים ולבידוד הרעשים, היתרון נמצא אצל יונדאי סונטה. היא קלה מהטסלה בכמעט 200 ק"ג, מה שמאפשר לה להסתדר עם מתלים רכים יותר שמעניקים נסיעה נעימה מאוד על שיבושי העיר. גם הבחירה בחישוקי 17 אינץ', לעומת 19 אינץ' בטסלה הנבחנת (תוספת של 5,500 שקלים לעומת חישוקי ה-"18 הסטנדרטיים) מסייעת לקוריאנית בכל הנוגע לנוחות.

מחוץ לעיר הפערים בין השתיים מצטמצמים, ובשתיהן נעים מאוד להעביר נסיעות למרחקים ארוכים. בטסלה אמנם אין רעשי מנוע, אך רעשי הכביש והרוח מורגשים בה יותר מאשר ביונדאי.

טסלה מודל 3 מול יונדאי סונטה

מנוע וביצועים

ליונדאי יש יחידת הנעה מוכרת וטובה, שמבוססת על מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטרים לצד מנוע עזר חשמלי. יחד מייצרים השניים הספק של 192 כ"ס ומומנט של 37.5  קג"מ. הכוח יורד לגלגלים הקדמיים דרך תיבת 6 הילוכים אוטומטית.

בטסלה יש כמובן מנוע חשמלי, בלי תוספות ובלי תיבת הילוכים. ההספק שלו עומד על קצת יותר מ-300 כ"ס, המומנט הוא 42.8 קג"מ וזמינות הכוח מיידית - כך שבמבחני התאוצות נרשם ניצחון בנוק אאוט לטובת האמריקנית. היא מגיעה ל-100 קמ"ש בתוך 5.6 שניות - נתון טוב יותר מזה של קופרה לאון הספורטיבית, למשל - ובדרך לשם חווית התאוצה מהנה בצורה יוצאת דופן. שפע המומנט "מדביק" את הגב למושב ומורח את הנוף מבעד לחלונות, והאפקט מרשים עוד יותר כששמים לב שהכל קורה בשקט מופתי. הביצועים של הסונטה טובים מאוד לכשעצמם, אבל בקרב הזה יש מנצחת אחת בלבד.

טסלה מודל 3 מול יונדאי סונטה

אחרי כמה מאות קילומטרים של מבחן רשמה היונדאי צריכת דלק ממוצעת של 17.5 ק"מ לליטר, נתון מצוין עבור מכונית מנהלים גדולה. בטסלה בזמן הזה נרשמה צריכת חשמל ממוצעת של 150 וואט-שעה לק"מ; המשמעות היא כי ניתן להגיע לטווח נסיעה ריאלי של קצת יותר מ-410 קילומטרים. לא רע, בהתחשב באופי המבחן שהיה מאומץ בחלקו. נתוני היצרן מבטיחים 448 קילומטרים בין טעינות, הפער לא גדול במיוחד.

טעינה מהירה של הסוללה תתבצע תוך חצי שעה, אם במקרה נקלעתם לעמדות הסופרצ'ארג'ר של טסלה בחניון של קניון עזריאלי בתל אביב. אם אתם נמצאים בכל מקום אחר בארץ - סביר להניח שתפגשו בעמדת DC בקצב של 50 קילוואט (לעומת 250 בסופרצ'ארג'ר). בעמדה כזו הצלחנו למלא שליש מקיבולת הסוללה בתוך קצת פחות מחצי שעה.

נכון למחירי הדלק והחשמל של אפריל 2021, קילומטר של נסיעה ביונדאי סונטה יעלה 34 אגורות, לעומת 7.5 אגורות בלבד בטסלה (בטעינה ביתית).

טסלה מודל 3 בטעינה

התנהגות כביש

בסיום הקטע הדינאמי של המבחן יצאנו קצת מבולבלים. יונדאי סונטה סיימה אותו בדרך המוכרת: אחיזת הכביש היתה טובה, התפקוד היה צפוי והתחושה היתה בטוחה, למרות שיכולת ספורטיבית נוסח פיג'ו או אלפא רומיאו לא פגשנו כאן.

טסלה מודל 3 עשתה את הדברים בצורה הרבה יותר מהירה ומיידית: הכניסה שלה לעיקולים ישירה ומדויקת, קו הפניה נשמר באדיקות, אין שמץ של תת היגוי וגם לא היגוי יתר. עוד לפני שמשבחים את יכולותיו של המנוע, זו מכונית שאפשר להגיע איתה לקצב הרבה יותר גבוה בכביש המפותל מאשר בסונטה. מושלם? לא ממש. כל הנסיעה הזו הרגישה יותר כמו משחק בפלייסטיישן מאשר נהיגה ברכב. התחושות מהשלדה ומההגה לא קיימות, הצלילים כמובן לא קיימים, הנהג לא מקבל את המידע על מה שנעשה מתחת לגלגלים ובאופן כללי נראה שלא ממש משנה מה הוא יעשה - המכונית תיסע באותה הצורה. אז האם זה מהיר? בהחלט. אבל האם זה גם מהנה? הרבה פחות, לטעמנו. 

טסלה מודל 3 מול יונדאי סונטה

סיכום

יונדאי סונטה היתה ונותרה מכונית מנהלים טובה, ובמרבית המדדים הרגילים שבהם אנחנו בוחנים מכוניות - היא טובה יותר מהטסלה. היא מציעה יותר אביזרי נוחות מוכרים עם תפעול ידידותי, יש לה מושב אחורי מרווח יותר, נוחות הנסיעה שלה עדיפה וכך גם בידוד הרעשים.

לטסלה מודל 3 יש יתרון ברור בביצועים ובחוויית הנהיגה, הגאדג'טים היחודיים שלה ללא ספק ימשכו לקוחות רבים וגם עלות התפעול שלה נמוכה משמעותית: מלבד עלות החשמל, שכיום זולה בהרבה מהבנזין, לקוחות טסלה כמעט ולא ידרשו לטיפולים שוטפים מכיוון שברכב חשמלי אין שמנים, נוזלי קירור, מסננים או מצתים שדורשים החלפה.

אבל במבחן הטסלה הרשימה אותנו לא רק בגלל התחשיב הכלכלי, אלא בגלל שהיא סנונית ראשונה לדרך שבה רבים מאיתנו יסעו בעתיד. יש לה יכולת חשמלית מרשימה במיוחד, שמתבטאת גם בביצועי המנוע, גם בחוויית הנהיגה וגם בטווח הנסיעה הארוך, יכולת עד היום פגשנו יכולות דומות רק בדגמי היוקרה החשמליים שעולים כחצי מיליון שקלים. תג מחיר עכשווי של 186,000 שקלים הופך את טסלה מודל 3 למכונית שמנגישה את העתיד לישראלים לא מעטים, לפחות עד שיגיעו המתחרות.

למאמר זה התפרסמו 7 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה