דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

קיה סטוניק (1.4 ליטר) - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...
כתב וצילם: רן סגל

קיה סטוניק הוצג כבר לפני כשנה, ועם הגעתו ארצה מיהרנו לבחון את הגרסה המאובזרת עם מנוע הטורבו הקטן - גרסה שעולה 119,000 שקלים. הסטוניק, הלוא הוא האח הקטן של הספורטז', הוא רכב הפנאי הקטן הראשון של קיה והוא מגיע עם כל הרעש והצלצולים של אופנת הג'יפונים: עיצוב מודרני ומוגבה, מערכות בטיחות מתקדמות, אבזור מכובד ואפשרויות התאמה אישית (אבל רק בגרסאות היקרות יותר).

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: קיה סטוניק


קיה סטוניק, מנוע 1.4 ליטר, בנזין, אוטומטית, 107,900 שקל

יתרונות

חסרונות

עיצוב חיצוני

ביצועי מנוע

הנדסת אנוש

נוחות נסיעה

מערכות בטיחות

  איכות חומרים

קיה סטוניק

כזכור, לפני כמה שנים היבואן המקומי תפר בהתאמה אישית מפרט מפתה למדי לספורטז', רכב הפנאי הנמכר בישראל (נכון לזמן כתיבת המבחן). אומנם הג'יפון הקומפקטי הסתפק במנוע 1.6 ליטר (בניגוד למנועי 2.0 ליטר שנמכרו עד אז ובמקביל), אך האבזור היה מספק והחבילה קסמה לנהג הישראלי שנטש את המכוניות המשפחתיות. עם הסטוניק לא חיכו יותר מידי ומיד בעת השקתו הוצגה גם גרסת הכניסה הבסיסית, עם מנוע 1.4 ליטר אטמוספרי וקצת פחות אבזור - במחיר של 108,000 שקלים. האם גם גרסה זו יכולה לקסום לישראלים? יצאנו לעמוד על הדקויות.


עיצוב

קיה סטוניק הוא ג'יפון קטן. הוא אפילו לא נראה גדול, במיוחד כשעמד בחניה ליד קיה פיקנטו או מנגד ליד טנדר גדול. מצד שני, הוא נראה טוב במיוחד בצבעים שמחים, כמו האדום של רכב המבחן. בצבע הזה נוצרת ניגודיות נאה עם כל פסי ההגנה השחורים, מסילות הגג, החישוקים הקלים בשני צבעים וגימורי הפלסטיק הכסופים בתחתית הפגוש הקדמי והאחורי, שמוסיפים למראה הג'יפוני. בנסיעה בכביש 6, כשמסביבנו רכבים אפורים, כסופים ולבנים, הסטוניק האדום נראה כמו פרח במדבר והוא אפילו הצליח לסובב כמה ראשים. אבל שימו לב: את הסטוניק הבסיסי לא ניתן לקבל עם גג בצבע שונה וגם תאורת ה-DRL קיימת בגרסת הטורבו בלבד.

עיצוב הפנים מוכר מקיה ריו החדשה. הוא לא פורץ דרך לכשעצמו, אך העיצוב נעים לעין. אומנם גווני שחור ואפור שולטים בו, אך פס הכסף במרכז הקונסולה (שבזוויות שמש מסויימות גרם לסנוור), יחד עם מסגרות פתחי המיזוג וידית תיבת ההילוכים בשחור פסנתר, מצילים קצת את המצב. בגרסאות היקרות אפשר אפילו ולקבל את הדשבורד בשילוב שני צבעים, אבל כאן אנחנו בגרסה הפשוטה - שמוותרת על הצבעוניות וגם על גלגל ההגה בעיצוב הספורטיבי ודוושות האלומיניום, שני פריטים שקיימים רק בגרסה הבכירה מכולן. למרות האווירה הכהה יחסית והפלסטיקה השחורה, הרבה אור נכנס לרכב בזכות שטח חלונות גדול.

קיה סטוניק

תא הנוסעים

המושבים הקדמיים נוחים אך אינם תומכים במיוחד. הם אומנם קשים יחסית וחסרי תמיכה צידית, אבל למרות זאת בנסיעה ארוכה הם התגלו כנוחים למדי. אפשרויות הכוונון שלהם, יחד עם ההגה שמתכוונן לגובה ולעומק, מאפשרים מציאת תנוחת נהיגה טובה.

המושבים מאחור נוחים, אך לא מצטיינים. המושב עצמו נמוך מעט ומוטה לאחור, כך שהברכיים מעט באוויר. המרווח מאחור טוב יחסית עם רצפה כמעט שטוחה. מרווח הראש טוב ו-3 נערים ירגישו בנוח מאחור, וניתן גם לשלב בין כיסא בטיחות, בוסטר וילד נוסף. היושבים מאחור יהנו מידיות אחיזה בתקרה ושקע USB, אך לא תמצאו משענת יד או מחזיקי כוסות. התאורה מאחור נמצאת בעצם במרכז התקרה (למרות שיש גם תאורה נפרדת ליושבים מלפנים), כך שהיא מאירה את כל תא הנוסעים ולא תמיד יהיה זה נוח לנהג בנהיגת לילה.

