דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

נהיגה ראשונה: מאזדה MX-30

Getting your Trinity Audio player ready...

המכונית הכי מדוברת בשוק הרכב שלנו כיום היא טסלה מודל 3, שהפכה לחשמלית הכי נמכרת בארץ. כבר הייתה לנו 3 אחרת, של מאזדה, שכיכבה במשך כמעט עשור בראש טבלת המכוניות הנמכרות בארץ. השבוע נהגנו במאזדה החשמלית הראשונה שנחתה כאן בהפתעה, ואפשר כבר עכשיו לסכם: היא שונה מאוד משתי ה־3 האחרות.


מאזדה MX-30, מנוע חשמלי 146 כ"ס, טווח נסיעה 200 ק"מ, 199,000 שקלים

יתרונות

חסרונות

עיצוב

טווח נסיעה

אבזור

שימושיות

התנהגות

  מחיר

מאזדה MX30

ראשית בתצורה: 30־MX קוראים לה, קידומת שבמאזדאית מרמזת על דגמים ספורטיביים ומיוחדים, כמו ה־5־MX רודסטר המיתולוגית. דווקא בזמן שחשמליות הופכות להיות מכוניות מיינסטרים, מאזדה בחרה לבנות את החשמלית הראשונה שלה כמכונית נישה, קרוסאובר מעוצב, עם דלתות אחוריות שנפתחות נגד כיוון הנסיעה, "דלתות התאבדות" כפי שמכונה התצורה הזאת בתעשיית הרכב, בגלל שהן מסתירות לנוסע מכוניות שמתקרבות לכיוונו. מדובר באביזר ייחודי שגם יקר לייצור: תמצאו אותו ברולס־רויס, וגם בחשמלית נישה אחרת, ב־מ־וו i3. ואם זה לא מספיק,  היא בנויה על בסיס הפלטפורמה של מאזדה 3 ו-30-CX, תוך הסבתה להנעה חשמלית, מה שבדרך כלל פוגע בביצועים ובהתנהגות הכביש.

שנית, בסוללה. רק 35.5 קוט"ש, פחות ממה שיש אפילו לרנו זואי הקטנה והוותיקה, מה שגוזר וטווח רשמי משולב לפי תקן WLTP של 200 ק"מ בלבד. במאזדה טוענים להגנתם שלא כל נהג זקוק לחשמלית ארוכת טווח, שהסתפקות בסוללה קטנה יותר מקטינה מאוד את הפליטות בתהליך ייצור הרכב, ושסוללה קטנה יותר מסייעת דרמטית להוזלת המחיר. בפועל נראה שמאזדה נזקקה לחשמלית לא יקרה מדי שתוכל להימכר באירופה בכמויות מספיקות כדי לעמוד במגבלות זיהום האוויר החדשות, המאיימות על יצרנים שממוצע הפליטות של המכוניות שהם מוכרים יהיה גבוה מ־95 גרם CO2 לק"מ, בקנסות שיכולים להגיע למיליארדי יורו. בעת ההשקה לפני שנתיים הבטיחה מאזדה להציע אופציה של מנוע בנזין רוטורי קטן כמאריך טווח ל־30־MX, וכך גם לשמר את מנוע הונקל שהחברה אימצה, אך זה עדיין לא קרה, ככל הנראה בשל עלויות גבוהות מדי.

מאזדה MX30

ושלישית, ה־30־MX עדיין לא מגיע לארץ בייבוא סדיר של דלק מוטורס, מה שצפוי לקרות רק בשנה הבאה. בינתיים אפשר למצוא אותו אצל גזפרו מעמק חפר, שלצד עסקי הליסינג שלה החלה בשנים האחרונות לעסוק גם בייבוא מקביל, בין השאר של דגמים שלא מגיעים לארץ בייבוא סדיר, כמו פולקסווגן ארטאון, וכעת כמה עשרות יחידות של המאזדה החשמלית כבר בדרך לארץ, עם תג מחיר לפני מיקוח של 199 אלף שקל.

מאזדה MX30

שווה את הכסף? בזמן שטסלה מודל 3 נראית יותר ויותר על הכבישים, 30־MX מיועדת למי שרוצה לוודא שלא תהיה לו חשמלית כמו של השכן. העיצוב נקי, קצת רטרואי, וזה עוד כלום לעומת תא הנוסעים. כמכונית דגל בתחום הירוק, אפשר למצוא כאן דלתות עם משטחי בד שעשויים מבקבוקים ממוחזרים, ריפודים שמשולבים בהם סיבים מפלסטיק ממוחזר, ומשטחי שעם טבעי בקונסולה המרכזית.

מאזדה MX30

הנדסת האנוש טובה, אפילו שהשליטה על בקרת האקלים מתבצעת ממסך מגע 7 אינץ' בתחתית הקונסולה, מתחת למסך 8 אינץ' נפרד לניווט. תפעול הסלולרי ועוד, באמצעות חוגה.

מאזדה MX30

מלפנים נוח ומרווח והמושבים טובים, עם ישיבה דומה ל-30-CX, גבוה ממשפחתיות ונמוך מג'יפונים. מאחור מדובר במושב קצת תיאורטי: מרווח הברכיים מצומצם, המושב עצמו נמוך והחלונות קטנים עוד יותר מאלה שבטויוטה C-HR. ואת הדלתות האחוריות המוקטנות אפשר לפתוח רק אחרי שדלתות הנהג והנוסע מלפנים נפתחו.

מאזדה MX30

בתצורה הזאת אין לרכב קורה מרכזית, קורה B כפי שהיא מכונה בענף, מה שמקל על הכנסת והוצאת ילדים מהתקני ריסון מאחור. אבל עם מבנה הדלתות הזה הסעת ילדים היא עניין מסורבל מאוד. היעדר יציאת מזגן למושב האחורי כבר הופכת לבעיה קטנה. לפחות תא המטען בנפח סביר, 366 ליטר, אבל המבנה של הדלת האחורית מגביל מאוד את הראות לאחור. אל תחפשן כמובן גלגל רזרבי.

מאזדה MX30

רמת האבזור גבוהה: חישוקי סגסוגת 18 אינץ', ריפוד משולב עור מלאכותי, תצוגה עילית לנהג, שנהנה גם מכוונון חשמלי למושב, מפתח חכם, מצלמת רוורס וחיישני חניה מלפנים ומאחור. גם האבזור הבטיחותי מקיף, וכולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אקטיבית עם שמירה על נתיב, התרעה על רכב בשטח מת ושבע כריות אוויר.

מאזדה MX30

עם משקל של 1.7 טון, הספק של 146 כ"ס בלבד ומומנט של 27.1 קג"מ, אין כאן תאוצות נוסח טסלה. על פי נתוני היצרן, היא זקוקה ל-9.7 שניות כדי להגיע ל-100 קמ"ש, בדרך למהירות מירבית של 140 קמ"ש בלבד. התאוצות רק שקטות יותר מאשר ב-CX-30, עם רעש מנוע מלאכותי חמוד. הביצועים טובים בסך הכל, אבל גם ככה לא תרצו ללחוץ יותר מדי עם טווח הנסיעה המוגבל.

מאזדה MX30

ה-30־MX מתקשה לשחזר אפילו את נתוני הטווח הרשמיים. 170 ק"מ יהיו ריאליים יותר אפילו בנסיעה בין עירונית סבירה, מה שיחייב אתכם לשלוט במפת עמדות הטעינה המהירה (DC) ולהמתין בסבלנות, כי הוא תומך רק בטעינה של עד 50 קילוואט, ולא ייטען מהר יותר גם בעמדות חזקות יותר. טעינה מ־20% ל־80% סוללה ארכה 38 דקות; מזל שהסוללה קטנה. לפחות הרכב מסופק עם שני כבלים, לטעינה מעמדות AC ומשקע ביתי. אפשר לשלוט על עוצמת הטעינה בהאטה ממשוטים מאחורי ההגה ולהגיע כמעט לנהיגה בדוושה אחת.

מאזדה MX30

משהו חיובי לסיום? לפחות התנהגות הכביש מהנה מאוד, כמצופה ממאזדה, ועניין נדיר בקרב חשמליות. ה-30-MX מצויד במערכת חלוקת המומנט G־וקטורינג, שומרת היטב על הנתיב בסיבובים, ולהגה יש משקל טוב. נוחות הנסיעה טובה יחסית לחשמליות אחריות, והנסיעה שקטה.

מאזדה MX30

בשורה התחתונה זו מכונית עם פיצול אישיות. מעוצבת ומהנה, אבל לא ממש שימושית ודי יקרה. פיג'ו 2008e תהיה פשרה טובה ממנה בשילוב שבין שימושיות, הנאה, מחיר טווח נסיעה, אבל בסוף היא נראית כמו עוד פיג'ו 2008.

ה-30־MX  תתחרה בעיקר במיני SE (החל מ־200 אלף שקל), על ליבם של מי שמחפשים חשמלית לא ממש פרקטית עם ערך מוסף. ואז גם המחיר שלה נהיה יותר תחרותי.

למאמר זה התפרסמו 17 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה