דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

נהיגה ראשונה: סוזוקי סוויפט החדשה

Getting your Trinity Audio player ready...


לשוק הישראלי יש רומן ארוך עם מכונית הסופר מיני של סוזוקי. הסוויפט הראשונה הפכה ללהיט כבר בשנות ה-80, כשהציעה רכב פשוט, חסכוני וזריז, ומעל הכל כזה שמוכיח רמת אמינות גבוהה. עם הכניסה לשנות ה-90, נחת בארץ הדור השני והעגלגל של הסוויפט, שכאן כבר העיצוב הביא עמו איזושהי בשורה, יחד עם מוניטין האמינות שנצבר בשוק. מדובר על תקופת העדר בשוק הישראלי, וכפי שהוא נהר בהמוניו אל המשפחתיות של מיצובארו, לאנסר וליאונה, כשהוא היה צריך מכונית קטנה, יפנית, פשוטה ואמינה - הסוויפט סיפקה את הסחורה.

אך עם הזמן היא הזדקנה, ולימים הפכה ליורוסוויפט, באותו עיצוב שהפך למיושן ואותה נוסחה שכבר פחות קסמה לנהג הישראלי. כך זה נמשך עד אמצע העשור הקודם, אז הושק בישראל דור חדש לגמרי של הסוויפט. הפעם היא גם הביאה עמה רוח של שינוי. אל מוניטין האמינות הצטרפו איכויות נוספות כגון עיצוב חיצוני צעיר ושובב השואב השראה ממיני קופר, ביצועים זריזים, ומעל הכל היא התגלתה גם ככזו שיודעת לתגמל בהנאה מנהיגה. מצד שני, היא היתה קטנת מידות וצפופה כמעט בכל פרמטר. למעשה היא נכנסה בדיוק לנעליה של טויוטה יאריס, שבאותה שנה בדיוק הושקה בדור חדש, שגרם לה דווקא קצת להשמין ולאבד מאותו זיק של שובבות שאפיין את הדור הראשון של היאריס. כמו היאריס, גם הסוויפט בדורה הרביעי, שהושק לפני 6 שנים, עברה תהליך של תפיחה והתבגרות וקצת איבדה מאותם מאפיינים שובביים וייחודיים שאפיינו אותה.

סוזוקי סוויפט

הדור החמישי של הקטנה היפנית הזו נחשף בימים אלו, וחשיבותו עבור היצרנית הקטנה היא לא פחות מדרמטית. מדובר כנראה בדגם החשוב ביותר של היצרן, ויש לו משמעות אדירה הן מבחינה תדמיתית והן מבחינה כלכלית. הציפיות של הקהל גבוהות, היעדים שאפתניים, ובהתאם לכך נבחרו כבישי מונקו והריביירה הצרפתית, המאתגרים והמהממים ביופיים, כדי להפגיש אותנו עם הנסיכה החדשה מבית סוזוקי.
את מוכרת לי מפעם
בדיוק כפי שקרה במעבר בין הדור השלישי לרביעי, גם בסוויפט החדשה העיצוב עבר אבולוציה סולידית למדי. כנראה שבסוזוקי מרוצים מהעיצוב הראשוני שנחשף לראשונה אי שם לפני קצת יותר מעשור. במבט כולל על הסוויפט החדשה, ניכר שצוות המעצבים אספו את הטרנדים החמים בעולם עיצוב הרכב והטמיעו את אותם מאפיינים עדכניים על העיצוב הקיים: למשל קורה C המשלבת חיבור מושחר לגג המקנה מראה של גג צף, או הסתרת הידיות בדלתות האחוריות, שיוצרת אשליה של מבנה שלוש דלתות.

הפנסים הקדמיים (וגם אורות הבלמים האחוריים) משולבים תאורת לד מעוצבת, משוכים לאחור ובשילוב מפתח גריל רחב מתקבלת חזית דומיננטית בעיצוב דינמי. מבט מהצד חושף שני קווים תפוחים ושריריים מעל בתי הגלגלים. קורות A ו-C מושחרות משלימות מראה של גג ישר הצף מעל הרכב. מעל בתי הגלגלים האחוריים ישנה תפיחה בולטת המשתלבת עם חלון אחורי קטן ומושחר - מראה שמזכיר את הג'וק המצודד של ניסאן.

סוזוקי סוויפט

רכבי המבחן צוידו בחישוקי "16 קלים משולבי שחור גם הם. גם מבחר הצבעים גדל ואפילו תתאפשר צביעה דו גוונית לגג ושאר המרכב - כן, גם בארץ. לסיכום, הסוויפט החדשה קיבלה עיצוב מחודד מבעבר, השינוי במידות הרכב יצר פרופורציות מוצלחות ומראה דינמי ויחד עם האלמנטים המעודכנים, מתקבל מראה ספורטיבי ובהחלט מוצלח מבעבר. עם זאת, אין כאן מהפיכה והקשר המשפחתי לשני הדורות האחרונים ניכר לעין.

עיצוב הפנים גם הוא עודכן, כאשר אבזור עשיר מבעבר הוא זה שבעיקר תורם לתחושה משופרת. למעט נגיעות בהירות פה ושם, הצבע השחור שולט בתא הנוסעים אך האווירה נעימה ואוורירית בזכות חלונות קדמיים גדולים ואלמנטים מעט ספורטיביים. אלה האחרונים כוללים פריטים כמו הגה (נעים לאחיזה) מצופה עור וקטום בחלקו התחתון, קונסולה מרכזית הפונה בזווית קטנטנה לכיוון הנהג וגם צגים דיגיטליים. שילוב כל אלה יוצר רושם מוצלח ומשופר בתא הנוסעים. תנוחת הנהיגה נפגמת מעט עקב כוונון משענת באמצעות ידית (כוונון ברז היה מאפשר לקבוע זווית אישית ומוצלחת יותר). המושבים מעט נוקשים אך מעניקים תמיכה טובה בזכות בליטות נכונות במיקומן לאחיזת הגוף, גם בסיבובים, אך המושב עצמו אולי ירגיש קטן לגדולי מידות. איכות החומרים טובה יותר באזורים בהם נוגע הנהג רוב הזמן: הגה, הילוכים ומתגים למיניהם, אך מעבר לכך, הסוויפט לא מצליחה להגיע לרמת הפלסטיקה שמציעות רוב המתחרות בקטגוריה. הפלסטיקים נוקשים, לפעמים גם חלולים ולא רק באיזורים הנמוכים של תא הנוסעים.

סוזוקי סוויפט

הגודל (החיצוני) לא קובע
הדור החדש עבר שינויים קלילים בפרופורציות החיצוניות שלו. ביחס לדור הקודם הסוויפט התקצרה בס"מ, נמכה ב-1.5 ס"מ אך התרחבה בלא פחות מ- 4 ס"מ. למרות הקיצוצים בגובה ובאורך, גם גבוהים מהממוצע יוכלו להתרווח בספסל האחורי בנוחות רבה ואפילו יזכו למרווח ראש מפנק. תוספת הרוחב לא ממש תרמה למרווח בספסל האחורי ושלושה מבוגרים זו משימה שגדולה עליה, אך בזה היא שותפה לכל המתחרות בקטגוריה.

כמצופה מסוזוקי, גם בסוויפט חווית השימוש מוכרת והרוב "נופל ליד". ממשק המשתמש נוח וקליל ואין הפתעות. אחד השדרוגים המשמעותיים של הדור החדש הוא רמת האבזור, לפחות זו שהוצעה ברכבי ההשקה. גם בתחום זה הדור היוצא נשאר כבר הרחק מאחור, והסוויפט החדשה באה לפצות. היא עושה זאת עם פינוקים כמו כניסה והנעה ללא מפתח, תאורה אוטומטית, מערכת מולטימדיה עם מסך "7 (בארץ תותקן מערכת מקומית דוברת עברית עם ווייז), מסך דיגיטלי "4.2 צבעוני במרכז לוח השעונים עם מחשב דרך מאוד אינפורמטיבי, הגה מצופה עור, בקרת אקלים בעיצוב מדליק - משולבת עוד צג דיגיטלי קטן, ומצלמת רוורס.

רכבי ההדגמה בהשקה כללו בנוסף מערכות בטיחות מרשימות וייחודיות (נכון להיום) לקטגוריה כמו: בלימה אוטונומית במצב חירום, התראה על סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ואפילו תאורה דינמית שמחליטה לבד מתי להפעיל ולכבות את האורות הגבוהים. הרשימה האחרונה לא תעלה ארצה לצערנו, אך הסוויפט הישראלית כן תשווק עם מערכת מוביל איי בהתקנה מקומית. תא המטען אמנם גדל ב-31 ליטרים, אך נתון כולל של 242 ליטרים אינו מרשים בפני עצמו.

סוזוקי סוויפט

בחזרה למקורות
במהלך ההשקה היצרן התייחס אל הדור השלישי (של 2007) כאל דור ראשון של הסוויפט. בהחלט אפשר להבין מדוע זה קורה. דור זה יצר שינוי תפיסתי מסוים לגבי הדגם והעביר מסר תדמיתי באמצעות עיצוב והתנהגות דינמית, כך שהסוויפט כבר לא הוערכה רק בזכות היותה פשוטה ואמינה. בדור החדש נראה שיש הדגשה של אותם מסרים לאחר שמעט ננטשו בדור הרביעי (של 2011). הסוויפט החדשה רוצה להיראות ספורטיבית גם מבפנים וגם מבחוץ, וההוכחה הסופית לכך מתקבלת כשנוהגים בה. תחושת המתלים מוצקה, ההגה במשקל מצוין ותפעולו מדויק. מתקבלת מכונית שמתנהגת היטב וכנראה גם תצליח לתגמל בהנאה מנהיגה. אך גם בנהיגה הקצרה בכבישי מונקו, התגלו חסרונות כמו הגה לא מתקשר וזויות גלגול סבירות בלבד - את זה נבחן לעומק כשהיא תגיע למחוזותינו.

מבחינת נוחות הנסיעה, הנוקשות שלה מורגשת בעיקר בעיר וכאן ישנו פער התנהגותי מסוים בין המתלים האחוריים לקדמיים. הספיגה של הקדמיים טובה יותר, וזה מורגש למשל במעבר על פס האטה - כשהמפגש הראשוני הוא טוב אך נטישת הבאמפר מקפיצה בצורה פחות נעימה את הנוסעים.

גם מתחת למכסה המנוע עברה הסוויפט מקצה שיפורים. בהשקה נהגנו בגרסה המיקרו-היברידית של מנוע ה-1.2 ליטר, כשהוא משודך לתיבה ידנית. התחושה טובה מבחינת הכוח שמתקבל, בעיקר בחלקו העליון של שעון הסל"ד. תחילת פעולתו בסל"ד נמוך גרמה לנו להתגעגע לאיזה מגדש טורבו קטן שיכול היה לתרום לא מעט. תפעול ההילוכים הידניים הוא פשוט תענוג: מהלך הידית קצר, והשילוב רך וחלק - רק המוט עצמו מרגיש קצת דקיק ופשוט.

סוזוקי סוויפט

אבל את הגרסה ההיברידית ככל הנראה לא נפגוש בארץ. גרסת ה-1.2 ליטר הרגילה, לעומת זאת, כן תגיע כשגם היא עברה מקצה שיפורים קליל. המנוע איבד 4 סוסים במסגרת המקצה, כך שהוא מספק 90 כוח סוס, אך נתון המומנט השתפר ל-12.2 קג"מ הזמינים בסל"ד נמוך מבעבר: 4,400 סל"ד. אך עם כל השיפורים, כנראה מה שיותר משמעותי בהקשר זה היא הדיאטה שהסוויפט החדשה עברה, במסגרתה השילה 120 ק"ג ממשקלה, מה שמציב את מחט המשקל על 870 ק"ג בלבד (כ-90 קילו פחות מהפיקנטו החדשה). הסוויפט אכן מרגישה קלילה וזריזה. תגובות הדוושה והגיר טובות. התיבה האוטומטית שתגיע לארץ היא רציפה וגם אותה דגמנו במסגרת ההשקה. כאן זו החוויה המוכרת, כשהצד הפחות טוב הוא רעש מונוטוני ופחות נעים שנוצר תחת מאמץ.

ואם כבר ברעש עסקינן, הנסיעה בסוויפט החדשה בסך הכל נעימה ושקטה למדי. ישנם רעשי רוח מכיוון המראות שחודרים לתא הנוסעים במהירות בינעירונית, אך כל עוד לא מאמצים את המנוע, נשמרת רמה מספקת של שקט ונינוחות בתא הנוסעים. גם פעולת המתלים שקטה רוב הזמן. את נושא צריכת הדלק נצטרך לבחון לעומק בארצנו אך לפי נתוני המחשב בזמן מבחן ההשקה, נראה שתחום זה לא יהווה אתגר בשבילה.

סוזוקי סוויפט

צעד קטן לקטגוריה, צעד גדול לסוזוקי
במסיבת העיתונאים שלאחר הנהיגה, הועבר מסר ברור לפיו הסוויפט היא אכן הנסיכה החשובה ביותר של סוזוקי. ניכר שנעשתה השקעה כמעט בכל מישור כדי לייצר מוצר טוב יותר. עם זאת, עברו שבע שנים מאז הוצג הדור הקודם וסוזוקי כמנהגה נוהגת.

התוצאה היא סופר מיני מעודכנת שנראית כפי שמצפים ממנה להיראות היום. מאובזרת כפי שצריך, ואף מתקדמת בטיחותית לפי הכיוון שכולם הולכים אליו היום. זו הסיבה שגם הפעם הסוויפט לא נושאת עמה בשורה משמעותית לקטגוריה, אך היא כן מתברגת מיידית למרכז הקונצנזוס.

עבור השוק הישראלי מה שיקבע את הצלחתה יהיה ככל הנראה התמחור - מאחר ומוניטין מצוין כבר יש לה. סוזוקי סוויפט החדשה צפויה לנחות בישראל לקראת יוני-יולי השנה, והשאיפה מבחינת היבואן היא לשמור על רמת התמחור הנוכחית - כלומר, סביב ה-100,000 שקלים לגרסה אוטומטית. להערכתנו, גם הפעם השוק הישראלי יעשה כבוד לנסיכה היפנית.


לדגמי סוזוקי בישראל - סוזוקי

למאמר זה התפרסמו 4 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
חזור למעלה