איכות החומרים לא בולטת במיוחד. בד המושבים פשוט (תפירה לבנה מוסיפה לאווירה) והפלסטיקה הרבה בצבע שחור (או אפור) מרגישה חלולה. לצד זאת, איכות ההרכבה טובה ולא נראה שמשהו יזוז ברכב בקרוב.

אבל רגע, אנחנו בגרסת "אורבן" הבסיסית שמגיעה רק עם מנוע 1.4 ליטר, אז מה באמת מקבלים בה? אז ככה, נתחיל מהחדשות הממש טובות. כבר בגרסת הבסיס תמצאו אבזור בטיחות מתקדם כגון התרעת התנגשות ובלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב עם היגוי אקטיבי, חיישני חניה אחוריים ומצלמת רוורס באיכות טובה עם קווים דינאמיים.

קיה סטוניק

אבזור הנוחות כולל מערכת מולטימדיה, מחשב דרך, בקרת אקלים, בקרת שיוט, חישוקים קלים בגודל 17 אינץ', חיישן תאורה, מראות מתקפלות והגה וידית הילוכים מצופים עור.

גרסת EX מוסיפה (פרט לשינוי במנוע כמובן) צביעה דו-גונית לרכב, התראת עייפות ותאורה עוקבת פנייה. גרסת "פרימיום" מוסיפה על כך גם דוושות אלומיניום, חיישן גשם, פנסי ערפל קדמיים וכניסה והנעה ללא מפתח. בהתייחס לגרסאות היקרות יותר, האבזור ב"אורבן" בהחלט לא משדר "חסכנו עליך".

הנדסת האנוש ברכב טובה. רוב הכפתורים גדולים ונגישים וברור מה כל אחד עושה. למולטימדיה יש כפתורי תפריט גדולים ולא צריך להסתבך עם לחצני מגע. לבקרת האקלים גלגלות גדולות יחסית שמאפשרות תפעול פשוט ומהיר וגם מערך הכפתורים על ההגה אינו מסובך. קל ללמוד אותו ולאחר זמן קצר אין כל צורך להוריד את העיניים מהכביש, כך שבקלות ניתן לעבור בין תחנות ברדיו, לקבוע את בקרת השיוט או אפילו לשנות את הגדרות מערכות הבטיחות. 

קיה סטוניק

ואם כבר הזכרנו את בקרת השיוט, נתקטנן ונאמר כי חבל שאחרי שקבענו מהירות היא אינה מוצגת כמספר או אפילו בצבע שונה, ורק כיתוב "SET" קטן מופיע במסך מחשב הדרך. נציין גם את פתח המיזוג המרכזי-שמאלי שכמעט תמיד כדי לכוונו אל הנהג נאלצנו להקפיא את האצבעות בדרך.

כרכב שיכול לשמש משפחה קטנה, ספרנו בסטוניק 11 תאים שימושיים כולל תא נחמד למשקפיים בתקרה. תא המטען בנפח 332 ליטר, וזה לא נשמע הרבה, אבל הוא מסודר בצורה יעילה ושימושית. בנסיעה למשפחה בצפון הצלחנו למלא אותו בקלות בעגלה, במזוודה קטנה ובעוד כמה תיקים וחפצים. בתא עצמו יש גם שני ווי תליה ותא קטן בצד שמאל. חסרונו העיקרי הוא בסף ההטענה הגבוה והמדרגה שיוצרת אמבטיה עמוקה למדי, כך שכל הוצאה של ציוד מצריכה הרמה. אם היה לו מדף חלוקה, זה היה טוב בהרבה.

קיה סטוניק

נוחות נסיעה

הנוחות בסטוניק "אורבן" דומה לגרסאות הבכירות יותר. מה זה אומר? הרכב יחסית נוקשה, אבל לא ברמה מטרידה. מעבר על פסי האטה עובר בשלום ברוב המקרים. למרות אותה נוקשות וחישוקים בגודל 17 אינץ', הסטוניק מצליח לשמור את מרבית השיבושים מחוץ לתא הנוסעים. מנגד, חלק מהמתחרים יעשו זאת בצורה טובה יותר (למשל אופל קרוסלנד או סיטרואן C3 איירקרוס).

נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה. אין נדנוד משמעותי אך ישנה רכינה מסויימת. אחרי הכל הרכב גבוה ב-6 ס"מ מקיה ריו ועם מרווח גחון של 18.3 ס"מ מרכז הכובד גבוה יותר. אפרופו מרווח גחון - זה לא שתוכלו לעבור עכשיו מעברי מים בקלות. במציאות זה יספיק לטיולי שבילים מהודקים, לא מעבר לזה.

קיה סטוניק

בידוד הרעשים טוב מאוד ברוב המקרים, ועל כך מגיע שאפו לקיה. לא מדובר בבידוד רעשים שתמצאו במכוניות יוקרה שישארו שקטות גם במהירות בין-עירונית גבוהה, שכן בכל זאת מדובר בג'יפון קטן ועממי. בנוסף, כאשר המנוע מתאמץ (והוא מתאמץ) קולו נשמע ונראה שעוד קצת בידוד על קיר חומת האש היה עשוי לפתור את הבעיה.

שדה הראיה טוב לכל הכיוונים. הישיבה הגבוהה ומכסה המנוע המעוצב גם מעבירים את התחושה הג'יפונית. לצד זאת, קורות C עבות ולעיתים במבט לאחור הן עלולות להפריע, אך השמשה האחורית רחבה דיו.

קיה סטוניק

מנוע ותיבת הילוכים

המנוע בסטוניק "אורבן" מוכר מהריו. מדובר במנוע בנפח 1.4 ליטר, אטמוספרי (כלומר, ללא טורבו), בהספק של 100 כ"ס ב-6000 סל"ד ועם 13.6 קג"מ הזמינים מ-4000 סל"ד, מה שיוצר רצועת כוח צרה למדי. לעומת גרסאות הטורבו מדובר בהפרש של 20 כ"ס וכמעט 4 קג"מ; זה אולי לא נשמע הרבה, אך שיא המומנט בטורבו מושג כבר ב-1500 סל"ד וההספק המירבי ב-6000 סל"ד - כך נוצרת גמישות טובה משמעותית.

אחרי שסיימנו לדבר על המספרים, כדאי גם שנבין איך זה עובד בשטח. המנוע אכן מרגיש חלש, בעיקר בנסיעות בין-עירוניות ובתאוצות ביניים בזמן עקיפה למשל. זה לא שלא תצליחו לעלות לירושלים או לנסוע מדרום לצפון, אלא שכדי לשמור על הקצב תאלצו להחזיק את המנוע בחלקו העליון של מד הסל"ד או לדאוג ללחיצה בריאה על דוושת התאוצה כדי להוריד איזה הילוך או שניים. נראה שהוא יתאים יותר למי שמתנייד לרוב בסביבה עירונית, שם הוא פועל בצורה חלקה למדי.

קיה סטוניק

התיבה האוטומטית היא כבר סיפור אחר. מדובר בתיבה אוטומטית פלנטרית בעלת 6 הילוכים. התיבה טובה מאוד, החל מאיכות הידית ועד פעולתה החלקה; היא בהחלט מנסה לחפות על חולשתו של המנוע ולמצותו עד כמה שאפשר.

צריכת הדלק שנמדדה במהלך המבחן, שרובו היה שגרתי למדי וכלל נסיעות בין-עירוניות רבות, עמדה על 13.8 ק"מ לליטר. נציין שקיבלנו את הרכב עם מאות ספורים של קילומטרים וצריכת הדלק ככל הנראה עוד תשתפר.

קיה סטוניק

התנהגות כביש

באופן שכבר אינו מפתיע היום, קיה סטוניק "אורבן", בדיוק כמו אחיו המוגדשים, מפגין התנהגות כביש טובה מאוד. הסטוניק מרגיש זריז במהירויות נמוכות, מגיב היטב לפקודות ההגה, האחיזה גבוהה ותחושת הביטחון גבוהה גם כן. תוסיפו לזה הגה מדויק ונעים לאחיזה (אם כי לא מתקשר) ותקבלו רכב שדי מהנה לנהיגה. אז נכון, הסטוניק 1.4 ליטר לא מהיר או חזק, צליל המנוע לא מרגש והוא רוכן (באופן מקובל) בעיקולים - כל אלה לא בדיוק משדרים ספורטיביות, אבל יש בו משהו שמח כזה, שמזכיר מכוניות סופר-מיני שובבות.

קיה סטוניק

סיכום

קיה סטוניק, ברמת הגימור "אורבן" עם מנוע 1.4 ליטר, מציג פערים מוחשיים בביצועי המנוע אל מול גרסאות ה-1.0 ליטר המוגדשות. הוא חלש מהן, לא רק על הנייר אלא גם בכביש ומרגיש מתאמץ ורועש. אם אתם מרבים בנסיעה בכבישים בין-עירוניים או מהירים, העדיפו את מנוע הטורבו. פרט לכך, הוא עומד כמעט בשורה אחת עם אחיו בעלי מנוע הטורבו: אבזור הבטיחות מכובד גם בגרסת הבסיס ופערי האבזור זניחים, כך שאם אין לכם 6,000 שקלים מיותרים וההתניידות היא בעיקר עירונית, הוא בהחלט יהווה בחירה טובה.

קיה סטוניק

אז האם קיה סטוניק "אורבן" 1.4 יעשה למכוניות הסופר-מיני מה שקיה ספורטז' "אורבן" 1.6 עשה למכוניות המשפחתיות? מחירו של הסטוניק ברמת הכניסה לא רחוק ממחירי מכוניות סופר-מיני כדוגמת טויוטה יאריס או יונדאי i20. הוא קטן וקל לתמרון כמותן, ויחד עם יתרונות השימושיות, מערכות הבטיחות והעיצוב הג'יפוני - נראה שהוא מבשר על כך שהגיע תורם של הג'יפונים הקטנים לנגוס בפלח הסופר-מיני, והסטוניק עושה את זה מבלי למצמץ.

לדגמי קיה בישראל – קיה

למאמר זה התפרסמו 8 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה